Salkkujen tuotto-%

Syvimmästä kuopasta salkkuni onkin jo hieman noussut, ihan ok fiilis tästä on tällä hetkellä. Voihan tässä pörssi vielä romahdella reippaasti alaspäin ja salkkuni osakkeet sitäkin enemmän, mutta en murehdi sitä nyt, vaan ostan säännöllisesti joka kuukausi osakkeita ja opiskelen sijoitusjuttuja. Jos romahtelee tai/ja pysyy alhaalla pidempään kurssit, niin netto-ostajana saan kaikkea kivaa entistä halvemmalla.

image

PYN Elite on vähemmän miinuksella, mitä olen aiemmin vahingossa väittänyt, koska olen ensimmäisen 10 000 euron jälkeen laittanut parista dipistä lisää 2000€ + 2000€.

Kryptoissa taitaa olla rahaa 2000 euroa.

Käteistä on pankkitilillä jonkin verran sekä Nordnetissä, lisäksi ensi kuun puolivälissä pitäisi tulla kohtalaisesti ylimääräistä rahaa takautuvasti eri jutuista.

Pahoittelut, että olen välillä epätäsmällinen eurojen ja prosenttien kanssa, mutta kyllä näistä viesteistäni suunta-antavasti pysyy kärryillä kai missä mennään.

Nykyään tienaan entistä enemmän, koska saan tehdä paljon ylitöitä ja mulla on nämä Inden hommat, lisäksi säästämisaste on kovin korkea ja keksin aina uusia tapoja säästää. Karkeasti arvioiden velattomasta omaisuudestani on kiinni kämpässä 80 prosenttia, joten se tuo aika paljon mielenrauhaa. Pahoittelut, että toistan itseäni usein, mutta ehkä tässä on myös psykologista ääneen puhelua tai jotain. :smiley:

Päivän vinkkinä sanoisin, että lukekaa yhtiöraportteja sellaisistakin yhtiöistä, jotka ei niin mielikuvien mukaan kiinnostaisi. :wink: Yhtiörapsat ovat varsinkin osakkeita poimiessa todella tärkeitä ainakin itselleni.

Täällä Foorumilla on punaisista salkuista huolimatta hyvä fiilis ja pidetään sitä yllä, vaikka romahtelisi reippaasti(kin) lisää - ostetaan sitten alennuksesta niitä löytyöjä! :slight_smile:

72 tykkäystä

Salkku vetäisi uudet ath:t ja vahva tupla v-käyrä. Josko se nousu alkaa tai sitten ei… Salkussa ei tapahtumia sitten viime päivityksen.

image

Nordnetin tvr-laskelmakin alkaa ottaa sijoitetun pääoman huomioon, niin pitemmältäkin jänteeltä näkyä…

image

Strategiana arvo- ja osingot… 100% ulkomaiset. Saatan kotipörssiinkin palata vielä.

27 tykkäystä

Salkun tällä hetkellä eniten tuottaneet näyttävät olevan USAn yhtiöitä:

22 tykkäystä

Uskaltauduin kurkistamaan salkkuun ja ytd:hän olikin jo pyörähtänyt plussan puolelle, huikeat +3% Jos onnistun tämän vuoden päättämään näihin lukemiin, niin olen enemmän kuin tyytyväinen. Pahimmillaan sukellettiin elokuun aikana -17 %

19 tykkäystä

On ollut tasainen vuosi. :man_office_worker:

V@i vittu sanon minä.

52 tykkäystä

Sijoittamista takana: 2,8 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -2,6%

Lokakuun tuotto: 3,5%
S&P 500: 8,0%
Nasdaq 100: 4,0%

YTD: -23%
S&P 500: -18,8%
Nasdaq 100: -30,1%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -7,3%
S&P 500: 19,8%
Nasdaq 100: 30,6%

Drawdown: 35,7%

Tuli hävittyä indekseille, mutta kuitenkin 3,5% plussaa eli ihan ok kuukausi, varsinkin kun salkussa oli koko kuukauden vain 1 osake (Yleensä niitä on 15). Jos nousu jatkuu niin ensiviikolla määrä luultavasti nousee 10:en. YTD tuotoissa aika tarkasti SP500 ja Nasdaq puolessa välissä. Voisi asettaa loppu vuoden tavoitteeksi että Joulukuun viimeisenä päivänä olen molempien edellä. Saa nähdä onnistuuko; muistaakseni juuri mikään ennusteeni/haaveeni ei ole vielä oikein toteutunut :smiley: Jos viime viikkojen nousu jatkuu vuoden loppuun niin uskon että tuo onnistuu. Jos suunta kääntyy laskuun ennen perjantaita ja jatkaa laskua loppu vuoden niin tuolloin homma myös onnistunee. Jos indeksit taas menevät lähinnä sivulle niin sitten homman ennustamisesta tulee vaikeaa.

10 tykkäystä

Lokakuu 2022 antaa hiukan toiveita käänteestä parempaan.

lokakuu 2022: + 6,08 %
YTD: - 21,40 %

Edelleen on mennyt pieniä summia kuukausisäätämisen kautta rahastoihin. Joulukuun alussa erääntyy eka veromätkyerä ja sitä varten pitää realisoida jonkin verran osakkeita.

1 tykkäys

Itse en yleensä käy katsomassa kuukausittaisia prosentteja mutta Twitterissä sattui silmille Pekka vontuchmanin prosentit. Itsellä näköjään näyttää lokakuulle +8,41%. Ajattelin että pakkasella oltaisiin myös lokakuun osalta :smiley:

2 tykkäystä

Pientä tilannekatsausta:
Lokakuu 2022, AOT: +4,71% (pieni käänne parempaan)

AOT YTD: -39,37%
OST YTD: n. -50%

Viime vuoden tai vuosien panostus kasvuosakkeisiin (liian korkeilla hinnoilla) näkyy molemmissa salkuissa rumasti. Quutin ja Harvian suuret painotukset myös näkyy.
Luulen että tästä vähän ottanut nyt opiksi punaisina aikoina.

Tänä vuonna lisäillyt OST:lle lähinnä turvallisen tuntuisia osinko-osakkeita ja rajusti pudonnutta Quuttia ja Harviaa, mutta etenkin Harviaa aivan liian aikaisin.

Kuukausisäästöt useisiin ETF:iin ja Storebrand Globaliin jatkuvat suunnitellusti.

Mielenrauha ihan ok luvuista huolimatta. Pitkällä tähtäimellä mukana pelissä.

10 tykkäystä

Lokakuu +10,42% ja ytd + 3,1% olisi sitä toki voinut parempaakin aikaan aloittaa sijoittamisen kuin viime vuoden kesällä. Pahimmillaan ollut -26% ytd, en ole pahemmin ostanut kasvuosakkeita ja mitä olen ostanut eivät ole menestyneet esim (vincit -60%), mutta seuraamalla inderesin juttuja ja foorumiakin jonkun verran päässyt plussalle ja toki vähän veivaamalla kun kurssit mennyt ees taas mutta pääosin inderesin juttuja seuraamalla.

1 tykkäys

Ensimmäinen postaus foorumille. Aloitin tämän touhun syksyllä, tänään ollaan ensimmäistä (toivottavasti ei viimeistä) kertaa vihreällä :partying_face:. Kiitos paljon foorumilaisille huikeasta määrästä tietoa ja osaamista!

42 tykkäystä

Indeksiltä ote lipsahti joskus syyskuussa, mutta kiritään. Olisin aika tyytyväinen jos -10% tuntumassa oltaisi vuoden lopussa.

8 tykkäystä

Olenko ainoa, jolla Nordnet näyttää tänään ihan eri lukemia yleisnäkymässä ja salkun sisällössä?

Toisessa on ilmeisesti ihan “tyhmä” tuottoarvo ja toisessa käytössä painotettu ja kuluja huomioiva RETP: Miten Nordnet-tilini tuotto ja markkina-arvo lasketaan? | Nordnet

Esim. itsellä yleisnäkymässä Nordnetin salkun YTD on -25,67 %, kun taas tilin pohjarivillä YTD on -21,44 % eli aika huomattava poikkeama.

Ja vielä topikkiin, Nordnetin salkku, jota painaa Voxtur ja väärään aikaan ostettu Fiskerin pelipositio:

Myös tuo toukokuun hurja piikki Voxturin heiniä :smiley:

1 tykkäys

Niin siis olisko käppyrä tuo painoitettu ja pohjarivi “tyhmä”? :thinking:

Veikkaan, että pohjarivi on tyhmä, koska yleisnäkymän arvoa verrataan indeksiin.

1 tykkäys

Vuosi on ollut tyly, mutta kohta se on onneksi ohi ja päästään aloittamaan kehitys% nollasta. Suuria muutoksi en ole tehnyt, joten salkkua eniten ovat painaneet Harvia ja Qt.

15 tykkäystä

Marraskuu: +2,54%
Tämä vuosi: +12,68%
Korona aika (1.2.2020 - 30.7.2022) vuotta:+83,10%
Viimeinen 5 vuotta: (9.11.2017-9.11.2022):+168,90%

Ihan hyvin mennyt. Heinäkuun lopusta pieni nousu tälle vuodelle. Tyytyväinen tulee olla kun plussalla. E: Viiden vuoden päivät väärin. Tulos oikein.

30 tykkäystä

Kun on ollut kauan mukana, on tullut tuottoja vuosien varrella, osinkoja ja myyntivoittoja.
Salkut on pitkässä juoksussa ilman osinkotuottoja ja myyntivoittoja n. +10% voitolla, eli on tultu aikalailla alaspäin vuoden (2022) alusta, tappio on noin n. -20% tällähetkellä, toisaalta osakkeita on lisäilty kpl-määräisesti ja uskon nousun jälkeen minulla on edellisen huipun ylittävä määrä euroja. Yleensä seuraan käteisen+ osakkeiden yhteistä euromäärää, prosenteilla ei tee mitään :smile:, eurot ratkaisee.

2 tykkäystä

Noniin :+1: Onko meillä vanhojen aikojen kunniaksi kunnon euroja näyttää päivänousua? Täällä vaatimaton nippanappa 5-numeroinen :sweat_smile:

13 tykkäystä