Salkkujen tuotto-%

Elokuu päätyi siis voitolliseksi. Syyskuu puoliväli näyttää melko tarkalleen 0 %. AOT:llä pientä miinusta, painotuksen hivutus HEX:in lappuihin alkoi liian aikaisin. No ajoitusta on vaikea, ellei mahdoton, saada täysin kohdalleen, joten näillä mennään.

5 tykkäystä


Puuhastelusalkun edellisen 1kk tuotto. Pääsalkun tuotto pelkkä suora viiva, sillä sillä puolella miltei koko salkku käteisenä.

Tässä salkussa kyseiseen tuottoon päästy shorttailemalla Nassea ja Sp500:a. Ostettu jokaisesta pikkupompusta lisää shorttia ja myyty indeksin laskiessa ja samaa toisteltu.

19 tykkäystä

Loistavaa tulosta kontraamalla foorumin yleistä laajaraporttiholdausnäkemystä vastaan :grinning_face_with_smiling_eyes: :+1:

Itse tyydyn holdaamaan hyljeksittyjä, mutta kassavirtaisia ei-kotimaisia yhtiöitä. Eli omaa kontraamista suosikkiosakkeita vastaan. Nyt olen kuitenkin päätynyt hieman keventämään omistuksia ja keräilemään tuntuvia pikkuvoittoja.

image

Näin olen välttänyt ruman turskan…
image

26 tykkäystä

3 vuotta harrastellu sijoittamista. Osinko strategiaa käyttäen. 3 vuodessa tuotto tällä hetkellä 14,2%. Nyt viime aikoina olen lisännyt reippaasti osake painoa. Nyt odotellaan parempia aikoja. “aika on rahaa” vai miten se meni.

15 tykkäystä

Ostetaan: Lisää tilaa YTD-kuvaajaan alueelle -30…-40 %. Vähän käytettykin käy.

image

15 tykkäystä

Vasta viime viikolla pääsi hetkeksi huohahtamaan helpotuksesta, kun salkun ytd kipusi taas kerran ±0 tilanteeseen, mutta se ilo ei pitkään vanhentunut. Nyt menty reippaassa viikossa -16,28% ja joka päivä tullaan tonttiin -3-4% vauhtia nyt (-4,24% tänään pelkästään :grimacing:). Vertailukohtana oma salkku suli koronarommissa hiukan päälle -31% viidessä viikossa ja nyt tuosta tultu yli puolet reippaassa viikossa. Jos sama tahti jatkuu, niin viidessä viikossa tässä markkinassa ei paljoa ole jäljellä. Nyt on täysi paniikki markkinoilla, eli kapitulaatiota odottelemaan sekä sitä kunnon -10-15% päiväkyykkäystä ja siitä ei sitten ihan hetkeen noustakaan :sweat_smile:

12 tykkäystä

Saisiko tästä jo jonkun oman mitalin :thinking:

108 tykkäystä

Nyt voisi olla hyvä hetki avata vähän oman salkun tuottoa. Ensiksi kiitokset kaikille omien salkkujen tuottojen avauksista. On ollut hienoa seurata ja lukea erinäköisiä tarinoita salkkujen tuotoista. Jokainen meistä on yksilö, niin myös sijoittamisen ihmeellisessä maailmassa. Jos jotain olen oppinut sijoittamisen psykologiasta, niin sen että toisen “täydellinen” strategia ei sovi toiselle välttämättä ollenkaan. Paras suunnitelma on se, mitä pystyy noudattamaan ja JAKSAA noudattaa. Silläkin ehdolla, että se ei aina optimaalista ole. Time in the market beats timing the market. Simppeliä, mutta erittäin totta. Nyt jos koskaan tämä on hyvä myös sisäistää. Oikeasti. (Hyvä muistutus myös itselle :smiley: )

Itse olen vuodesta 2012 asti sijoittanut indekseihin ja juuri ennen koronaa 2020 vuoden alusta “uskaltauduin” suoriin osakeostoihin. Vanhat sijoitukset ovat omassa pankissa Handelsbankenin kautta, ja nykyään uudet sijoitukset menevät Nordnetin puolelle 50% indekseihin ja 50% OST:lle suoraan osakkeisiin. Indekseihin on kuukausisäästö porskuttanut menemään ja OST:llä on ollut näiden parin vuoden aikana hieman enemmän veivausta. Hyvällä tuurilla olin irrottanut rahaa OST:ltä käteiseksi viime vuoden puolella. Nyt olen tämän vuoden aikana sitten ruvennut pistämään rahaa takaisin töihin, ja OSTia onkin tarkoitus tässä täyttää pikkuhiljaa enemmän.

Pidemmittä puheitta ohessa oma tuotto. Indeksit + osakkeet tosiaan about 50/50. Osakkeissa pyrin hakemaan selkeästi kasvuyhtiöitä enemmän ja pyritään näillä voittamaan edes jonkin verran indeksiä. Tai sitten ei. Todennäköisesti sitä pitkässä juoksussa indeksituottoon pääsisi helpomminkin, mutta itselle tämä sopii paremmin. Mielenkiinto pysyy hyvin ja hauskaa on. Ainakin vielä!

14 tykkäystä

Oma sijoitusura alkoi juuri ennen koronaa, ja vuoden vaihteessa salkut olivat +49% tilanteessa. Tällä viikolla koko sijoitusuran tilanne meni miinukselle, eilen kokonaistilanne -6%. Salkuissa pääosin Suomiyhtiöitä, aika paljon kasvuyhtiöitä. Solteq, Harvia, Qt ja Tecnotree pahimmat. Kamux, Tokmanni ja Wärtsilä myös tukevasti miinuksella.

Ei ole aikeita myydä. Kyllä tästä vielä noustaan. Mutta kauanko siihen menee, vuosia?

25 tykkäystä


Koko aktiivinen sijoitusura on tässä. Jos olisin jatkanut passiivista indeksi sijoittamista(80% painolla Amerikkaan) olisi salkku melkein kaksinkertainen.

56 tykkäystä

image

Muiden kuvia katsellessa ei oma +4% YTD vaikuta pahalta.

Totesin, että en osaa sijoittaa, joten laitoin OST:lle makaamaan tylsiä firmoja, joista selvästi suurin osuus on Sampolla. Punaisista sankareista suurin on Fortum. Arpalipuista mainitaan NIO, johon lähdin liian myöhään hypekuplassa.

18 tykkäystä

Kaksi salkkua. Pienempi Nordnetissä, isompi Interactive Brokersissa. Nordnetissä on muutamaa kotimaista ”kasvuyhtiötä”. IBKR:ssä sekalainen valikoima kaikenlaista ympäri maailman.

Maailmasalkun tilanne oli 18.8.2022 korkeimmillaan YTD +3% siitä huolimatta, että se sisälsi sallittua enemmän Hyzonia. Viisi viikkoa on kulunut ja YTD on -16%. Nordnetin sisältö puolestaan on vuoden alusta näivettynyt tasaisesti, melkein huomaamatta ja yllättävän stressittömästi -57%. Molempien yhteenlaskettu YTD on -24%. Jossain vaiheessa kesää tuo oli melkein nolla.

Huonomminkin olisi kai voinut mennä, mutta koska aloitin viime vuonna, ei näitä laskuja ennen ehtinyt tapahtua juurikaan nousuja. Koko ajalta noiden kahden salkun tappiotilanne on yhteensä -21%.

9 tykkäystä

omasalkku starttasi joskus 2009 opintovelka rahat meni fortum, sampo, kesko. pakkaselle nyt mentiin -1% tälle päivälle. sääli kannustus on se että vuosia toki saanut osinkoja. Mies muistini sanoo että pakkasella ei ole sitten startti vuosien käyty. posia ollut tähän asti. Olen vain ostanut. no myyty on testinä ostettu bear dax x3 way back. ja nokiat myin joskus kun luopui puhelimista ja sekin rivi on takaisin ostettu. Muuten holdari ollut vain. Paskin sijoitus Orava => oravo. alusta asti oltu edelleen.

4 tykkäystä

YTD -42,52% :confused: :grimacing: koko ajan laskee vaan, vaikka indeksirahastoihin menee kerran kuussa summa ja välillä jotain ostaakin

11 tykkäystä

Punainen on vuoden 2022 väri.
salkku

edit: kiroitusviheer

14 tykkäystä

Kokonaisuus on mennyt näin:

OST:llä olen voinut keskittyä sijoittamiseen AOT:llä on menty myynnit edellä ja välillä on ollut suuria kä-teismääriä muihin tarpeisiin. No laskussa on välillä ollut eduksikin. OST:n kehitys vaikeassa markkinatilan-teessa antaa uskoa, että tästä voisi jotain joskus tullakin:

10 tykkäystä

Välitilinpäätöksen aika. Vuosi onnistunut aivan hyvin pl. alkuvuoden treidausyritysekoilut markkinahurlumheissä. Onneksi shortit hieman kompensoivat alkuvuoden tappioita. Sinänsä aivan tyytyväinen ja tiedostan, että monella lukema huomattavasti rumempi. Ei ole tarkoitus henkseleitä paukutella, koska siihen ei luonnollisesti ole varaa. Toivotan kaikille hyviä instrumenttipoimintoja ja yrittäkää pysyä itsellenne luomassanne suunnitelmassa.

13 tykkäystä

Alkuvuoden “torjuntavoitoista” on siirrytty täysimittaiseen romahdukseen salkussa.

d405

75 tykkäystä

Miksi Danskesta ei saa ulos tuollaisia hienoja käppyrägrafiikoita…

Salkkuni Ytd pysyi tähän asti, markkinatilanne huomioiden, oikein hyvin pinnalla jenkkipörssin avulla. Nyt on tullut ja tulee alas jo sekin, joten -24,7% ja sillehän tämä näyttää, että jatkoa seuraa.

6 tykkäystä

Hienoa että ihmiset jakavat edelleen tuottoja, vaikka useammalla salkku pakastaa tänä vuonna.

Oma puuhasalkku on melko lähellä puolittumista tänä vuonna. Onneksi myös Inderesin osake on romahtanut, niin holding-salkku näyttää melko samalta. Kahdella salkulla ratsastaminen ei saa tuoda houkutusta herkullisemman katseluun. :smiley:

Kun miettii minkälaisia rakettinousuja kuplivan 20-luvun alussa tuli niin tämä ei ehkä niin yllättävää ole vaikka en puoliintumista vuoden alussa miettinyt perusskenaariona. :smiley:

110 tykkäystä