Salkkujen tuotto-%

Nää on aina kivoja päiviä ja viikkoja kun indeksit mörnii / laskee ja oma salkku nousee vuositavoitteen verran ylös :smiley: Ihmeellistä on meno.

19 tykkäystä

Se ja sitten se että vaikka prosentit kaukana viime vuodesta, eurot eivät. Korkoa korolla toimii.

18 tykkäystä

Päätin viimeinkin kirjoittaa tänne kun kaveripiiristä ei oikein löydy muita sijoittajia joiden kanssa keskustella ja mittailla salkkuja :smiley:
Hieman taustaa: Aloitin sijoittamisen tosissaan vuoden 2019 loppupuolella, kun aloin ensimmäisestä työpaikastani saamaan palkkaa ja viimeinkin oli tuloja joita sijoittaa. Olin ennenkin tuota toki satunnaisesti sijoittanut OP:n kautta rahastoihin, mutta niihinkin oli kerääntynyt vain noin tonnin verran rahaa.

Sitten asiaan,


https://www.shareville.fi/jasenet/xizted/portfolios/516110/yield

Vuoden 2020 alussa AOT:llä oli muutamia ETF rahastoja, Nokiaa ja Remedyä, mutta osakesäästötilin tultua aloin tekemään enemmän osakepoimintaa. Ennen koronadippiä (15.2.2020) olin poiminut OST:lle mm. Finnairia, Harviaa, Vincitiä ja lisää Remedyä. Maaliskuun aikana tein näin jälkikäteen katsottuna fiksun liikkeen ja ostin huomattavan määrän lisää osakkeita, lisää noin 50% alkuperäisestä pääomasta. Rehellisesti sanottuna suurimman osan näistä sijoituksista tein Inderesin suositusten ja laadukkaiden videoiden perusteella mutta sijoitukset mm. Sampoon, Kamuxiin ja Revenioon olivat onnistuneita poimintoja jotka ovat salkussa nyt 100-200% tuotolla. Suurimman tuoton olen kuitenkin saanut Remedystä johon sijoitin noin 12€ keskihinnalla, ja joka korkeimmillaan oli noin 50% portfoliostani.

Nyt vuoden kokeneempana näen että tuossa nousussa on aivan järkyttävä määrä tuuria mukana ja ilman Remedyn ilmiömäistä nousua 12€-> 35€ tuottoprosentti olisi ihan toinen, tai jos liike olisikin ollut 12€->6€ niin prosentti olisi reilusti miinusmerkkinen. Olenkin alkanut keventämään Remedyn painoa salkussa ja olen jo päässyt pisteeseen jossa yksikään sijoitus ei ole yli 10% salkusta, tai no ainakin OST:n puolella.

20 tykkäystä

.

No niin uusiutuvat lähes kokonaan myyty ja sen jälkeinen pikku kuoppa kurottu umpeen.

Etenkin cdon ja qt group ostot tuottaneet mukavat nousut.

Sis aot ja ost.
Viimeksi saatiinkin ost tuplaus saavutettua. Suurimmat tuotot tulee aot, sillä ost puolelta tehdään aina kevennykset eka.

Mutta mennään tällä combo lla nyt.

Aot itsessään olisi reippaat 38%+ ytd.

Pääsalkussakin mennyt mukavasti kaiken noustessa ja ison ylipainon ollessa qt groupista, eikä jarrumies Sampo kaan kehitys ole ollut ihan surkeaa, kiitos Elliotin ja Nordean säällisen suorituksen. Käteinen hän ei mitään tuota ja sitäkin on kohtuullisesti.

Vuosi on siis alkanut uskomatta on hyvin ja olo siitä huolimatta semi luottavainen.

Käteisen määrää on tarkoitus taas palautella ja kasvattaa, kun siitä meni lähes 1/3 osa qt posari ostoihin. Niistä ylimääräisistä on puolet kevennetyt ja lopuilla taidetaan purjehtia osariin saakka ja siitä yli.

5 tykkäystä

Nyt tämä vuosi 20,8 % Muutama onnistunut oikea aikainen poiminta.
Porch Group
Photon Control
QT paluu omistajaksi
Avance gas
Voxtur analytics (ent. ILA)
Ideanomics ( myyty jo )
Zaptec tammikuun montusta avaus

8 tykkäystä

Helmikuun ensimmäinen viikko takana.
Tammikuussa salkku nousi +36,41% vaikka kuun viimeisellä viikolla tultiin alas -7,57%. Helmikuun ensimmäinen viikko korjasi hyvin tuon tiputuksen koska salkun arvo nousi +12,55%.
Parhaita nousijoita viikolla oli Ballard Power Systems Inc, Bloom Energy Corp,Cell Impact B, Zaptec ja ITM Power. Ja ehkä iloisimman nousun järjesti Daimler Ord… tuohon pitäisi vielä kaivaa jostain lisäyksiä varten rahaa. Tuossa muutama ajatus viikosta. Ja tästä jatketaan uuteen viikkon uusi rivi salkussa Hyzon.

25 tykkäystä

Aika saman suuntainen tämä helmikuun alku itselläkin, +12,11% aika pienillä liikkeillä, vaikka pahoja virheitä osui siltikin. Euroissahan tuo on jo aika maukas nousu kun entisen vuosiansiotulon verran viikossa ylös, kelpaa nautiskella viikonlopusta hyvillä mielin.

4 tykkäystä

Paljon on viimeaikoina esitelty lyhyen aikavälin tuottoja. Yritän nyt omalta osalta tuoda hieman pidempää perspektiiviä.
Vuosi 2020 oli todella hullu ja tuotot sen mukaiset. Se ylitti kaikki odotukseni moninkertaisesti.

Katsoin hieman dataa tarkemmin mistä tuo kuvaaja on syntynyt;

  • 73 ostoa
    -45 myyntiä, joista 11kpl tappiollisia.
    -24 eri osaketta käynyt salkussa ja pari johdannaista sekä yksi rahasto.
    -kuuden vuoden aikana yksi vuosi on ollut tappiollinen. Vuosi 2018 -6,24%

Mikä on mahdollistanut näin hyvät tuotot täysin noviisilta sijoittajan alulta? Voisin ainakin listata muutaman asian mitä olen kelaillut;

  • vuoden 2018 aikana siirtyminen kasvustrategian painottamiseen.
  • buy and hold
  • ota tappiot nopeasti
  • kun olet löytänyt arvoa luovan laadukkaan yhtiön, istu mukana ja mielellään lisää painoa jos jotain täytyy tehdä.
  • sijoita toimialoihin, joiden markkinat kasvaa ja yhtiöihin joissa liiketoiminta skaalautuu.
    -älä pelkää laittaa munat yhteen koriin. (Olen siirtynyt 5-8 osakkeen salkusta 2 osakkeen salkkuun. En ole väkisin lähtenyt hajauttamaan, vain sen takia että jonkun position paino on kasvanut liian suureksi.)

Viimeiseen kohtaan lisäten olen aina ihmetellyt myyntejä jotka tehdään vain tasapainotuksen vuoksi. Jos ostat osaketta x ja sen noustua 100% joudut myymään sitä koska se on ylipainossa. Onko silloin position alkuperäinen koko ollut liian iso?

Jos yhtiö x jatkaisi arvonluontiaan ja olisi vaikka seuraavan 5 vuoden aikana tuottanut moninkertaisesti lisää, olisi sijoittajalla ollut vaikeaa löytää yhtä hyvin arvoa luova yhtiö tilalle.

Ymmärrän, että tällainen strategia ei todellakaan sovi kaikille, mutta itse olen nukkunut yöni hyvin :slight_smile:

54 tykkäystä

Itse kokeilin pari vuotta sitten osakkeita varustamo alalla jotka oli ihan pohjassa (noin 90% ) mutta olivat edelleen noin 10usd kpl. Kokeilin kolmea. Kaksi konkkaan ja yksi vielä miinus 50% mutta nousussa …(containerships selvisi, dirty tankers ja bulk eivät)

2 tykkäystä

Isompi salkku vuoden alusta +25% uusi pikkusalkku ollut reilu kk 14,35% + rahastot vuosi tuotto30%+ suunnilleen noin. Nyt olen ryhmän mukana tehnyt uusia alue valtauksia, joten saas nähdä. Korona dipeissä en ollut mukana, suurin piirtein uinunut vuosia, nyt taas uudestaan pöhinää touhuun,sellanen tasanen holdari ollut. :grin:

3 tykkäystä

Spottaa GME :smiley:

25 tykkäystä

Tässä rupeaa jo pikkuhiljaa hirvittämään, meitsihän olisi tätä tahtia parissa vuodessa miljonääri näillä pikkupääomillakin :sweat_smile: Jospa tahti kohta rauhoittuisi. AudioEyen, Plug Powerin, Solteqin ja Tilrayn johdolla ollaan päästy tämmöisiin lukemiin.

21 tykkäystä


Eka satanen paukku ost:llä
Sijoittamista noin vuosi takana ja ost ollut olemassa noin tuon 3kk

28 tykkäystä

Hyvät valinnat tuli koronadipistä, n.2,5v sitten aloitin sijoittamisen.

26 tykkäystä

Saunominen on mukavaa puuhaa.

kuva

56 tykkäystä

Nyt on ihan pakko hehkuttaa, sillä Harvian avittamana OST on päässyt jopa niukin naukin positiiviselle:


Kummasti sitä menee paremmin kun oikeasti ajattelee, mihin sijoittaa rahansa :sweat_smile: Toivottavasti jatkossa onnistuu poimimaan salkkuun lisää helmiä.

49 tykkäystä

Järkyttävä tuo pudotus. Millä osakkeella sai tuollaiset kyydit?

3 tykkäystä

Oisko Oy Covid-19 Ab… Salkku tullut kyllä aika sukkana alas :slight_smile: Itsellä heilahti -80% (+32:sta -48%:aan)

4 tykkäystä

Tää on eri kun se kilpailuedun vallihauta

1 tykkäys

Taustalla näkyvä indeksi näkyy rommanneen aiemmin. Tuo on jossain kesän huitteilla.