Salkkujen tuotto-%

Phoebus rahasto on alkanut kiihdyttää.
Salkun volatiili meno jatkuu ja tulee jatkumaan niin kauan kun salkussa on 40% kiinni erikoistilannesijoituksessa.

Vielä ollaan tavoiteviivan yläpuolella, joten itsensä nuhteluun ei ole vielä isommin aihetta.
Salkku tänään +7.4% YTD.
Koko vuoden minimitavoitehan oli Phoebusrahaston keskimääräinen vuosituotto x 2, eli 21%.

Kuvaajassa on kunkin viikon perjantain tilanne.

5 tykkäystä

Ihan pakko kysyä, ei tarvi vetää herneitä ;

Oletko sijoitustiedon foorumilla hieman eri nimellä?

Pisti vaan tyreksen TA käppyrä silmään joku aika sitten ja olit all in???

1 tykkäys

Kyllä olen. Ja edelleen olen vahvasti in, mutta en enää aivan all in.
Velkavivulla olen hankkinut kylkeen muuta sijoitusvarallisuutta.

2 tykkäystä

Kyllä kyllä. Hyvä tietää. Onnea ja menestystä toivon.

3 tykkäystä

Pianhan tässä joutuu raivaamaan tilaa ylöspäin sijoitusexcelissä, kun 50k raja lähestyy. Myös historiallisen vuosituoton mittarit ovat kiivenneet taas 15% kieppeille, joka on oma tavoitteeni. Kunhan vielä pysyisikin siellä, niin eihän tässä montaa vuotta sataan tonniin menisi :smiley:

16 tykkäystä

Minä vs Nasse :smile:

Pyn Elitet ovat tappiolla ja myös kryptot, joista suurin osa on bitcoineja, joita olen ostanut muutamassa erässä, joten mikäli katsoo koko sijoitusvarallisuuttani, niin olen tappiolla. :slight_smile:

Paljon on virheitä tullut tehtyä osaamattomuuden ja tietämättömyyden takia, mutta on ollut myös huonoa tuuria ja hyvää tuuria… jälkimmäistä ehkä enemmän.

Puhutaan tiedolla johtamisesta, niin oma salkun hoitamiseni on varmaan tiedottomuudella hoitamista. :grimacing:

image

Odaat GIF by One Day At A Time

29 tykkäystä

Nyt on reipas 5 vuotta sijoittamista takana, joten ehkä on hyvä aika kirjoittaa vähän ajatuksia ylös. Alkuvuosi on mennyt omalla kohdallani melko surkeasti ja sen vuoksi ajatuksiani sävyttää pieni negatiivisuus. Ilman omaa kohellusta YTD olisi aika hyvin indeksin(OMXHGI) vauhdissa tai jopa edellä, mutta nyt se on -6,23%.

Tuli myytyä tammikuun lopulla Incap ja Qt Group, jotka olivat yhteensä noin 8% salkusta. Ostin hetken mielijohteesta Kempoweria. Ajattelin kokeilla lyhyttä treidiä. Tarkoitus oli myydä, jos laskee 5%, en myynyt. Tarkoitus oli myydä ennen osaria, en myynyt. Incap ja Qt nousseet molemmat yli 20%, Kempowerista otin 20% turskat. Lopputuloksena noin 3%-yksikön negatiivinen vaikutus salkkuun.

Lisäksi salkun suurimmat omistukset Fortum, Boreo ja Aallon (yhteensä n.50% salkusta) ovat laskeneet vuoden alusta 13-27%. Onneksi Harvia sentään hieman kannatellut. Nämäkin tuli myytyä osaripäivän nousuun, koska kuvittelin saavani ne alempaa takaisin, mutta kurssi vaan karkaa. Myös treidit (Puuilo, Ambea ja Smart Eye) pelastaneet hieman.

Aikaisemmin olen pärjännyt kohtuullisen hyvin kärsivällisyydellä ja hyvällä riskienhallinnalla. Olen jaksanut odotella, että löydän vuodessa edes muutaman hyvän tilanteen ostaa järkevällä hinnalla mielestäni laadukasta yritystä. Riskiä olen yrittänyt rajata sillä, että välttelen ns. hypeosakkeita ja lisäksi itse kykenen hahmottelemaan tunnuslukujen valossa osakkeelle tuotto-odotuksen.

Välillä tekisi mieli siirtyä kokonaan tai osittain indeksisijoittamiseen, koska koen, että minulla ei ole riittävästi aikaa ja jaksamista tutkia ja seurata pörssiyhtiöitä. En ole myöskään lainkaan vakuuttunut siitä, että saisin pitkällä tähtäimellä tehtyä ylituottoa. Luultavasti suurin syy, että olen pysynyt osakepoimijana on Inderes. Samassa paketissa tunnusluvut ja tuoreimmat uutiset helposti saatavilla, sekä riittävän laadukkaita yhtiöketjuja foorumilla, joiden avulla pysyy jokseenkin kärryillä useimpien kotimaisten yhtiöiden kohdalla.

Alkuvuoden sähläyksen jälkeen täytyy nyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja yrittää palata siihen, mikä on toiminut aikaisemmin eli vähemmän salkun veivailua, mutta laadukkaammin. Ehkä myös pitää alkaa harkitsemaan siirtymistä osittain indeksisijoittamiseen. Silloin ei tarvitsisi välttämättä olla niin montaa suoraa osakesijoitusta, joka olisi ihan helpottavaa, koska tuntuu, että omat resurssit ei riitä 10 osakkeen seuraamiseen.

Tässä vielä noin 4 vuoden tuottograafi. Ensimmäisen vuoden tuotto oli noin 15%, mutta sitten siirsin kaikki sijoitukset OST:lle, joten siksi graafista puuttuu ensimmäinen vuosi. Tuo korona-ajan nousu näyttää hienolta, mutta sen jälkeen olen hävinnyt indeksille.

25 tykkäystä

On salkun 6-vuotis syntymäpäivä ja sen kunniaksi varsin lyhyt katsaus salkun historialliseen tuottoon ja muutama hajanainen ajatus matkasta ja tulevasta.

Salkku on kehittynyt kuudessa vuodessa varsin mallikkaasti. Tavoittelen noin 15% vuosituottoa, mutta en voi sanoa olevani pettynyt tähän n. 14,5% CAGRiin.

Kun harrastustoiminta alkoi, mukana oli kahta ETF- rahastoa, sekä tietenkin treidaussalkku. ETF- salkulla ratsastin täysin indeksituotolla ensimmäiset kaksi vuotta, aina koronakuoppaan asti. Tätä indeksien tarjoamaa tuottoa yritin kyllä kovasti kampittaa aivan sinne tänne roiskien bull ja bear johdannaisia. Näistä onneksi kuitenkin rahallisesti kuivin jaloin ulos, vaikka välillä tuottoprosentit olivat aivan järkyttäviä. Tästä viisastuneena, koronakuopassa alkoi sitten oma osakepoiminta ja heipat rahastoille tai johdannaisille. Osakepoimintaa siis myös aika tarkalleen neljä vuotta takana. Miksi en laske pelkän osakepoiminta-ajan tuottoa? Koska se olisi itselleen valehtelua. Träkki on träkki, riippumatta millä sitä on sekoiltu. :blush:

Olen varsin tyytyväinen suoriutumiseeni. Minulla ei ole alan koulutusta, en osaa tehdä DCF-mallinnoksia, enkä voi sanoa nauttivani numeroiden murskaamisesta Excelissä. Tätä teen sen mitä on pakko, mutta muuten pyrin selviämään varsin pehmeällä, kvalitatiivisella, datalla. Mitään etua sijoittajana en usko minulla olevan tarkassa numeroiden vahtaamisessa.

Tulevaisuudesta olen miettinyt seuraavaa (yhtenä kiitoksena @Largantil loistava kirjoitus täällä: Sijoitusstrategiasi - #1486 käyttäjältä Largantil):
Haluan takaisin ETF- maailmaan. Isoin syy tähän on se, että ulkomaalaisten (lue: Yhdysvaltalaisten) yhtiöiden tutkiminen ei vain houkuta. Pelkään, että vaikka hyvää englantia puhun ja sitä ymmärrän, jotain jää huomaamatta, ja se sitten kolahtaa isosti. Indeksirahastoissa tästä ei olisi pelkoa, vaan muun markkinan kärsiessä kärsin minäkin, ja päinvastoin. Tämä olisi lisäksi oiva tapa saada hajautusta muuallekkin kuin Suomeen ja Ruotsiin. Pitkässä juoksussa uskon, että tämänlainen combo omat pickit + Sepe ETF voisi olla oikeinkin hyvä parivaljakko.

Ollaanko jonkinlaisen pohjan äärellä, kun omat osakepoimintakyvyt aiheuttavat epävarmuutta, ja sijoitusstrategia kokee muutosta? Salkku on muutenkin myllätty niin osinko-boomer-hyi-helvetti muotoon, että ei se enää omalta salkulta näytä. :sweat_smile: Ison salkkurotaation lisäksi kuormitusta tulee oikean elämän puolelta, missä ensimmäisen kerran olen alkanut miettimään, onko uravalintani oikea. Olen todella hyvä työssäni, ja erityisen pidetty opettaja nuorten keskuudessa. Tuntuu vain, että mikään ei etene, töihin meno ei ole enää niin kivaa ja päivät alkavat olemaan yhtä takkuamista.

Jonkinasteista burnouttia havaittavissa. Mutta tiedä häntä, jonkinlaista resettiä sitä kaipaisi ja ehkä se selkeyttäisi ajatuksia myös tulevien sijoitusten kannalta. :man_shrugging:t3:

59 tykkäystä

Ei ole ihan jokapäiväistä ollut tällainen meno salkussa, josta reilusti yli 20% on rahastoja.

7 tykkäystä

Nordnetilla saat noita summia piiloon, kun painat siitä silmästä (jossain siinä kokonaissumman vieressä), ei tarvitse suttailla.

3 tykkäystä

Se silmä on puhelimessa, mutta ei jostain syystä iPadilla.

2 tykkäystä

Hieno kirjoitus! Tuo osakepoiminta toki houkuttavaa ja joskus tuottoisaakin…
Koronakevät 2020 aloin seurata Titaanien taistoa:
Jälkeenpäin olen miettinyt monta kertaa miten helpompaa olisi ollut tämä strategia a la Martin Paasi:

UBS ETF (LU) MSCI World Socially Responsible UCITS ETF (USD) A-acc

(SEAC)


Sieppaa II

Itse asiassahan tuo ETF täyttää kaikki kriteerit hyvälle ETF:lle, näyttää poimivan voittajayhtiöt nätisti puolestasi ja eroaa kuitenkin perusindeksista sopivalla tavalla olematta kuitenkaan liian sektorimainen.

Ja tämä mies herra Martin Paasi kuukausisäästämisellään ja yhdellä ETFllä peitonnut suurimman osan osakepoimijoista…
Niin helppoa, niin yksinkertaista…
Tullen tähän suuntaan siirtymään itsekin, jätän mausteeksi tuon osakepoiminnan osion, mutta merkittävän osan siirtäisin Martin Paasi tyyppiseen ratkaisuun.
Olet työssäsi hyvä ja saat hyvää palautetta, eli lienet kuitenkin oikealla alalla :smiley: ota pieni breikki, kaikissa työssä tämä takkuaminen ja ajoittainen leipääntyminen on normaalia, jos se jatkuvasti olisi hienoa ja mukavaa se olisi jo harrastus kuten osakesijoittaminen :laughing:

33 tykkäystä

Elämäni paras kuukausi daytreidaajana. Tosiaan edelliset 6 kk mennyt flättinä, sitten jotain napsahti päässä… meni jopa hieman yli targetin, 1.005 ^ 20 = 1.1049. Ja edelleen tuli tehtyä hölmöilyjä, joten potentiaalia on kovempaakin tahtiin. Hölmöilytkin on ihan hyvä juttu, kunhan niitä analysoi jälkikäteen eikä tee enää uudestaan.

23 tykkäystä

Martin Paasin strategia on kyllä ollut ostaa koko markkinaa osta ja unohda periaatteella. Eli ei todellakaan ole yrittänyt valita etf:ää, joka poimii yhtään mitään. Hieman vastoin omia puheitaan päätyi jostain syystä valitsemaan huonommin hajautetun esg etf:n, joka on näköjään onnekkaasti performoinut hieman world indeksiä noudattavia etf:iä paremmin.

4 tykkäystä

Paasi on veikannut romahdusta varmaan puolet elämästään niin sotii vähän sitä vastaan että ostaisi mitään ennen seuraava romahdusta joka on aina oven takana. Aina on ihan kohta oston paikka🙂

Puttonenkin asian huomannut🤣

Vähän sitten huumoria mukana tässä…

11 tykkäystä

Povailee mitä povailee, mutta on kuitenkin aina neuvonut kuukausisäästämään kustannustehokkaisiin globaaleihin indeksirahastoihin markkinan liikkeistä välittämättä.

10 tykkäystä

Kyllä mutta miksi aikahajauttaa jos markkina on aina romahtamassa… Eikö ekonomi silloin pistä pelimerkkinsä all in kun täystuho on pyyhkinyt pörssien yli?

Hymyssä suin pörssivuoteen 2024 | Titaanien taisto 30 (youtube.com)
Myös nyt mr Martin Paasi on romahdus skenariostaan luopunut, oli hyvä pätkä, kuuntelusuositus:

0:00 Intro 0:55 Lepikön salkkupäivitys 2:45 Paasin salkkupäivitys 3:47 Oksaharjun salkkupäivitys 5:26 Lepikön katsaus vuoteen 2023 7:43 Oksaharjun katsaus vuoteen 2023 11:10 Paasin katsaus vuoteen 2023 13:09 Valuuko kaikki raha USA-indekseihin? 23:22 USA vs. Eurooppa 31:49 Oksaharjun näkemys vuoteen 2024 33:32 Paasin näkemys vuoteen 2024 35:00 Lepikön näkemys vuoteen 2024

1 tykkäys

Miksi ihmeessä säästää sijoittamalla laskumarkkinaan? Miksi ei tilille?
No siksi, että ETF:sta saa tuottoa joten… missä se romahdus olikaan?

Juu on tiedossa tämä mielenmuutos🙂 siksi olisikin hauska sattuma että pörssi dippaisi sen 60% nyt🤣

1 tykkäys