Salkkujen tuotto-%

Olen melko tyytyväinen viimeisen 12 kuukauden kehitykseen. Noin vuosi sitten aloin perehtymään tarkemmin yksittäisiin osakkeisiin ja aloitin sijoittamaan rahastojen lisäksi suoraan osakkeisiin. Tätä ennen olin ostanut salkkuun vain Nordeaa.

Tosiaan alkaneen vuoden tavoite on lisätä rahastojen painoa salkussa maantieteellisen hajautuksen varmistamiseksi.

21 tykkäystä

Laitanpa tänne - kun vielä tammikuuta eletään - näkösälle salkkuni kehityksen viime vuoden ajalta. Olen tyytyväinen siihen, että päihitin Helsingin pörssin yleisen kurssikehityksen 29,5 %-yksikön marginaalilla (+23,37 % versus -6,13 %) ja pidin pääni kylmänä salkkuni syksyllisessä syöksyssä. Erityisen tyytyväinen olen kuitenkin siksi, että pääsin tähän tulokseen kohtalaisen hyvin hajautetulla 17 yhtiön Suomi-salkulla. Osakevalinnat onnistuivat ainakin pääosin.

Salkun hajautuksesta vielä sen verran tarkennan, että yhtiökohtaista hajautusta oli kohtuullisesti, mutta sektorikohtaista vähemmän. Pankki- ja muu finanssiala olivat viime vuoden mittaan tapahtuneen näkemyksen oton seurauksena yliedustettuina useisiin, mutta valikoidusti omasta mielestäni sektorin parhaisiin yhtiöihin hajauttaen. Konepajoja oli vain muutama, mutta melko isoilla osuuksilla. Ne pärjäsivät tässä suhdanteessa kaikki mainiosti. Pienyhtiöitä oli kourallinen eri aloilta - jonkin sortin insinöörialat kuitenkin enimmäkseen kyseessä. Näillä kurssikehitys oli kirjavampaa, mutta yhtiöiden tekemisessä itsessään ei ollut juurikaan moitittavaa.

Salkkuni näkyy olevan varsin volatiili, mitä selittävät lähinnä omistamani konepajat ja pienet kasvuyhtiöt. Onneksi isoimmat liikkeet olivat kuitenkin viime vuoden aikana valtaosin ylöspäin.

12 tykkäystä

Näyttäisi, että ollaan jatkettu laskua edellisestä postista 3/2022. Pohjat oli lokakuussa 2022, ja vieressä käytiin toistamiseen lokakuussa 2023. Tuottojen puolesta pari menetettyä vuotta. OMX on pärjätty, mutta S&P 500 keuli ohi 6/2023.

Salkussa on nyt suuruusjärjestyksessä: ETFiä, OmaSP, Amazon, Valmet, Huhtamäki, Procter & Gamble, Digital workforce, Terveystalo, F-secure, Talenom.

Shareville antaa vain yhden tähden, joten täytyis vähän katsoa salkun perään.

image

8 tykkäystä

YTD ja “kvartaali” mennyt ihan mukavasti :slight_smile: Tuntuu, että päässyt viimein eroon kaikista sementtikengistä.

Keihäänkärkenä oikein viimeisen päälle boomer-osake eli Microsoft :slight_smile:

image

image

17 tykkäystä

Vertaislainasalkku ei anna helppoa käyrää, mutta tuotto/kk, avg interest rate sekä veroraportti on saatavissa. Annual return 10.53%. Avg intrest rate 13.67%.

Vertaislainojen tuotoissa oli hiljaista alkuvuoden 2022, kun palveluntarjoaja lukitsi Venäjän hyökkäyssodan vuoksi lainoittajia. Vertaislainasalkun koko pysyi vakiona, kun tuotto siirrettiin osakesalkun puolelle, jonka pääoma saatiin pysymään. Vuoden 2023 puolella säästöjä talletettiin myös vertaislainasalkkuun sekä se sai pitää tuottonsa. Allokaatio salkku vs vertaislainat 60/40%.


Vertaislaina tuottaa n. 1% per/kk.

Mukavassa myötätuulessa on sijoitusvuosi 2024 alkanut salkussa. Käteistä(45%) taas enemmän etsimässä uusia sijoituskohteita kun tammiralliosakkeet putsattu salkusta.

8 tykkäystä

Sijoittamista takana: 4,1 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -7,7%

Kk tuotto: 4,2%
S&P 500: 1,6%
Nasdaq 100: 1,8%

YTD: 4,2%
S&P 500: 1,6%
Nasdaq 100: 1,8%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -27,8%
S&P 500: 50,0%
Nasdaq 100: 96,2%

Drawdown: -49,9%

Hyvä meno jatkuu, oli nyt jo toinen kuukausi kun voitin molemmat indeksit vertailussa. Oli muutenkin hyvä kuukausi kun tuli saavutettua hirveä läjä “tavoitteita”:

  1. All time to date tuotto on nyt taas parempi kuin -30% (Viimeksi elokuussa 2023)
  2. Drawdown on taas pienempi kuin -50% (Viimeksi elokuussa 2023)
  3. Kolme kuukautta putkeen plussaa (Viimeksi kesä-elokuussa 2021)

Toivottavasti homma jatkuu tälläisenä. Viimeisen 3kk tuotto on 13,2%, eli tätä tahtia ei mene kuin vähän yli vuosi niin on uusi ATH taas käsillä!

…Heehee. Kaikesta voi haaveilla :smiley: Tuskinpa tuo ihan noin sujuvasti menee, mutta suunta on sentään pitkästä aikaa oikea.

Nasdaq ylitti lopulta myös tuon all time to date 100% rajan, vaikka kuun lopussa ei enää sinne jäänytkään. Hieman matkaa vielä tuohon itsellä :smiley:

22 tykkäystä

Tammikuu +7,05%, hyvään suuntaan mennään hirveän vuoden 2023 jälkeen.

4 tykkäystä

Tammikuu 2024 oli vain niukasti plussan puolella. Tein vain muutamia transaktioita.

Tammikuu 2024: + 0,60 %
vuoden alusta: + 0,60 %
12 kk: + 8,37 %
2 v: - 0,37 %

Pesänselvityksessä on ollut ensimmäinen kokous. Vaikealta näyttää.

7 tykkäystä

Olen siis sijoittanut reilut 3 vuotta ja Helsinki-painotteisen pörssisalkun keskimääräinen tuotto on ollut 16%. Missään kohtaa minulla ei ole ollut tuottotavoitetta, olen omasta mielestäni vain yrittänyt ostaa matalariskisiä osakkeita edukkaasti. Arvostusten ollessani hapokkaita olen niitä joskus myynytkin.

Helsingin pörssin tuotto on peitottu kirkaasti, en sano että käy jatkossakin.


Tästä kuvaajasta hätäinen voisi vetää johtopäätöksen että tuottoni eivät perustuisi vain ja ainoastaan yleiseen markkinan nousuun.

Olen tullut johtopäätökseen että on täysin mahdotonta todistaa olevansa hyvä sijoittaja. Ainakin nettikeskustelujen perusteella. Hyvän sijoittajan täytyisi voittaa indeksi äärettömän pitkällä aikajänteellä, ja ääretön on tunnetusti pidempi kuin ihmisikä. Sen sijaan huonoksi sijoittajaksi pääsee jo sillä että häviää indeksille vuoden aikajänteellä. Todennäköisyys että Buffetinkin ylituotto on ollut vain onnea on kuitenkin suurempi kuin 0%.

Itselläni ei ole jatkossakaan tuottotavoitetta. Tieteellisen tarkassa Excel-mallissani olen olettanut pörssiosakkeideni tuottavan keskimäärin 7%. Jos tämä ja 57 muuta olettamusta pitävät paikkansa, minulla on pikkuriikkinen mahdollisuus välttää konkurssi. Ja jos rahat loppuu ennen kuin kuolema korjaa, onpahan ainakin ollut hauskaa siihen saakka :partying_face:

69 tykkäystä

Tänään oli hyvä päivä

25 tykkäystä

Palataanpa aiheeseen parin viikon volatiilin rytkytyksen jälkeen.
Viime viikolla salkku kävi jo 16% ytd-lukemissa mutta vetäytyi takaisin maltillisemmalle lukemille enimmäkseen tyreksen perjantaidipin seurauksena.

Lisäsin päävastustajan eli Seligsonin Phoebus-rahaston reaalikehityksen myös käyrästölle. Se on lähtenyt noudattelemaan minimitavoitettani, eli seurailee suunnilleen 2 X Phoebus rahaston keskimääräisen vuosituoton tuottokäyrää (tuottosuoraa).

Tallennetaanpa tuo 16% piikkikin vielä muistoihin.

13 tykkäystä

Oon biitannut indeksin tänä vuonna melkein kolminkertaisesti!

51 tykkäystä

Laitetaan nyt tämä tänne muuten vaan. Noin 1,5v takana. Hauskaa on ollut. Oppirahoja maksettu, mutta indeksi voitettu. Nykyään salkku hieman paremmin hajautettu ja EHKÄ hieman järkevämpi. On se yks pulju edelleenkin isolla painolla ja tulee olemaankin.

Mutta joo, huonomminkin olisi voinut mennä.

30 tykkäystä

Pitkästä aikaa täälläkin käydä

Hieman turhauttavia olleet nämä viime vuodet

Mutta onhan tämä pitkällä aikavälillä lyönyt leiville. En nyt jaksa uskoa menettäneeni tatsia. Joskus aikaisemminkin markkinat eivät ole oikein jaksaneet antaa meriittiä noille omistamilleni firmoille ja jossain vaiheessa aliarvostus on alkanut purkautumaan. Ehkäpä tämä vuosi on sitten se vuosi

42 tykkäystä

Tällä hetkellä Nordnetin salkussani on yksityistoista osaketta ja siinä YTD on:
−6,10% ja −6 024 EUR

Vajaa 20 kuukautta niin salkkuni lakkaa olemasta. :frowning:

image

No kolmessa vuodessa laskutahti on ollut maltillisempi

image

Etoron kryptohommelit:

image

Pyn Elite ei ole enää niin pahasti turskalla vain 11 prosenttia koko ajalta. :cowboy_hat_face:
image

52 tykkäystä

Aloitin sijoittamisen vuosituhannen vaihteessa ja vaikka ekat vuodet 1999-2001 selvisin kuivin jaloin (toki tosi pienellä pääomalla) niin 2002-2011 salkkuni oli koko ajan enemmän tai vähemmän miikalla, niin paremmat ajat ovat varmasti sinullakin edessä…sidostesukka kestää, äläkä siis päästä irti lapuistasi (olettaen että uskot omiin omistuksiin), ei hyödytä mitään hyppiä lapuista toiseen, toki joillekin sekin sopii eli hyppysellinen suolaa kannattaa ottaa kyytipojaksi kun lukee viestiäni kun kenenkään historia ei suoraan sovi toiselle…yhtä kaikki, onnea sijoituksillesi ja kaikkea hyvää elämääsi, vaikutat hyvältä tyypiltä täältä pimeyden ytimestä katsottuna :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

34 tykkäystä

Vuosi takana! Sijoittaminen aloitettu 8.2.2023 avaamalla OST omassa pääkäytössä olevaan pankkiin (OP), mikä oli väärä valinta (huono käyttöliittymä ja sijoitus vain suomen pörssiin). Syksyllä aloitettu kuukausisäästäminen Nordnetin kautta, jonne tarkoitus jatkossa keskittää ylimääräiset roposet. Alku on ollut mielestäni hyvä, boomeriosakkeilla ei ole vielä menetetty kaikkea pääomaa ja myöhemmin aloitettu ETF-kuukausisäästäminen on tuonut maailmanlaajuista hajautusta ja hetkellisesti hyvää tuottoa. Jatkosuunnitelmana on sulkea OST kevään aikana ja siirtyä kokonaan ETF puolelle. Mahdollisesti myöhemmin avaan uuden pelisalkun Nordnettiin suorille osakkeille, mutta se tulee nähtäväksi.

13 tykkäystä

Salkun suurin turska tällä hetkellä, toki osinkoja on tullut:
image

Ja suurin tuotto-%:
image

Viime vuosina mennyt koti-indeksiä paremmin, jenkeille jääty tuotoissa:

19 tykkäystä

Ei mikään huippuonnistuminen mutta kai tähän tyytyväinen täytyy olla.

21 tykkäystä