Salkkujen tuotto-%

YTD -6,3%.

Kerkesin puhdistamaan salkkua ja ostamaan raaka-aineita isolla rahalla yli vuosi sitten. Myin raaka-aineet ehkä kuukausi sitten mojovalla tuotolla, joka korvasi tappioita muualla.

Suurimmat realisoidut tappiot Fortum -5000€ (tosin myin puolet ennen ekaa romahdusta hyvällä tuotolla), Solana (tracker) - 5500€.

Tällä hetkellä suurimmat tappiot realisoimatta Ethreum (tracker) -6000€ ja Tokmanni -2500€.

Tokamannia tuli ostettua, kun oli pudonnut enemmän. Puukko putosi vielä siitäkin.

Käteispaino salkussa 50%, jota hajautan tässä pidemällä aikavälillä. Hajautettu myös dollareihin ja kanadan dollareihin sekä fyysiseen kultaan. Pankki tilillä vielä rutkasti sotakassaa (enemmän kuin salkussa), jota ei ole salkkuu laitettu.

Sijoitan omalla firmalla ja salkun koko yli 200k €

17 tykkäystä

Vielä sinnittelee pahimpien kuoppien ohi ja on -20,76 %.

Tosin jos ottaisi pois pahimmat turskakingit - Hyzon -64,4 % ja Voxtur -39,1 % - niin päästäänkin jo aikalailla +/- 0 % :slight_smile:

Top 3 ilman osinkoja:

• Ares Commercial, +34,72 %
  • Apple, +20,72 %
  • Sampo, +4,57 %

Osingot mukaan lukien:

• Ares Commercial, +50,75 %
  • Apple, +21,21 %
  • Aika lähelle jaettu kolmas sija: Sampo +18,1 % ja New York Mortgage Trust +17,8 %, joskin absoluuttisella tuotolla NYMT on lähes tuplat Sammosta (isompi positio).
15 tykkäystä

KUUKAUSI :-21%
KOKO SIJOITUSHISTORIA: PAKKASELLA TUHANSIA EUROJA (ONNEKSI EI ENEMPÄÄ)

Katsoin aamulla salkkuuni katsoakseni vain, mikä on mun koko sijoitushistoriani tilanne; olen useammalla tonnilla miinuksella. Kuukauden ”tuottoni” oli -21 prosenttia.

Alkuvaiheessa sijoitusuraa 2018-2019 summat olivat pieniä, mitä laitoin. 2020 ja varsinkin 2021 aloin laittamaan kunnolla rahaa. Tänä vuonna sain Inden työni ja olen palkkatöissäkin saanut paljon ylityölupia, eli pystyn enemmän kuin koskaan laittamaan rahaa sijoittamiseen, mikä on hyvin positiivista.

Ehkä suurin osa osakkeistani palautuu ainakin jonkin verran, mutta toivo ei ole kyllä strategia, enkä siihen (enää) luotakaan. Jos lasketellaan vielä ja pysytään alhaalla, niin tasaisesti laitan sen, minkä pystyn. Laittaisin toki muutenkin tasaisesti, koska en osaa alkuunkaan ajoittaa enkä sitä kauheasti yritäkään, toki jossain määrin voin tietyissä tilanteissa siihenkin pyrkiä oppimani ja saamieni vinkkien avulla.

Tässä viime vuosina on tuoretta ja kokeneempaa sijoittajaa yllätetty kerta toisensa jälkeen… ”kusetus markkinat ja kriisit saatana” (korona, sota jne.) On ihan hyvä, että olen saanut kokea tällaista, koska olen lyhyessä ajassa saanut kokea paljon ja karaistunutkin.

Kyllä se siitä… ajan kanssa. :slight_smile:

38 tykkäystä

Täällä kun näyttää olevan sellaisia miljoonasalkkuja liikenteessä, että ei tällainen kolmekymppinen konsultinretale oikein kehtaisi mitään kirjotella :slight_smile:

Mutta tämä vuosi ollaan menty aika pitkälti käsikynkkää Helsingin indeksin kanssa. Pari ulkomaista osaketta löytyy vielä Osuuspankin puolelta, mutta kokonaistilanne on varmasti samantyylinen kuin alla. Isoimmat syypäät laskulle ovat olleet Nokian Renkaat, Tokmanni ja Alibaba, jotka löytyvät vielä salkusta. Vaikka uskon kaikkiin näihin pitkällä tähtäimellä, on tullut taas arvokasta oppia ja lisäyksiä omaan sijoitussuunnitelmaan ja omaan prosessiin osakkeita valittaessa.

Venäjän hyökkäyksestä alkaen kevät meni ostellessa, kunnes elokuun alussa siirryttiin myyntilaidalle. Käteispaino on nyt aika lyhyessä ajassa tuplattu. Aika näyttää, kannattiko. Nyt sitten odotellaan ostopaikkoja, pääfocus edelleen laadukkaissa osinkoa maksavissa yhtiöissä.

image

Mielenkiintoisesti REIT-salkku on toistaiseksi tapellut hyvin sentimenttiä vastaan, vaikka korkojen nousu on näille yleensä myrkkyä. Ajatuksissa on kyllä ollut tehdä REIT:ien osalta hieman uudelleenjärjestelyitä, mutta yritän kurinalaisesti miettiä asiaa tuonne marraskuulle asti. Jos sieltä tulisi taas Nordnetin Black Friday -tarjouksena ilmaiset kaupankäyntikulut jenkkiosakkeisiin, niin säästäisi pihinä miehenä muutaman euron.

9 tykkäystä

Viimeviikon jälkeen noin -25% YTD. Vaikka ei mitään miljoona salkkua olekaan niin on päiviä kun oikeasti tuntuu pahalta katsoa kuinka paljon sulaa arvosta päivässä ja tätä päivästä ja viikosta ja kuukaudesta toiseen.

Suurimmat virheet on muutama hype johon tuli lähdettyä viimevuonna mukaan ja putoaviin puukkoihin ostaminen kun naiivisti kuvitteli että koronakuopan pohjat olisi nytkin suunnilleen ne pohjat tajuamatta että niistä on menty läpi ja ohi niin että heilahti ja nyt hätyytellään joissain retail osakkeissa vuoden 2009 arvostustasoja.
Toisaalta onhan noissa sitten nousuvaraakin jos joskus päädytään siihen ettei maailmanloppua tulekaan.

9 tykkäystä

Elokuu päätyi siis voitolliseksi. Syyskuu puoliväli näyttää melko tarkalleen 0 %. AOT:llä pientä miinusta, painotuksen hivutus HEX:in lappuihin alkoi liian aikaisin. No ajoitusta on vaikea, ellei mahdoton, saada täysin kohdalleen, joten näillä mennään.

5 tykkäystä

Puuhastelusalkun edellisen 1kk tuotto. Pääsalkun tuotto pelkkä suora viiva, sillä sillä puolella miltei koko salkku käteisenä.

Tässä salkussa kyseiseen tuottoon päästy shorttailemalla Nassea ja Sp500:a. Ostettu jokaisesta pikkupompusta lisää shorttia ja myyty indeksin laskiessa ja samaa toisteltu.

18 tykkäystä

Salkku -36% ytd.

Konecranes: -34%
Hello fresh: -30%
Tokmanni: -16%
Joku Mining ETF myyty -15% tappiolla

Nuo isoimmat…
Pieni salkku joten myynneistä ja ostoista + muusta pelailusta tullut aina sellainen 0,5-1% Nordnetin osuus. On tullut myytyä myös häviöllä parit osakkeet ja ostettu uudet (jotka toki myös häviöllä) niin siihen se kolmasosa on varmaan sulanut.

(Edit) taisinpa kaiken päälle vielä 2020 syksyllä Suomen markkinoiden huipulla juuri aloittaa tämän homman. Tätä se on mutta historian mukaan nyt pitäisi pikkuhiljaa vaan lisää tankkailla.

7 tykkäystä

Loistavaa tulosta kontraamalla foorumin yleistä laajaraporttiholdausnäkemystä vastaan :grinning_face_with_smiling_eyes: :+1:

Itse tyydyn holdaamaan hyljeksittyjä, mutta kassavirtaisia ei-kotimaisia yhtiöitä. Eli omaa kontraamista suosikkiosakkeita vastaan. Nyt olen kuitenkin päätynyt hieman keventämään omistuksia ja keräilemään tuntuvia pikkuvoittoja.

image

Näin olen välttänyt ruman turskan…
image

22 tykkäystä

3 vuotta harrastellu sijoittamista. Osinko strategiaa käyttäen. 3 vuodessa tuotto tällä hetkellä 14,2%. Nyt viime aikoina olen lisännyt reippaasti osake painoa. Nyt odotellaan parempia aikoja. “aika on rahaa” vai miten se meni.

15 tykkäystä

Ostetaan: Lisää tilaa YTD-kuvaajaan alueelle -30…-40 %. Vähän käytettykin käy.

image

12 tykkäystä

Vasta viime viikolla pääsi hetkeksi huohahtamaan helpotuksesta, kun salkun ytd kipusi taas kerran ±0 tilanteeseen, mutta se ilo ei pitkään vanhentunut. Nyt menty reippaassa viikossa -16,28% ja joka päivä tullaan tonttiin -3-4% vauhtia nyt (-4,24% tänään pelkästään :grimacing:). Vertailukohtana oma salkku suli koronarommissa hiukan päälle -31% viidessä viikossa ja nyt tuosta tultu yli puolet reippaassa viikossa. Jos sama tahti jatkuu, niin viidessä viikossa tässä markkinassa ei paljoa ole jäljellä. Nyt on täysi paniikki markkinoilla, eli kapitulaatiota odottelemaan sekä sitä kunnon -10-15% päiväkyykkäystä ja siitä ei sitten ihan hetkeen noustakaan :sweat_smile:

11 tykkäystä

Saisiko tästä jo jonkun oman mitalin :thinking:

86 tykkäystä

Nyt voisi olla hyvä hetki avata vähän oman salkun tuottoa. Ensiksi kiitokset kaikille omien salkkujen tuottojen avauksista. On ollut hienoa seurata ja lukea erinäköisiä tarinoita salkkujen tuotoista. Jokainen meistä on yksilö, niin myös sijoittamisen ihmeellisessä maailmassa. Jos jotain olen oppinut sijoittamisen psykologiasta, niin sen että toisen “täydellinen” strategia ei sovi toiselle välttämättä ollenkaan. Paras suunnitelma on se, mitä pystyy noudattamaan ja JAKSAA noudattaa. Silläkin ehdolla, että se ei aina optimaalista ole. Time in the market beats timing the market. Simppeliä, mutta erittäin totta. Nyt jos koskaan tämä on hyvä myös sisäistää. Oikeasti. (Hyvä muistutus myös itselle :smiley: )

Itse olen vuodesta 2012 asti sijoittanut indekseihin ja juuri ennen koronaa 2020 vuoden alusta “uskaltauduin” suoriin osakeostoihin. Vanhat sijoitukset ovat omassa pankissa Handelsbankenin kautta, ja nykyään uudet sijoitukset menevät Nordnetin puolelle 50% indekseihin ja 50% OST:lle suoraan osakkeisiin. Indekseihin on kuukausisäästö porskuttanut menemään ja OST:llä on ollut näiden parin vuoden aikana hieman enemmän veivausta. Hyvällä tuurilla olin irrottanut rahaa OST:ltä käteiseksi viime vuoden puolella. Nyt olen tämän vuoden aikana sitten ruvennut pistämään rahaa takaisin töihin, ja OSTia onkin tarkoitus tässä täyttää pikkuhiljaa enemmän.

Pidemmittä puheitta ohessa oma tuotto. Indeksit + osakkeet tosiaan about 50/50. Osakkeissa pyrin hakemaan selkeästi kasvuyhtiöitä enemmän ja pyritään näillä voittamaan edes jonkin verran indeksiä. Tai sitten ei. Todennäköisesti sitä pitkässä juoksussa indeksituottoon pääsisi helpomminkin, mutta itselle tämä sopii paremmin. Mielenkiinto pysyy hyvin ja hauskaa on. Ainakin vielä!

13 tykkäystä

Oma sijoitusura alkoi juuri ennen koronaa, ja vuoden vaihteessa salkut olivat +49% tilanteessa. Tällä viikolla koko sijoitusuran tilanne meni miinukselle, eilen kokonaistilanne -6%. Salkuissa pääosin Suomiyhtiöitä, aika paljon kasvuyhtiöitä. Solteq, Harvia, Qt ja Tecnotree pahimmat. Kamux, Tokmanni ja Wärtsilä myös tukevasti miinuksella.

Ei ole aikeita myydä. Kyllä tästä vielä noustaan. Mutta kauanko siihen menee, vuosia?

25 tykkäystä

Koko aktiivinen sijoitusura on tässä. Jos olisin jatkanut passiivista indeksi sijoittamista(80% painolla Amerikkaan) olisi salkku melkein kaksinkertainen.

44 tykkäystä

image

Muiden kuvia katsellessa ei oma +4% YTD vaikuta pahalta.

Totesin, että en osaa sijoittaa, joten laitoin OST:lle makaamaan tylsiä firmoja, joista selvästi suurin osuus on Sampolla. Punaisista sankareista suurin on Fortum. Arpalipuista mainitaan NIO, johon lähdin liian myöhään hypekuplassa.

17 tykkäystä

Kaksi salkkua. Pienempi Nordnetissä, isompi Interactive Brokersissa. Nordnetissä on muutamaa kotimaista ”kasvuyhtiötä”. IBKR:ssä sekalainen valikoima kaikenlaista ympäri maailman.

Maailmasalkun tilanne oli 18.8.2022 korkeimmillaan YTD +3% siitä huolimatta, että se sisälsi sallittua enemmän Hyzonia. Viisi viikkoa on kulunut ja YTD on -16%. Nordnetin sisältö puolestaan on vuoden alusta näivettynyt tasaisesti, melkein huomaamatta ja yllättävän stressittömästi -57%. Molempien yhteenlaskettu YTD on -24%. Jossain vaiheessa kesää tuo oli melkein nolla.

Huonomminkin olisi kai voinut mennä, mutta koska aloitin viime vuonna, ei näitä laskuja ennen ehtinyt tapahtua juurikaan nousuja. Koko ajalta noiden kahden salkun tappiotilanne on yhteensä -21%.

8 tykkäystä

omasalkku starttasi joskus 2009 opintovelka rahat meni fortum, sampo, kesko. pakkaselle nyt mentiin -1% tälle päivälle. sääli kannustus on se että vuosia toki saanut osinkoja. Mies muistini sanoo että pakkasella ei ole sitten startti vuosien käyty. posia ollut tähän asti. Olen vain ostanut. no myyty on testinä ostettu bear dax x3 way back. ja nokiat myin joskus kun luopui puhelimista ja sekin rivi on takaisin ostettu. Muuten holdari ollut vain. Paskin sijoitus Orava => oravo. alusta asti oltu edelleen.

4 tykkäystä

YTD -42,52% :confused: :grimacing: koko ajan laskee vaan, vaikka indeksirahastoihin menee kerran kuussa summa ja välillä jotain ostaakin

9 tykkäystä