Salkkujen tuotto-%

Tässä on Nordnetin tuottokäppyrää 3v ajalta. Kk-säästöllä meni pelkästään indekseihin pitkälle vuotta 2020, mutta olisipa vain ladannut ylimääräiset vaikkapa moniin tämän hetken omistuksiin mieluiten jo käppyrän alussa🙂. Tuossa tämän vuoden helmi-maaliskuun aikana tuli maksettua vähän oppirahoja, mutta ytd on niistäkin huolimatta kuitenkin 22,9% ja tyytyväinen olen tämän hetkiseen kokoonpanoon. Tähän mennessä tänne on mennyt pelkästään palkasta lisäyksiä silloin tällöin.

Maltilliset on prosentit monen hurjiin lukemiin verrattuna, mutta haaste ja oleellista on kuitenkin miten ne kehittyy pidemmällä ajalla. Jos ikäisilleni koskaan työeläkkeitä maksetaan niin sinne on aikaa semmoiset 30-40v😎.

25 tykkäystä

Tähän meni yli 2,5 vuotta, olen oikein tyyvväinen tähän, vaikka tällä palstalla näkyy paljon hurjempiakin prosentteja. Psykologinen raja on nyt ylitetty, mutta sitten, kun sijoitusuraa on kestänyt noin 10 vuotta, niin osaan sanoa, että millainen sijoittaja olen (no nyt olen vekkuli aloittelija) - tuurilla voinee porhaltaa viisikin vuotta ja tällaisina vuosina noviisi voi tehdä valtavat tuotot. Toistaiseksi olen aloitteleva sijoittaja, jonka onnistumiset on perustunut enimmäkseen tuuriin ja epäonnistumiset tyhmyyteen. Ei silti, olen iloinen ja tässä ylpeänä tulin hehkuttamaan tätä tänne - kaikesta huolimatta. :sunglasses: :cowboy_hat_face:

Kannattanee huomioida, että mun YTD on viisitoista prosenttia, eli Helsinki GI:tä olen jäljessä tänä vuonna. Nyt mä lähden onneissani mökkeilemään! :upside_down_face:

34 tykkäystä

Tyytyväinenhän tässä pitää olla, kun pörssi tarjonnut hyvää tuottoa. Alle keskipalkkaisena tällaiset vuodet tekevät mentaalipuolella mannaa toiveelle siitä, että eläkkeellä saa syödäkkin. Viimeiset 3v lähentelee 250%. Mikäs siinä, kun markkina lapaan tarjoaa.

Salkun koostumus edelleen Suomi painotteinen. Harviat, Qt ja Kamuxit löytyy täältäkin. Firmoja kiertää sen 7-10kpl.

Mielenkiintoisin oppi on hyvin pienen pääoman “swingisalkku”, jolla pyrkinyt ottamaan näkemystä räikeästi aliarvostettuihin firmoihin / fronttaamaan Inderesefektiä. Tämä on tuottanut muutaman prosenttiyksikön enemmän kuin tylsä hold salkku, joten tämä leikki saa edelleen jatkua. Pitää verottajallekin vähän maksaa.

22 tykkäystä

Karvaa auki 90% mennään ytd. Maistuu :beer: 100% kohdalla tarjoan kierroksen :joy:
kuva

58 tykkäystä

Ai jai jai. Tarviis kiriä, onneksi ollaan vasta takasuoralla :wink::heart:

2 tykkäystä

98,5%, rasahtaako se huomenna sitten satanen ytd :beer:
Tecnotee antoi vetoapuja. Kamux ath close ja Rapalakin nojailee.

24 tykkäystä


Osakesäästötilin YTD 50% paukku tänään rikki! Hyvällä hajautuksella keskimäärin 8-10 yhtiötä salkussa jotka alkuvuoden toinen toistaan paremmin ovat performoineet.

Sitten onkin peiliin katsomisen paikka; AOT reilusti pakkasella tänävuonna. Käytännössä ollut pelisalkkuna itsellä. Vetyhype riskit on suurinpiirtein tiedostettu, mutta silti on tuli lähdettyä mukaan helpon rahan kiilto silmissä, nooh kuullostikin liian hyvältä ollakseen totta, ja oppiahan tästä rutkasti on tullut. AOT:lla kuitenkin hyvin pieni osa varallisuudesta, lähinnä pahan päivän varalle, jotta ei osakesäästötiliä tarvitse lähteä purkamaan jos rahalle tarvetta.

Kaikenkaikkiaan erittäin onnistunut vuodenpuolisko, yhteensä sijoitusvarallisuus kasvanut alkuvuodesta 42%, eli rapiat 11k€, jonka tälläinen 19-vuotias korkeakouluopintoja syksyllä aloitteleva ottaa suurin sylin vastaan. Ja tottakai kiitos kuuluu jälleen foorumille ja Inderesille, jotka ovat auttaneet omia sijoituspäätöksiä tehdessä korvaamattomasti! :hugs:

51 tykkäystä

Wow, haluatko avata lisää millä lapulla tuon teit?

7 tykkäystä

No nyt voin tarjoo :+1::fire:

Ytd
kuva

61 tykkäystä

On tämä aikamoinen peniksenvenytystopikki :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mikäli siellä joku aloittelija harmittelee niin ei kannata. Aikalailla turhaa esitellä joitain YTD-lukemia, koska sijoittaminen jos mikä on maratoniin verrattava suoritus. Veri punnitaan, kun loppumatkasta ollaan hapoilla ja taju meinaa lähteä. Harva täällä on ollut mukana viittä kymmentä vuotta markkinoilla, saati enempää, jolloin salkkukin alkaa kooltaan näyttää jo joltain ja oppii ehkä huomaamaan miten reagoi, kun salkusta sulaa vuoden parin palkka noin esimerkkinä

Tälllaistakin tulee tapahtumaan. Muistakaa riskinhallinta ja hajautus!

26 tykkäystä

Allekirjoittaneen sijoituksilla on ollut hivenen tiukemmat ajat ja YTD on jo tippunut +30 %. Ei varsinaisia virheitä. Isot sijoitukset ovat vaan ottaneet hittiä viime aikoina. Niitä on kyllä veivattu ihan menestyksellä, mutta kun putoaa niin putoaa. Rauhallisin mielin silti ,koska en ole salkkua tyhjentämässä lähiaikoina. Salkussa isolla painolla huipulta myydyt Scorpio tankers, joka ostettiin erissä takaisin hivenen turhan aikaisin. Hyvä sinänsä, että tyhjensin pajatson huipuilta. Sama tarina Smart E:n kohdalla. Orocossa pieni kevennys huipuilta ja odotan sen kevennyksen takaisin ostoa. Voxturin kohdalla en ole veivaillut - on sen verran äkkiarvaamaton kohde, että keulii taatusti sillä sekunnilla kun painan myy nappia. Onnittelut vielä kaikille saunamajureille. Teillä on hyvä kyyti menossa.

27 tykkäystä

Salkun tuottokäyrän “ATH” v. 2018 :smile: koronamontusta näemmä juuri ja juuri palauduttu. Enkä edes myynyt kaikkea pohjilla.

Aikapaljon enemmän olisi rahaa, kun olisi sijoittanut indeksiin.

Onneksi tämä vuosi mennyt ihan hyvin:

36 tykkäystä

Nätti tasaluku :slight_smile:
Iso kiitos tälle foorumille ja indereksen analyyseille. Löytänyt monta hyvää kohdetta tätä kautta ( mm. harvia, qt, kamux, incap).

25 tykkäystä

OST on kehittynyt huomattavasti AOT-salkkuja paremmin. Kauppalehden salkkupalvelu näyttää vain 12 kk tuoton taaksepäin, joten ihan alusta asti kehitys ei näy. TWR-tuoton laskeminen käsin olisi sekin aika urakka, joten varmaan tyydyn jatkossakin seuraamaan AOT + OST kokonaiskehitystä.

Tässä kuitenkin kuvakaappaus OST:n kehityksestä.

OST:n sisältö:

Harvia     34,47 %
Qt         19,82 %
Kamux      17,79 %
Sampo      11,85 %
Remedy      7,30 %
Huhtamäki   4,90 %
Revenio     1,26 %
Boreo       1,07 %
UPM         0,64 %
Neste       0,53 %
Incap       0,37 %

YTD-tuotto OST:lla on 55,66 %, mutta tuossa ei vielä näy tämän päivän lähes 3% nousu :thinking:

edit: nyt näkyy, eli 1v +187,14 % ja YTD +60,12 %.

11 tykkäystä

Indeksisijoittamisesta luopumisen hetken näkee graafissa. Pitää kuitenkin jatkuvasti toistaa itselleen mantraa ”Nousumarkkinassa jokainen on nero.”

Edit ytd

20 tykkäystä

Siltä se joskus tuntuu, kunnes markkinat taas nöyryttää. :man_shrugging: :sweat_smile: Viime ajat ajeltu 75% cashina.
image

20 tykkäystä

Tuolta näyttää vähän pitemmältä ajalta Nordnetissa. OP:ssa on lisäksi sijoituksia ja IB:llä ulkomaisia. Jossain reilussa 450 kilossa mennään tällä hetkellä

Viime vuosien piikki korostuu huomattavasti ja sitä ennen tuotto keskimäärin ollut jotain 20 prosenttia mitä pikaisesti vilkaisin vuositasolla. Joskus vähemmän ja joskus enemmän. Salkun kierto on ollut tosi hidasta ja olen vain pääasiassa holdaillut hyviä yhtiöitä. Välillä myyntejä ja tasapainoitusta. Uutta pääomaa en ole lisännyt kuuteen vuoteen

En nyt tiedä mitä tuosta pitää oppia. Salkun tuotto on pitkällä aikavälillä seurannut hyvin tarkasti salkkuyhtiöiden tuloskehitystä. Mikäli yhtenä vuotena kiroillut, että prkl tulos kasvaa ja kurssi ei kehity niin seuraavana vuonna tämä on yleensä korjattu korkojen kanssa. Viime vuosien kehitystä leimaa tietenkin arvostustasojen nousu, mutta tuloskasvu ollut myös erinomaista. Työntekoa olen myös vähentänyt enemmän, joten enemmän ollut aikaa keskittyä sijoitusjuttuihin. Näillä pääomilla jokainen prosentti on jo aika arvokas, joten priorisointi kannattaa

37 tykkäystä

Tästä oon samaa mieltä. Liian hektinen työjakso alkaa väistämättä näkyä huonoina sijoituspäätöksinä tai sitten niiden tekemättömyytenä, jolloin salkku menee autopilotilla. Se käy helposti kalliiksi kun pääomaa on enemmän. Niin se vaan on, että työ ei saa häiritä tärkeämpiä asioita. :sweat_smile:

13 tykkäystä

Tuo kasvanut pääoma ja toistakymmentä vuotta sijoitusaikaa tuo salkkuun kaikenmoista jämää. Viisi suurinta on Nordnetin salkussa noin 40 prosenttia pääomasta, mutta yhteensä nimikkeitä noin 30. Myyntivoittoja on kiinni 2/3 salkun arvosta. Voisi sitä kait hanakammin välillä myydä ja ottaa näkemystä, mutta mikäli mitään selkeää myyntipaperia ei ole niin mitäpä sitä turhia. Ei kehtaa joka välissä realisoida veroja tai ottaa liikaa näkemystä ja toki aina voi myöhemmin pistää sileäksi mikäli yhtiön fundissa tapahtuu selkeä muutos heikompaan. Omiin taitoihin saa luottaa, mutta pieni epäilys säilytettävä niin ei kuvittele tietävänsä liikoja

Mutta joo ihan ylpeä olen tuotoista pitkällä aikavälillä, enkä sitä juuri häpeile. Nollista kun lähtee liikkeelle ja älyä noihin koulujuttuihin ei niin ole niin on tuo ihan hyvä saavutus kolmessakymmenissä olevalle

17 tykkäystä

Kaikenlaisia rajapyykkejä menee salkuissa puhki. En valita, mutta tottakai alas suunta ja leuka rintaan.

63 tykkäystä