Salkkujen tuotto-%

@Sfinski kultaa jokunen unssi, loput käteisenä Svealla tuottamassa 2.75% “riskitöntä”
Kiinteistöihin/metsään ei 22-vuotiaan varallisuuksilla vielä ole mahdollisuuksia hajauttaa

1 tykkäys

En malta olla viilaamatta pilkkua, että toista kvartaalia on vielä kesäkuu jäljellä :slight_smile:
Mielenkiinnosta: olet ollut jo pitkään käteisessä, minkälaista katalyyttiä odotat, että lähtee käteiset lopulta töihin?

@zigmund1 Pitää muuten paikkansa :sweat_smile: Odottelen yleistä alakuloa markkinoilla, jotta osakkeita pääsee ostamaan kohtuullisilla tuotto-odotuksilla. Korkojen nostojen vaikutukset alkavat juuri näkymään kuluttajien lompakoissa ja myöhemmin ehkä yritysten tuloksissa, jolloin toivon pääseväni ostamaan osakkeita houkuttelevilla tuotto-odotuksilla eli vähintään riskitön korko+5%.
Katalyytti jota odottelen on että jenkeissä zombiyhtiöt eivät saa velkojaan maksettua ja isojakin yhtiöitä alkaa menemään useampi konkurssiin, jolloin oikeasti ymmärretään mitä korkojen nousu tarkoittaa velkaisille yrityksille. Tämän jälkeen pakkorealisointeja, jolloin kierre on valmis.
Loppuun vielä että 2 vuotta olen ollut arvailuissani väärässä ja voi vielä mennä saman verran aikaa ennenkuin korttitalo kaatuu, mutta näkymykseni mukaan se on väistämättä edessä.

10 tykkäystä

Mulla oli samanlaiset ajatukset vuonna 2001, kun olin samanikäinen.

6 tykkäystä

Vuoden alusta asti kovalla velkavivulla koitettu antaa sulanneelle salkulle tekohengitystä

Vielä on matkaa parin vuoden takaisiin huippuihin

31 tykkäystä

Jälleen Medifilmin tilikauden päätyttyä ois hyvä pureskella vähän alkuvuoden tuottoja.



Tossa nyt on palanen nykysen uuden tilikauden tuottoja, mutta päälinja näkyy kivasti. Hieman valoa tunnelissa hankalan vuoden lopun jälkeen. Mokia on tehty todella paljon, mm. Duelliin on tullut panostettua liikaa, ja sitä kautta siinä nyt oon jonkunlaisena bagholdaajana. Mutta myös hyviä myyntejä on tullut tehtyä, esim. Kamuxin reilu kevennys 5,9 €:ssa ennen tulosjulkkaria oli jälkiviisaasti kevennys hyvin lähellä paikallisia kurssihuippuja. Samoin nykyhinnoilla Solteqin koko possan myynti keskihinnalla 1,42 € vaikuttaa nykyhinnoilla hyvältä kevennykseltä salkusta, vaikka koko ajan yhtiötä seuraankin.

Näiden onnistumisten ja mokien myötä alphaa indeksiin nähden on tullut paljon (OMXHCAPGI YTD +0,54 % tekstin kirjoitushetkellä ja vieläpä Inden Mallisalkku +7,81 % YTD jos oikein laskin tekstin kirjoitushetkellä). Koska oon odottanut vuodesta kunnon sideways-markkinaa, niin YTD:n systemaattisesti parannuttua ja kohteiden tuotto-odotuksen heikentyessä oon siirtäny varoja kvantitatiiviseen portfolioon, jonka tuotoista alla lisää. Tavoitteena on tänä vuonna ollut koko ajan lisätä kvanttiin rahaa sihen asti, että suhde NN-salkun ja kvantitatiivisen portfolion välillä on n. 55/45 (eli NN-salkku näistä kahdesta isompi), ja nyt aletaan olla jo aika lähellä sitä.

Kvantin perffi taasen ei oo ollu odotettua, ja siitä kuva tässä.


(tähän vielä myös nostot kvanttiin kvatin näkökulmasta transfereina)



Riskimetriikoista toi aikaisemmassa postauksessani käsittelemä beta- ja volatiliteettitargetti on tullu suhteellisen hyvin. Beta on pysyny välillä [-0.2,0.2], mutta volatiliteetti on itseasiassa ollut jopa odotuksia malampaa, jonka johdosta päädyttiin Jarren kanssa lisäämään ns. gross exposurea 200 %:iin alkuperäisestä 180 %:sta, joka vähän autto tohon annualisoidun volatiliteetin kasvattamiseen lähemmäks tota 10-12 % annualisoidun volan rajaa. Mutta tosiaan selvää on se, että kvantin performanssi on ollu todella heikkoa odotuksiin nähden. Etenkin alkuvuonna havaittiin kyllä selkeästi ns. “anti-factormaista” käytöstä markkinalla, joka sitte luonnollisesti luo tuskaa kvanttiportfolioita pyörittäville. Mutta nyt syvemmän tutkiskelun myötä kvanttiin tullaan tekemään nyt suht isoja muutoksia, joissa tiivistettynä vaihdetaan harhaanjohtava tuottojen ennustemalli parempaan malliin (ollaan otettu käyttöön ns. Alphalens-kirjasto), jossa siirrytään myös absoluuttisten tuottojen ennustamisesta relatiivisten tuottojen ennustamiseen. Tällä hetkellä tosiaan positiot on hetken aikaa tauolla kvantissa ku Jarre työstää vielä mm. erinäisiä backtesteja ja katsotaan tässä luultavasti ensi viikon loppuun mennessä, että minkälaista dataa ollaan saatu ulos, ja miten tästä eteenpäin. Mikäli kvantttiin liittyvät asiat kiinnostavat tarkemmin, niin Discordissa (Group of Investors, Traders and Analysts) on tarkempaa pohdintaa tilanteesta mm. sijoitusstrategioiden kanavalla.

Yksi ainoa positiivinen asia, mitä kvantista tässä vaiheessa saa ulos, on se, että drawdown on ollut suhteellisen rajallinen, eli ei olla saatu aikaan mitään -10 % YTD-lukemia tms. vaan pysytään maltillisissa rajoissa. Jarre painaa todella kovaa duunia, että saatais lopputuloksesta mahdollisimman hyvä, ja oon kyllä todella kiitollinen siitä miten mukavan ihmisen kanssa saan näiltä osin tehdä töitä (nostan kuvitteellista hattuani).

Jos saa asettaa toiveita loppuvuodelle, niin toiveeni olisi, että Helsingin pörssissa pienten yhtiöiden voittokulku saisi jatkua muuten aikamoisessa #mörnimismarkkina:ssa , ja toisaalta toivon, että kvantin H2 kehitys osoittaa strategisen valintani oikeksi portfolion hallinnan näkökulmasta.

Omasta voinnista sen verran päivitystä, et jos v. 2022 tulehtu umpilisäke, niin nyt sitte tuli epilepsiadiagnoosi tossa huhtikuun alussa, kun tuli kaks kouristuskohtausta lyhyen ajan sisään. Onneks nyt on toimiva lääke (Deprakine), joka pitää kohtaukset poissa. Valitettavasti v. 2023 H1 ei kyllä ole ollut pelkkää juhlaa terveyden puolelta, kun itseasiassa tuo saatu epilepsiadiagnoosi on ollut huolistani pienin. Edelleen on tarvittu lääkäri- ja sairaanhoitajakollegoiden apua, ja paljon. Vaikka tällä hetkellä näyttää, että selviän tästäkin vuodesta, kuten edellisistä, niin valitettavasti edelleenkään en voi luvata mitään. Huhtikuun loppuvaiheilla oltiin jo todella pimeässä paikassa, jonne en enää todellakaan halua joutua uudelleen. Onneksi juuri nyt oloa parantavia asianhaaroja on lukuisia, koska nyt saan oikeasti kunnollista hoitoa, josta on minulle apua.

Mukavaa kesää Foorumilaisille, ja onnea surullisen kuuluisalle kusetusmarkkinalle, muutaman biisin kera!

  • Johannes S.
90 tykkäystä

Lyhyesti toukokuu +0,5%. Hiljaista siis.

4 tykkäystä

Osakkeet siis tuottaneet +100%/5kk, kannattaisiko harkita merkittävää osakepainon nostoa.

14 tykkäystä

@Zizzler Odottelen että loputkin käteiset saisi laittaa markkinoille osakkeisiin järkevillä tuotto-odotuksilla.

1 tykkäys

Ennen kuin laitan YTD-prosenttieni tiedot, niin kerron, että olen koko sijoitushistoriani ajalta kaikki sijoitukseni huomioiden jäljessä OMXHGI:tä. Vähän harmillista ehkä, mutta ei siinä ole mitään sen ihmeempää ja jos ottaa kaikki sijoitussähläilyni huomioon, niin uskoisi mun olevan enemmänkin jäljessä OMXHGI:tä. Jotkut ovat voineet ajatelleet mulla olleen huonoa tuuria, mutta sanoisin enemminkin hyvää tuuria. :slight_smile:

Tämän vuoden YTD on tässä vaiheessa hyvä ja turha sitä on hehkuttaa, vaikka iloita saa aina. Näin lyhyen aikavälin hyvät prosentit voivat johtua tuurista, mutta ei ainakaan siitä, että olisin erinomaisen analyyttisella tutkimustyöllä tehnyt oikeat valinnat. Sen ehkä voin sanoa etten tänä vuonna olen sijoitusten osalta tehnyt hirveästi mitään erittäin tyhmiä ratkaisuja, siis omasta mielestäni. :smiley:

Olen tyytyväinen näihin prosentteihin, mutta mua kiinnostaa enemmän pidemmän aikavälin prosentit ja eikä sitä tiedä, jos parin viikon päästä olen miinuksella YTD:ssä.

Ehkä eniten kiinnostaa, mitä osaan ja olen oppinut enkä voi rehellisyyden nimissä sanoa, että tuntisin erinomaisen hyvin omistamani yhtiöt. Kaikki kenen kanssa juttelen vähänkin enemmän sijoittamisesta tuntee omat yhtiönsä paremmin kuin minä omani, jos sanon jotain muuta, niin sitten juksaan. :slight_smile:

Kuva

PYN Eliten, jota omistan kohtalaisesti niin sen YTD on noin 9%.
Kryptosalkkuni YTD 43%, mutta mutta mun minimini kryptosalkkuni % on koko historian ajalt -68%! :smiley:

Sijoitan hyvin tasaisesti sekä tuloihini nähden hyvinkin paljon ja asuntolaina on parin vuoden päästä maksettu pois, niin saan sijoitettua kohtalaisia summia, mutta se onkin toinen juttu, että miten osaan sijoittaa ne. No… ehkä vuosi vuodelta olen aina vaan parempi sijoittaja… :slight_smile:

75 tykkäystä

Puolivuotiskatsaus!

Yhdistettyjen osake+indeksisalkkujen kehitys puolen ja viiden vuoden ainana on tyydyttävä, kunhan valitsee vertailuindeksin oikein eikä vilkaisekaan sp500-indeksiä.

Olen viime viikkoina lisännyt entisestään Suomen ja Ruotsin osuutta salkussa, mikä pitäisi näkyä ennen pitkää kirinä sp500:seen mikäli näkemykseni siitä, että pohjoismaat ovat halpoja ja jenkit kallis, on oikea. Historiallisesti näkemykseni on tähän asti ollut poikkeuksetta väärä ja Buffetin “Never bet against America” oikea. Kuka olisi uskonut? Pysyn kuitenkin näkemyksessäni.

Salkun kehitystä ovat huonojen osakesijoitusten lisäksi jarruttaneet huonot korkosijoitukset. Menin pitkiin valtionlainoihin liian aikaisin sisään ja tuhosin myös pääomaa pienellä osta huipulta, myy pohjilla tyylisellä -swing-treidillä yhdellä korko-etf:llä. En jälleen ymmärrä miten työkseen näitä analysoivat voivat taas olla minua parempia tässä, vaikka pystyn kompensoimaan osaamisen puutettani tunnekuohujen luomalla päätöksentekonopeudella ja tuntemattomien twitterpostaajien tuomalla informaatioedulla.

En lupaa parantaa tapojani saatikka oppia virheistäni, sama sekoilu jatkuu syksylläkin.

21 tykkäystä

Puolivuotis- ja yksivuotiskatsaus
RimaPojan salkkuun.

Tälläkertaa ei olla pakkasella.

Kolmevuotinen meni vertailuindeksin kanssa aika tasoihin.

Täytyy vielä koittaa kasvattaa pottia, eikä lopettaa peliä kesken.

17 tykkäystä

Viimeisin katsaus tehty aikalailla Q1 lopussa, joten nyt H1 katsausta salkkuun. :slight_smile:

YTD osalta pyristely herra markkinaa vastaan jatkuu kovana. Viime vuoden tukkapöllytyksen jälkeen tuntuu hyvältä, kun välillä salkku myös vihertää. H1 ja +20% on oikein kelpo suoritus, ja jos tämä pysyisi vuoden loppuun asti, olisin suoritukseen erittäin tyytyväinen (odottaen myös, että salkkuni yhtiöt toteuttavat hyvällä tasolla).

image

Myös 5v käppyrään täytyy olla todella iloinen. “Miksi en myynyt enempää huipulla” yms. saivartelut on omasta päästä saanut nyt aikalailla kokonaan tyhjättyä, virheistä opittu se mitä on paksuun kalloon tarttunut, ja hyvillä mielin painetaan eteepäin kohti uutta romahdusta :wink: .

Asia mitä mietin, yllättävän paljonkin, on se, että kuinka kauan tyhmän tuuri voi kestää. En koe omaavani mitään etua sijoittamisessa, olen äkkipikainen luonteeltani (paitsi ihmisten kanssa), en jaksa opiskella asioita muuta kuin pintapuolisesti, ja muutenkin tunnustan peesaavani hyvin paljon mm. Inderesin näkemyksiä. Toivotaan, että se tuuri nyt ainakin vielä muutaman vuoden jatkuisi. :man_shrugging:

image

Laitan omaksi iloksi varmaan viikonlopun aikana myös salkun nykykoostumuksen salkkuketjuun, niin jälkeenpäin näkee kuinka pahasti ja millä hevosilla sitä on pääomat tuhottu. :gem: :grin:

38 tykkäystä

Enpä malttanut pysyä pois lottoamisesta kuin pari viikkoa. Puolen vuoden kehitys on varsin mukava, eikä isompia huteja ole vetoihin sattunut.

Viimeinen nousu on saatu aikaan Nordea mini futuurilla kun long vetoon aukesi mielestäni mukava paikka. Ja koska sijoitussalkku sekä spekulointisalkku ovat jo täynnä lappuja, eli ei ole niissä enää käteistä, niin oli pakko sijoittaa lottosalkun varat hyvään ideaan :grin: Ehkä pidän vedon voimassa osarin yli.

40 tykkäystä

Puolivuotis YTD: -6,90%

19 tykkäystä

Huonosti on mennyt tämäkin vuosi edellisen jatkoksi vaan ei auta kuin kärsiä kun parempaan ei ole eväitä. Kuka söi evääni? :face_with_peeking_eye:

22 tykkäystä

Puolivuotis pakkaset tupaan.

No hieman paremmin kuin indeksi mutta kuitenkin ei näillä eläkkeelle jäädä :wink::wink:

23 tykkäystä

Salkku jatkanut tasaista vääntöä, vuoden aikana lisäilty kiinteistö- ja rakennussektorin osakkeita ja heikon kruunun mahdollistamalla avattu uusia positioita Tukholman pörssistä. Isoimmat tuotot tänä vuonna tullut Wärtsilästä ja Harviasta.

13 tykkäystä

Kesäkuu oli lievästi noususuhtainen pörssikurssien suhteen.

Kesäkuu 2023: +0,42 %
vuoden alusta 2023: + 5,69 %
viimeiset 12 kk: + 8,62 %

Kesäkuu alkoi suotuisasti, mutta Prigozhin ja Putin saivat taas aikaiseksi lisää turbulenssia. Seurailen hiukan passiivisesti markkinoita. Perintöasia ei etene veljeni takia (peräkammarin poika, joka eli pitkälti edesmenneen äitimme ja minun kustannuksellani).

7 tykkäystä

Alavire senkuin jatkuu. Ei mitään maata mullistavaa, isoin yksittäinen missi True North -reitin sulaminen ja Tecnotree position suuruus ehkä turhan suuri salkun kokoon nähden.

Muuten kaikki ihan Ok, rahaa ei pörssiin pysty laittamaan niin paljon kuin haluaisi. Eiköhän Helsingin pörssiinkin vielä päivä paista. Olen koittanut eri julkaisuja lueskella ja viisastua vähän tähän hommaan. Jos se kantapään kautta harjoittelu sitten palkittaisiin

12 tykkäystä