Salkkujen tuotto-%

Taas on vuosi kulunut viimeisestä vuosikatsauksesta! Siellä saikin esitellä YTD -51,67% TURSKAA!

Noniin… Se menneistä.

2023 YTD: 18,63%

image

5 vuoden tuotto: 130,84%
image

Helmikuussa 2024 tulee 6 vuotta sijoittamista täyteen. Ensimmäiset kaksi meni 100% ETF painolla (maailma + kehittyvät markkinat, 90%-10%). Koronamontussa alkoi osakepoiminta, jolloin oikeastaan sanottiin viimeksi heipat vertailuindeksin kanssa.

Viiden vuoden CAGR hieman päälle 18%. Olen jopa yllättynyt, sillä oletin viime vuoden tuhonneen oman lyhyen sijoitusurani tuotot täysin. Päätavoite on voittaa indeksi, mutta unelmissani tavoittelen 15% vuosittaista tuottoa, johon en usko pitkällä tähtäimellä pääseväni. Tavoitteita silti pitää olla, jotta on jotain mitä jahdata. :slight_smile:

Salkun koostumus edelleen hyvin Hesulimainen, ainoana poikkeuksena naapurista lainattu EVO ja Christian Berner.

Menneen vuoden top 3 uudet osakkeeni:

• Christian Berner, kaksi ostoa. Karkeasti +40% tuotot.
  • Puuilo, kolme ostoa, yksi kevennys. Karkeasti +37% tuotot.
  • Stockmann, kolme ostoa. Karkeasti +25% tuotot.

Menneen vuoden top 3 mätisäkit:

• Boreo, kuusi ostoa. Karkeasti -24% turskat.
  • Gofore, seitsemän ostoa. Karkeasti -5,5% turskat.
  • KH Group, neljä ostoa, yksi myynti. Karkeasti -2% turskat.

Mitä huomaan?

• Olen huono ostamaan lisää voittajia, nouseviin kursseihin. Olen hyvä ostamaan laskeviin kursseihin, koska oletan markkinan olevan väärässä ja minun oikeassa :sweat_smile:.

Olenko oppinut jotain tänä vuonna?

• Hesulin pitkäkin laskumarkkina ei ole vaikuttanut henkisesti itseeni oikeastaan mitenkään. Mukava piirre huomata itsessäni, että pystyn suhtautumaan hommaan melkolailla tunteettomasti.

Vuoden muu kohokohta

Kiitos vuodesta kaikille keskustelijoille, moderaattoreille ja koko foorumin väelle. Pidetään tasoa yllä jatkossakin, ja ollaan toisillemme lempeitä. :smiling_face:

image
HYVÄÄ UUTTA VUOTTA 2024! :boom:

56 tykkäystä