Salkkujen tuotto-%

Sijoittamista takana: 3,5 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -9,5%

Kk tuotto: 0,4%
S&P 500: 6,5%
Nasdaq 100: 6,5%

YTD: -11,6%
S&P 500: 15,9%
Nasdaq 100: 38,7%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -29,4%
S&P 500: 37,7%
Nasdaq 100: 74,8%

Drawdown: 51,0%

Pitkästä aikaa positiivinen kuukausi. Kokonaisuutena meni edelleen päin seiniä tämäkin kun hävisin indekseille yli kuusi prosenttia, mutta kiva että hommat päätyivät kuitenkin plussalle lopulta.

29 tykkäystä

Kerrankin näin…

Salkun sisältö on täysin ulkomaisissa herkuissa, pääasiassa jenkkiä + dropista otettu Embraceria hyvin maltillinen siivu, mitä nyt salkun osinkorahoissa oli varaa ottaa.

Voisi olla kehnomminkin, voisi olla paremminkin, mutta viime vuoteen nähden olen tyytyväinen, että on edes vihreällä.

Kotimaan salkku onkin sitten OP:ssa, mutta se onkin karua katseltavaa, paljon yhtiöitä jotka ottivat hittiä venäjän toilailuista, arvoltaan likipitäen samanlainen mikä tämä NN:n ulkomaan salkku on.

Ehkä joku päivä sodat loppuu ja niityt ja salkut vihertää jälleen.

13 tykkäystä

Ihan tyytyväinen tähän puolivuotis-ytd:hen. Salkku on pääosin omxh25-osakkeissa, ja viime viikkojen turskakäräjät onnistuin välttäämään hyvin ajoitetulla dax-shortilla.

Erityisesti lämmittää mieltää se, että ollaan reilusti euriborin yläpuolella, koska vakavasti harkitsin vuoden alussa asuntolainan poismaksaamisen salkkuja tyhjentämällä. Joka tapauksessa tänä vuonna salkkutalletukset olivat vähissä ja säästöt meni lainan ylimääräisiin lyhennyksiin.

13 tykkäystä

Puolen vuoden tilanne

AOT +16,41%
OST -15,30%

OST tilillä Voxturin ja Orocon laskettelu pudottanut homman miinuksen puolelle. AOT tili yli tuplasti OST tiliä suurempi, joten kokonaisuutena vuosi mukavasti positiivinen.

16 tykkäystä

Täällä on näköjään vuosikatsauksien lisäksi puolivälin pohtiminen menossa. Viimeksi en tehnyt ytd:sta vuoden päätteksi katsausta, kun aika sekä jaksaminen oli muualla ja halusin sitten tehdä mieluummin kunnollisen kuin hutaistun uutena kirjoittajana. Nyt voisi kuitenkin laittaa 6kk katsauksen ei niin raskaalla tekstillä. Saadaanpahan tällä tekstillä nyt tänne lisää luettavaa, jos ei muuta. Pelkästään lurkkinut täällä muiden lukuja, joten nyt aika kantaa oma korsi kekoon.


Siinä se käppyrä nyt seisoo. Vuosi sitten oltiin samoihin aikoihin varmaan se 20% pakkasella XD. Eipä se pahakaan asia ollut, koska mikään ei kestä ikuisesti ja tuli käytettyä ostopaikkana. Jos olisi seissyt tumput suorina, niin eipä olisi palautunut salkku yhtä hyvin. Menneen vuoden lopuksi oltiin jossain ±0 tilanteessa (jos nyt oikein muistan), joten tämän vuoden tuoton jaan päässäni automaattisesti tälle ja edelliselle kahtia.

Isoimmat nostattajat varmaan ovat olleet wärtsilä, microsoft, apple, amazon ja jotkut pikkuveivit, jotka sitten kasaantuneet pikkuhiljaa edes jotenkin vaikuttavaksi. Toisaalta isoimmat hidastajat ovat olleet hyvin tahmaiset indeksirahastot. Näkynyt varsinkin pohjolan pörsseihin kohdistuvissa…

Nyt on sitten näistä ponnahtajista vähän vähennelty (paitsi microsoftista) ja laitettu uuden käteisen lisänä esim. suomalaisiin laskijoihin. Veroistakin säästytty, kun aikapaljolti OST:n sisällä ollut nuokin :dark_sunglasses:

Kaikki ”tuotto” ytd:ssa ei ole myöskään tehty vihreillä riveillä, vaan on myös väistetty muutama ison rotkon reunalla seissyt lappu myymällä ne pienellä tappiolla. Voin kyllä sanoa niiden olleen aivan jotain muuta kuin gurun taitoa. Jollain ihmeen tuurilla olen päättänyt myydä, kun on iskenyt huono fiilis hommasta. Säästetty siis muutama penni katkaisemalla homma aikaisin, vaikka vaikeaa se onkin sillä hetkellä.

Olisin kyllä tyytyväinen tämän vuoden lopussa, jos ytd makaisi +20%:ssa. Voisin sitten miettiä sen niin, että olisi viime ja tänä vuonna tehty 10% tuottoa. Tässä maailman lähiaikojen myllytyksessä tuo olisi minun mielestäni ihan hyvä tulos. Pelaan muutenkin monen osakkeen kanssa useamman ja useamman vuoden päähän, niin ei niiden tarvitse heti mitään hulppeaa summaa tuottaa. Mörnikööt hetken, saa ainakin aikaa ostaa lisää. Tai jos joku isompi romahdus nähtäisiin ja se pyyhkäisisi tuon tähän mennessä saadun tuoton, niin olisipa ainakin kunnon ostopaikat ja sieltä noustaisiin sitten kahta kovempaa joskus myöhemmin,

Näissäkin täytyy aina lopuksi itselle muistuttaa, että ”There’s always a bigger fish”. Joku tulee aina postaamaan paremman tuloksen kuin sinä. Täytyy verrata pelkästään omiin tavoitteisiin sitä omaa tekemistä.

Hienoja lukuja porukalla :tophat:

28 tykkäystä

Q2 ei ollut hyvä, vipu huomioiden mentiin OMXHGI tahdissa missä suurin osa salkun sisällöstä on. Raskaalla vivulla mennään ja syksyllä sitten kevennellään nouseviin, eikös juu?

NordnetQ22023

16 tykkäystä

Eli ilmeisesti menit lainoihin yli vuosi sitten? Nyt viim 8k ajanhan ne ei ole laskeneet, juokseva korkotuotto on kompensoinut koronnostojen aiheuttamat miinukset, eli tuotto ollut nollissa. Ainahan asiat menee pidemmälle kuin arvaisi, nyt koronnostot jatkuneet pidempään.
Itsellä ollut nyt pitkissä koroissa alkuerä 10 kiloa 8kk ajan ja tuotto nollissa, toki hävinnyt määräaikaistalletukselle/säästötileille jossa olisi saanut hiukan yli 3% tuottoa.

H1 takana ja olen ihan tyytyväinen osinkopainotteisen salkun kehitykseen. Lähinnä kotimaisia yhtiöitä sisältävän OST:n YTD on n. +6,5%, mutta AOT:n jenkkilaput pudottavat kokonaistuoton alle viiteen. Tarkoitus olisi parin vuoden aikana siirtää kaikki sijoitukset OST:lle ja enimmäkseen kotimaisiin osakkeisiin.

Jälkikäteen eniten tuottoja ovat H1:llä tuoneet Titanium, Alibaban myynti alkuvuodesta 120 dollarissa, Uponorin ostotarjous sekä Meta Platforms. Jälkikäteen Metan myyminen alle 200 dollarissa oli tottakai virhe ja varsinkin myyntien ajoittamisessa on vielä paljon opittavaa.

Laskeviin kursseihin on pyritty ostamaan strategian mukaisesti kotimaista laatua ja osinkovirtaa, eli mm. Valmetia, Nestettä ja Fortumia. Helsingissä laskun jatkuessa haluaisin ehkä lisätä salkkuuni myös strategiaan soveltuvaa kasvua, jos sopiva yritys sattuisi tulemaan vastaan - sopivaan hintaan.

11 tykkäystä


En jaksanut tämänpäiväistä siivota, mutta olkoot.

Onnistumisia mielestäni aika vähän tämän vuoden puolella. Valmetin myynti 30€ ehkä jonkinlainen onnistuminen, jos peilaa nykykurssiin. Tai ylipäätään syklisempien vähentäminen, kun ovat tulleet alas. Lisäksi Wärtsilään tuli tehtyä entry ja lisäys kahdeksan euron pintaan, joka nykyvalossa ihan hyvä veto. Jätin myös salkkuun ainoana syklisempänä(omasta mielestäni). Rekan kanssa kikkailu toi myös jonkin verran voittoa. Salkun noususta saanee kiittää kuitenkin viime syksyn ostoksia, joista osa jatkanut hyvää kehitystä tänäkin vuonna. Myös Embracerista irtautuminen 53 sekissä oli hyvä veto, mutta järkevää olisi ollut myydä jo aiemmin.

Salkun sisältöön olen edelleen ihan tyytyväinen, mutta suurin osa tänä vuonna tehdyistä ostoksista kuitenkin taitaa olla tappiolla. Ainoa hyvä ostos lyhyellä otannalla lie Wärtsilä. Toisaalta vastapainoksi olen vältellyt about kaikki suurimmat miinat. Tosin mitään swingejä ole pyrkinyt tekemäänkään, joten aika merkityksetöntä tällainen max kuuden kuukauden peilailu. Omasta mielestä salkku on suht defensiivinen, koska vähän taloustilanne epäilyttää. Lisäksi toiveena olisi ostaa oma talo parin vuoden sisään, joten jos lama iskee, niin saattaa rahat löytää tiensä seiniin pörssin sijasta, mikä vähän hillitsee innokkuutta laittaa rahoja pörssiin ainakaan kovin riskisiin kohteisiin, koska niitä saattaa joutua ottamaan pois väärällä hetkellä.

7 tykkäystä

H1 katsaus 2023. Aavistuksen ollaan perässä indeksiä. Tietysti jos vertailuna käyttäisi SP500 tai nasdaqqia niin turpaan on tullut ihan urakalla. En ole tyytyväinen tulokseen. Parempaan tulee pystyä ja tavoite on voittaa ainakin helsingin vertailuindeksi tänäkin vuonna. Kokonaistuotto makaa n. 60-80%, harmittavasti nordnet on sekoittanut tuottokäyräni kun arvopaperini siirtyivät kesken kaiken nordnettiin toiselta välittäjältä eivätkä he ole saaneet sitä korjattua. Joka vuosi olen toistaiseksi voittanut suomen vertailuindeksin, tulee tänä vuonna varmaan tiukin kisa tähän saakka. Sijoittamista tulee täyteen neljä vuotta elokuussa.

Tässä vielä salkun nykykoostumus.

Jos palataan aikamatkalla syksyyn 2021 niin tällöin olin opiskellut paljon makroa ja pyrkinyt ymmärtämään paremmin kokonaiskuvaa. Korot olivat vielä nollassa mutta inflaatio alkoi näyttää pahenevalta. Tässä kohtaa oma näkemykseni osoittautui oikeaksi ja väistin tuon 2022 pörssilaskun tehokkaasti. Asiat tuntuivat menevän jatkuvasti niin kuin olin ajatellut ja itseluottamukseni kasvoi. Aloin luulla itsestäni liikoja ja uskoin tietäväni milloin pörssi pohjaa. Jälkiviisaana joudun kuitenkin toteamaan että minäkin olen vain kuolevainen makroennustaja. Vaikka jotain pientä onnistuin ostamaan syksyllä 2022, niin siitä huolimatta jäin hölmönä katselemaan vierestä suhteellisen korkean käteiskasan kanssa kun pörssi kääntyikin nousuun. Vaikka tietyt yhtiöt näyttivät jo hyvin huokeilta, en silti ruvennut ostamaan isommin. Näköjään tämäkin asia piti opetella kantapään kautta vaikka olin tietoinen ettei kukaan tasaisesti osaa ennustaa makroasioiden kulkua kovalla track-recordilla.

Nyt olen yrittänyt löytää jonkinlaista tasapainoa makron ja yhtiökohtaisten uutisten seuraamisen välille. En usko että pidemmän päälle kannattaa olla kokonaan välittämättä makrosta ja keskittyä vain osakepoimintaan, mutta liikaa ei voi makroon keskittyä, ainakaan jos et ole Druckenmiller. Yksi iso virheeni oli myös se, että keskityin liikaa katsomaan pörssin historiallisia arvostustasoja ja laskeskelin niiden perusteella että esimerkiksi SP500 on pakko tippua alle 3000 tason, muuten tämä kupla ei ole vielä ohi. Eihän sillä pitäisi olla mitään väliä osakepoimijana mitä indeksit tekevät, mutta tämä päähänpinttymä esimerkiksi pidätteli minua ostamasta tuolloin syksyllä 2022 kun olisi pitänyt ostaa isolla kädellä. Nykyään ajattelen että pörssin arvostuksia ennen 1990-lukua ja tätä päivää ei voi verrata keskenään, nykypäivänä pörssiosakkeista kuuluukin maksaa enemmän. Ei ehkä ole järkevää verrata savupiippumaailmaa digitaaliseen softamaailmaan joka väistämättä luo tehokkuushyötyjä ja skaalautumisetuja.

Sijoitusprofiililtani olen edelleen liian varovainen ja jätän paljon tuottoja pöydälle. En tiedä mistä tämä oikein johtuu. Tietysti oman sijoitusurani aikana on pörssissä vauhtia ja vaarallisia tilanteita riittänyt. Koronalasku kyllä loi jonkinlaista pohjaa omalle riskinsietotasolleni, kun tuli oikeasti brutaali, nopea lasku ja hetkittäin tuntui siltä että maailma ei ole enää koskaan entisensä. Olen hyvin kiitollinen että sain kokea tuollaisen kovan laskun nopeasti sijoitusuran alkuvaiheessa, kyllä olisi ollut vaikea paikka jos olisin sijoittanut useamman vuoden vain kivaa nousumarkkinaa pienillä 5-10% korjauksilla ilman kokemusta kovasta pessimismin ja stressin tilasta. Varmasti perusluonteeni on myös defensiivinen enkä todellakaan halua hävitä rahaa. Siinä olenkin onnistunut erinomaisesti mutta toisaalta monista tuotoista olen samalla jäänyt paitsi. Sekin vaikuttaa asiaan etten ole vielä sijoittanut kuin vajaa neljä vuotta ja paljon opittavaa on riittänyt. Olen ajatellut että parempi lähteä liikkeelle varovasti ja kun kokemusta sekä oppia kertyy, pystyy alkaa muodostamaan oikeasti laadukkaita näkemyksiä hyvillä argumenteilla jonka kautta voi panoksia nostaa. Havaintojeni perusteella olen selkeästi muuta markkinaa defensiviisempi luonteeltani ja yllätyn jatkuvasti kuinka ylös yhtiöt nousevat ja toisaalta myös laskuissa lasku jää kesken suhteessa siihen kuinka alas uskon osakkeen tippuvan. Tämä minun tulee pitää mielessä ja pyrkiä olemaan vähän bullimpana jatkossa erityisesti osto ja myyntipäätösten hetkillä.

Paremman ajoituksen tueksi olen yrittänyt opiskella viimeisen vuoden hieman teknistä analyysiä ja sen avulla olen myös harjoittelut hieman swingtreidaamista. Viime vuonna tuota tuli aloitettua ja kokonaistuotossa jäin pakkaselle. Tänä vuonna olen hyödyntänyt joitakin tilanteita ja ilokseni olen treidaamisestani plussalla, tosin mitättömästi salkun kokonaisarvoon nähden. Kuitenkin aion jatkossakin hyödyntää pitkiä long positiota mutta myös tehdä lyhyempiä swingtreidejä jos markkina siihen selkeän paikan tarjoilee. Tämä on osaltaan tullut myös siitä kun en ole käytännössä ollut all in osakkeissa toistaiseksi kuin vain koronakuopan kohdalla, joten tuolle käteisellehän on pitänyt keksiä jotain käyttöä. Hauskaa puuhaa ja kokonaisvaltaistaa sijoittamista. Mielestäni hyödyntämällä teknistä ja funda-analyysiä yhdessä pääsee parempiin tuloksiin kuin olemalla vain toisen leirin henkilö ymmärtämättä mitään toisesta.

Makronäkemykseni seuraavalle vuodelle kahdelle on se, että taantuma tulee lopulta tämän nopean kiristyssyklin seurauksena, ajoituksesta ei vaan vielä tiedä. Etsin kuitenkin aktiivisesti kokoajan treidipaikkoja sekä long positiota, että en sillä tavalla lähde enää painottamaan makronäkemystäni kaikissa sijoituspäätöksissäni niin suhteettoman paljon. Jos yhtiö näyttää huokealta suhteessa sen tulevaisuuteen, niin ostan sitä välittämättä makrotapahtumista. Valtavasti oppia kertynyt tänäkin vuonna sijoittamisesta tähän saakka ja täytyy vaan todeta että onpas tämä pidemmän päälle vaikea laji :smiley: No jatketaan opiskelua ja onhan tämä kyllä todella siistiä ja samalla varsin sivistävää.

19 tykkäystä

Päivitystä huhtikuun jälkeen. Euromääräisesti ollaan tavoitteessa - pyrin pitämään kiinni siitä, että vähintään 10k€ / kk tulee uutta rahaa salkkuun. So far so good.

6 tykkäystä

Saako kysyä että mistä näin ison kuukausi summan saa aikaiseksi?

13 tykkäystä

Sijoitan oman osakeyhtiöni kautta, jonka kautta teen liikkeenjohdonkonsultointia. Kulut yhtiöllä minimaalliset ja laskutusta viimeisen 12kk aikana 15 - 25k€ / kk.

19 tykkäystä

Vilkaisin pitkästä aikaa jälkikasvun salkkua.

Lapsella aloitettu säännöllinen kk-säästäminen syntymän jälkeen. On nyt neljävuotias, salkun kokonaistuotto 41 %.

Oma salkku ollut tulilla eri strategialla 6 vuotta. Tuotto 12 %.

Pitäiskö alkaa peesata jälkikasvua?

59 tykkäystä

Aloitan tämän vetysalkun tuoton viikottaisen seurannan. Ensimmäinen päivitys eiliseltä. Salkku avattu viime vuonna, mutta nykymuodossaan vasta ensimmäistä viikkoa. Eli kaikki muut paitsi vety-yhtiöt realisoitu ajan kanssa pois ja poistuneitten tilalle hankittu lisää vety-yhtiöitä.

Viimeisenä poistui Withsecure ja saman aikaisesti tuli tilalle Hyzon + Nikolaa lisää.

Jos se on ok tähän ketjuun (ylläpitäjälle), niin seuraava päivitys tulisi ensi vkl:n aikana…

7 tykkäystä

Tuolta löytyy jostakin ketju: ”Salkkujen tuotot” nii mielummin sinne sitten. Viikottainen seuranta toki on vähän mitä on, kun heiluntaa paljon.

Yp voi siirtää

Hyvä! :+1:
Eli en poista viestiä, jos YP siirtää tuonne oikeaan paikkaan!

Oma seuranta päivittynyt taas puolen vuoden tauon jälkeen ja aika tarkkaan viimeiset 12kk on ollut isossa kuvassa pelkkää vaakaliitoa.

Salkkua on pitänyt viimeiset puoli vuotta pinnalla pohjalla ostetut Qt Groupit sekä tasainen suorittaaj Medpace Holdings ja sitä on painanut samalla painolla Talenom, jota olen lisännyt salkkuun aika non-stoppina tämän vuoden puolella. Ja toki jos kurssireaktio on negatiivinen Q2:n myötä, jatkanen tankkailua. Mutta kaikesta huolimatta, seurannan aloituksesta lähtien vuosituotto on 13,1%, mikä on tavoitetason yläpuolella ainakin vielä ja vain Nasdaq-indeksinä on vielä edellä, joten vielä ei tarvitse indeksirahastosijoittajaksi ryhtyä.

Isoin ongelmani on ollut koko tämän ajan ihan selkeästi käteisen vähyys, kun olen aika pitkälti koko elämäni vetänyt lähes 100% osakepainolla ja olen menettänyt pari erittäin hyvää ostotilaisuutta tästä johtuen (esimerkiksi Metan kanssa). Nyt pyrin opettelemaan käteiskassan kasvattamista ihan arkisyistä eli asunnon ostamisestakin johtuen.

Avaan tarkemmin koko salkun rakennetta, euromäärää jne. blogitekstissä, josta löytyy yksityiskohtaisemmat tiedot. Sijoitusteni puolivuosikatsaus – vuosituotto edelleen yli 13%! - Omavaraisuushaaste

29 tykkäystä

Osakesäästötilin YTD on +117 %:

Silti OSTilla on mennyt oikeasti surkeasti:

En usko, että täällä kukaan on kiinnostunut lyhyen ajan onnistumisista.

45 tykkäystä

Oma pieni OST pärjännyt ihan hyvin tänä vuonna. Rahaa ei ole hetkeen lisätty, vaan kerätty kassaa.

29 tykkäystä