Salkkujen tuotto-%

Vuosi alkanut itsellä hieman vaihtelevin tuntein, alkuun kova nousu ja mentiin jo lähelle 900ke salkuilla, mukava 45ke plussapäiväkin sattui yksi. Sitten menin onneton myymään Qt:t ja koitin veivailla epäonnisesti ja mm. Evon kanssa samoja murheita. Nyt on ytd noin 25%, toki hyvä sekin on euroissa reilun 800 ke:n kokonaisuudella, mutta aina riittää parannettavaa. Hodlaus kunniaan, jatkossa taas opitaan,

19 tykkäystä

EVO on oikein tyyppiesimerkki siitä, että omistajan pitää alkaa ottamaan selkoa itse firmasta ja alasta. Tällä hetkellä kukaan ei tiedä "uhka"pelialan tulevaisuutta. On ihan yhtä oikea mielipide veikata kasvun jatkuvan Koronan jälkeenkin, kuin olettaa huipun katkeavan taudin jälkeiseen tilaan ja paluuta koronaa ennen olleisiin tuottoihin.

2 tykkäystä

Täällä ytd -0,1% ja oon ihan tyytyväinen tuohon. Jospa niistä oppirahoista olisi pikkuhiljaa suurin osa maksettu, tälle vuotta ainakin.

8 tykkäystä

Ei kai sole ku myydä vihreänä ja ostaa punaisena. Ei pitäisi olla vaikeaa. :smiley:
No joo, osta ja pidä toiminee pitkän aikahorisontin hommissa, mutta toisaalta ei kaikkea voi pitää ainiaan. Kai noita lappuja kannattaa “vaihdella” koska maailmassa trendit ja tuulet muuttuu, yritykset ja menestykset elää.

1 tykkäys

10/2020 aloitettu sijoittaminen. Tällä hetkellä tuotto on n. 7,5%. Sisältää osingot +osakkeidenhinnan kurssikehityksen

Eteenpäin se on kuitenkin sano mummu kun nenälleen kaatu

8 tykkäystä

ytd, +21,69%. aot ja ost, tasaista suorittamista hajautetulle salkulle😎
image
image

22 tykkäystä

En ole Helmikuun lopun jälkeen omaa salkkuani avannut, olen tyytyväinen sisältöön. Nyt vilkasin kun aloin miettimään mihin sijoittaa kevään osinkoja.

YTD +30,94%

11 tykkäystä

Kertokaa viisaammat mikä ihmeen merkitys tuolla Sharpella oikein on? Ymmärtäisin mikäli lähdemme vertailemaan tuottoa eri omaisuusluokkien välillä, mutta että osakkeen volan mukaan

Otan mieluummin heikolla sharpella 20 pinnan tuoton kuin “riskittömämmän” 15 pinnan tuoton :face_with_raised_eyebrow:

Kyse on siitä, mikä on salkkusi vakuusarvo, jos otat luottoa sitä vastaan. Jos sijoitat ns. hypeosakkeisiin ja niiden arvo vaihtelee esim. ± 30 % päivittäin, niin niiden vakuusarvo on heikompi, kuin vakaan salkun.

Salkkujen tilanne ennen huomisia osakeostoja.
ps.vielä ehdit äänestää kansansalkkuun tulevaa osaketta.

36 tykkäystä

Mihin @Meri n tuottopäivitykset jäi? Ei kait nuo nyt tämän sektorirotaation takia jääneet pois? Äärimmäisen mielenkiintoista noita oli seurata.

10 tykkäystä

On ollut tämän vuoden puolella vähän hiljaisempaa kauppojen suhteen ja sijoitetun pääoman tuotto onkin päässyt paisumaan tuon “maagisen” 100% yli. Toivottavasti pääsee taas kuun vaihteessa ostoksille, niin voi ainakin hetkeksi lopettaa prosenteilla leijumisen.

13 tykkäystä

@El_Nila joo sori :slightly_smiling_face:. Joka päivän liikut on kyllä tallessa ja tulee kyllä tänne näkyviin :slightly_smiling_face:. Ollut vain hiukan kiirettä ja murhetta oikeassa elämässä :grinning:… niin että ei ole oikein kerennyt tänne päivittelemään ja seuraamaan muutenkaan palstaa. Ostot ja myynnit jäänyt myös kokonaan päivittämättä. Mutta nuo salkun tuoto/laskut päivitän tänne huomenna :slightly_smiling_face:. Nyt nukkumaan :grin:

26 tykkäystä


Alkuvuosi mennyt täysin yli odotusten. Mikäs tässä holdata näitä kolmea timanttia :blush:. Hieman lisätty Evoa tänä vuonna, sekä laitettu Tokmannin osingot takaisin rekan kyytiin. Olen päättänyt jättää veivailut muille, mun tyyli on holdaaminen, enkä kadu sitä.

36 tykkäystä

Hienosti on mennyt @Tomppis ! Todellakin holdarin vuosi tähän asti ollut. Itsekin olisin tyylikkäästi hoidellut itseni varhaiseläkkeelle :joy: Toisaalta äkkirikastuminen tunnetusti johtaa turmioon, joten otetaan baby steps :sweat_smile:

9 tykkäystä

Tänään tulee tasan vuosi sijoittamisen uudelleen aloittamisesta, elikkäs 16.4.2020 tein ensimmäiset superrahastomerkinnät pidemmän tauon jälkeen. Siitä hyvin pian ostinkin suoraan Sampoa ja löysin Inderesin foorumin, sittemmin olen ollut täysverinen osakepoimija. Suurkiitos Inden väelle ja palstalaisille, olette mahdollistaneet aivan häkellyttävän vuoden tuoton :clap:

Noin 90% sijoitusvarallisuudestani kattavissa Nordnetin salkuissa (OST ja AOT) on ollut lähinnä suomiosakkeita ja rapia puolisen vuotta sitten jo hieman ruotsin kasvuhelmiäkin kertaostosten kasvaessa ja kaupankäyntikulujen kohtuullistuessa niiden mukana. Osaa kasvusta selittää superluoton hyödyntäminen joskin vain AOTin tasolla, missä pääomat ovat olleet aina kesän jälkeen pienemmät kuin OSTilla. Salkkujen twr-tuotto on asettunut siis 365 vuorokauden aikana lukemaan 188,32%, kun tasan vuosi sitten vielä laskeskelin paljonko kovana pidetty 10% vuosituotto tarkoittaisi vuosien sijoitushorisontilla :grin:

OST Sharpen luku on myöskin edelleen mairitteleva, AOTin puolella vastaava luku 3,38.

Shareville löytyy muuten osoitteesta Shareville

image

Jaetaanpa omasta Excelistäkin vielä tällainen poiminta, jossa mukana myös noin 10 - 15% sijoitusvarallisuudesta kattava Nordean salkku. Tässä näkyy siis ilman rahasummia kuun lopussa sijoitettu oma pääoma, salkun arvo sisältäen superluoton, sekä vipukerroin. Salkun nettoarvo ei enää ole kovin kaukana bruttoarvostakaan kun vipu on luokkaa 1,1 - 1,2. X-akselilla on hieman vaikeasti luettava “salkun ikä” kuukausissa, siis 1 = huhtikuu 2020, 2 = toukokuu 2020 . . . 13 = huhtikuu 2021. Sijoitettu pääoma on lähes tuplattu tällä hetkellä, mitä tosin on helpottanut se että rahahanat salkkuun päin ovat kovasti pienemmällä tämän vuoden aina syyskuuhun saakka.

image

Ehkä tuleville vuosille ei vastaavia tuottolukuja enää uskalla odottaa, mutta tästä on oikein hyvä jatkaa vaikka sitten 8% vuosituotollakin, kun korkoa korolle pääsee puremaan tällaiselle pohjalle :chart_with_upwards_trend:

19 tykkäystä

Aloittelija nyt vain reilun kuukauden kokemuksella osakesäästämisestä, mutta innokas opiskelemaan asiaa ja erityiesti tämä foorumi ja Inderesin analyysit toimineet loistavana tukena. Kiitokset kaikille antoisista keskusteluista!

Jotain aloittelijan virheitä tullut jo tehtyä, mm. pienet positiokoot kahteen jenkkifirmaan (~6% yhteensä osto+tulevat myyntikustannukset :grinning:), puukon nappaaminen ilmasta (Neste, onneksi sentään 48E tuntumasta). Ylipäätään tehnyt kauppaa pienillä positioilla, eli 1% ostaessa ja toinen myydessä, mutta toisaalta itselle ei riitä tuijottaa indeksiä vaikka se kuinka tasaista tulosta tekisi ja sitten taas ne tappiot, jos firma alkaa luisumaan, pysyvät siedettävissä rajoissa. Taktiikka ollut hajauttaa about 10 yhtiöön eri toimialoille ja holdata.

6 tykkäystä

Nyt on sopiva hetki tuulettaa. Edellisissä viesteissä esitellään huimia tuottoprosentteja ja pitkin Inderesin sivuja on hämmentyneitä kirjoituksia jatkuvasta noususta. Minulla koko salkun tuotto on edellisiltä 12 kk:lta 103 % ja vuoden alusta 24,3 %. Ja tämä ymmärtämättömän hajauttajan (Buffetin – tuo viisauden epäjumalan – sanoin) puhtaalla Suomi-salkulla. Senhän piti olla turvasalkku!

Prosentit ovat prosentteja, mutta kun ne muutetaan rahaksi, lopputulos on vielä järkyttävämpi. Sijoitukset ovat tuottaneet lähes nettopalkkan verran. Ei vaan, hitto, tänä vuonna jo enemmän. Kyllä on pääoman ja työn arvot nyt vinksallaan.

Pelottaa, rahan menetystäkin enemmän ne tulevat harmitukset ja jossittelut, jotka kurssien laskut tulevat väistämättä aiheuttamaan. Pariin kertaan olen jo alkanut keventämään, mutta niin vaan ostomania taas yllättää. Kaupat ja ravintolat heti auki, loppuisi tämäkin sijaistoiminto!

Rauhoittuis pörssi ja mummo…

9 tykkäystä

Maanantaina jos harvia pomppaa, kuten luulen, saattais ytd 60% olla aktiivisalkussa rikki!

15 tykkäystä

Tutkin raportteja etsien oman salkkuni pohjat viime vuoden myllerryksissä. Salkkuni oli alimmillaan 19.3.2020.

Koko salkun arvo on noussut tuosta päivästä 107%
YTD tällä hetkellä 19,55 %
Viimeinen kuukausi 5,32% (vaikka olen ottanut turskaa joistakin amerikkalaisista yrityksistä)

7 tykkäystä