Salkkujen tuotto-%

Q1-käppyrällä ei kuuhun mennä. Osinko irronnut muttei maksettu - multippelilla korjattuna YTD ”ponnahtaa” reilun prosentin plussan puolelle.

Toistaiseksi tänäkin vuonna olisi kannattanut tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä asunto- tai autolainaan.

Mut onhan tää nyt mielenkiintoisempi harrastus. Hiukan kun pääsisi vielä tienaamaan tässä sivussa :wink:

10 tykkäystä

Sijoittamista takana: 4,2 vuotta
Keskimääräinen vuosituotto: -5,2%

Kk tuotto: 7,8%
S&P 500: 3,1%
Nasdaq 100: 1,2%

YTD: 19,8%
S&P 500: 10,1%
Nasdaq 100: 8,5%

Kokonaistuotto (2.1.2020): -20,3%
S&P 500: 62,6%
Nasdaq 100: 109,0%

Drawdown: -44,7%

Nousu jatkuu, nyt jo viidettä kuukautta putkeen. Viiden kuukauden putkia oli entuudestaan kaksi, mutta kuuteen ei olla vielä päästy. Saa nähdä josko tulisi uusi ennätys tällä kertaa.

Matkaa nollille on vielä reippaasti ja ATHhon ja indekseihin vielä enemmän, mutta ollut nyt kyllä melkoista raketointia tämä alkuvuosi. Jos nousu jatkuu samaa tahtia koko vuoden niin YTD tulee olemaan noin +105% vuoden lopussa. Tuskin toteutuu, mutta tuon jälkeen oltaisiin jo ihan reippaasti nykyisen ATHn yläpuolella. Hyvin lähellä SP500 nykyistä arvoa itseasiassa. Realistisena tavoitteena voisi ehkä ottaa sen että on kokonaistuotossa plussalla vuoden lopussa. Vaatisi vielä 25% nousua, mikä on toki aika paljon, mutta viimeisen 4kk aikana on nyt noustu jo 31%, niin ehkä tuo 25% lisää on mahdollinen :smiley:

Kryptotkin kävi viikko pari sitten plussalla ensimmäistä kertaa sitten helmikuun 2021. Vielä kovempaa raketointia niissä kuin osakkeissa, YTD tällä hetkellä +65% :smiley:

19 tykkäystä

Nordnetin tili Q1

@Vanerihands Saitko tuon Degiron kurssikehityksen näkyviin heidän ohjelmallaan?

3 tykkäystä

Kyseessä on Morningstarin salkkutyökalu. Minulla ei ole kovinkaan montaa tapahtumaa ja riviä Degirossa.

1 tykkäys

Salkku on pääsiäislomalla joten käyrämäyrää tiskiin (tulossa on vajaat 4k€ osinkoja päälle jotka ovat irronneet mutta eivät ole vielä saapuneet tilille).

Nordnet_Q12024

Höpöttelyä kvartaalista blogin puolella: Eurot poikimaan - miljonääriksi seitsemässä vuodessa | Sijoitustieto.fi

8 tykkäystä

Tasaista menoa maltillisilla liikkeillä. Käteistä laitettu töihin, kun sain sitä yllättäen lisää.

Osinko% on noussut liikkeiden ansiosta huimasti:
(2023 tot.) 2,6% → ~3,6% (2024e).

Kovasti tiirailen mikä olisi se seuraava kasvufirma, mutta aika nihkeeltä vaikuttaa. Väistin jo pari luotia kun en avannut esim. Aallon tai Noho. Pohdin myös Nurminen, joka ei vaan tunnu itselle oikealta valinnalta. Eli pidetään käteistä varastossa ja reagoidaan, jos markkina tarjoaa hyviä paikkoja.

Harvia ja Bonesupport kannattelee.

Tapahtumia Q1:
exit Duell
exit Intrum
avaus Nokian Tyres (4,7%)
avaus + lisäys Neste (6,4%)
lisäys F-Secure (3,3%)


10 tykkäystä

Q1 taputeltu ja paremmin on mennyt kuin kahtena edellisenä vuonna, jolloin salkku otti isoa hittiä molemmat vuodet mutta joo…näillä mennään:

15 tykkäystä

Laitetaas tämäkin tänne. 2010 tuli tuhottua salkku johdannaisilla Nokiauskovaisuudessa. Loppurahoilla ostin auton joka palveli kymmenen vuotta, ja samalla säästin osan palkastani. Nämä rahat paiskasin pörssiin loppuvuonna -18. Olen aktiivinen talouden tarkkailija, ja peluri, joka toimii velkavivulla. Salkkuun irronnut, mutta ei vielä maksettu melkein 3% verosta puhdistetetut osingot.


Tuuria on toki ollut mukana. :sweat_smile:

27 tykkäystä


Q1 erinomainen, kiitos siitä jälleen salkun suurimmille Broadcomille ja Harvialle.


Kohta puhdasta osakepoimintaa viisi vuotta täynnä, ja on oltava tyytyväinen tulokseen. Salkku on kuitenkin suurimmilta osin Hesulista kasattu. Muutama nappiosuma (Bcom +350% ja Harvia +450%) sitä toki kannattelee, mutta niinhän se menee indeksissäkin. Nyt kun olisi viisas niin myisi kaikki pois ja laittaisi indeksiin. Sitten voisi vuosikymmenten päästä todeta itsensä guruksi kun indeksi on pätkitty vuosikymmenten ajalta :slight_smile:

15 tykkäystä

image

OMXH25GI:n YTD: - 0,8%
Osakesalkun YTD: - 2,24%

Maaliskuun puoliväliin mentiin indeksin kanssa käsikynkkää, mutta sitten “arvostustasot tervehtyivät” Titaniumilla, Tiedolla sekä Admicomilla sen verran, että jäätiin vähän kyydistä. Nordean osingot toki tulevat kohta tilille, mutta takamatkalta lähdetään. Salkku koostuu aika pitkälti Hesulin boomeri-mörnijöistä, joiden osalta tuskin on megaloikkia odotettavissa, vaikka siellä aliarvostuksia onkin.

Q1:n aikana on pysytty ihan hyvin sijoitusuunnitelmassa, yritetään löytää laadukkaita yhtiötä hyvällä tuotto-odotuksella: Capman tuli uutena salkkuun alta kahden euron ja kerran lisättiin Nestettä salkkuun 26 euron korvilta. United Bankersia mietin pitkään Capmanin sijasta ja odottelin hinnan laskua 13 euron korville, mutta se juna jättikin sitten asemalle. Käteistä salkussa on noin 13% ja pari firmaa olisi jo lähellä ostohintaa, mutta pakko yrittää odotella selkeitä ostopaikkoja. Toivotaan, että ei jäätäisi kaikkien kanssa rannalle ruikuttamaan.

Salkun 2024 TOP3
Walt Disney
Berkshire Hathaway
Altria Group

Salkun 2024 FLOP3
Neste
Titanium
Fortum

Osakepoiminnan onnistumisesta kertoo kaiken tarvittavan, että tupakkajätti Altria Group on tässä vaiheessa pronssimitallissa kiinni. Mutta onneksi kaikki munat ei ole samassa korissa, vaan yksittäisissä osakkeissa on vain murto-osa rahoista kiinni. Salkusta tällä hetkellä noin 65% koostuu indeksirahastoista sekä ETF:istä, jotka ovat hiljalleen matkanneet koilliseen koko vuoden ajan. Rahastot huomioden koko salkun YTD-tuotoksi muodostukin noin +7%.

Käteispaino on myös vähän noussut, koska PYN Elite tuli lopetettua jonkin aikaa sitten ja ruutia on kasattu varastoon isompaa korjausliikettä varten. Joku voisi tietysti kysyä, että eikö olisi kannattanut laittaa kaikki rahat indeksiin. Mutta sijottaminen on ihan mukava harrastus, josta voi välillä vähän maksaakin :slight_smile:

Samoin omalla osakesäästäjän matkalla tuli ihan mukava merkkipaalu täyteen, kun rahastoista ja osakkeista koostuva eläkesalkku ylitti maaliskuussa 100 000 euron rajapyykin :partying_face:

28 tykkäystä

Q1 Hieman itseruoskintaa, muutkin saa ottaa kimmoketta jos tunnistaa itsensä. Mulla kaksi salkkua, ost (65%, H25 yhtiöitä) ja aot (35%, eurooppa, sp500 ja maailmaindeksiä). Salkku kuvastaa hyvin ajatusmaailmaani sijoittamisesta: Helsingistä voin yrittää poimintaa, kun on jonkinlaista kosketusta yrityksiin ja makrotalouteen. Muusta maailmasta, etenkin jenkeistä olen niin kaukana, että tyydyn indekseihin.

Ensimmäisessä kuvassa q1 ost:ltä:

Irronneet, mutta ei maksetut osingot nostaa tuoton ±0 alkuvuodelle. Eli näiden jälkeen H25 osakkeilla olisin H25 indeksin voittanut. Sisällöltään aika tuulipukukamaa, Nordea, UPM, Neste jne. Omaan makuun turhan paljon tullut kikkailtua, mutta toistaiseksi se on toiminut. (Lue: ei ole tullut takkiin, voitot hyvin vähäisiä)

Syy ruoskintaan löytyy seuraavasta kuvasta. Aot tilanne näyttää tältä:

Passiivisella indeksisijoittamisella oltaisiin oikein kivasti plussalla. Sen sijaan pitänyt lähteä kikkailemaan ja ottamaan näkemystä jne. Noh, yritän itselleni perustella asiaa sillä, että on harrastus ja harrastukset maksaa, sekä että poiminta on kivaa ja mielenkiintoista ja olen oppinut paljon uutta. Kyllähän sen aina on tiedostanut, että minun nuorella iällä, pienellä kokemuksella ja vajailla taidoilla poiminnalla indeksejä paremman tuoton tekeminen on vaikeaa, mutta tässä sen näkee taas konkreettisesti. Toki alueetkin on eri, mutta en voi itseäni selkäänkään taputella. Yritän tästä nyt oppia ja jatkossa uudet pääomat siirrän ost:n sijasta aot:lle ja kasvatan indeksien osuutta salkussa.

16 tykkäystä

Q1 arvo-osuustilin osalta näyttää hiljalleen ylöspäin, +8,76%. OP:n AOT-salkussa 55% tylsän tasaisia hesuliyhtiöitä ja 45% indeksirahastoja.

OST:n osalta en osaa sanoa juuta enkä jaata, kun OP ei tarjoa vieläkään mitään käppyröitä, mutta koska 100% hesulia, niin aika tasaisena pysynyt, ei tuottoa osinkoja lukuunottamatta, mutta eipä juuri tappiotakaan ensimmäisen kvartaalin osalta.

1 tykkäys

Suomi-osakesalkkujen tuotot ovat useimmille kehittyneet aika huonosti viimeiset vuodet. Niin myös minulle. YTD on minun suomi-osakesalkussani -2,1 %, eli olen jopa hävinnyt OMXHGI:lle (-1,1%). En ole silti huolestunut, koska osingot :wink: (vitsi, vitsi).

Ostin ensimmäiset osakkeet melkein neljäkymmentävuotta sitten, mutta kaikki säästöt menivät sen jälkeen lähinnä opinto- ja asuntolainojen lyhentämiseen. Varsinaisesti aloitin vakavammin osakesijoittamista vasta vuonna 2007 (kaavassa nollapisteena 100). Ensimmäiset vuodet menivät päin p:tä ja panoksessa oli merkittäviä rahasummia. Heikoin hetki oli tasan viisitoista vuotta sitten, eli maaliskuussa 2009 (mittapiste 39,9). Sen jälkeen OMXHGI on noussut noin 4x (mittapiste 165) ja minun Suomi-osakesalkkuni yli 11x (mittapiste 405). TWR-luvut ovat OMXHGI 9,9 % p.a. ja minun Suomi-osakesalkkuni 17,8 % p.a viidentoista vuoden aikana. Ihan huikeat luvut ollakseen “Hesuli”.

Vuonna 2009 maaliskuussa minulla oli varmaan samanlaista jännitystä ja epätoivoa kuin monilla nuorilla sijoittajilla on nyt. En kuitenkaan antanut periksi. Jatkoin tasaisesti lisäämällä uutta rahaa osakkeisiin ihan v 2021 asti. Tulos näkyy osakesalkun arvossa. Koko on nyt noin 30 kertaa suurempi kuin viisitoista vuotta sitten. Melkein liian iso.

47 tykkäystä

Tasainen Q1. Vaihdoin vertailuindeksin hesuliin että näyttäisi paremmalta. Salkun tuottoa on rajoittanut 1/3 paino Suomessa ja Ruotsissa, eivätkä small capitkaan (1/5 salkusta) ole vielä aivan täysin raketoineet suurten lailla. Tympii katsella aina yläpuolella liihottavaa sp500:aa mutta ei auta kun kärvistellä. Raha valuu jo shitcoineihin, meemiosakkeisiin ja ntf:iin asti, joten luulisi ettei roskakorin pohjaliejussa lilluva hesuli ole enää kaukana.

9 tykkäystä

Maaliskuu 2024 oli niukasti positiivinen. Tein vain muutamia transaktioita.

Maaliskuu 2024: + 1,61 %
vuoden alusta: + 4,50 %
12 kk: + 16,77 %
2 v: + 8,17 %

Vieläkään ei ole selvyyttä perinnönjaosta veljen arvaamattomuuden takia. Hän on nyt vihdoin muuttamassa, mutta haalii kaiken mahdollisen mukaansa. Täytyy vain toivoa, että pörssi jatkaa nyt hienoista nousuaan, että saan maksettua kaikki lakimieskulutkin.

10 tykkäystä

YTD +9.39%, pääosin jenkkiosakkeiden ansiosta, suomilaput laahaavat vielä jonkin verran perässä

8 tykkäystä

Joskus muistaakseni Brexit-äänestyksen tienoilla aloin ajatella, että nyt taitaa olla aika kypsä myös minun sijoittamisille. Toki aiemminkin olin jo kypsytellyt ajatusta, mutta matkustelu sun muut veivät voiton (ja hyvä niin, upeita muistoja noista reissuista). Eli vajaan 8 vuoden opintomatka takana.

Ensimmäiset pienet rahat tietysti Nokiaan ja metsäyhtiöihin. Aikanaan näistä metsästä irtauduin voitolla, Nokiasta sain tappioita. Eihän se ole tuulipuku eikä mikään, jolle Nokia ei olisi aiheuttanut tappioita :grin:

Tiedän olevani liian tunteellinen sijoittaja, korona ja sen alussa tehdyt typeryydet alleviivaavat tätä. Listautimishypellä oli kiva leikkiä ja keräillä kahvirahoja. Ainoat osakkeet, joita jätin salkkuun listautumisanneista on se säälittävän pieni erä Inderesin osakkeita.

En ole osannut tehdä moniakaan onnistuneita myyntejä, liikaa olen holdaillut. Varsinkin 2022 alkanut turbulenssi yllätti minut housut kintuissa. Kyseessä oli myös äärimmäisen raskas työvuosi, joten salkun seuraaminen jäi täysin ja myynnit tekemättä tarpeeksi ajoissa. Silloin harvoin kun kävi kurkistamassa, sai todeta eurojen lentäneen taas pesästä.

Ihan kaikkea en ole onnistunut mokaamaan, koska olen (vielä) voitolla. Mutta eiköhän tämäkin korjaannu vielä ajan saatossa kun nykysalkusta suuri osa on kiinni OMXHn indeksissä ja osakkeissa😅

Nykyään noin 1/3 sijoituksista muualla kuin Nordnetissä. Nekään eivät ole tappiolla pitkällä aikavälillä, eivätkä muuta isoa kuvaa.

Olen joskus tännekin maininnut, että sijoittamani summat ovat kovin pieniä. Tähän vaikuttaa mm. perhe ja puolison vuodet kotona lapsia hoitamassa, oma lähelle keskiarvotasoa jäävä palkkataso & se, että olen välillä priorisoinut lainanlyhennyksiä.

Tällä menolla veikkaan, että pääsen aikanaan 50-v. korvilla myllyttämään enemmän näitä sijoitushommia, kun velat on maksettu ja muksutkin lähellä pesästä lentämistä. Siihen on toki vielä aikaa. Silloin on kuitenkin eläkkeelle vielä 20 vuotta, joten sijoitushorisontti on tarpeeksi pitkä. Ajattelin FIREttää itseni eläkkeelle alle 70 vuoden iässä. Otaksun virallisen eläkeiän lähentelevän tuolloin 80 vuoden rajapyykkiä, joten aikaiseksi eläköitymiseksi tuo on laskettava.

Tässäpä vielä tuottograafi

18 tykkäystä

Paistaa se päivä Hesuli-sijoittajankin risukasaan, salkku jo viisinumeroisen summan verran plussalla tänä vuonna. Ja mikä tärkeintä indeksi on voitettu useammalla prosentin kymmenyksellä :face_with_peeking_eye:

30 tykkäystä

Jos on myynyt voitollisia osakkeita salkusta niin häviääkö se voiton osuus tuotoista? Itselläni salkku Nordnetissä. Kiitos jos joku osaa vastata! Esim. jos myydyt osakkeet oli yhteensä 1000€ voitolla ja nyt salkku näyttää +1000€ Max. ajalta niin olisiko tuotto muuten +2000€?

Tuolla toisessa keskusteluketjussa piti faktatarkistaa yksi asia OST:n osalta. Oli ihan kiva yllätys, että sehän oli ihan kunnolla plussalla YTD. Kalenterin mukainen vilkaisu ja osinkojen uudelleensijoitus olisi vasta ensi viikolla.

Aina tämä passiivireppu päihittää AOT:n, jossa näyttää olevan vain +9,13 % YTD, kun taas OST on yli +20 % YTD.

Nousu on Helsingin pörssissä nyt virallisesti alkanut, kun jopa Juurikin KISS :kiss: -metodi toimii. Siinähän keskitytään alhaisen arvostustason osakkeisiin, mutta niistä vain ja ainoastaan hyvää tulosta tekeviin. Hyvien firmojen osalta aliarvostus purkautuu aina ennen pitkää. Samoin Helsingin pörssin. Globaalissa tarkastelussa parhaat pörssinousut tehtäneen pian Suomessa.

Kevät saapuu!

Kesän voi vielä nauttia, mutta syssyllä pitää opetella kasvuyhtiöihin sijoittamista. Voi ei. Harmi, kun sitä aiemmin ehdottamaani Inderesin mallisalkkua seuraavaa ETF:ää ei ole vielä perustettu, eikä edes rahastoa.

EDIT: Kaikki omistukset Hesulin pörssissä. OST:n osalta tonni tai pari voittoa 2021 vahingossa väärälle tilille ostetusta ruotsalaisesta pikkufirmasta nimeltä Investor. Olisi pitänyt nekin voitot ottaa Ruotsin lisäksi Norjasta ja Tanskasta Nordeaa ostamalla, niin olisi Helsingin pörssin yksioikoisen tylsä 100%-osuus säilynyt.

20 tykkäystä