Salkkujen tuotto-%

Ehdottomasti pitää laskea käteinen ja muut vähäriskiset sijoitukset mukaan. Käteisen holdaajille naurettiin pitkin härkämarkkinaa ja nyt jälkiviisaasti päätös ei ollutkaan kovin huono. Joskus ylihintaisia osakkeita kannattaa myös myydä, ei pelkästään ostaa. Riskikorjattu tuotto kertoo hyvän sijoituksen.

9 tykkäystä

Olen samaa mieltä, että käteinen pitää olla mukana salkun tuotossa. Käteinen on sijoitus muiden joukossa. Käteinenkää ei ole riskitön sijoitus. Sillä on merkitystä, missä valuutassa käteinen on.

2 tykkäystä

:+1:t2: Tämä kirkastui itselleni vasta kun huomasi kuinka nopeasti neljän vuoden säästöt suli salkussa. Warren Buffetin käteis% on/oli lehtitietojen mukaan suuri. Nyt hitaampikin hämäläinen ymmärsi, että miksi näin ja miksi kalliilla ei kannata ostaa.

Tässä tulee tehtyä vielä monta iterointia, että saa sijoitussuunnitelman sellaiseen kuntoon, että kehtaa itseään peilistä katsoa. Henk. koht. tämä rysähdys ei olisi voinut osua parempaan aikaan. Nyt tehdyt virheet ehtii aika vielä korjaamaan. Ikävämpi homma, jos eläkevuodet alkaisi nyt eikä vasta yli 20v kuluttua. Tässä osuu kohdalle vielä pari/kolme maailman luokan pörssiromahdusta. :roll_eyes:

4 tykkäystä

Ylempänä esittelin jokunen aika sit salkkuni tuottoja ja tokasin perään, ettei varmaan parempaa ajankohtaa olekaan ihailla tuottoja, ja olin jokseekin oikeassa.

Älkää ihmiset ruoskiko itseänne liikaa siitä että olette porskutelleet ylipainotetulla osakeallokoinnilla läpi viimeisen loppupyrähdyksen. Olen suunnilleen 3v mennyt ~80/20 osakepainolla ja en kadu sitä pätkääkään. Itseasiassa jos pääsisi aikoja taaksepäin, suosisin silti osakkeita, nimittäin ainakin vielä olen omillani kaikesta huolimatta. Jos olisin tiennyt koronan tulevan, olisin silti ostanut mm Admicomia 10 eurolla ja Talenomia 12 eurolla, vaikkei ne mitään halpoja olleet kertoimien valossa tuolloinkaan. Eli jos houkutteleva sijoitus tulee vastaan, kannattaa ehkä vain ostaa eikä odottaa mitään suurta romahdusta joka tulee tai sitten ei.

Tottakai toi käppyrä voi mennä nollan alapuolelle, mutta etten toista itseäni liikaa en jaksa edes mainita miksei se varsinaisesti haittaisi.

Tämä ruma lasku kaikessa kauneudessaan tosin muistuttaa kivasti siitä, että osakkeet ovat riskisiä silti vaikka riskitön korko on nollassa ja mikään osake ei ole suojassa laskulta kun kunnolla raha päättää paeta muihin maisemiin.

8 tykkäystä

Ainiin Talenom on nykyään splitattu :smiley: tuo oli siis ennen splittiä.

1 tykkäys

Pitänee heittää lusikka soppaan nyt tässä ketjussa kun tätä vuotta on värittänyt duffendeeros.

Olen sijoittanut kesästä 2009 alkaen ja kiitos nousumarkkinan oma superbulleruuteni pystyi kellumaan suht ok nousevien kurssien päällä. Viime vuosina koen kehittyneeni semibulleroksi. (En usko että juuri kukaan on täysin bulleroverestä vapaa, kenties Warren Buffettin kaltaiset supersijoittajat.)

Koko salkku on useista möhläyksistä huolimatta tuottanut tyydyttävästi ja mitä enemmän nykyaikaa kohden tuottohistoriassa tullaan, sitä tietoisempia päätöksiä ovat olleet. Toki edelleen paljon mukana tuuria, ja välillä omista heikkouksista johtuvaa huonoa mäihää. Viime vuosina olen erityisesti keskittynyt pitämään epäonnistumiset minimissä, mikä on hieman parantanut tuottoja. Täysin en niitä ole onnistunut välttämään ja välillä tulee se -40 - 90 % pannuun per sijoitus. Onneksi hajautus on keksitty. Koen hajautuksen parhaana vakuutuksena omaa idiotismiani vastaan, vaikka jonkun toisen makuun salkku on varmasti keskittyneen näköinen.

Graafi alkaa lokakuusta 2009, koska silloin siirsin salkun Nordnettiin (muutama aiempi kuukausi taisi olla tuotoiltaan hieman plussalla). Nordnet poist vertailuindekseistä OMXH GI:n joka on osingot uudelleensijoittava indeksi. Tuo keltainen viiva on siis hieman epäreilu, koska se antaa sijoittajalle etua.

Tänä vuonna salkku on suvainnut eiliseen mennessä tulla 23 % alas, mutta helmikuun ATH:sta on tultu 33 % kuukaudessa alas.

Salkun absoluuttinen koko on tottakai kasvanut vuosien varrella, mutta tuossa välissä koko on vaihdellut koska hän on mm. osallistunut maailmanympärysmatkan rahoittamiseen aikanaan. Hän on rahoittanut myös osakkuuttani Inderesissä. Per annum tuotto on ollut n. 17,5 % tuolla 10,5 vuoden ajanjaksolla.

Isoin anti salkulla ja koko harrastuksella on kuitenkin se tieto ja kokemus, minkä ansiosta olen päässyt Inderesille töihin. :smiley: Se lienee onnistunein sijoitus kaikista.

63 tykkäystä

lakki pois päästä täällä :tophat:

8 tykkäystä

Kova on tulos, eihän tuosta ole vasta kuin parturoitu pois täysin yliampuva markkinoiden keuliminen viime ajoilta :smiley:

Siinäkin mielessä melkoinen että tuota salkkua ei ole voinut treidata vapaasti sattuneesta syystä. Vähän niinkuin salkku jota on hoidettu toinen käsi selän taakse sidottuna :slight_smile:

4 tykkäystä

Huhhuh salkku +7,4% tälle päivälle ja suurimpina Mastercard +15%, Visa +14%, Sampo +13%, Allianz +13%, Disney +14%

7 tykkäystä

CleanEnergy-salkku (+11,90%) tuntuu taas hetkellisesti ihan voittajan valinnalta :slight_smile:

Enphase +18,6%
PowerCell +14%
Vow +13,4%
Jinko Solar +12,5%
Dynacert 11,9%
Plug +10,2%
NEL +8,9%

3 tykkäystä

Taitaa olla vääriä osakkeita salkussa kun nousua vain indeksin verran nyt +6% :slightly_smiling_face:

1 tykkäys

Ku Verphu niin kaippa sitä ittekki. Kuten vähän vihjattua niin itse pyrin siihen että teen mahdollisimman pienen tappion, ja kohtuullisen voiton… Sen sijaan että maksimoisin molemmat :smiley:

image

image

Mainittakoon että olen ollut koko pudotuksen all in osakkeissa, toki suojauksia olen käyttänyt kun hullunmylly alkoi eskaloitua… suojauksista toki jo luovuttu, mutta ei heitetty ajatusta menemään jos tämä alkaa vielä finanssikriiseytyä tai jotaki.

3 tykkäystä

Tässäpä ensimmäiseni viesti Inderesin foorumille.
Tuottoprosentteja tulee mitä on tullakseen. Viime vuonna aloin sijoittamaan myös Nordnetin ulkopuolelle tehdäkseni aktiivisempaa hinkkausta. Taaksepäin katsovaa historiikkia en ole vielä tehnyt Sheetsiin, mutta se on työlistalla. NONissani on vain joutsenmerkki-osakkeita.

Tämän hieromisessa ilman mitään toimivaksi testattua ajatusta on mennyt kaikki aika. Pitäisi enemmän nauttia kyydistä ja raapustella itselle sitä automaagista taulukkoviritelmää.
EUdKVE3XYAMdSLq

4 tykkäystä

No niin, jopas on ollut meininkiä. Kateellisena katson kun jotkut ovat tehneet shorteilla ja treideillä tiliä tässä myllerryksessä, mutta oma strategia on konservatiivisempi ja pitkäjänteinen.

Tähän peilaten, olen ihan tyytyväinen torjuntavoitosta johon YTD olen yltänyt:

Osakepaino on melkein tapissa, mutta jollei suuren suuria yllätyksiä tule, käteisvirta on sen verran ylijäämäinen osinkoineen, että jatkan aggressiivisempaa osto-ohjelmaa jos lähdemme toiseen dippiin.

Uskon että pohjat nähdään syyskuussa, jos isompi korjaus/romahdus vielä nähdään. Tälle antaisin todennälöisyydeksi 55%.

7 tykkäystä

Minulla on nyt käteisongelma.
80% mukavasti pullistuneeesta salkusta on käteistä, salkku on nyt putsattu täysin johdannaistuotteista.

Mietin kovasti voittavaa strategiaa, millä käteisen saa osakkeisiin mahdollisimman tuottavalla tavalla.
Suuri houkutus olisi vaan ostaa nyt heti lähes koko kassalla, mutta mutta…
Etunojaa indeksiin tässä on ainakin mukavasti syntynyt, joten indeksin voittamismielessä ym. ”All in -strategialla” tuskin indeksille häviää.

Raivostuttavan vaikeaa on tehdä päätös siitä miten edetä.

14 tykkäystä

AOT turskaa on kertynyt vuoden alusta noin OMXH indeksin verran -23%. OST hieman vähemmän n. -13%.

1 tykkäys

Huhhuh mikä tuotto! Olet siis ollut shorttina ja nyt kotiutit ja siksi 80% käteistä?

En osaa sanoa sinun pidemmän ajan trackista, mutta koska tilastot osoittavat pitkällä tähtäimellä valtaosan aktiivisista häviävän indeksille, en tiedä olisiko järkevää esim isolla painolla pääomasta siirtyä konservatiiviseen strategiaan, eli nyt tuhtia ajallisesti hajautettua panostusta indeksiin tai ‘turvallisiin’ yksittäisiin osakkeisiin, hyvällä hajautuksella…

Aktiivisempi pelikassa sitten erikseen.

Kateellisena katson kuitenkin tuota +37%:ia :smiley:

… Ja oletko siis sitä mieltä että pohjat olis ollu tässä vuodenkin säteellä?

2 tykkäystä

Päädyin tuplaamaan omistukset per heti ja pohtimaan jatkoa rauhassa.
Tämän päivän jälkeen osakkeet 40% / Käteinen 60%
Kaikki toimeksiannot eivät vielä toteutuneet, katsotaan, joudunko niiden osalta nostamaan tarjoustasoa, jotta saan tavoitteen toteutumaan. Nuuka ei osta kuitenkaan suoraan ostolaidasta, odotan näinä koronaisina aikoina myyjiltä edes pientä vastaantuloa. :wink:

4 tykkäystä

Ehdottomasti tavoitteena on siirtyä 100% osakepainoon jollain aikavälillä. Se aikavälin pohtiminen tässä on nyt se suurin haaste.
Niitä pohjia kun ei osaa ennustaa itse erkkikään.

Ehkä jaan tätä jäljellä olevaa sisäänmenoa osakkeisiin nyt vähintään puolen vuoden jaksolle.

Sitä aiempaa träkkiä voi ihmetellä tämän saman ketjun alusta, taitaa olla aivan ensimmäisiä viestejä. Melko aktiivisella toiminnalla se on tullut (vaikka mikään treidari en ole koskaan ollut), mutta nyt on tarkoitus haalia hyviä, kannattavasti kasvavia yrityksiä pitkään salkkuun, tästä mainiosta markkinanotkosta. En halua jatkossa käyttää aikaani markkinan seuraamiseen samassa mittakaavassa kuin aiemmin.

Minulla on ollut tässä eur/usd johdannaisia ja markkinashorttia, joilla tuo ylituotto on käytännössä tämän parin kuukauden aikana tullut.

On tässä matkalla ollut Hannu Hanhikin auttamassa isolla kädellä, esimerkiksi Nokiat myin viime vuonna selvästi aiottua aiemmin pois, koska tuli suurehko investointi eteen (okt:n rakentaminen). Joskus käy hyvä munkki oikeaan aikaan. Nokian markkina-arvolle on käynyt aika heikosti sen jälkeen.

4 tykkäystä

Täälläkin salkku punnersi takaisin plussalle vuoden alusta laskettuna. Ei vielä lähelläkään helmikuun ATH:ta, mutta en olisi vuoden alkuun nähden odottanut salkun YTD-tuoton käyvän vihreällä tässä aikataulussa…

Tottakai, 4 kuukauden tuotoilla ei ole mitään väliä ison kuvan kannalta (ellei ne ole todella radikaalisti miinuksella: rajuista miinuksista on aina vaikea toipua tapahtui ne kuinka nopeasti tahansa: sijoittaminen on kumulatiivinen laji missä uudet askeleet otetaan vanhojen päälle. Koko tulevaa sijoitusperformanssia värittää edelliset onnistumiset ja epäonnistumiset). Sen lisäksi tuotoista merkittävä osa on tullut Remedyn rakettinoususta (toki muutkin ovat palautuneet, mutta ei mikään muu osake ole salkussa uudessa ATH:ssa), mikä on vinouttanut salkkua hieman. Erinomaisen yhtiön ylipaino salkussa ei ole pahitteeksi, mutta se tekee myös salkusta volatiilimman.

Katse on edelleen seuraavan 3-5 vuoden päässä, millä periodilla suurimman osan salkussa olevien yhtiöiden pitäisi näyttää kyntensä.

12 tykkäystä