Salkkujen tuotto-%

Laitan sijoitushistoriaani eQ:n vuosilta framille ja avaan tuolloisen salkkuni, jonka siis ylivarovaisena siirsin 2008 huhtikuussa Nordeaan ja palasin sitten 2013 heinäkuussa Nordnettiin kun Stonesoftista oli tullut lunari (tosin nuo rahat eivät näy salkkutuotoissani koska ostin niillä Villa Saigonin loppukesästä 2013). 1999-2002 Evlinetin historiaa ei minulla ole tallella enkä sen perään ole kysellyt kun avasin sen Datafellows anti mielessä eikä siellä kovin paljon tapahtumia ollutkaan, ulkomuistista vedän. eQ-aikojen tuotto siis lähes olematonta ja sinä aikana minulla oli sijoitusurani ainoa swingikauppavaihe (2002-2003) Nokian kanssa, josta selvisin niukasti kuivin jaloin (muutama toimintatonni kyytipoikana, 700K:n liikevaihdolla) ja pysyttäydyin sen jälkeen minulle ominaisessa kilpikonnataktiikassa eli mitä vähemmän peliliikkeitä sen paremmin kulkee.

8 tykkäystä

Mitähän tästä kannattaisi oppia.

Pitkä ja heikko sijoitusura takanapäin. Ensimmäiset osakkeet ostin 2008 kun oli ikää perustaa arvo-osuustili. Sama tuhat euroa F-securea homehtui siellä vuoteen 2014 asti kunnes luin warren buffettin elämäkerran ja innostuin. Tämähän kuulostaa hauskalta!

Seuraavat kahdeksan vuotta oli mukavaa mutta ei tuottoisaa. Oli niin kiva lueskella maailman asioita ja olla kiinnostunut. Yllättäen tämä viihtyminen ei korreloinut rahantekemisen kanssa. Vuoteen 2018 asti yritin etsiä halvan tasearvon firmoja ja vasta sitten totesin että tämähän ei toimi ja aloin kokeilla muuta.

Joukkoon mahtuu erinomaisia onnistumisia ja karmeita tappioita. Nämä eivät ole korreloineet näkemyksen kanssa. Tuottoja ja tappioita on tullut kun asiat meni suunnitellusti ja myös silloin kun pelasin ihan fomolla. Pahin tappioni -35k oli Kamux. Parhaat tuotot 25k remedystä, jonka osasin myydä koska ei ollut harmainta hajua miksi olin siihen sekaantunut alunperinkään :man_shrugging:

Vuosi 2022 oli kokonaisvaltainen opetus elämästä. Pörssivuosi oli hirveä samaan aikaan kun kun vauveli syntyi ja poltin 50k haaveiden taloprojektiin. Menot räjähti samalla kun tulot sukelsi.

Sota iski tajuntaan ja puolison mielenterveysongelmat raastoivat. En voi suositella.

Osakejännäilyn tilalla on kyllästyminen ja kyynisyys. Luulen että se on hyvä mielentila rahantekoon. Haaveet ja elämän fokus on perheessä ja lainanmaksussa. Rahat on rahastoissa ja USAssa. Pitää olla pikkuisen parempi osakekeissi että viitsii sietää sitä volaa.

Onnittelut kaikille jotka olette kärryillä jo muutaman vuoden jälkeen. Harva meistä oppii gurujen kirjoja tankkamalla, vaan ne tunteet ja tilanteet pitää opetella viimekädessä itse. Tässä ketjussa on monia upeita stooreja joissa kymmenen vuotta kerätään iskuja, mutta sitten lopulta alkaa lumipallo pyöriä. Luulen olevani yksi heistä :+1:t2:.

61 tykkäystä

Vuoden 2021 marraskuun puolivälissä oli ihan ok fiilis, vaikka harmitti, että kyseisenä vuotena jäin hieman indeksistä. :slight_smile:

Vuosi 2022 ei ollut elämäni parasta sijoitusaikaa. :cowboy_hat_face:

2023 voitin indeksin. :sunglasses:

Tilanne tänä vuonna on se, että OMXHGI menee vähän eellä, mutta kyl mä sen vielä voin tavoittaa. :muscle:

2021 huipuista maaliskuun loppupuolelle, ihan mun näköistä menoa on ollut:

image

36 tykkäystä

Pari viikkoa jälleen edetty vuotta.
Tuottojen vuositavoite lähestyy ihan realistisesti, eikä olla vielä edes kesälomatunnelmissa.

Tyreksen volatiileinta vipunurkkausta on taas uusissa huipuissa kevennetty strategisesti todella isolla kädellä, jotta huojunta alaspäin saadaan kuriin.

Ostin Amerikan suurinta ja maailman toiseksi suurinta ranskanperunafirmaa, kun sen kurssi tippui atk-ohjelmistoongelmien vuoksi 20% loppuviikosta. Aivan tajuton reaktio moiseen väliaikaiseen ”atk-pulmaan”.

Seligsonin Phoebus pakitti hieman tällä viikolla, joten turvaväli siihenkin kasvoi hieman.

16 tykkäystä

Minullakin sukelsi pörssisalkku aika syviin vesiin 2021 vuoden jälkeen. En saanut lyötyä juurikaan lisää rahaa kehiin pörssikurssien laskiessa. Vuosi sitten tulot lisääntyi, ja päätin aloittaa taas aktiivisemman pörssisijoittamisen. Salkkuni tilanne oli siinä vaiheessa -16% luokkaa. Viime kesän, syksyn ja talven aikana olen ostanut pääasiassa suoria osakkeita hesulista, joka taas sopivasti ryöminyt maailmantilanteesta johtuen. Viimeisen 12kk tuotto% onkin nyt ollut ~14%, ja salkku on nostettu taas ns pinnalle. Muutamat mahdolliset hutiostoksetkin osunut vuoden varrelle, mutta suurimpaan osaan olen tyytyväinen. :sweat_smile:

Lisäksi olen ostanut viimeisen 12kk aikana yhden Bitcoinin, joka on nyt 122% plussalla.

Nyt oikeastaan vaan toivon, että kurssit ryömii vielä muutaman vuoden ajan, niin saan rahalleni enemmän vastinetta…

19 tykkäystä


Päivitys 10.4.2024

17 tykkäystä

Tavoite ylittyi ensimmäistä kertaa tänä vuonna kun kalenterivuotta on jäljellä 72%.
Tästä alkaa arviolta 1-2 kk kestävä tapahtumien sarja, jonka tarkoituksena on suojata salkkua merkittävältä arvon laskulta kohti loppuvuotta kuljettaessa.

20 tykkäystä

7% YTD tavoite saavutettu! :sunglasses: Paremmalta siis näyttää tämä vuosi verrattuna viime vuoteen, jolloin taisteltiin juuri ja juuri nollan päälle. Positiivisin mielin viikonlopun viettoon :chart_with_upwards_trend:.

13 tykkäystä

Hieno vuosituotto. Itsekin pääsin vastaaviin kun salkku oli pieni (alle 200k€). Riskinsietokyky aleni itselläni merkittävästi kun salkun koko nousi yli megan.

3 tykkäystä

Sen verran komeaa luettavaa oma tulos, että pakko laittaa taas päivitys. Todella tyytyväinen täytyy sanoa
Vuosi tästä taakse katsoen +9,99%, 1 kk vuorostaan +1,59%

Ei voi olla kuin tyytyväinen huomioiden new York mortagen huono tulosvuosi, kuten myös McCormick käynyt alhaalla ja pysnyt siellä tällä kertaa

5 tykkäystä

Hieno päivä salkulle kun suurin omistus, Acuvi AB päätti raketoida 18 prosenttia kohti ylämummoa.

Tämän myötä salkku on pian vivuton ja saan nauttia velattomasta huojunnasta.

17 tykkäystä

Alla uuden uusi (maksimilla ladattu) kuukauden vanha osakesäästötili, kun entinen meni jostain syystä rikki ja tuotti vain turskaa :wink: :sweat_smile:

Salkku täynnä Tecnotreetä 38% ja Kempoweria 37%, näitä tulen pitämään salkussa kunnes molemmissa tuottotavoite täytetty.
Vapaalla saldolla pelaillaan sitten pienempiä veivejä. Tälläkin hetkellä yksi firma veivissä.

Alla Op:n arvo-osuustili jossa on vain nuo Mandatumit ja aikomus ei ole tehdä tälle mitään toistaiseksi(siis vuosiin).

Haluan sanoa tähän loppuun vielä ettei kellekään vain tule kateutta, niin olen 2020 alkaen sijoittanut osakkeisiin ja olen rahallisesti (ei huomioida tämänhetkisiä plussalla olevia tuotoja) semmoisen n.57500€ tappiolla, että on tässä hieman kirimistäkin :cold_face: :scream:, riskillä mennään tietoisesti :muscle: :cowboy_hat_face:

47 tykkäystä

OST- salkku kehittynyt mukavasti viimeisen kuuden kuukauden aikana. Tuntuu hyvältä kahden heikomman vuoden jakson jälkeen.

77 tykkäystä

Oletko jossain avannut salkkuasi tai sijoitus/treidausstraregiaasi? Komeita lukuja!

10 tykkäystä

Acuvi se vaan jatkaa antamistaan. :heart:

Pidä kiinni kaksin käsin lapuistasi, za za zaa.

9 tykkäystä

Jos en pahasti muista väärin, taisi tulla all time high päivänousu Nordnet salkulle, nyt kun jenkkiläkin on sulkeutunut.

Salkkuseuranta on jatkossa pakko päivittää sisältämään myös Pyn Elite ja Seligson -rahastot, koska niihin on virrannut huomattava osa pääomista (nyt rahastot 50%/ osakkeet 50%)
Aiemmin Nordnetin ulkopuolella oli vain noin 10%, nyt jo noin 30%.

22 tykkäystä

On ollut ilo seurata touhujasi tänä vuonna @Pika-Sissi . Tekemisestäsi tulee fiilis, että olet mukavan vilpitön. Olet onnistunut todella hyvin!

6 tykkäystä

Kiitos Pentti!
Perisuomalaiseen mentaliteettiin sisältyy oleellisena elementtinä rehtiys ja on sanottava, että muutamien viime vuosien aikana sen merkitys on tullut omassa elämässä jopa korostuneesti vastaan.
Pyrin olemaan puritistisen rehellinen kaikessa, oli se sitten gloriaa tai kaivoa. Välttelen vahvasti egoismia ja oman edun tavoittelua muiden kustannuksella.
Arvostan puhdasta rehtiyttä ja vilpitöntä ystävällisyyttä myös jokaiselta, jonka taholta sitä kohtaan.
Tärkeä huomio. Erittäin tärkeä.

Edit:
Minulle on se ja sama mitä joku ajattelee tai sanoo salkkuni kehityksestä, mutta jos joku kehuu vilpittömyyttäni, koen sen oleelliseksi. Koska sitä se on. Oleellista ja tärkeää. Paljon tärkeämpää kuin numeroiden muutokset arvo-osuustilillä.

35 tykkäystä

Kerrankin osui päivä treidaus kunnolla lankulle isolla vivulla. Kiitos Intrum ja Neste.

12 tykkäystä

Päivitys miten vuosi on edennyt.

:white_check_mark:Lisäyksiä: Aktia, Aspo, Evli, Nordea, Spiltan Aktiefond Investmentbolag, Svolder, TietoEvry.

:x:Ainoa myynti: Puuilo.

Kaikki salkkuni vs. OMX25GI / 26.04.2024:

  • 1 vko: +0,6% vs. +0,8% :yellow_circle: (Δ –0,2%)
  • 1 kk: +1,0% vs. +2,0% :yellow_circle: (Δ –1,0%)
  • 3 kk: +3,6% vs. +0,0% :green_circle: (Δ +3,6%)
  • YTD: +4,3% vs. +1,5% :green_circle: (Δ +2,8%)
  • 1 v: +12,2% vs. –2,0%% :green_circle: (Δ +14,2%)
  • 3 v: +8,4% vs. –1,6% :green_circle: (Δ +10,0%)
  • 5 v: +63,9% vs. +29,1% :green_circle: (Δ +34,8%)
7 tykkäystä