Salkkujen tuotto-%

Laitetaan nyt, toivottavasti ei ole vuoden korkein noteeraus eilen.

12 tykkäystä

Millaista stop lossia pidät? Aika maltillinen tuo suurin tappio :+1:

3 tykkäystä

Tällä hetkellä minulla ei ole montaakaan stoplossia, mutta huonommin tuntemani uudet sijoitukset saavat lähes 100% kerroista stopin, joskus erittäin tiukan ja joskus väljemmän, riippuen yhtiöstä.

Saattaa tarkoittaa myös suurinta tappiota suljetuista positioista.

Yksi pikku positio on nyt - 28,7%. Ost, möin vahingossa ja ostin takasin… Oikeasti about nollilla.

7 tykkäystä

Vielä otetaan Mr Indeksiltä turpiin, mutta kuukausi kuukaudelta alkaa olla voitto lähellä.

21 tykkäystä

image

100% tuotto rikki 12kk aikana eikä ole salkussa ollut edes QT jne mainstream eikä yhtään vetylappuja jne turbo hilavitkutin bumptsipumia. Paljon korona montusta ongittuja REIT:jä ja muutamaa suomi yhtiötä mm. Tokmannia, havia jne. :slight_smile:

26 tykkäystä

Tajusin juuri että omakin vuosi ollut ihan hyvä. (Kiitos Nordea kun ette saa edes yksinkertaista tuottokuvaajaa investoriin.) Viime vuonna vain maltillinen 60% tuotto koronan pohjilta ja tänä vuonna myös melko maltillinen 25% vuoden alusta. Yksittäisinä tuloksina ei kehtaa kovin paljoa leveillä vielä tällä foorumilla. Mutta kun tein juuri laskimella kertolaskun näistä kahdesta niin tästähän tulee tulokseksi +100%. Ei tätä nyt kovin paljoa voi harmitella. :smiley:

8 tykkäystä

OST vihdoin yli 100k :fire: tilillä pääosin laadukkaita pieniä ja keskisuuria yhtiöitä, joita poimittu koronadipistä ja lisäilty tasaisesti jälkeenpäin.

Näyttökuva 2021-4-22 kello 15.40.29

44 tykkäystä

Heh, “vihdoin”. Eikös OST ole ollut käytössä vähän reilut vuoden? Itse käyttäisin sanaa “jo” tuon tilalla. =P

Ettei OT mene, itsellä YTD noin 10%. Olisin tyytyväinen jo tähän, ja kun tietää että vielä 4-5% tulossa osinkoja, niin vuostuotto näyttää lupaavalta.

image

17 tykkäystä

Kyllähän tää vuoden aloitus on ollut ihan mukavaa katseltavaa :+1:t2::beers:

EVO ja Harvia on kyllä nostanu kivasti prosentteja. Jos sitä sen kunniaks laittais klapeja harviaan ja lähtis naattimmaa. Hyvää viikonloppua kaikille.

14 tykkäystä

Aika tasan päivälleen kuukausi sitten aloitin AIVAN tietämättömänä osakkeilla ”säästämisen” ostamalla Orthexia listautumisesta (ostettu lisääkin), finskiä (jo myyty pienellä +) ja Nokiaa (voi kun saisi omansa pois). Nyt on muitakin yhtiöitä tullut mukaan kokonaismäärältään 12kpl.
Nyt tänään näytti kk:n saldo +15,24%. Olen tyytyväinen, koska tavoite oli saada säästössä olevat rahat voittamaan tilillä makaamisen…

12 tykkäystä

Tiukka taisto :joy:

7 tykkäystä

Huhtikuu on ollut kaksijakoinen. Tuntuu, että on ollut nihkeää ja laiskaa, mutta ihan kelvollisestihan tämä on mennyt.

Veivisalkku 1kk tuotto 20,25% ja Ytd 134,49%. Tein vielä oikein kunnon munauksen kultaveivissä. Holdasin hyvää kultalongia viikkoja ja liudensinkin sitä ja kun se lähti viimein nousuun, niin enkö mennyt myymään ennen targettia? No menin ja hävisin tonneja, vaikka voitolle jäinkin. No sitten kun kulta jatkoi menoaan, niin hyppäsin resiinaan ja treidi meni stoppariin. Himputti. Muutenhan tulos tuli viputuotteilla.

Isommalle salkulle en ole tehnyt mitään. Yhäkin sopivasti sattunut ajoitus sektorirotaation suhteen (tuurilla) on tuottanut hyvin. 9,12%/kk ja 20,04% ytd… kokonaistuotto salkuille on 13,21 kuukaudessa ja 59,91% tänä vuonna.

Tänään jätin luultavasti läpi menevän tarjouksen kaksiosta, josta käsin voin veivailla ilman lumitöitä ja ruohonleikkureita. Siihen myyn 2 tai 3 osakepossaa isosta salkusta. Kuuttia en myy. Voi olla, että otan kulutusluoton ja maksan sen muutamassa erässä, niin ei tarvitse noitua veroja.

Sitten mulla on velaton kämppä ja mitättömät elinkulut. Sitä voisi pitää jo vapautena.

12 tykkäystä

Viimeinen vuosi kyllä ollut aivan huikea menestystarina. Salkut suli melkein 50% koronadipissä mutta kiitos käteisen sain lisäiltyä pohjalta suurimpia omistuksia. Salkkujen suurimmat omistukset QT, Harvia, Sampo ja Efecte :slightly_smiling_face:

43 tykkäystä

Minulla ollut monenlaisia haasteita, mutta viime ajat jo suunta parempaan :slightly_smiling_face: Jospa se tästä vielä iloksi muuttuu.

kuva

75 tykkäystä

Ai täällä jo laitellaan euroissa! Taidat olla aika tyytyväinen :blush: hienoa!

22 tykkäystä

Matkaan mahtuu alkuvuodesta mm. Ehangia ja Zaptecia joilla saatiin ekat pomput. Tekno ja vety notkahduksen jälkeen Evo, Harvia, Kamux, Oroco, Qt, Smart ja Voxtur. Näillä mennään luottavaisin fiiliksiin. Ja fiilis alkuvuodesta too good to be true.

11 tykkäystä

Tässä oman salkun tuotto koronadipin pohjilta. Osakemarkkinoiden romahduksen vuoksi lopetin ASP-säästötilini juuri sopivasti ja sijoitin nämä rahat 20.3.2020 laadukkaisiin yhdysvaltalaisiin teknologiayhtiöihin. Salkku on laajasti hajautettu ja suurimpana omistuksena Qt. Pääpainossa yhdysvaltalaiset osakkeet varsinkin teknologiafirmat. Tämän vuoksi vertailuindeksinä S&P500. Strategian kulmakivenä on ollut laadukkaiden ja kasvavien yritysten holdaus, mutta koronavuoden tarjoamat “mahdollisuudet” ovat lisänneet kaupankäyntiä huomattavasti.

19 tykkäystä

Ylläolevia tuottoja katsoessa oma arvomörnijäsalkku kalpenee selkeästi, mutta jaetaan prosentit ja mietteet silti.

OST:

  • YTD 31,25%
  • 1v 132,32%
  • Perustamisesta: 104%

Salkku koostuu arvo-osakkeista, eikä mukana ole Harviaa, QT:tä, Reveniota tai muita kuumia kasvajia. En ole tehnyt päiväkauppaa, mutta pari pientä IPO-pyöräytystä olen tehnyt minimaalisilla tuotoilla.

Arvostuskertoimet ovat monen osakkeen kohdalla kohonneet, mutta eivät vielä ole varsinaisesti koholla. Näen asian niin, että aikanaan näkemäni aliarvostus on kurottu umpeen ja nyt arvostus on neutraali. Korkein P/E on 15 hujakoilla.

Hurja nousu on hieman säikäyttänyt tässä viime päivinä. Ensimmäistä kertaa on houkutus vaihtaa salkku käteiseen ja odottaa syksyä. Silloin uskon inflaatiopeikon nostavan päätään, kun rahan kiertonopeus kasvaa huomattavasti kesän aikana. Olen näihin isoihin peliliikkeisiin kuitenkin liian iso pelkuri. Enpä tule koskaan siis rikastumaan, mutta samalla en munaakaan itseäni.

Tuurin merkitystä olen miettinyt myös paljon viime aikoina. Varsinkin OST:n alussa tuurilla oli huomattavan iso rooli osakevalinnoissa. Osa kriteereistä oli tuolloin hölmöjä ja ymmärrys joistain firmoistakin on tullut vasta jälkikäteen.

Viime aikoina tuntuu, että tuurin merkitys onnistumisissa on pienentynyt ja tuottopotentiaalin hahmottamisen merkitys on korostunut. Usein tuotto-odotus on valmiina lyhyelle sekä pitkälle aikavälille ja oston jälkeen vain odotellaa, milloin lyhyen välin tuotto tulee. Mikään tyyli ei toimi kuitenkaan kovin kauaa. Milloin maa murenee omien jalkojen alta ja jääkö se huomaamatta?

Epäonnistumisia ei ole hirveämmin tullut. Kaikki osakevalinnat ovat plussalla. Minulla ei siis ole mitään hajua mitä tehdä, kun jokin valinta menee lopulta pieleen.

Jotenkin tässä on sellainen fiilis, että olen kasvanut lintukodossa, mutta horisontissa jo myrskyää. Eikä minulla ole mitään taitoja sellaisiin olosuhteisiin.

23 tykkäystä

Kyllästyin vuoden alussa minulla 14 vuotta olleiden rahastojen mörnintään, joten möin rahastot pois ajatuksenani sijoittaa rahat hiljalleen eri osakkeisiin indeksin voittaminen mielessä, kun parhaat koronadipin ostopaikat olin jo missannut. Nyt kun olen ollut forumilla 90 päivää, vuositavoitteeni sekä prosentuaalisesti että rahallisesti on jo täyttynyt. Seuraavassa kuva vielä vajaasta OST:sta, kun AOT:llä on osakkeiden lisäksi rahastoja, joiden tuotoista en voi ottaa krediittiä:

AOT:n rahastot ja varsin tuottoisat osakepoiminnat (mm. Voxtur) huomioon ottaen YTD on +23,29 %. Tuottoa on tullut, vaikka jälkikäteen ajateltuna olenkin tehnyt myyntien osalta lähinnä virheitä ja toki myös aivan liikaa (~80 kpl) kauppoja. Mitään erheellisiä ajatuksia osaamisesta ei ole vielä syntynyt, kun käytännössä vain osakemarkkinoilla mukana olemalla on päässyt vastaaviin tuottoihin. Siihen olen kuitenkin tyytyväinen, että maaliskuussa salkun oltua mallia erittäin teknoinen (suurimmat omistukset Zaptec, Zignsec, DCRB…), sain vedettyä täysrotaatiolla arvoon ja maltillisempaan kasvuun itseni mukavasti kuopasta plussan puolelle. Tuotot ovatkin syntyneet lähinnä tutuilla ja turvallisilla Suomi-osakkeilla, kuten Tokmannilla, Harvialla, Sievi Capitalilla ja Sammolla. Koko ajan pidetty merkittävä käteismäärä, keskimäärin n. 25 %, on jarruttanut tuottoja, mutta auttanut dipeistä ostamisessa. Suurin kiitos tuotoista kuuluu forumille, jota olen melko pakkomielteisenä ihmisenä näköjään jo kuusi vuorokautta lukenut (vaikka lukemista jo vaimon pyynnöstä vähensinkin :smiley: ).

16 tykkäystä

Ostaminen on helppoa, mutta myyminen on taitolaji. Siinä tulee itselläkin edelleen isoimmat virheet, mutta onneksi olen niistä jotain oppinut ja saanut virheiden määrän vähentymään. Kuulostaa siltä, että sullakin oppiminen on siellä hyvässä vauhdissa :muscle:

4 tykkäystä