Salkkujen tuotto-%

Itsellä salkussa muun muassa Kamuxia, Fortumia, Sampoa, Incap, Mocorp, Harvia, SEYE. Yksikään ei erityisen hyvin kehittynyt viimeisen kuukauden aikana, mutta ei niissä pahemmin vikaakaan ole. Tuotto siis -0.1% YTD.

16 tykkäystä

Indeksisalkku 2.07% kovin nousija USA smallcap value etf yli 7% nousulla!

Osakesalkku 0.99% QT raketointi pelasti negatiiviselta tuotolta.

1 tykkäys

Itsellä YTD tuotto -1,53%. Salkku täynnä foorumin hype-osakkeita:

Efecte
Kamux
Neste
QT
Remedy
Sampo
Smart eye
Taaleri

Mitä tässä nyt sitten on käynyt? Yhden kuukauden tuotot on miinuksella, ei kai tuon pitäisi kauheasti painaa (ellei sitten tykkää veivata paljon ja hakea vaikka 0,5% päivätuottoa tms.).

Mutta hyvä keskustelu kelpaa aina.

PS. Itse luulen jääväni pahasti tappiolle greater fool kohteissa, joten jätän ne ja mahdolliset kovat tuotot suosiolla muille.

PPS. OST tuottanut viime vuoden alusta about 120% melkein samalla sisällöllä, mutta jonkin verran veivausta tapahtunut.

Juu, mutta itselle riittää että ydinbisnes on nousitrendissä ja arvostus jotenkin kohdillaan, ei se haittaa vaikka välillä kurssi laskisikin. Esim Nestettä ensin keventelin ja sitten myin kokonaan pois kun nousi vähän turhan paljon, mutta oli pakko napata takaisin salkkuun (kalliimmalla) kun vähän edes laski.

20 tykkäystä

Itse pelkään ihan samaa. Alussa epäröin lähteä mukaan, koska ei istu suunnitelmaan ja loput ajasta seuraan, että milloin greater fool -faasi alkaa. Viimeisen vuoden ajan olisi tienannut äkkiä pitkän pennin, jos ei epäröisi niin paljon. Luotan kuitenkin ennemmin fundaan kuin intuitioon.

3 tykkäystä

Minulla jäi OST -0.72%. Kauppaa en paljoa käynyt. Salkussa on Red Eye top picks mikä valuuttakorjattuna tuotti -0.1% Tammikuussa. Sitten on omat valinnat Harvia, Kamux, Evolution Gaming jotka kaikki on ytd pakkasella erittäin vahvan Joulukuun jälkeen. Ainoa valopilkku on QT mikä pääsi plussalle posarin ansiosta. Luotan salkkuun mutta kyllähän kateus helposti nousee pintaan kun monet postasi melkein 100% ytd tuottoja.

AOT nosti kokonaisuuden plussalle. Eli voitin jenkkilän indeksit.

8 tykkäystä

Täällä postaillaan tuottoja kuukauden tai lyhyemmälläkin aikafrekvenssillä, mutta yleensä (ennen koronaa ainakin…) 3-5 vuotta pidettiin miniminä jotta tuotoissa olisi vähän enemmän taitoa, vähemmän tuuria. Mielellään kymmenen, jos niin pitkä träkki löytyy.

Ei siis kuukauden tuottojen perusteella vielä kannata katsoa peiliin, ellei ole Melvin Capital.

56 tykkäystä

Mahtavaa että toitte nuo esille @Johnnyboy ja @Intueor . Yksi tapa millä pääsee noihin heti käsiksi on käydä nuo kupongit heti läpi TA kannalta. @DayTraderXL @terva_xyz …ym voisi ehkä katsoa nuo läpi ta mielessä … lähinnä se että ovatko nuo kupongit lasku rendissä vai onko käänöstä ylös näkyvissä :slightly_smiling_face:

3 tykkäystä

“Vain” 3 yhtiötä, mutta ei pelota. Laatua kelpaa omistaa :relieved:

26 tykkäystä

OST näyttää 7,20% tuottoa tammikuulle. Olen tyytyväinen.

3 tykkäystä

Kritisoin aina näitä Nordnetin käppyröitä, mutta nyt ollaan todella lähellä todellisuutta koska olen tehnyt Nordnetissä vain yhden kaupan: YTD 5,43%

Toiset puolet ovat Nordeassa, missä veivauskin tapahtuu, mutta josta ei saa YTD tuottoa :man_shrugging: Siellä hieman enemmän, arvioisin 7-8%

Olen tyytyväinen.

3 tykkäystä

Kysely oli toki tammikuun tuotot, siihen kai vastattiin.

Kai se pitää miettiä vaan riski-tuottosuhdetta ja itselleen säätää sopivaksi kaikkien. Jos on salkussa sampoa ja fortumia tai vaikka konetta, niin ei sille todennäköistä oli kyllä 20%+ tuotot, mutta saattaahan ne ihan hyviä kohteita olla salkussa tavoitteista riippuen.

Jos sen sijaan on ollut uusiutuvissa, veivannut cdon tuotot ja salkussa on paljon qt, niin kyllä siitä ihan hyvän tammikuun sai.

Eipä ole Tae tulevista tuotoista.

Minun salkujen pitäisi nyt jatkossa performoida ilman uusiutuvia, katotaan miten käy!

4 tykkäystä

Tammikuussa suomiosakkeista n.58% tuotti plusmerkkisen tuoton, jos kyseisiä osakkeita piti salkussa koko kuukauden.
Eli n. 42% tuotti tappiota.
Uskon, että tätä foorumia lukevista suurin osa omistaa suurelta osin Suomi osakkeita.
Joten ei tarvitse olla kovinkaan huono tuuri, jos tammikuun osakevalinnoissa moni osui enemmänkin näihin miinusmerkkistä tuottaviin yrityksiin.

4 tykkäystä

1,5 vuotta takana. Olen omasta mielestäni onnistunut ihan ok. Viikottain tulee tehtyä kauppoja, korvantaustat märkänä :smile:

4 tykkäystä

AOT: 0,5%
OST: 1,95%

AOT koostuu perinteisistä suomalaisista arvoyhtiöistä. Viime vuonna nousu oli Nesteen siivittämänä kovaa. Olen varautunut, että tänä vuonna saattaa tulla negatiivistäkin tuottoa, mutta AOT:n strategia on buy & forget. Osinkoa vuodessa on tullut n. 1,5-2% salkun arvosta.

OST:n kanssa onkin sitten tänä vuonna tehnty sitä sun tätä. Viikko sitten tuotto oli vielä n.10% luokkaa, mutta sitten lähti FOMO ja sekoilu käsistä. Olin ostellut viime vuodesta asti Nokiaa, ja kävihän siinä niin, että menin myymään kaikki pois n.10 % tuotoilla. No sitten alkoi hype Nokiaa kohtaa kasvamaan entisestään, ja ostin Nokiaa. Ostin vielä lisää Nokiaa. JA PAM. En nyt avaudu tähän ketjuun mielipiteistäni ja tunteistani sen enempää, mutta nyt Nokian tuotto on -6,8%. Tämä tuotto nyt ei varsinaisesti minua haittaa, sillä olen luottavainen Pekan ja Nokian toimintaan, ja uskon, että tappiot ovat vain hetkellisiä. Nokia keissistä otan oppia, oli järjetöntä laittaa niin suurta painoa Nokia-kortin varaan. En kyennyt näkemään RH:n kaupparajoitus -skenaariota, vaikka ehkä olisi pitänyt. OST on tällä hetkellä huomattavasti tuottohakuisempi, vaikka olen sinnekin muutamia osinkokoneita napsinut. OST:n osakepaino on tällä hetkellä 100%, vaikka olen luonteenpiirteiltäni perma bear. Säästötilillä sen sijaan on n.10% sotakassaa dippiä varten.

Availen salkkuani sitten joskus tarkemmin, kunhan vain ennätän.

Ps. On hienoa kuulua tähän suureen suomalaiseen joukkoon, jonka Nokian kurssikehitys on pettänyt :smiley:

12 tykkäystä

Tuolta näyttää viikinkipäällikön salkku 6kk. Ei nyt mitään verrattuna tämän palstan parhaimpiin. Ytd näyttää +6.

Salkku sisältää aikas tylsiä osakkeita. Incap,Harvia,Fotum… yms.
Incappiin ja harviaan hyppäsin juuri sisään,oli aikaisemminkin mielessä mutta omaan sijoitus stradegiaan kuuluu pitkä jänteisyys niin en usko onko sillä isosti väliä että hyppäsikö edellä mainittujen yhtiöiden kelkkaan 6kk sitten vai “vasta” nyt.

Hyviä osakepoimintoja ja alkanutta vuotta2021 foorumilaisille.

7 tykkäystä

Olisi ollut outoa jos tuon olisit osannut kuvitella - tietääkseni tuollaista ei ole koskaan aiemmin tapahtunut.

Minulla salkut nousi joulukuussa +100 000 EUR ja nyt tammikuussa on tullut alas 20 000 EUR.

Miinuksella ytd, mutta onneksi leipää on riittänyt :sweat_smile:

9 tykkäystä

Tämä on ollut kyllä hauska muutos foorumilla viimeisen vajaan vuoden aikana. Tähän usein liittyy myös se, että monet kokevat tietävänsä varmuudella omat onnistumiset ja epäonnistumiset jo heti osakkeen osto- tai myyntipäivänä: “Hyvin on onnistunut, kun viime viikolla ostetut Remedyt jo 6 prosenttia”, tai “Ei olis pitäny myydä Remedyä viime viikolla, kun se on noussu sen jälkeen jo 4 prosenttia. Aina tulee näitä epäonnistumisia”.

Okei, voi olla joissakin tapauksissa ja joillakin strategioilla ihan relevanttia ajatella näin lyhyen aikavälin muutoksiakin onnistumisina tai epäonnistumisina. Mutta lähtökohtaisesti sanoisin, että useimpien (pitkällä tähtäimellä sijoittavien) kannattaisi miettiä niitä omien liikkeiden onnistumisia ja epäonnistumisia vasta vuosien päästä sijoituspäätöksestä.

Mä olen viime syksynä ostanut esimerkiksi Kamuxia, joka on varmaan ostohetken jälkeen noussut jo kymmeniä prosentteja. Mutta, että lähtisinkö nyt naulaamaan näitä ostoja onnistumisiksi tai epäonnistumisiksi? En missään nimessä. Kun sijoitus on tehty vuosien ja vuosikymmenten aikahorisontissa, niin silloin omaa toimintaa ja omia onnistumisiakin kannattaa tarkastella suurin piirtein samalla mittayksiköllä. Ehkä 3-5 vuoden kulutta voi jo tehdä mielekästä arviota siitä, että oliko sijoitus siihen mennessä onnistunut vai ei. Joku sanoisi, että kannattaa miettiä onnistumiset ja epäonnistumiset vasta, kun (menetetty) arvonnousu/-lasku on realisoitu.

Tämä vinkiksi siis niille, jotka ainakin pyrkivät olemaan pitkäjänteisiä sijoittajia.

42 tykkäystä

Kertoo tosiaan ehkä ajoista, että ollaan valmiita tarjoamaan kriisiapua jos ei ole kuukausitasolla plussalla :slight_smile:

Itse kuuluun surkeaan <3% kuukausituottajiin ja itseasiassa pikkasen tappiolla ja indekseistä vielä kaiken lisäksi jäljessä. Hieman perspektiiviä, että 5%:n kuukausituotolla olisi kevyesti miljardööri ja 25%-vuosituotolla 20v. ajan niin maailman parhaita sijoittajia. Ainakin jos siihen pääsisi kohtuullisella riskiprofiililla.

YTD-tuotto:

Mutta jos zoomaa vähän ulos ja katsoo pidemmällä ajan jaksolla, niin kuva on hieman eri näköinen.

Luulen, että tämä on melko tyyppillisen näköinen tilanne monelle Inderesin palveluita käyttävälle sillä salkussa paljon Inderesin suosittelemia osakkeita.

Tässä on oman salkkuni viimeisin sisältö, jolla pitkälti YTD-tappiot taottu:

YTD-tasolla suurin riippakivi on ollut Talenom. Muut aikalailla nollan ympärillä. Qt:n avulla viimeisenä päivänä ihan kiva pomppu. Remedy myös laskenut varsin merkittävästi, mutta se itseasiassa ei edes ole mukana noissa tuotoissa (hyvässä ja pahassa) vaan on toisessa yhtiössä säilössä…

Ja loppukevennyksenä niin olen minäkin osallistunut näihin Greater Fools -osakkeisiin. Olen vaan aina vähän liian aikaisin liikkeellä eikä hermot oikein kestä :smiley:

P.S. Tesla hinta siis ennen splittiä ja juuri ennen suurta momemtumia…

19 tykkäystä

Oma tammikuun tuottoni on 4,5%

Salkku on arvo-kasvu-hype-krypto-hajautettu, kohtuullisella riskiprofiililla. Tammikuun ostot ja myynnit ei ole mennyt ihan putkeen, tuottoa on syönyt fomottelu ja omasta sijoitussuunnitelmasta poikkeaminen. Kuitenkin olen kuukauden tuottoon tyytyväinen, vaikka paljon virheitä onkin tullut tehtyä. Vuosituottotavoitteeni kuitenkin on 20%, joten riskiä on varaa keventää markkinoiden kiristyessä reilustikin. Täytyy muistaa olla sokaistumatta muiden tuottoja tuijotellessa.

2 tykkäystä