Salkkujen tuotto-%

Matkaan mahtuu alkuvuodesta mm. Ehangia ja Zaptecia joilla saatiin ekat pomput. Tekno ja vety notkahduksen jälkeen Evo, Harvia, Kamux, Oroco, Qt, Smart ja Voxtur. Näillä mennään luottavaisin fiiliksiin. Ja fiilis alkuvuodesta too good to be true.

11 tykkäystä

Tässä oman salkun tuotto koronadipin pohjilta. Osakemarkkinoiden romahduksen vuoksi lopetin ASP-säästötilini juuri sopivasti ja sijoitin nämä rahat 20.3.2020 laadukkaisiin yhdysvaltalaisiin teknologiayhtiöihin. Salkku on laajasti hajautettu ja suurimpana omistuksena Qt. Pääpainossa yhdysvaltalaiset osakkeet varsinkin teknologiafirmat. Tämän vuoksi vertailuindeksinä S&P500. Strategian kulmakivenä on ollut laadukkaiden ja kasvavien yritysten holdaus, mutta koronavuoden tarjoamat “mahdollisuudet” ovat lisänneet kaupankäyntiä huomattavasti.

19 tykkäystä

Ylläolevia tuottoja katsoessa oma arvomörnijäsalkku kalpenee selkeästi, mutta jaetaan prosentit ja mietteet silti.

OST:

  • YTD 31,25%
  • 1v 132,32%
  • Perustamisesta: 104%

Salkku koostuu arvo-osakkeista, eikä mukana ole Harviaa, QT:tä, Reveniota tai muita kuumia kasvajia. En ole tehnyt päiväkauppaa, mutta pari pientä IPO-pyöräytystä olen tehnyt minimaalisilla tuotoilla.

Arvostuskertoimet ovat monen osakkeen kohdalla kohonneet, mutta eivät vielä ole varsinaisesti koholla. Näen asian niin, että aikanaan näkemäni aliarvostus on kurottu umpeen ja nyt arvostus on neutraali. Korkein P/E on 15 hujakoilla.

Hurja nousu on hieman säikäyttänyt tässä viime päivinä. Ensimmäistä kertaa on houkutus vaihtaa salkku käteiseen ja odottaa syksyä. Silloin uskon inflaatiopeikon nostavan päätään, kun rahan kiertonopeus kasvaa huomattavasti kesän aikana. Olen näihin isoihin peliliikkeisiin kuitenkin liian iso pelkuri. Enpä tule koskaan siis rikastumaan, mutta samalla en munaakaan itseäni.

Tuurin merkitystä olen miettinyt myös paljon viime aikoina. Varsinkin OST:n alussa tuurilla oli huomattavan iso rooli osakevalinnoissa. Osa kriteereistä oli tuolloin hölmöjä ja ymmärrys joistain firmoistakin on tullut vasta jälkikäteen.

Viime aikoina tuntuu, että tuurin merkitys onnistumisissa on pienentynyt ja tuottopotentiaalin hahmottamisen merkitys on korostunut. Usein tuotto-odotus on valmiina lyhyelle sekä pitkälle aikavälille ja oston jälkeen vain odotellaa, milloin lyhyen välin tuotto tulee. Mikään tyyli ei toimi kuitenkaan kovin kauaa. Milloin maa murenee omien jalkojen alta ja jääkö se huomaamatta?

Epäonnistumisia ei ole hirveämmin tullut. Kaikki osakevalinnat ovat plussalla. Minulla ei siis ole mitään hajua mitä tehdä, kun jokin valinta menee lopulta pieleen.

Jotenkin tässä on sellainen fiilis, että olen kasvanut lintukodossa, mutta horisontissa jo myrskyää. Eikä minulla ole mitään taitoja sellaisiin olosuhteisiin.

23 tykkäystä

Kyllästyin vuoden alussa minulla 14 vuotta olleiden rahastojen mörnintään, joten möin rahastot pois ajatuksenani sijoittaa rahat hiljalleen eri osakkeisiin indeksin voittaminen mielessä, kun parhaat koronadipin ostopaikat olin jo missannut. Nyt kun olen ollut forumilla 90 päivää, vuositavoitteeni sekä prosentuaalisesti että rahallisesti on jo täyttynyt. Seuraavassa kuva vielä vajaasta OST:sta, kun AOT:llä on osakkeiden lisäksi rahastoja, joiden tuotoista en voi ottaa krediittiä:

AOT:n rahastot ja varsin tuottoisat osakepoiminnat (mm. Voxtur) huomioon ottaen YTD on +23,29 %. Tuottoa on tullut, vaikka jälkikäteen ajateltuna olenkin tehnyt myyntien osalta lähinnä virheitä ja toki myös aivan liikaa (~80 kpl) kauppoja. Mitään erheellisiä ajatuksia osaamisesta ei ole vielä syntynyt, kun käytännössä vain osakemarkkinoilla mukana olemalla on päässyt vastaaviin tuottoihin. Siihen olen kuitenkin tyytyväinen, että maaliskuussa salkun oltua mallia erittäin teknoinen (suurimmat omistukset Zaptec, Zignsec, DCRB…), sain vedettyä täysrotaatiolla arvoon ja maltillisempaan kasvuun itseni mukavasti kuopasta plussan puolelle. Tuotot ovatkin syntyneet lähinnä tutuilla ja turvallisilla Suomi-osakkeilla, kuten Tokmannilla, Harvialla, Sievi Capitalilla ja Sammolla. Koko ajan pidetty merkittävä käteismäärä, keskimäärin n. 25 %, on jarruttanut tuottoja, mutta auttanut dipeistä ostamisessa. Suurin kiitos tuotoista kuuluu forumille, jota olen melko pakkomielteisenä ihmisenä näköjään jo kuusi vuorokautta lukenut (vaikka lukemista jo vaimon pyynnöstä vähensinkin :smiley: ).

16 tykkäystä

Ostaminen on helppoa, mutta myyminen on taitolaji. Siinä tulee itselläkin edelleen isoimmat virheet, mutta onneksi olen niistä jotain oppinut ja saanut virheiden määrän vähentymään. Kuulostaa siltä, että sullakin oppiminen on siellä hyvässä vauhdissa :muscle:

4 tykkäystä

Tänne taasen itselleni muistiin.

Oman Ostin tuotto prossa on huikeat 70% josta olen aika järkyttynyt. Suurimmat nousut tehty joulu - huhtikuun välillä. Ja salkussa kolmea osaketta aika lailla samanlaisin painoin. Harviaa, Sievi Capitalia ja Tecnotreetä.

Mieli tekisi kotiutella voittoja, mutta ei vaan pysty myymään. Mitään näistä,sillä en keksi parempaakaan tilalle. Vielä.

Voinpa sitten joskus palata tämän äärelle itkemään miksi en myynnyt tai miksi möin (jos tulen myynneeksi). Tällä hetkellä kuitenkin tuntuu, että näiden kyydissä on vielä hyvä porskuttaa ja antaa voittojen juosta.

10 tykkäystä

OST yli 100k tänään. Ehkä olisi pitänyt tänne ottaa vuosi sitten noita vety lappuja, mutta päädyin kuitenkin kotimaisiin osakepoimintojen kautta. Tämä siis lähes puhtaasti kotimaisten osakkeiden voimin.

Itseltä löytyy yhteensä seitsemän salkkua joista kaksi perustettu koronavuonna (tai otettu varsinaisesti käyttöön) ja laitoin ne esille. Muissa myös hyvät tuotot.

E: Jälkimmäinen siis vety ja energiasalkku mistä myynyt alkuvuonna suurimman osan pois ja siirtänyt rahaa tililleni.

35 tykkäystä

Nousupäivät on vaan niin kliffoja, varsinkin silloin kun Fabianinkadulla on taulussa -0,34%.
image

29 tykkäystä


Sijoittamista takana 485 päivää / 1 vuosi ja 4 kk
Keskimääräinen vuosituotto: 13,3%
Huhtikuun tuotto: 0,0%
YTD: 12,8% (S&P 500: 11,3%; Nasdaq 100: 7,5%)
Kumulatiivinen tuotto (2.1.2020): 18,1% (S&P 500: 21,0%; Nasdaq 100: 40,6%)
Drawdown: 17,6%

Alkaako homma kääntymään taas nousuun? Ainakaan ei tullut enään tappioita tässä kuussa. Kryptotkin päätyivät Huhtikuussa 9,5% plussalle, mikä on krypto puolella ennätys. Tähän asti nuo on tainneet mennä miinukselle joka kuukausi (Ei sinänsä mikään saavutus tosin kun aloitin vasta Helmikuussa kryptosijoittamisen). Tässä kuussa meni myös ensimmäistä kertaa jonkin osakkeen tuotto yli 200% rajan (Ei ole siellä enää, mutta kävi kuitenkin :smiley: ).

15 tykkäystä

Kuukausi: (YTD%)

Tammikuu: -0,15%
Helmikuu: 10,80%
Maaliskuu: 16,68%
Huhtikuu: 47,08%

Sharpen luku: 5,81

Vuosi starttasi heikosti, mutta eiköhän se paikattu viime viikkojen myötätuulessa. :smile:

16 tykkäystä


Taas se hetki kun aika vähän tarkastella suoriutumista. Huikea huhtikuu.

Tuotto oli viimeisen kuukauden aikana n. 16% ja koko vuoden aikana n. 36% vaikka vuosi ei alkanut kovin hyvin. Hyvästä kehityksestä saa eniten kiittää Harviaa ja Evolution Gamingiä. Viimeisen vuoden tuotto n. 135% ja 3v. tuotto n. 230%. Kehitys on ollut siis viimeaikoina huikeaa.

Kun vuoteen lähdettiin niin ajattelin, että tahti hidastuisi, mutta ei ainakaan vielä tällaista tapahtunut. Inflaation riski on kyllä selvästi noussut ja oletan, että tätä juhlaa tulee seuraamaan pitkä heikon kehityksen periodi. Useissa osakkeissani kertoimet ovat jo hyvin korkeat, joten tuotto-odotus on laskenut. Toisaalta niin kauan kun raha on halpaa ja yritykset kehittyvät oikeaan suuntaan niin kertoimet voivat pysyä korkealla… Mene ja tiedä. :man_shrugging: Ajoittaminen ei kuulu strategiaan.

16 tykkäystä

Olipa kyllä hyvä huhtikuu täälläkin. Sanomattakin selvää, että ei taida jatkua ihan tähän tahtiin. 49,80% kehitys, jonka kunniaksi simaa tässä kilisteltykin :blush: 12kk tuotto huitelee 220%. Jos vuoden loppuun saan 10% per kk, jään ”eläkkeelle” 1.1.2022… päätös kutakuinkin tehty :blush:

42 tykkäystä

Kiva miten korkoa tulee korolle, kun salkut on jo erinomaisesta viime vuodesta vissiin vähän enemmän tuottaneet…! Mandatumin aot olis nyt 68%+ vuoden alusta ja ost 51,25%+

Firman aot +25%

Firman päätili, en saa % mutta suurin sijoitus qt ollut hyvä veturi.

12 tykkäystä

Täältä löytyy esimerkiksi salkku, että ytd % on miinuksella, ei montaa prosenttia, mutta on kuitenkin.

Salkusta löytyy mm. BBS, joka pudonnut ytd yli 30%, huipulta ostettu DCRB, n -35% ja LION n. -30%.

Suurimpana syynä tappion tekemiseen on kuitenkin liian suuri kauppojen ja veivausten määrä. Näistä kaikki eivät todellakaan ole olleet voitollista, vaan on ostettu huipulta ja myyty pohjilla.

Toiseksi laskin, että pelkästään tämän vuoden aikana Nordnetillä yli 100 kauppaa, näistä suuri osa ulkomailta, jolloin keskimääräinen kauppahinta nousee n. 10€.
Kun puhutaan n. 10k€ salkusta, on pelkkiin kaupankäyntikuluihin mennyt n. 10% tuotosta.
Tämän olen huomannut ja tiedostanut ja lasken tämän aloittelijan virheeksi, josta tulee ottaa opiksi.

Kaikkiaan tämänkertainen “paluu sijoittajaksi” tapahtui viime elokuussa ja sieltä katsoen ollaan kuitenkin pikkuisen voitolla, mutta todella kaukana niistä luvuista, mitä esim. indeksi on tuottanut.

47 tykkäystä

image

En ole ennen jakanut tänne mitään, mutta nyt jaan, kun menee erityisen huonosti.

YTD OMX Helsinki GI +12,43%
YTD Mun salkku +2,81

Tänäkin vuonna tähän mennessä olisi pitänyt saada kunnon nousuprossat, mutta kolme prossaa on vain noussut. Salkusta löytyy kaikenlaista, mutta muutamat ovat tipahtaneet reippaasti ja vielä “vähän” yllättäen. Eipä siinä, varmasti omia mokiani ja tyhmyyttäni. Muutamia olen myynyt ajoissa, yhdenkin tuossa myin ihan hetkittäin, mutta joidenkin osakkeiden uskon aidosti ja oikeasti nousevan vielä kuopasta. Plus jotkut ovat nousseet minun mielestäni yllättävän vähän, mutta onhan mulla ollut muutamia isoja positiivisiakin yllätyksiäkin ollut. :blush:

22 tykkäystä

Mutta salkku on perustettu vasta joskus maalis-huhtikuussa? 3% tuotot 2kk aikana? Pidä tuo pidempään niin olet yksi maailman kovimmista sijoittajista.

7 tykkäystä

Otin huonosti tuon kuvakaappauksen :confused:, tuo on ihan tammikuusta lähtien. :blush:

3 tykkäystä

Tässä on omaa hippaleikkiäni indeksin kanssa. Nyt olen vähän häviöllä. Niin nousin minäkin Evon, Revenion ja Qt:n kyytiin, matkaliput vain olivat kalliita. Aika näyttää, myöhästyinkö. Ei väliä, puksuttelen vaan omaan tahtiin.

13 tykkäystä

Kikkailuni Harvian kanssa on syönyt tuottoprossaa kivasti. Tarkoitus oli siis laittaa rahat toiseen osakkeeseen, mutta päädyinkin takaisin Harviaa :roll_eyes:

Edit: siis ei tää yksin kikkailun syy oo. Pari omistusta lasketellut vähän.

8 tykkäystä

Hyvä tuotto silti :slightly_smiling_face:

Harvian kanssa on ollut aina aivan turha kikkailla, ellei tiedä tarkoin mitä tekee.

6 tykkäystä