Salkkujen tuotto-%

Salkku tänään miinuksella liki pari tonnia. Olisi tosiaan kiva tietää mistä tämä johtuu.

2 tykkäystä

Tää on ilmeisesti vain Nordnetin ongelma. Mulla on sama. Nyt -0,56% ja vaihdellut koko pyhien ajan.

1 tykkäys

Hups, todellakin… -2.19% taulussa ja salkun sisältö tämä:

  • pricer 10% salkusta
  • saldo 65% salkusta ja tästä osuudesta SEK-valuuttana ~60%
    kuva

Ei mene ihan valuuttakurssin piikkiin…

Kannattanee:

  1. Odottaa seuraavaan pörssipäivään
  2. Siirtää keskustelu välittäjä-ketjuun
  3. Ottaa yhteyttä asiakaspalveluun ja kysyä asiasta
10 tykkäystä

Taisi olla oman n. 8-vuotisen sijoitushistoriani paras vuosi ja kyllähän nä tuotot 26v hepulle kelpaa. Nordnetin salkun lisäksi McPhy:ta löytyy sekä PYN Elite -rahastoa, jotka nostavat YTD-tuoton kuusinumeroiseksi. Olen myös siltä osin tyytyväinen, että omistan n. 25 yhtiötä eli melko suuresta hajautuksesta huolimatta näinkin hyviin tuottoihin on päästy.

Salkun suurin tuotto-% (ja ehkä euroissakin) on kuitenkin ylivoimaisesti tullut Plug Powerista, mutta muita ansiokkaita mainintoja on, esim. koronapohjilta ostettu kaikki seuraavat: Kamux, Marimekko, Harvia, Konecranes, Cargotec, Robit sekä Intrum. Ainoat huonot sijoitukset (alle ~40% tuotto ja nämä jäivätkin kauas siitä) ovat varmaankin olleet NoHo sekä Tesla-shortit, joita menin kerran “läpällä” vähän ottamaan.

Erittäin hyvää ja tuotteliasta (sekä koronan kannalta tätä vuotta parempaa) tulevaa vuotta kaikille palstalaisille!

image

32 tykkäystä

Vuosi alkaa olla melkein paketissa niin ajattelin vähän avata omaa toimintaa viimeisen kahdentoista kuukauden ajalta, ja tietty vähän flexailla satumaisilla tuotoilla🤭

Vuoteen lähdettiin hieman epäselvässä tilanteessa oman strategian osalta. 2019 loppupuolella olin alkanut hieman etääntyä määrittellystä strategiastani (jonkin sortin osinko- ja arvo/paskayhtiösijoittamisen hybridi) löydettyäni varsin ristiriitaisia tunteita herättävän “vetysektorin”. Lähdin aika varovaisella panoksella, mutta täysin keskitetysti yhteen yhtiöön (Nel). Nousut oli kovia ja nälkä kasvoi syödessä, ostin powercelliä huipuilta ennen koronasyöksyä.

Syöksy alkaessa olin huolestunut, mutta innoissani tulevista ostomahdollisuuksista, koska lähes koko sijoitushistoriani aikana (2016->) olin kokenut arvostustasot liian korkeiksi. Droppiin menin korkeimmalla sallitulla osakepainolla (90%, 10% pyrin pitämään käteisenä aina). Onnistuin kuitenkin parin isomman laskupäivän jälkeen myymään nordeat pois (isoin positio), joten sentän joltain laskuilta säästyin. Kuten varmaan aika moni muukin, yllätyin täysin kurssien palautumisen nopeudesta, ja parhaat ostomahdollisuudet jäi hyödyntämättä.

Huhtikuun loppupuolella avasin osakesäästötilin nordeaan ostin monen muun tapaan turvallisia osakkeita, kuten sampoa ja fortumia. Hieman “riskisemmältä” puolelta löytyi qt. Aloitin myös nordnetin aot:n tyhjentämisen ja varojen siirtämisen ost:lle. At&t, digia, exel ainakin lähti salkusta ilman come backia. Kurssien noustessa riskinottohalukkuus nousi vähintään samaa tahtia ja energiapöhinä kutsui, minä vastasin. Tuli enphasea, lisää nelliä, plugia sekä nikolaa, jolla tein todennäköisesti koko elämäni parhaat prosentuaaliset tuotot (~500% noin kuukaudessa).

Jossain kohtaa loppukesästä/alkusyksystä sammot, fortumit ja loputkin “turvalliset” laput lähti mäkeen, ja mies lähti etsimään lisää riskisiä kasvuyhtiöitä. Foorumillahan näitä ollaan palloteltu vaikka kuinka paljon, joten tarkastelin kohteita ja valitsin mielestäni parhaat. Nyt ollaan semi riskaabelilla salkulla markkinoilla, vaikka vetyfirmoista olenkin absurdien arvostuksien takia suurimmaksi osaksi irtaantunut, Nel ainut jäljellä oleva.

Luulen kasvuosakkeiden kuitenkin olevan seuraavana vuonnakin se place to be, ja juhlien jatkuvan pörssissä runsaan likviditeetin, koronan hellittäessä ja siitä seuraavan patoutuneen kysynnän johdosta. Katsotaan saadaanko tästä puhallettua kunnon kupla (vai onko jo?) Ja millon se poksahtaa. Markkinoilta en kuitenkaan missään tapauksessa halua olla poissa, ja vaikka tässä kävisi lopulta huonosti, olen kuitenkin vielä nuori (25v), opinnot kesken ja pääomat semi pienet niin ei tässä mitään peruuttamatonta pääse käymään.

Niin, ne tämän vuoden tuotot. Täysin käsittämätöntä kyllä, mutta nordealla ei ole mahdollisuutta seurata salkun kehitystä. Talletetun pääoman ja nykyarvon perusteella olen saanut 159,62% tuottoa keväästä tähän päivään. Pääomaa olen asteittan lisännyt niin olisi kiva nähdä miltä käyrä näyttäisi, case nikolasta sai ainakin kivan alkuboostin. Nordnetin salkku tuottanut seuraavanlaisesti.


Painoarvoitettu keskiarvo molemmille salkuille 145,875% YTD. Ei tarvii jatkossa lähellekkään vastaavia prosentteja toivoa, tuuria paljon matkassa, mutta on tässä myös jotain oikeita asioita ihan tietoisesti tullu tehtyä. Jos tulevaisuudessa sais kymmenesosan tän vuoden tuotoista niin olis erittäin jees.

Menestyksekästä tulevaa sijoitusvuotta kaikille!

16 tykkäystä

Samaa täällä, -4,5% päivän saldo.

Niin joo ja oma tämän vuoden tuotto% 20. Aloitin osakkeilla pelailun ja kunnolla sijoittamisen vasta syksyllä. Sitä ennen salkussa oli pelkkiä rahastoja muistaakseni tonnilla.

5 tykkäystä

En olisi tähän uskonut vielä kuukauden alussa mutta tämä SPAC-ralli on niin hullua että näinpä paukkui satanen tuotoissa.

salkku

Vielä ihan snadisti harmittaa että vedin autopilotilla täysin unessa Wuhan-kriisiin, kuvasta näkee että aktiivinen veivaus alkoi vasta maaliskuussa.

Mutta loistava vuosi sijoitusten suhteen, vähän pelkään sitä että onko tällaisen vuoden jälkeen kaikki tuleva mallia PLÄÄH kun on tottunut jatkuvaan nousuun.

Tämä palsta on muuten aivan timanttia, ilman sitä olisi lukemat aika erilaiset eli kiitos kaikille.

61 tykkäystä

Hyvännäköistä tuottoa! :muscle:t3: Kauhean moni ei sitä tosiaan tajunnut, kun vasta maaliskuun dipissä että mistä on kyse. Minä mukaan lukien :sweat_smile:

1 tykkäys


OST 100% tuli tänään täyteen. Reilu vuosi sijoittamista takana ja ensimmäinen iso tavoite harrastuksen parissa täyttyi. Seuraavat tavoitteet ovatkin sitten salkun euromääräisen koon kasvattamista sekä suunnitelman mukaiseen hajautukseen pyrkimistä. Kiitos QT!

25 tykkäystä

Tuossa minun sijoutusurani. Noin vuos ja neljä kuukautta mennyt hujauksessa. En tiedä mitä kaikkea tuohon on laskettu… :man_shrugging:t2:
YTD on noin +40%

Edit: Tämä siis ilman vetyä :flushed:

13 tykkäystä

Vuosi lähenee loppuaan ja ajattelin flexailla omillakin tuotoilla :grinning:, valitettavasti tuottohistoriaa olen dokumentoinut vasta viimeiseltä puolelta vuodelta. Kun sijoitukset on rahastoissa, Nordeassa ja Nordnetissä ainoa järkevä tapa koota yhteen on oma taulukkolaskenta. Itse mielelläni niputan kaikki yhteen salkkuun sen sijaan että olisi useita erillisiä salkkuja, jotta saa paremman kokonaiskuvan. Tuotto noin +35% puolenvuoden ajalta, ihan hyvä tulos tältä erikoiselta vuodelta.

Oma sijoitustyyli on ollut tänä vuonna kuukausisäästäminen eli joka kuukausi olen ostellut jotain suurinpiirtein sama summa. Tosin nyt vuoden lopussa marraskuun jälkeen en ole ostellut juuri mitään. Lisäksi olen lähestulkoon ainoastaan ostellut osakketa, en myynyt, ainoastaan joulukuun alussa suoritin veromyyntejä. Poistin salkusta tappiolliset omistukset ja kotiutin saman verrran voittoja, nyt onkin käteistä hiukan enemmän. Kun korona lähestyi en osannut ollenkaan aavistaa millaisia seurauksia on tulossa, ja kun osakkeet lähti syöksyyn istuin vaan salkkuni päällä, luulin myös syöksyn jälkeen että ollaan pitkään kuopassa ja että pääsee ostelemaan kaikessa rauhassa lisää osakkeita halvalla, väärässä olin siinäkin.

Mitä olisi voinut tehdä toisin tänä vuonna: Lähdin ostamaan liian aikaisin Koronasta kärsiviä osakkeita, olisi pitänyt odottaa rauhassa pidempään. Lähdin varovasti rakentamaan laajasti hajautettua salkkua aika pienillä kertaostoilla, olisi ollut yksinkertaisempaa tehdä vähemmän ostoja ja sen sijaan tehdä isomman sijoituksen kerralla jolloin joutuisi perustelemaan itselleen hankinnan vielä paremmin. Olisi voinut joidenkin nousujaksojen jälkeen hieman keventää jotain salkun omistusta ja mahdollisesti yrittää ostaa halvemmalla takaisin, kuten graafista näkyy tähän olisi ollut useita mahdollisuuksia… toisaalta tämä on äärettömän vaikeata.

Alla olevassa graafissa sininen käyrä on oma salkku, keltainen NASDAQ100, vihreä S&P500 ja punainen OMXH25.

Tältä näyttää tämän hetkinen salkku, jolla lähdetään ensivuoteen ja jolla on aika pitkälle tämän vuoden tuotto aikaan saatu.

Tuottoisaa sijoitusvuotta 2021 palstalaisille!

14 tykkäystä

Tulihan se sieltä. Salkku rikkoi 100% ytd.

Jäi vielä pari päivää väljääkin… :grin:

31 tykkäystä

Indeksille hävitty tänä vuonna. :sunglasses:

26 tykkäystä

Siinä se nyt on, mutta vielä on vuotta jäljellä… Sormet ristiin!

23 tykkäystä

Tyhmä kysymys: mistä sovelluksista kaivatte noita komeita kehityskuvia? Minulla on salkku kahdessa paikassa enkä ole huomannut, että niistä saisi noin komeita. En ole kehitystä tuolla tavalla koskaan seurannut. Jotenkin ajattelen, että laskukausi on tulossa, kun kaikenlainen kikkailu asian kanssa lisääntyy ja yritän linjan säilyttää coolina oli tilanne mikä tahansa. Seuraan enemmänkin ns. isommalla tussilla piirrettyjä asioita ja tavoittelen isoja kaloja hilujen sijaan. Tiedän trendeistä vain että salkussa paras on noussut yli 10.000 % ja heikoin laskenut alle 100%. Suhde on hyvä? Istuu strategiaan. Isompi harkinta ja peliliikkeet taas alkuvuodesta, liittyen Suomen ja maailmantalouden (pörssin ulkopuolisiin) asioihin.

3 tykkäystä

Suurin tappio 48% - saako kysyä mikä kupru tuossa oli?

Tähän oli hyvä kevennellä joulukuuta varsinkin norjalaisten osakkeiden suhteen, kun tuntui ylikuumenevan. Voi olla ettei omissa salkuissa enää tällaisia kuukausia ihan heti nähdä, mutta yritetään :blush: Nyt on käteiskassaa mukavasti. Huomenna huilaillaan ja 4.1.2021 palataan ruotuun.

kuva

35 tykkäystä

En oo kattonu, mutta veikkaan nikolaa, tosin jäin niistä voitolle 250%

3 tykkäystä

Laitoin edellisen kuvan noin puoli vuotta takaperin ja siitä on homma kivasti jatkunut edelleen enimmäkseen kasvuyrityksiin panostaen. En väitä, että olisin itse ollut taitava tekemään analyysejä. Mieluummin tähän tulokseen on tarvittu 50% tuuria ja ehkä 49% analyytikoiden ja muiden viisaiden vinkkejä. Itselleni otan ansioita 1%.

Hienon vuoden päätteeksi tein pienen yhteenvedon.

Parannettavaa:
Selvä heikkous on antaa välillä tunteille liikaa valtaa. Olen tehnyt turhia kevennyksiä usein liikaa tunne pohjalta, perustelen myynnit itselleni useasti osakkeen liian korkealla arvostuksella, mutta jos olen itselleni rehellinen, niin olen samaan aikaan tuijottanut kurssin viikko tai jopa päiväkohtaista liikettä ja hyviä yhtiöitä on tullut myytyä tai kevennettyä liian kevytkenkäisesti. Nousumarkkinassa menetykset ovat jääneet pieniksi, mutta olen laskusuhdanteissa kusessa jos en ole asiassa kylmähermoisempi.

Toinen heikkous on ollut makron kanssa sekoilu, vaikka tiedän, että omat (aina väärät) ennusteeni makrosta ei saisi vaikuttaa, niin olen silti panikoinut turhia myyntejä sen vuoksi. Siihen nähden tulos on ollut hyvä :slightly_smiling_face: mutta täytyy skarpata jatkossa.
Heikkoutena pidän myös sitä, että vasta tosissaan keväällä 2020 aloittaneena minulla ei ole mitään kokemusta katsella osakesalkun kuivumista ja voi olla vielä vellit housussa tulevissa karhumarkkinoissa, joten pakko tässä muistaa pysyä nöyränä.

Positiiviset asiat:
Ostoissa olen saanut pidettyä tunteet hyvin hallinnassa.

Luen fundamenttianalyysit ja sijoittavelhojen suurella vaivalla keräämän tiedon, olen skeptinen, mutta muuten en ota omaa näkemystä kovinkaan paljoa.
Tiivistettynä: Yhtiön tarinan kasvu pitää näkyä loogisena, mutta muuten tunnustan, että sijoitustyylini on kriittistä peesailua :grinning:

Kiitos hyvistä näkemyksistä kuuluu pitkälti Inderesin väelle sekä monelle muulle sijoittajavelholle (erityisesti Astonille) :slightly_smiling_face:

Edelleen hommaan totaalisen koukussa :sweat_smile:

17 tykkäystä