Salkkujen tuotto-%

  • 1 VK
  • 1 KK
  • 3 KK
  • 6 KK
  • YTD
  • 1 V
  • 3 V
  • 5 V

SALKKU
+147%

INDEX
+10,89%

Täydellinen onnistuminen itseltä. Aivan kaikki rahat olleet mukana ja hieman vipuakin.

14 tykkäystä

Vuosi päättyi toivottuun lopputulokseen salkun voittaessa Nasdaq 100-indeksin. YTD +64,53%

Salkun koko historian käyrä nykyhetkeen:


Ja sisältö tällä hetkellä: (pl. fyysinen kulta + PYN Elite)

Mokat tänä vuonna:

  1. Myin ja kevensin koronadipin alussa suuren määrän tänä vuonna loistavasti pärjänneitä firmoja pois mm. Harvia, Neste, QT, Revenio ja Talenom. Syy tälle oli pelko näiden yhtiöiden korkeahkoista arvostuskertoimista. Salkku olisi tuottanut todennäköisesti enemmän tänä vuonna mikäli näitä liikkeitä ei olisi tehty. Olen kuitenkin todella tyytyväinen salkun kokoonpanoon tällä hetkellä ja uskon loistavaan vuoteen 2021 mikäli yllätyksiä ei satu. Veroja myynneistä joutuu maksamaan tietysti myös, mutta onnistuneella tappioden kotiuksella vahinko jää yllättävän pieneksi n. 4% vuoden tuotoista.
  2. Bitcoinin veivaus. Bitcoin oli merkittävällä painolla salkussa ennen 20k USD rikkoutumista, jossa tuli tehtyä hölmö kotiutus korjausliikkeeseen ja nyt ollaan jääty rannalle ruikuttamaan. Merkittäviä tuottoja jäi saamatta. Ensi vuoden alussa tarkoitus palata omistajaksi pienissä erissä.
  3. "Vety"kelkasta pois jäänti. Tarkoituksena salkussa on ollut etten täysin luottaisi vain omaan mutuun, (joka ei tämän keissin pitkäaikasiin tuottoihin usko,) vaan laajan hajautuksen turvin voidaan tiukalla riskienhallinnalla lähteä kokeilemaan potentiaalisia hyviä tuottokohteita. Merkit hypestä oli pitkään esillä ja vähän suuremman position olisi voinut tähän laittaa. Nyt salkusta löytyy vain iSharesin Global Clean Energy-etf joka on toki sekin hyvin tuottanut. Tämän loistavan foorumin tarkka seuranta olisi kuitenkin mahdollistanut isompien tuottojen saamisen tästä kuplasta ( :smiley: ).

Onnistumiset:

  1. Onnistunut suojaus johdannaisilla koronadipissä. En tässä salkussa uskalla käyttää suurella painolla johdannaisia niiden vastapuoliriskien takia. Omien sääntöjeni puitteissa suojaus onnistui lähes täydellisesti ja laskua saatiin reilusti loivennettua ja volatiteettia vähennettyä (kyseisessä salkussa tärkeää, koska omistaja ei siitä tykkää).
  2. Tappioden kotiutus ja verojen lykkääminen. Keisseistä, jotka kävivät tappiolla ja nousivat myöhemmin voitollisiksi onnistuin keräämään realisoituja tappioita myymällä ja uudelleen ostamalla korvaamaan alkuvuodesta tehtyjä voittojen realisointeja.

Tulevaisuus:

Salkun sijoitusaste on tällä hetkellä 100%. Sitä lähdetään pienentämään ensi vuoden alussa. Luottosopimus Nordnetin kanssa olisi tarkoitus tehdä, jotta mikäli 100% sijoitusasteeseen uudestaan jossain vaiheessa noustaisiin, niin olisi edelleen mahdollista käyttää johdannaisia salkun suojauksiin. Muuhun tarkoitukseen sitä ei käytetä. Muuten salkku on tällä hetkellä hyvän oloinen ja näen mahdollisena, että ensi vuonna kauppaa käytäisiin aikaisempia vähemmän. Salkku jakautuu tällä hetkellä melko sopivasti kasvuun ja arvoon painottamatta kumpaakaan. Arvostuskertoimet eivät ole oksettavia. Mielestäni positiointi vaikuttaa kohtuu turvallisesta ensi vuoteen. Jotta salkku performoisi ensi vuonna toivotun mukaan odotan raaka-aine syklin kääntymistä ja niille nousevia hintoja. Tästä on ollut enemmän aiemmassa postauksessa.

23 tykkäystä

Ensimmäinen vuosi suorissa pörssiosakkeissa ylitti kaikki odotukset. Sijoittamisesta on tullut rakas harrastus kun omien firmojen seuraaminen vaan on niin pirun mielenkiintoista. Suurkiitos Indereksen analyyseille ja foorumille hyvistä tärpeistä!


Salkussa ei ainakaan ole liikaa osakkeita, mutta pyrin sentään hajauttamaan eri aloille. Eilen otin pienen position Xbranea, jotta saan hypättyä väestön vanhenemisen megatrendiin. Aloitin nollista ja lisäilen OSTille sen mitä palkasta irtoaa. Koronadippiin menin täydellä osakepainolla. Silloin salkussa oli vain Qt, Kamux, Efecte ja Alma media. Kun savu hälveni, möin Almat vajaa 10% miinuksella, jotta saisin ostettua lisää Kamuxia. Ensi vuodelle toivon, että pysyisin nöyränä. Tuurilla on ollut valtava osuus tämän vuoden poiminnoissa.

24 tykkäystä

Sijoitusvuosi oli siinä oman salkkuni osalta. Vuoden aikana tuli veivailtua positioita ja tehtyä kauppaa reilusti, mutta tulokset olivat hyviä, kuten alta voi nähdä. Epäonnistuneita sijoituscaseja ei koko vuoteen oikeastaan mahtunut, paitsi jos Plugin aikainen myyminen laskeaan tällaiseksi (siitäkin tuli hyvät voitot).

Salkkujen kehitys (AOT+OST) näytti viime vuonna tältä:
YHTEENSÄ
kaikkisalkut

AOT

OST

Kuten näkyy niin OST:lla meno oli rauhallisempaa kuin AOT:lla, kokonaisuutena ei aivan 100% täyttynyt, mutta hurja vuosi silti. Enpä olisi uskonut tällaiseen vuoteen viime tammikuussa, enkä edes vielä kesälläkään, vaikka salkku alkoikin näyttää merkkejä noususta huhtikuussa. Ensi vuonna sitten vähän rauhallisempaa menoa todennäköisesti.

15 tykkäystä

Niin kuin Arttu Wiskari kysyisi: Tässäkö tää oli?

Pörssivuosi 2020 ja ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi Medifilmin toimitusjohtajana on paketissa. Ja myös ensimmäinen suoraan oman pääoman kasvulla mitattuna ylituottoa generoiva kalenterivuosi taskussa (joka on selkeästi validoitavissa). En kyllä ikimaailmassa olisi uskonut, jos joku olisi vuoden ekalla puoliskolla tullut mulle sanomaan, että saavutat yli 24%:n YTD-tuoton ja OMXHGI (ja OMXHCAPGI) ja S&P 500 jää tuotoissa taakse yli yhdeksällä prosentilla. Itseasiassa lopulta alfa OMXHGI:iin (YTD n. +14,54%) nähden jäi prosentin sadasosilla kymmenestä prosentista :slight_smile: Siirsin tuossa vuoden lopussa vielä Nordnetilta OP:lle 2 TEUR käteistä muun muassa verojen maksua varten myöhemmin tilikauden lopussa (ja toki Thunderful Groupin IPO:n pikkuvoiton 160€ kotiutin ulos), siksi OPO:n kehitys alkuarvoon (210 085€) nähden on YTD:nä +23,46%, joka sekin on yli kaikkien odotusteni.

Tää vuoden loppupuolisko oli rehellisesti sanottuna huomattavasti vauhdikkaampi vielä kuin odotin. Aika huikeita jouluralleja nähtiin tuolla small/mid cap -kentässä (mukana mm. NoHo, Taaleri, Ilkka-Yhtymä yms.). En silti usko tammirallin olevan täysin tuhoon tuomittu tämän takia - olihan joitain osakkeita löyty todella kovaa laitaan tänä vuonna, eikä se fakta ole muuttunut mihinkään. Jopa tarmmirallin skeptikoitakin (tai tarkoituksella vähän bulleroita härnääviä :wink:) löytyy edelleen - viimeksi näin muistaakseni @Verneri_Pulkkinen skeptistä pohdintaa aiheesta Twitterissä :wink: Itse olen suht neutraalilla osakepainolla lähdössä tammiralliin, eli osakepaino lähtee vuoden alussa 63,3%:sta (markkina-arvoilla mitattuna Sharevillestä poimittuna).

Oon tästä vuodesta noin ylipäätään jo aika rutkasti jutellut edellisissä päivityksissä tässä ketjussa, mutta tämän vuoden isoimpana opetuksena itselleni voisin luonnehtia sen, että kun on paikka iskeä, niin silloin pitää iskeä kunnolla. Olen muistaakseni enemmän kuin kerran paasannut täällä, että YO-kirjoitusteni aikaan koronan iskiessä pahiten markkinoille olin miettinyt useaan kertaan, että nyt on tarjolla loistavaa ostopaikkaa pitkälle aikavälille useassa osakkeessa - ja samaa aikaa mm. VIX:n äärilukemat indikoi mulle liikkeen olevan todella ylimitoitettu alaspäin. Olkoot se syy sitten mikä tahansa miksi mun osakeostot koronassa jäi niin vähäisiksi (osakepaino 50-55% välissä), niin tuollainen eksekuution jääminen puolitiehen selvässä ostopaikassa on täysin anteeksiantamatonta. Joo, toki sain YO-kirjoituksista kuutta ainetta kirjottaessa keväällä kahdet Laudaturit täyden fokuksen ansiosta, mutta muuutaman oston tekeminen ei olisi vaatinut kuin muutaman napin painamisen. Fakta on se, että tuon “risk-off” aseman takia varmasti tuottoja on jätetty pöydälle useita kymmeniä tuhansia euroja.

Se tärkeä asia minkä oon tästä vuodesta ottanut itselleni talteen on itse asiassa se, että vaikka mun asemoituminen koronakriisin aikana meni suhteellisen pahasti pieleen, niin se riski mitä otin (ts. mitä osakepoimintoja tein) oli kannattavaa! Toki tämä vuosi oli helpohko vuosi keskimääräiselle Inderesiä paljon seuraavalle osakepoimijalle - sitä en kiistä, mutta kaikki keskeiset mittarit puhuvat kyllä sen puolesta, että jotain on tehty oikein (ylituottoa indeksiin nähden selvällä marginaalilla, ja itseasiassa Sharpen lukukin ylitti tässä vuoden lopussa kakkosen rajapyykin, mikä on ihan käsittämätön lukema mun odotuksiin nähden). Tässä perään Nordnetin vanhasta palvelusta Medifilmin salkun riskianalyysi.
image
Hyvä on huomata, että läpi vuoden suurin osa Medifilmin sijoituksista keskittyi kuitenkin large cap -kenttään, eli itseasiassa sinne jokseenkin “vaikeampaan” kenttään ylituoton näkökulmasta. Luoja ties toki miksi en eksynyt enemmän sinne small capeihin, mutta ehkä tästäkin on jotain oppia otettavissa ensi vuotta varten.

Ensi vuodesta:

Ensi vuodesta voi ehkä taas toistaa fraasin osakepoiminnan merkitys korostuu, mutta ehkä perään vielä nostaisin teemaksi mahdollisen - ja ehkä jopa jokseenkin todennäköisen sektorirotaation. Nyt kun etenkin NYSE:ssä teknojen (mm. FANGMAN) arvostukset ovat hyvin venytettyjä tämän vuoden jäljiltä, niin osakemarkkinabulleille erinomainen jatko ensi vuoteen olisi skenaario, jossa syklisten osakkeiden (Jenkeissä esim. ETF:t XLF, XLE, jne.) joukko ottaisi johtajan paikan teknojen jäähdytellessä hetken aikaa korkeaksi nousseita arvostuksia. Voisiko vuosi 2021 vihdoinkin olla arvo-osakkeiden vuosi? Enpä tiedä, sehän nähdään ajan kanssa, mutta mielestäni sille on olemassa ihan hyvät edellytykset :slight_smile: Dollarihan (DXY) on edelleen pahassa laskutrendissä, joten sikäli osakemarkkinoiden alkuvuoden kehityksestä noin yleisesti voi odottaa positiivista, mikäli tätä laskevaa trendiä (tässä päivä- ja viikkotasolla) ei onnistuta kääntämään. Noin ylipäätään ootan semmosta harvinaisen keskinkertaista vuotta - nyt jos koskaan veikkaus siitä n. +7% YTD-tuotosta koko pörssille on multa aidosti paras veikkaus mitä multa irtoaa :smile: Normaalia suurempaa volatiliteettia tullaan varmasti näkemään molempiin suuntiin, mutta sen enempää ei ensi vuodesta oikein uskalla ennustella.

Uskon ja toivon, että varsinkin ensi vuoden toisesta puoliskosta voi tulla todella mukava, kun COVID-pandemiaa viimein saadaan selätettyä ainakin täällä Suomessa rokotusten myötä. Toisaalta toki tännekin voi hiukan teasata, että isoja suunnitelmia on luvassa ensi vuodelle. Odottelen tässä kovasti, jos IB:n compliance unit saisi käsiteltyä Medifilmin viimeiset dokumentit tilin avaamista varten tässä toukokuussa. Sitten kun tili saadaan auki, niin alkaa paper tradingin kanssa touhuaminen täysin realistisilla olosuhteilla (oikean kokoinen kassa ja samanlaiset orderit mm. mitä oikeastikin käyttäisin). OMXH:ssa tajusi nopeasti, että likviditeetti on treidaamisen suhteen varsinkin intrassa todellinen ongelma, ja toisaalta nyt lääkiksen myötä OMXH:n aukioloajat treidaamista varten ovat yksinkertaisesti ylitsepääsemättömän hankalat. Ja kaikessa rehellisyydessä: TA:n ja treidaamisen koti on mulla loppupeleissä NYSE:ssä. Teknisen analyysin opettelua on mulla kohta takana kolmisen vuotta, josta puhtaasti NYSE-spesifisiä setupeja ja asioita (enemmän itse treidaamiseen liittyen) noin 1,5 vuotta.

Kuten Twitterissä mainitsin, jotkut ihmiset on varmasti sitä mieltä, että oon täysin hulluksi tulossa kun tuota hommaa oon lääkiksen ohella lähdössä tekemään, mutta mielestäni en syyttä ole n. kolmea vuotta teknistä analyysiä ja treidaamista opiskellut, josta viimeiset n. 1,5 vuotta erittäin intensiivisesti. Tää on mulle todella suuri intohimo, ja mielestäni tietomäärässä tämä myös näkyy - jonka jakamisessa tosin nyt varsinkin loppuvuonna oon pahasti epäonnistunut - tästä suuret pahoittelut :cry: Toivon saavani oikein kunnolla kädet saveen NYSE:ssä 2021 toisella vuosipuoliskolla. Sen verran voin jo tässä vaiheessa sanoa, että Nordnetista en siirrä varoja pois treidikassaa varten, vaan treidikassa saadaan kasaan muuta kautta, josta lisää myöhemmin. Treidikassan koko Medifilmin koko pääomasta asettuu todennäköisimmin 13-14% väliin - ohjeellinen haarukka mulla itselläni Medifilmin koko pääomasta on 10-20% pitkälle aikavälille. Tuottotavoitteesta ja sen sellaisesta puhun varmasti myöhemmin - sitä hiotaan vielä ajan kanssa varmasti enemmän kuin kerran.

Näillä sanoilla toivotan koko Foorumille hyvää ja onnellista uutta vuotta - pysykää terveinä! :heart:

Johannes S. CEO Medifilm Oy

86 tykkäystä

Nyt ku ollaan saatu vuosi päätökseen niin jakelempa itsekin tänne tuottoja ja fiiliksiä muita ja myös itseäni varten.

Vuoden alussa olin passiivinen hodlaaja, ja koronan iskiessä olin all-in. Sain kuopassa puristettua vielä hieman käteistä kamuxiin, mutta tässä varmaan myös suurin sijoitusvirheeni. Alas rymistiin 35% ja tästä sitten lähdin pikkuhiljaa kehittämään sijoittamistani.

Foorumin löysin syyskuussa, lokakuussa heitin vanhan sijoitustrategian roskiin ja rustasin uuden. Uuden strategian mukaan pidän salkkuni liikkeessä paremmin, huonosti tuottavat vaihdetaan parempiin. Tämäkin oli aluksi tappiollista, sillä hodlaajana tein virhemyyntejä ja turhaa veivailua aluksi paljon. Foorumilta tulleen avun ja vinkkien vuoksi sain kuitenkin käännettyä uuden strategian nopeasti voitolliseksi, ja voin jo sanoa kehittyneeni aktiivisena sijoittajana. YTD-tuotoksi tuli loppujen lopuksi 24.0%. Ensi vuonna kehitys jatkuu ja virheistä opitaan!

Hyvää uutta vuotta foorumilaiset!

7 tykkäystä

Ensimmäinen vuosi uuden harrastuksen parissa paketissa. Aika paljon meni tämä vuosi opiskelun piikkiin mutta jotain tuottoa syntyi kuitenkin. Valaiskaa joku mua kun en ymmärrä sitä asiaa, että salkun tuotto näyttää 41% mutta eihän se niin paljon ole tuottanut. Rahaa osakkeissa 26k ja tuotto 2,7k. eli n. 10 pinnaa?

10 tykkäystä

Et varmaan kerralla laittanut kaikkia rahoja nordnettiin? Prosentit tulee suhteessa salkussa olleeseen rahamäärään.

1 tykkäys

Joo en laittanut kerralla kaikkia nordnettiin. Tuo siis kuvaa rahamäärän kehitystä tilillä? Mistä saan vuosituotot näkymään, sehän se kiinnostaa eikä se kuinka paljon on lapioinut sisään?

Johtuu TWR-laskentatavasta:

Olet siis laittanut alkuun vähän rahaa, josta periaatteessa lasketaan tuo tuotto-%, mutta tuo euromääräinen luku on toki se rahamäärä mitä salkkusi on vuoden aikana tuottanut.

Eli jos tuplaat ensin 1 000eurolla ( 1ke → 2ke, tuotto 100%), otat voitot pois: 2ke ->1ke (tuotto 100%), jonka jälkeen salkkusi laskee 50%, salkun arvo 1ke → 500e, tuotto 0% ja 500e.

0% ja 500e tuotto ei toki molemmat “pidä paikkaansa”, mutta ovat hyviä arvioita.

5 tykkäystä

Vuoden lopun tuottoprosenttipäivitys. Vuodessa noustu 153 % :slight_smile:

Salkkuyhtiöissä ei ole tapahtunut muutoksia sitten viimeisimmän salkkupäivityksen. Salkussa hyviä yhtiöitä, joista kannattaa pitää kiinni tavalla tai toisella. All in olen ollut tavalla tai toisella keväästä ja kesästä saakka ja muutoksia ei ole näköpiirissä. Hyvillä mielin odotan tulevaa sijoitusvuotta nykyisellä salkulla.

Kiitoksia koko Inderes-yhteisölle, ilman teitä rakas harrastus olisi huomattavasti tylsempi :hugs:

18 tykkäystä

Hei vaan. Sijoittamista nyt takana 2v. 2018 lopussa iskin rahani kiinni S&P 500:een. Ihan tuurilla mentiin, kun sijoittamisen aloittamista olin pitkään miettinyt. Sattui osumaan hyvään kohtaan ja Trumpetti heilutteli kursseja 2019 siihen malliin, että suurempi tuotto-odotus houkutteli myymään indeksi-rahaston ja tekemään suoria osakepimintoja. Löysin tämän foorumin 1 1/2v sitten ja sen voi tuottokäyrältä bongata. :wink: Nyt on poikkeuksellinen vuosi takana ja mielenkiintoista nähdä pääseekö koskaan enää vastaaville tuotoille. Kiitos foorumin yhteisölle ja Inderesin väelle hienosta sisällöistä aamukatsauksineen, podeineen ja analyyseineen. <3

Toinen AOT-salkku on mandatumilla, joka on arvoltaan n. puolet OP:n AOT arvosta. Tuotto mandatumilla n. 8 kuukaudelta on 66,85%.

13 tykkäystä

Postaan ytd salkun sitten kuin OP osaa sen graafiksi sanoa. Veikkaus 4-5.1.2021. Ollakko hidas vai varma :person_shrugging:

1 tykkäys

Vuosi paketissa.

AOT


OST, aukaistu jonne ensimmäiset ostot huhtikuussa.

Mandatumin tili, aukaistu kesäkuun 4.
kuva

Aivan järjetön vuosi. Vuosi meni tosiaan pelkillä suorilla osakeomistuksilla. Todennäköisesti myös jatkossakin näin, tosin mielessä on käynyt salkun suojaaminen jollakin instrumentilla, mutta tuo on vielä mietintämyssyssä.

Ensi vuotta kohden menen avoimin mielin ja tulen jatkossakin olemaan erittäin kiinnostunut uusista mielenkiintoisista firmoista ympäri maailman. Elämää kun on Suomen pörssin ulkopuolellakin, vaikka Inderes erittäin hyvää edgeä tarjoaakin tähän markkinaan :slight_smile:

Ison miinuksen annan itselle vuoden säästöasteesta. Talletuksia sijoitustileille palkkatuloista en käytännössä ollenkaan saanut sijoituksiin lisättyä, joten tähän pitää panostaa ensi vuoden osalta. Iso menoerä oli keittiöremontti, joka alunperin piti toteuttaa maaliskuussa ja eräpäivä olisi ollut 1 päivä ennen koronadipin pohjaa omassa salkussa. Oli kohtalaisen tärkeä päätös rahallisesti siirtää remontti elokuulle.

Tuottoisaa ensi vuotta kaikille ja suuret kiitokset palstan kirjoittelijoille sekä tietysti Inderesin väelle!

113 tykkäystä

bravo! :smiley: Eipä ihme kyllä, kun tietää suunnilleen kohtee(n)t

3 tykkäystä

image

Olipas komea vuosi. Toinen tämmöinen niin ollaan oloneuvoksia mutta taitaapi haaveeksi jäädä. Jaskalla kyllä huikeat prosentit.

66 tykkäystä

Tänä vuonna voidaan taas tavoitella sitä minimi 4% tuottoa :heart:

21 tykkäystä

Statistiikkaa ei ihan alusta asti ole, mutta tänään tuli tasan vuosi sijoittamista täyteen. Alkaa vähitellen näyttämään oikealta tuo käyrän suunta :smiley:

3 tykkäystä

Noniin, vuoden 2020 luku on 96,8%

Tuuria on taas ollut roppakaupalla mukana, sillä virheitä on tehty. Ostin ja myin Admicomia tappiolla (kyllä, se on mahdollista), seikkailin NoHon kanssa, myin voittaneita osakkeita. Jos jotain olen oppinut, niin laatuyhtiöitä kannatttaa holdata ja liikaa tradettamista kannattaa välttää pl. jos siihen paneutuu.

Nyt jännittää. Salkku on ensi kertaa yli kuusinumeroinen. Tällä hetkellä salkussa on n. 20% vipu, joten sitä voisin kevennellä. Satumainen nousu tuskin jatkuu vuoden 2021 ajan.

Tuotot vuosittain aiemmin:

  • 2019 91%,
  • 2018 -3%,
  • 2017 20%,
  • 2016 12%,
  • 2015 13%
  • 2014 -8%
20 tykkäystä

AOT:

OST, velkavivulla maalis/huhtikuussa perustettu:

Salkkuun ja nettovarallisuuteen nähden merkittävän velkavivun otto keväällä oli vuoden suurin onnistumiseni. Sen myötä oma pääoma sai ihan merkittävän buustin prosentuaalisesti sekä euromääräisesti.

25 tykkäystä