Salkkujen tuotto-%

Omat tuurituotot voilà:

Pääsalkkuna toimivan OST:n kulunut vuosi mennyt ihan okei toistaiseksi kun on malttanut pysyä kotopörssistä poissa :grin:. Sijoitusvarallisuudesta yli 95% löytyy kyseiseltä tililtä ja jonkinlaista swing treidaamiseksi kutsuttua veivailua tulee harjoitettua milloin milläkin salonkikelvottomalla bumtsibumlapuilla ja viimeisimpänä kiinatekkiosakkeilla.

Koko OST tilin tuottoonkin voinee olla tyytyväinen tähän asti vaikka otanta on toistaiseksi näinkin lyhyt. OST:n lanseerauksen jälkeiseen aikaan mahtuu kuitenkin vaikeita ja yhtälailla jännittäviä hetkiä markkinoilta. Salkun riskiprofiiliin ja usein hyvin keskittyneeseen salkkuun nähden ollaan aika pienillä kupruilla selvitty ja jokainen vuosi on onnistututtu päättämään plusmerkkisellä tuotolla. Valtaosa tuotoista on syntynyt nimenomaan “viisaamman rahan” halveksumista roskalapuista. Aiempi historia kryptojen kanssa veivailusta on jonkin verran opettanut volatiileissä ja kuplaantuneissa markkinoissa navigoimista ja tästä on kyllä apua osakemarkkinoillakin.

Riskiä en ole sijoitusurallani koskaan karttanut edes osakemarkkinoilla enkä fundapuolen analyyseillä ole päätäni mennyt pehmentämään. Vierastan lähtökohtaisesti kaikkia rahoitusalan kirjaviisaiden väsäämiä teorioita mm. arvonmäärityksistä, markkinan ajoituksen mahdottomuudesta, mutta myöskin oppikirjapuhdasta teknistäanalyysiä, tämä on ehkäpä tärkeimpiä osiani edgestä millä ylituottoa on tähän asti tehty. Oma sijoittamistapa perustuu hyvin pitkälti markkinapsykologian ymmärtämiseen ja yleisen sijoittajasentimentin aistimisee ja ajoittain kontraamiseen.

“80% of trading is psychology. The other 30% is being good at math”

71 tykkäystä

Kuinka isoa kassaa tässä riskeerataan?

Alemman pään kuusinumeroinen salkku

22 tykkäystä

Sijoittamista takana: 3,6 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -8,5%

Kk tuotto: 3,0%
S&P 500: 3,1%
Nasdaq 100: 3,8%

YTD: -9,0%
S&P 500: 19,5%
Nasdaq 100: 44,0%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -27,3%
S&P 500: 42,0%
Nasdaq 100: 80,4%

Drawdown: -49,6%

Aika hyvä kuukausi. Hävisin indekseille taas vaihteeksi, mutta en sentään paljoa. Jos saisi YTD:n plussalle vuoden loppuun mennessä niin olisi ihan hienoa. Tälläisillä kuukausilla tuo onnistuu helposti. Tälläisiä kuukausia ei tosin juuri ole viime aikoina ollut, eli saa nähdä mitä käy. Jos katselee aikaisempia ennustuksia / haaveita ja niiden toteutumista, niin vuoden lopussa YTD on ainakin -15% tämän hetkisen -9% sijaan :smiley:

22 tykkäystä

Salkku on -14,50%. Tavoitteena on nyt alkaa keskittymään menestyjiin enemmän ja antaa niiden möyrijöiden olla rauhassa. Indeksirahastoon alan myös sijoittamaan (lisää) ja otan sen osaksi kokonaissalkkua.

Ensimmäinen tavoite voisi olla nostaa salkku nollatilanteeseen. Siitä olisi sitten hyvä jatkaa.

15 tykkäystä

Voitolla ollaan pörssiosakkeissa seitsemän kuukauden kohdalla.

Koko sijoitussalkun arvo on noussut joka kuukausi tänä vuonna :ok_hand:


Kuvaajassa pystyakselin yksiköt ovat miljoonia, eivät euroja :sweat_smile:

Tänä vuonna pitäisi ropista osinkoja vähän yli 60 000 euroa sekä korkotuottoja yrityslainoista 25 000 euroa. Näillähän kattaisi jo lähes puolet vuosikulutuksestani :see_no_evil: Onneksi olen vielä palkkatöissä…

Tarkempaa erittelyä sijoitusvarallisuudestani löytyy Mitä sinulla on salkussa-ketjusta.

62 tykkäystä

Avasin osakesäästötilin 23.7.2022 ja tuottoprosentti on tällä viikolla heilunut 7-9 välillä. Vuoden alussa oltiin vielä reilusti pakkasella. En jaksa laskeskella tarkemmin kun op softa on niin ankea.

Aot:llä on käytännössä pelkkää Nestettä, 10% miinuksella. Kaikkiaan plussan puolella kun ost:llä enemmän

4 tykkäystä

Heinäkuu 2023 oli käytännössä +/- nolla.

Heinäkuu 2023: +0,91 %
vuoden alusta 2023: + 6,65 %
viimeiset 12 kk: - 0,04 %

Perintöasia ei etene veljeni takia (peräkammarin poika, joka eli pitkälti edesmenneen äitimme ja minun kustannuksellani). Nyt veljeni jo kieltäytyy maksamasta asumiskulujakin… :frowning:

4 tykkäystä

Kerro veljellesi, että mikäli homma ei ala lutviutumaan, niin vaadit peräkammariajan asumista, ruokia yms huomioitavaksi ennakkoperintönä ja lisäksi nykyistä asumista vuokraksi kuolinpesältä.

13 tykkäystä

Ja tänään ath ost 10,1% Faronin heräilemisen ansiosta!

Mulla näköjään salkku menee vähän vastavirtaan kun viimeiset kaksi viikkoa olleet tosi hyviä.


Oilisi tuo voinut huonomminkin mennä. Magnora ja onnistunut treidi Amazonilla puski salkkua vastavirtaan mutta melko vankasti on muut osakkeet pulkkaillu

9 tykkäystä

Pohdin tänään aikaani sijoittajana ja ajattelin että voisi olla oikea hetki kirjoittaa ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Sijoittajana olo on ollut minulle aikamoista vuoristorataa ja loppujen lopuksi aika raskasta, toistaiseksi ilman suurempaa rahallista palkintoa. Olen elänyt henkeen ja vereen tätä harrastusta usean vuoden, opiskellut päivittäin kirjoja, inderesin foorumia ja muita materiaaleja ja osareita. Siksi on vähän musertavaa huomata, että rahalliset tuotot ovat olleet vähäisiä. Onneksi muuta arvokasta oppia on kertynyt.

Aloitin nuorena ja innokkaana osakepoiminnan vuonna 2019. Tätä ennen olin koko lyhyen ikäni sijoittanut rahastoihin. Ennen ensimmäistä osakepoimintaa valmistauduin usean kuukauden ajan lukemalla laajasti alan kirjallisuutta, mutta opit jäi aika pinnallisiksi ja tulkitsin oppeja siten kuin halusin (eli väärin). Minulla oli mitä erikoisempia kuvitelmia miten pörssissä pystyy tekemään paljon rahaa ja tätä oli testattu lyhyen ajan treidaamalla paperilla. Noh kun tuli aika ensimmäisille osakepoiminnoille niin salkkuun päätyi ikimörnijä Nokia ja ystäväksi kaima Nokian Renkaat, koska…”kai ne nyt joskus nousee?!”. Lisäksi salkussa vieraili metsäyhtiöitä ym. ”turvallisia” yhtiöitä joita treidailtiin edestakas. Summat oli pieniä ja mitään varsinaista voittoa ei jäänyt käteen. Jäin pahasti indeksistä jälkeen kun keskitetty salkkuni ei seurannut vuoden 2019 pörssinousua. Nokioiden arvo muistaakseni puolittui kun lopulta möin ne ja ei niistä muista poiminnoista jäänyt paljon kerrottavaa. Myyntiä oli edeltänyt se, että olin hyväksynyt että tämä ”taktiikkani” ei nyt ihan ole sijoittamista. Muistan tätä ennen jopa naureskelleeni itsekseni miten jotku pystyi ostaamaan ihmeelliseltä kuulostavia kasvuyhtiöitä kuten QT ja Revenio. Ihan huijari firmoja jotka menee nollaan ennemin tai myöhemmin. Nämähän oli vielä tosi kalliita P/B:t oli yli 2 joka oli kirottu rajapyykki. En muista kumpi, mutta jompikumpi näistä pörssin tähdistä maksoi tuolloin 15-18€.

Jossain vaiheessa minulle alkoi valkenemaan se, että ehkä minä olin ollut väärässä. Ehkä vika oli minun valitsemissa yhtiöissä, eikä niissä joille naureskelin. Tämä realiteetti teki kipeää myöntää. Mutta tappiota oli ilkeät 20-30% per valittu yhtiö, joten en halunnut myydä ja muuttaa omistuksiani.

Koronan aiheuttama pörssiromahdus oli itse asiassa minulle se herätyksen hetki. Monet minun havittelemat yhtiöt laskivat voimakkaasti. Silloin tein sen päätöksen, että nyt koko paska salkku myyntiin. Tarkoitus oli etsiä syyllistä peilistä tälle alkuajan farssille, mutta tässä hetkessä ajatus oli alkaa ostamaan laatua. Tämä tapahtui tarkalleen 14.4.2020 koska silloin kippasin romut salkusta. Olen tämän jälkeen alkanut seuraamaan salkkuni tuottoa, koska tässä vaiheessa aloin noudattamaan ihan oikeaa sijoitussuunnitelmaa. Suunnitelma meni suurin piirtein niin, että kuukausittain palkasta säästetään laadukkaisiin osakkeisiin. Tässä vaiheessa en kyllä ihan vielä ymmärtänyt laatua samoin kuin tänään, mutta ajatus oli oikeaan suuntaan. Ajatus oli myös että katsotaan vähän yhtiötä eikä vain kertoimia ja toivotaan nousua.

Salkkuun tuli siinä vaiheessa ostettua mm. Sampoa, Harviaa, Tokmannia, Marimekkoa, Goforea, Vincit, Capman, Reveniota ja Remedyä. Paperilla nämä näyttävät ok valinnoilta, mutta osaa ostin aika kalliilla, esim Remedyä. Reveniota en taas osannut holdata, vaan kertoimien nousu pakotti myymään jossain 40€ tienoilla. Vincitistä puolestaan irtauduin onnekkaasti kympin tienoilla. Summat olivat pieniä joten vaikka koronaa seurannut nousu oli kovaa, niin tuotot jäivät rahallisesti aika vähäisiksi. Harvian menoa oli kuitenkin upeaa seurata kun kympillä ostetut osakkeet oli viisinkertaistuneet. Tässä oppi ymmärtämään sen minkälainen vaikutus liiketoiminnan nopealla kehityksellä oli arvostukseen. Pahimmillaan, tai siis parhaimmillaan salkussa oli yli 20% Harviaa ja kaksi muuta suurinta oli Tokmanni ja Tecnotree. Nämä vastasivat ainakin 40% salkusta. Lopulta musiikki loppui ja krapula oli kova. Salkku laski vuonna 2022 -36%, kun indeksi n. -10%.

Tässä tapahtui minun toinen merkittävä kehittyminen sijoittajana. Hyväksyin sen, että en ole mikään jumalainen osakepoimija vaan ihan perus jamppa, joka tykkää omistaa yhtiöitä ja seurata niiden kehitystä. Siksi hajauttaminen on minulle tärkeää. Jos minulla vuonna 2021-2022 oli 12 osaketta salkussa, niin nyt on n. 25 ja suurin positio n. 10%.
Mitä minulle on sijoittamisesta jäänyt käteen? Rahallisesti ei vielä mitään merkittävää, joitain hassuja tonneja. Olen laittanut järkyttävän määrän aikaa ja uhrannut rehellisesti sanottuna liikaa, jotta voisin sijoittaa. Olen voinut pahoin ja ollut kiukkuinen kun salkku punertaa vastoin ymmärrystäni. Lisäksi viime aikainen Suomen pörssilasku on harmittanut aikalailla, kun muualla menee kovaa. Lisäksi työpaikallani liiketoiminta ei ole rokannut, vaan koronan jälkeen on ollut pettymystä toinen toisensa jälkeen. Vointi ei siis ole ollut parhain kun vastoinkäymistä on niin töissä kuin harrastuksissa.
Mitä sijoittaminen on sitten minulle antanut?

-Uskallan sanoa, että ymmärrän keskiverto ikäistäni paremmin säästämisen merkityksen. Säästämisen avulla nämä aikaisemmin maininneet pienet summat ovat muuttuneet isommiksi. EI arvonkehityksen kautta, vaan säästämisen.

-Olen kehittynyt ihmisenä merkittävästi. Kaikki se lukeminen on tehnyt minusta viisaamman monella eri aihealueella. Tämä johti myös siihen että jatkoin opintojani ja ensimmäisen maisterivuoden suoritin viime vuonna täydellisin arvosanoin. Tämä ei olisi onnistunut mitenkään ilman sijoittamisen tuomaa tiedonjanoa, koska aikaisemmin opiskelu motivaationi on ollut paljon heikompaa. Nyt tiedän että MBA opiskeluistani voi olla minulle rahallista hyötyä niin työelämässä kuin sijoittamisessakin.

-Uskon, että tulevaisuudessa voin vielä saada merkittävästi suurempia summia arvonnousun kautta, sillä sijoitusstrategiani on kehittynyt. Se mitä yhtiön laadukkuus tarkoittaa, on muuttanut merkitystä paljon. Teen edelleen typeriä virheitä, mutta olen oppinut edellisistä virheistä paljon ja osaan jo väistää helpoimpia sudenkuoppia.

-Vaikka äsken kehuinkin hieman itseäni, sanoisin että alkumetrien epäonnistumiset ja kasvuyhtiöille naureskelu on tehnyt minusta paljon nöyremmän, mikä on hyvä. Myös korona krapula palautti taas jalat tukevasti maan päälle. Ehkä ne nyt pysyvät siellä?

-Koska näitä kiukutuksia ja vastoinkäymisiä on tullut, olen myös oppinut miten näitä voi hoitaa.
Minulle se nykyisin tarkoittaa usein kävelyjä ja lenkkejä. Joskus metsässä luonnonäänistä nautiskellen, välillä puolestaan sijoitusaiheiset podcastit korvissa.

Salkun kehitys on tuon 14.4.2020 jälkeen ollut tämän näköistä. Uuden strategian jälkeen, matkalle mahtui kovaa nousua, kovaa laskua ja nyt aikamoista mörnimistä. Osakepoiminnan jatkaminen tuntuu kuitenkin edelleen oikeutetulta, sillä olen onnistunut voittamaan indeksin tällä lyhyellä ajalla. Strategian muutos ajankohta oli toki hemmetin suotuisa ja se on vaikuttanut siihen, että indeksin olen pystynyt voittamaan, vaikkakin aika niukasti. Suurin syy jatkamisella on kuitenkin se että tunnen, että tiedon ja omien tunteiden oppiminen ei lopu koskaan ja janoan edelleen oppia tästä aiheesta lisää.

98 tykkäystä

Oli oikeasti todella mukavaa luettavaa. Hyvä kirjoitus! Olisin voinut lukea enemmänkin sijoitushistoriaasi yksittäisistä virheistä tai opeista ja siitä, mitkä päätöksen tai epäonnistumiset johtivat mihinkin.
Olen itse juuri aloittanut sijoittamisen ja toistaiseksi ihan onnistunut, mutta myös virheitä tullut tehtyä, jotka edelleen syö miestä. Pyrin saamaan virheistä sen opin tulevaisuuteen.
Kiitos vielä. Oli hyvä teksti aamukahvin yhteydessä. Tsemppiä tulevaan!

10 tykkäystä

Kiitos kauniista sanoista ja onnea erinomaisen harrastuksen aloittamisesta! :slightly_smiling_face:

Joo voin avata joitain sijoitusmokiani, niitä riittää :sweat_smile:. Pitäisi olla vielä sijotuspäiväkirjamerkintöjä tuolta ajalta mikä auttaa muistamaan, mutta palaan tähän paremmalla ajalla tällä viikolla.

Eri asia on, että onko tämä oikea ketju sille, muistaakseni näin jonkin sijotusvirheet -ketjun niin parempi varmaan jatkaa siellä.

4 tykkäystä

Puoli vuotta myöhemmin edelleen mukavasti pärjätty indeksiä vastaan kotimaisista yhtiöistä koostuvalla OSTilla.

12 tykkäystä

Mgitä 10% salkusta loput suomalaisia yhtiötä, että ilmeisesti loppuu saakka saa jännittää meneekö tämä vuosi miinukselle. Aika pettynyt alkuvuoden jälkeen, mutta minkäs teet

11 tykkäystä

Holdingyhtiön salkun koko heinäkuusta kasvanut n. 165t euroon. Markkinassa ollut hyviä oston paikkoja ja heikkoutta, joten poikkeuksellisesti ostellut enemmän kuin tuolla 10k eurolla / kk. Salkkuun uusina yhtiönä on tullut Atlas Copco ja Latour. Plussalla ollaan tältä vuodelta edelleen.

5 tykkäystä

Mun YTD, no ei huono…

image

mutta tuossa laskeskelin karkeasti, että koko sijoitushistoriani ajalta olen about nollassa. En ole menettänyt mitään sijoittamisella, mutta en ole saanut ylimääräistäkään.

Aina olen ostanut kalliilla ja lisäillyt iloisena, kun saa halvemmalla. Ehkä näin menee loppusijoitusurani. :wink:

Korkea säästöaste, paljon työtunteja ja ahkera opiskelu - ehkä ne jossain vaiheessa tuotoissa näkyvät, mutta se on pakko sanoa, että esimerkiksi matalakuluisiin indeksirahastoihin en lähde, vaikka hyvin todennäköisesti pitkässä juoksussa saisin niistä paremmat tuotot. Tykkään osakepoiminnasta.

Parasta tuottoa olen tehnyt omistusasunnollani, joka on lähes velaton. :upside_down_face:

62 tykkäystä

Sijoitus urani alku vuodesta 2020 tähän pvä -30%, toki onneksi salkut vasta n 25k€ mutta kirpaisee nämä jatkuvat laskut. Päivä +1%, seuraava -1,5%. Onneksi omasta yrityksestä saanut osinkona 15-30k€ / vuosi viimeiset 4v. Mutta turhauttaahan se kun omasta työstä saatuja yrität pistää poikimaan niin ei, ei sitten millään…
Edit. Se 8v päähän tavoite 100k€ taitas onnistua helpommin pistämällä tyynyn alle oman osingot

38 tykkäystä

Nordnetin puolella YTD noin +3%, eli mörnii. Ongelma sinänsä, että noin puolet sijoitusvarallisuudesta siellä kiinni. Siellä toisaalta käteistäkin prosentuaalisesti iso määrä odottamassa uutta kohdetta. Koitan korjata asian syksyn aikana, niin ehkä saadaan Nordnetin YTD nousuun.
IB:n puolella YTD näyttää noin +31%. Tuossa salkussa positiot vaihtuvat nopeaan tahtiin ja siellä treidaankin pääasiassa, koska NN:n kaupankäynnin kulut ovat ulkomaisille lapuille suolaiset vs IB. Jos Nordnetin holdisalkku ei ala tuottamaan loppuvuonna, niin siirtelen pääomia sieltä IB:n puolelle toistaiseksi tuottoisan veivauksen kohteeksi. Tuottoisaa loppuvuotta kaikille!

11 tykkäystä