Pitänee heittää lusikka soppaan nyt tässä ketjussa kun tätä vuotta on värittänyt duffendeeros.
Olen sijoittanut kesästä 2009 alkaen ja kiitos nousumarkkinan oma superbulleruuteni pystyi kellumaan suht ok nousevien kurssien päällä. Viime vuosina koen kehittyneeni semibulleroksi. (En usko että juuri kukaan on täysin bulleroverestä vapaa, kenties Warren Buffettin kaltaiset supersijoittajat.)
Koko salkku on useista möhläyksistä huolimatta tuottanut tyydyttävästi ja mitä enemmän nykyaikaa kohden tuottohistoriassa tullaan, sitä tietoisempia päätöksiä ovat olleet. Toki edelleen paljon mukana tuuria, ja välillä omista heikkouksista johtuvaa huonoa mäihää. Viime vuosina olen erityisesti keskittynyt pitämään epäonnistumiset minimissä, mikä on hieman parantanut tuottoja. Täysin en niitä ole onnistunut välttämään ja välillä tulee se -40 - 90 % pannuun per sijoitus. Onneksi hajautus on keksitty. Koen hajautuksen parhaana vakuutuksena omaa idiotismiani vastaan, vaikka jonkun toisen makuun salkku on varmasti keskittyneen näköinen.
Graafi alkaa lokakuusta 2009, koska silloin siirsin salkun Nordnettiin (muutama aiempi kuukausi taisi olla tuotoiltaan hieman plussalla). Nordnet poist vertailuindekseistä OMXH GI:n joka on osingot uudelleensijoittava indeksi. Tuo keltainen viiva on siis hieman epäreilu, koska se antaa sijoittajalle etua.
Tänä vuonna salkku on suvainnut eiliseen mennessä tulla 23 % alas, mutta helmikuun ATH:sta on tultu 33 % kuukaudessa alas.
Salkun absoluuttinen koko on tottakai kasvanut vuosien varrella, mutta tuossa välissä koko on vaihdellut koska hän on mm. osallistunut maailmanympärysmatkan rahoittamiseen aikanaan. Hän on rahoittanut myös osakkuuttani Inderesissä. Per annum tuotto on ollut n. 17,5 % tuolla 10,5 vuoden ajanjaksolla.
Isoin anti salkulla ja koko harrastuksella on kuitenkin se tieto ja kokemus, minkä ansiosta olen päässyt Inderesille töihin. Se lienee onnistunein sijoitus kaikista.