Salkkujen tuotto-%

Se on kuulkaas ensimmäinen sijoitusvuoteni lähenemässä päättymistään. Aikamoinen ollut! :sweat_smile: Ylä -ja alamäkiä on tullut vastaan useaan otteeseen, mutta kyydissä vielä mennään viimeiset päivät ennen vuoden vaihtumista. Tässä muutama “highlight” minun osaltani:


(Tämä tili on siis minun AOT, jonka käytön lopetin syksyn alussa. Siirryin tällöin käyttämään OSTia.)
Vuosi alkoi hieman epämukavissa merkeissä coronan takia. Olin myös vasta aloittanut sijoittamisen ja summani olivat erittäin pienet. Välitysmaksut söivät tuottojani jo ennestään, jonka päälle iski corona. Salkkuni putosi -46% tuntumiin kevään alussa :grimacing: En tosin tiennyt ollenkaan, mitä tein näin toimeksiantojen osalta…

Eipä siinä, istuin pääosin lappuni päällä ja ostin Nestettä pohjilla, joka auttoi salkkuani toipumaan. Vaikka coronaisku olikin ruma, olen jäänyt juuri ja jurri plussan puolelle tuolta tililtiä. (Prosentit näyttävät vielä runsaasti pakkasta, mutta tämä johtuu Nordnetin tavasta laskea tuottoja. Rahallisesti olen kuitenkin juuri ja juuri voitolla :grin:)
image
(esim. Jos ostat 10€ osakkeen ja kyseinen lappu tippuu 50%, tuottosi näyttää -50%. Ostat pohjilla 100€ lapun, joka nousee 10%. Olet rahallisesti nollissa, mutta tuottosi on silti prosenteissa miinuksella)


Kesän ja syksyn vaihteessa ryhdyin sijoittamaan OST:in kautta. Toimeksiantoni olivat edelleen holtittomia eikä niissä mielestäni näin jälkeen päin ollut kauheasti järkeä. Laahustin pakkasella melko kauan, kunnes ryhdyin suunnittelemaan toimeksiantojani tosissaan. Ei enää hölmöilyä, hätäilyä tai ei-harkittuja ostoja. Käyrän lopussa vihdoin näkyy (joulurallin boostaamana), että salkkuni on ottanut matkan kohti pohjoista. :+1:t3:

image

Tällä hetkellä YTD-tuottoni on noin 11%, johon olen tosi tyytyväinen. Tavoitteeni on ollut ylittää indeksin keskiverto vuosituotto (7-8%). Viimeiset kuukaudet ovat olleet aikamoista rallia minun osalta.

(3kk)
image

(1kk)
image

Salkkuni ei vedä vertoja joidenkin mestareiden kolme-numeroisiin prosenttituottoihin, mutta ei sitä kuulukaan verrata muihin. Pääasia on, että on itse tyytyväinen! Toivottavasti muidenkin vuodet ovat sujuneet, miten pitääkin epätavallisista olosuhteista huolimatta. Tässä vielä omistukseni tällä hetkellä niille, joita kiinnostaa:

Mukavaa loppuvuotta kaikille! :partying_face:

37 tykkäystä

Vihreän joulun kunniaksi 300% YTD ensimmäistä kertaa rikki, saa nähdä selviääkö tuotot vuoden loppuun asti.
image

Parit erilliset kiitokset tahtoisin laittaa tästä hullusta vuodesta: @Kaira ja @Meri

Näin ensimmäisenä osakesijoitusvuotena on tullut seurattua aika tarkkaan teidän kummankin tekemisiä. Suurkiitokset kontribuutioistanne tälle foorumille, moni kiinnostava tapaus on löytynyt teidän kautta.

35 tykkäystä

Hyvän näköinen salkku sinulla! :muscle: Ja mukavan positiivinen asenne. Hyvää sijoitusvuotta 2021 sinne :santa:

15 tykkäystä

Hieno, mulla puuttuu vielä 4% tuohon 300%… Saa nähdä päästäänkö vielä. Siis parhaalla salkulla. Tarvittas siis 1-2% nouseva vielä. Montako päivää pörssit vielä auki?

4 tykkäystä

Täällä päästiin abouttis +105%:n vuosituottoon… aikamoinen vuosi! Nousujohteisen alkuvuoden jälkeen -65%:n droppi, hetki siinä meni ihmetellessä, että mitvit… mutta sen jälkeen pumpattiinkin kaikki irroitettavissa oleva lisäkäteinen salkun täytteeksi ja siitä sitten +142%:n kiihdytys kohti vuodenvaihdetta. EI pöllömpi loppukiri vaikka salkusta on pumpattu rahaa ulos aika reippaasti reaalielämän investointeihin.

Ensi vuodelle hiukan tasaisempaa kyytiä, kiitos… menee vatta kuralle tämmöisessä vuoristoradassa!

16 tykkäystä

Surkea alle 40% vuosituotto ja huomattava määrä vale-luovutustappioita joita kehitin korona-kuopassa kun en muutakaan keksinyt. Törmäsin tammi-helmikuussa yhtiöön joka muutti suunnitelmia isosti, yksikin tietynlainen tiedote olisi voinut 4x kurssin joten sitä piti tankata hinnalla mikä oli saatavilla. Käytännössä siis otin turpiin tänä vuonna, jotta tulevina vuosina olisi varmasti paremmat kasvutuotot.

2 tykkäystä

Alle 40% vuosituotto on todella hyvin (mulla +50%), mutta ootko tajunnut että valuuttakorjattuna Nasdaq-indeksi on noussut vain jotain 30-35%. Eli pärjäsit paremmin kuin kaikki maailman indeksit… Niin mikä se oli se osake mistä olit kiinnostunut tammi-helmikuussa, mä haluan tietää!

3 tykkäystä

Nyt ollaan lähellä!

16 tykkäystä

Laitoin kaikki vuoden ostot, myynnit, osingot ja nykyisten omistusten arvot exceliin. Halusin tietää mistä vuoden tuotot ovat muodostuneet. Hieman yllätti, että Kamuxin osuus tuotoista on noinkin suuri. Toisaalta mukava huomata, että suurin tuotto on tullut osakkeella, johon itsellä on suurin luotto.

Salkun sisältö tällä hetkellä on Kamux, Smart Eye, Evolution Gaming, Incap ja Sievi.

Harmittaa toki, että salkussa on ollut myös mm. Qt Group, Revenio ja Remedy, mutta ne on myyty aivan liian hätäisesti pois. Mutta turha murehtia menneitä. Olen huomannut, että vaikka yritän olla pitkäjänteinen sijoittaja, niin turhan usein tulee ajateltua ja toimittua lyhytjänteisesti.

YTD tuotto tällä hetkellä 54,30%

8 tykkäystä

Taas olisi viikko valmis.
Salkun arvo nousi lyhyen viikon päätteeksi +9,23%
Ihan ok viikko tuli tästäkin. Parhaita kyytejä tarjoili AFC Energy joka oli syksyllä pitkään salkussa mörnijä sarjassa. ITM Power jaksaa paukuttaa aina vain uutta ATH lukemaa eikä tarjoa lisäostolle paikkaa. Sitä vastoin Everfuel ja Quantumscape tarjoili rohkealle lisäys paikkaa jotka käytin hyväksi. Ballard Power ja NEL painelee kurssin osalta kivoissa lukemissa taitaa olla ATH lukemissa molemmat en ole tosin tarkistanut asiaa mutta hyvin etenee kuitenkin molemmat. Eikä ole tarve lisätä eikä myydä. Jenkki ja Kiina EV kurssit mörnii ja ensi viikolla lisään niitä jos vielä tiputaan. Öljy yhtiöt on myynti liipasimella huonon nousun johdosta. Ei ole tapana kauvan katsella huonosti nousevia kuponkeja varsinkaan jos parempaa tuottoa näen muissa osakkeissa. Noihin kerkeää vielä takaisinkin. Nyt vain kohti vuoden viimeistä pörssipäivää… viimme vuonna viimmeisen pörssipäivän aikana salkun arvo nousi +29,64% jossa suurin nousija oli Fuel Cell Energy +50,06% :partying_face: :grin:. Saa nähdä saadaanko uusinta ja mikä on se paras nousija :smiley:… Tai sitten vedetään kunnon pulkka mäkeen :joy:.

25 tykkäystä

Jäätäviä tuottoja Merillä. Joko Sharevilleen näin Joulun kunniaksi? :slight_smile:

3 tykkäystä

Vähän tarinaa ensi:

Palvelualalla työskentelevänä ihmisenä tämä vuosi on todellakin ollut erilainen. . Kiitollinen olen siitä että töitä on silti riittänyt, tosin lomautettuna olin lähes koko kesän. Monella työt ovat loppuneet kokonaan ja voin vaan kuvitella että vuosi on ollut karu. :neutral_face:

Rahaa olen koko aikuisuus elämäni hautonut pankkitililläni ja kai se oma mentaliteettini on ollut että vuositasolla rahaa on ollut tilillä aina enemmän kuin vuoden alussa. Puskuria olen aina haalinut.

Ost:n tulo ja koronan tuoma dippi ajoivat minut(kin) nyt tänä vuonna ensikertaa osakemarkkinoille. Ja ainakin rahallisesti (ja tietotaitoisesti) vuosi on ollut minulle hyvä. Eiköhän tästä ole hyvä jatkaa sijoituksien parissa myös tulevaisuudessakin. Rationaalisena ihmisenä en usko olevani mikään luonnolahjakkuus näissä asioissa. Virheitäkin tähän vuoteen mahtuu ja ne toivottavasti pysyvät muistissa viellä pitkään. Tulevina vuosina jos YTD on kaksinumeroinen olen enemmän kuin tyytyväinen.

Koukuttava harrastus tämä sijoittaminen :grinning:

Tässä salkkuni kehitys:
Näyttökuva 2020

Hyvää loppuvuotta viellä kaikille.

35 tykkäystä

Oma sijoitusurani alkoi maaliskuussa kun avasin OST-tilin maaliskuussa. Olen vielä opiskelija ja ostin asunnon opiskelujen alussa, joten osakkeisiin en uskaltanut lähteä kun piti kerätä puskuria säästötilille lainanlyhennyksiin. Romahduksen tultua maaliskuussa päätin alkaa sijoittamaan kun olin saanut säästettyä hyvin puskuria. Ensi sijoitukset tein 16.3 tutuilla sammolla ja fortumilla ja näistä sai onnistuneiden ajoitusten takia hyvät tuotot vaikka summat olivat pieniä. Maaliskuun loppuun mennessä myin kaikki pois ja palasin huhtikuun lopussa. Kesällä olin töissä ja salkkuun en koskenut. Syksyllä löysin tämän foorumin ja kiitollinen siitä :raised_hands:t3:. USA:n vaalien aikoihin lisäsin sijoituksia paljon keväästä kesätyörahoilla sekä syksyn opintolainoilla. Ei voi olla kuin tyytyväinen vuoden tuottoprosentteihin ja kipinä osakesijoittamiseen syttynyt! Kiitos vielä foorumin aktiivisille kirjoittajille :handshake:

14 tykkäystä

Hieman erilainen asia salkun tuottoprosenteista: osaako joku selittää, miksi viimeisen vuorokauden aikana (pe-la) aikana pääosin ruotsalaisia osakkeita sisältävä ost-tili on laskenut 3,5% Nordnetissa?

Pörssit ovat olleet kiinni nämä päivät. Ruotsin kruunun ja euron välillä muutos viimeisen vuorokauden sisällä on ollut käsittääkseni 0.

Olen ollut käsityksessä että valuuttakurssien heilunta aiheuttaa pientä liikettä salkun arvoissa, mutta 3,5% on iso muutos enkä keksi heti syytä asialle. :thinking:

1 tykkäys

Sama ilmiö käynyt itsellänikin ja monella muulla. Eikä tuo valuuttakursseilla tosiaan selity. Laitoin asiasta Nordnetille viestin, olisi kiva tietää mihin merkittävä summa rahaa on kadonnut.

10 tykkäystä

Salkku tänään miinuksella liki pari tonnia. Olisi tosiaan kiva tietää mistä tämä johtuu.

2 tykkäystä

Tää on ilmeisesti vain Nordnetin ongelma. Mulla on sama. Nyt -0,56% ja vaihdellut koko pyhien ajan.

1 tykkäys

Hups, todellakin… -2.19% taulussa ja salkun sisältö tämä:

  • pricer 10% salkusta
  • saldo 65% salkusta ja tästä osuudesta SEK-valuuttana ~60%
    kuva

Ei mene ihan valuuttakurssin piikkiin…

Kannattanee:

  1. Odottaa seuraavaan pörssipäivään
  2. Siirtää keskustelu välittäjä-ketjuun
  3. Ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyä asiasta
10 tykkäystä

Taisi olla oman n. 8-vuotisen sijoitushistoriani paras vuosi ja kyllähän nä tuotot 26v hepulle kelpaa. Nordnetin salkun lisäksi McPhy:ta löytyy sekä PYN Elite -rahastoa, jotka nostavat YTD-tuoton kuusinumeroiseksi. Olen myös siltä osin tyytyväinen, että omistan n. 25 yhtiötä eli melko suuresta hajautuksesta huolimatta näinkin hyviin tuottoihin on päästy.

Salkun suurin tuotto-% (ja ehkä euroissakin) on kuitenkin ylivoimaisesti tullut Plug Powerista, mutta muita ansiokkaita mainintoja on, esim. koronapohjilta ostettu kaikki seuraavat: Kamux, Marimekko, Harvia, Konecranes, Cargotec, Robit sekä Intrum. Ainoat huonot sijoitukset (alle ~40% tuotto ja nämä jäivätkin kauas siitä) ovat varmaankin olleet NoHo sekä Tesla-shortit, joita menin kerran “läpällä” vähän ottamaan.

Erittäin hyvää ja tuotteliasta (sekä koronan kannalta tätä vuotta parempaa) tulevaa vuotta kaikille palstalaisille!

image

32 tykkäystä