Salkkujen tuotto-%

2021 YTD +40% ja kesäkuu vain hätäisesti plussalle. Osakkeet kehittyivät yleensä ottaen hyvin, mutta Evolution Gaming on salkussani suurella painolla ja sillä on ollut heikko kuukausi, joten salkkutasolla pysyin lähellä nollatuottoja.

Yhdyn @Koti-isa toiveeseen pitemmistä ajanjaksoihin. Alla oma 5v. tuottoni (ei sisällä aivan kaikkea ja salkku ei vielä ihan 5v. vanha) Nordnetin laskukaavalla: 265%.

Kehitys on ollut aika nousujohteista ja koronan pohjilta aikamoista menoa. Vuoden 2018 dippi oli lähinnä Martelaan ja Innofactoriin liittyviä epäonnistumisia.

Lumipallo- ja korkoa korolle -efektit ovat kyllä hieno juttu :). Euromäärät alkavat jo olla merkityksellisiä…

11 tykkäystä

Tässä 5v tuotto. Perustin NN tilin lähinnä kk-indeksisijoittamista varten, joka näkyy alkupään tuotoissa. Nyt olen keskittänyt osakesijoittamisen pitkälti Nordnetiin.

11 tykkäystä

2-3 vuotta olen laittanut pikkueuroja rahastoihin, 2019-2020 aloitin osakepuljaamisen.
Alkuun omistin Viafin Service Oy, Hertz, Norwegiania 2020 alussa.
Noh, huonostihan siinä kävi. Holdasin kaikki nuo 2020 syksyyn asti, osa on edelleen olemassa parempien aikojen toivossa lottolappuina ja muistutuksena paremmasta analyysistä tulevaisuuteen.

Alkuvuonna 2020 ei ollut laittaa osakkeisiin kiinni rahaa ollenkaan vaikka olisi mieli tehnyt.
2020 syksyllä aloin ostamaan vety osakkeita pikkuhiljaa, Nel, Ceres power, FuelCell, Cell Impact ja jokerina 89 Bio inc.
En tuossa vaiheessa kristallipallosta nähnyt tulevaa tammi-helmikuun vety hypen laskua ja ostin lisää huippuhintaan Ballarpower, Hexagon Purus ja tankkasin NEL asa.

Turpaanhan siinä tuli:

Eli 0% salkku saatiin -40% aika hujauksella.

Tarinan opetus, luota omaan analyysiin, Hexagon puruksen arvostin 30Nok, johon se hypen jälkeen palasi. Ostin tuota toki huippuhintaan koska uskoin oman analyysin menneen kunnolla vihkoon ja positiiviset uutiset tilauksissa nostivat luottoa. Myös Ballard power, sama homma.

Nyt ois sitten tarkoitus pohtia tarkemmin mitä ostaa ja hajauttaa salkkua paremmin.
Positiivinen yllätys oli neljä osakepoimintaa alussa jotka tuottivat voittoa myytäessä (Viafin oy 36%, Ceres power holdings 20%, 89 Bio inc 10%, FuelCell Energy 9%)
Ceres luovuin juuri ennen brexitiä koska en osannut arvoida sen vaikutusta.
FuelCell energyn myin liian aikaisin, nousi parin viikon päästä ja arvo kolminkertaistui.

Katsotaan tilannetta taas uudestaan, nyt pitäisi etsiä vahvat osakkeet pitkään juoksuun ja unohtaa puljaamiset pikavoitoissa. Energia / uusuituvat varmaan löytävät jatkossa salkkuun.

55 tykkäystä

Menee pikkuisen aiheen ohi mutta miten oikein laskette YTD-tuoton jos olette tehneet kauppoja alkuvuoden aikana? Jokainen osto ja myynti kun muuttavat sijoitetun pääoman määrää ja useampi kauppa tekee laskemisesta jo kovin monimutkaista.

1 tykkäys

Laskuviikko taasen takana -6%. YTD edelleen karvan päälle +40%. Odotukset syksyn suunnalla, jota odottelen levollisin mielin.

8 tykkäystä

Ihan olen itse katsonut mitä mandatumin appi näyttää tuotoksi ja tietysti ihan oikeasti katson euroja tuottona, ei niinkään prosentteja.

Mulla ei todellista kaikkien salkkujen tuottoa oikein tahdo saada ulos kun tilejä on useita ja vanha päätili ei edes anna kuin jotain Pdf raportteja…

Tämä on mandatumin aot ja ost kombo, jotka aktiivisessa käytössä.

Arvioisin mutulla, että ytd kaikista tileist voisi olla n. 50+%

Tällä tilillä on jo 422 kaippaa​:roll_eyes::thinking:, noh niin kauan kuin tuottoon tuollaista otetaan ne kuluina tuoton hankinnassa vaan.

Tässä vain 154 kauppaa ja mörnii reippaan 25% tuotoissa…

Muutamia kalliita hutivetoja osunut…

Ns. Päätili sis. Mm. Qt, kamux, harviaa, it-palveluja jne. Ja siellä mennyt oikein mukavasti, varsinkin kun vuoden alussa lähes puolet oli qt groupista. Samoin siellä mm. Revenio ja talenomit.

Tuo ost ja aot yhdistelmä on n. 6x 2020 alusta nyt, eli siinä on ollut tuotot kohdallaan ja saatu ihan uutta rintamaa avattua.

6 tykkäystä

tuotto

Heitetään nyt omakin käppyrä tänne ihmeteltäväksi. Osakesijoittamisen aloitin vuonna 2014 ja ensimmäiset vuodet mentiin pääasiassa perusvarmoilla Suomi-osakkeilla… salkussa oli milloin Sampoa, Nokiaa, Bittiumia ym. ja kuten kuvasta näkee niin tuotto oli nousumarkkinassa ihan ok mutta ei juuri poikennut indekseistä.

2019-2020 talvella, juuri ennen koronaa, aloin miettiä että jos tässä meinaa oikeasti vaurastua niin jostain pitäisi keksiä keino repiä ylituottoa indekseihin nähden. Lueskelin paljon sijoituskirjallisuutta ja kuuntelin erilaisia kontraustarinoita siitä miten omaisuuksia on tehty ostamalla halveksittuja, syklisiä yhtiöitä syklin pohjalta eli silloin kun niitä on saanut naurettavan halvalla.

Koronadippi maaliskuussa 2020 tuli oikeastaan kuin lottovoittona allekirjoittaneelle; olin jo aiemmin alkanut siirtää varoja näistä perusvarmoista lapuista syklisempiin esim. öljyyn tai terästeollisuuteen ja yhtäkkiä ihan laadukkaitakin firmoja sai alle puoleen hintaan tasearvoon nähden. Dipistä salkkuun päätyi kaikenlaista arvokamaa… kaivosyhtiöitä, öljyä /tankkereita, mReittejä, pankkeja ym. epäseksikästä mitä nyt vaan halvalla sai.

2020 kesä ja syksy meni näiden koronaostosten mörnimistä katsellessa kun samaan aikaan teknot porskutti ohi vasemmalta ja oikealta, ihan ‘pari’ kertaa joutui muistelemaan vanhojen kontraajien oppeja… ollaksesi oikeassa sinun täytyy olla ensin väärässä ja vaikeinta on odottaminen tulivat kyllä tutuiksi mantroiksi.

Jenkkivaalien jälkeen sektorirotaatio lähti sitten kunnolla käyntiin ja minun pääasiassa syklisistä arvokeisseistä muodostuvan salkun tuottokäyrä näyttääkin sen jälkeen lähinnä jonkun hypeosakkeen käppyrältä. Vastaavan ylituoton saaminen ei jatkossa ole millään tapaa itsestäänselvyys mutta tarkoitus olisi jatkaa samalla tyylillä arvoa metsästäen (siihen sivuun voi ottaa vaikka jotain meemiosaketta swing-treidiin), mikään ikuisuus-salkkuhan tämä nykyinen kokoonpano ei ole vaan pyrin siihen että jokaisen sektorin/yhtiön kohdalla olen miettinyt sen oman exit-strategian valmiiksi siihen hetkeen kun sykli on tarpeeksi ‘kypsä’ tai osake on saavuttanut oikean arvonsa.

27 tykkäystä

Työkaveri sai minut kanssa ylipuhuttua sijoittamisen ihmeelliseen maailmaan heinäkuussa ’20. Alku oli hivenen kankea, ja voisin varmaan kirjoittaa kirjan ”How not to start investing”. Panikoin helposti jos ostokseni meni ~10% miinukselle, ja jos satuin löytämään voittavan hevosen, myin sen ~10% kurssinousun jälkeen pois. T. Kaksi kertaa QuuTin mukana olleena 40-55e välissä…

Lokakuussa jenkkivaalien aikaan olin jo laittaa päätä pensaaseen, ettei tästä mitään tule. Salkku oli -18% ”alltime” miinuksella, ja kovasti tuumin, että kuinka tilanne purkautuisi.

Kuvittelin päässäni, että nyt tarvitaan firmoja, jotka luulen tekevän tässä oudossa maailmantilassa kovan tuloksen. Salkun noususta tänä vuonna saakin paljon kiittää mm. Harviaa ja Keskoa.

YTD näyttääkin jo aika komealta. Paljon tekisin asioita silti eri tavalla. Salkussa on mm. 4 jenkkifirmaa jotka ottivat kovasti turpaan, kun smallcapit hakattiin maan rakoon. Onnekseni voin todeta, että näihin lottolappuihin en alunperinkään lähtenyt kovin suurella panoksella.

Suurimmat virheet liittyvät kyllä vahvasti FOMOiluun, ja just johonkin Stocktwitsin selaamiseen, mistä ei seuraa kuin paha mieli ja nopeasti tehdyt, usein tyhmät ratkaisut.

Tällä hetkellä mietinkin, myynkö esim nuo fomoilufirmat tappiolla pois, vai odotanko sitä kaunista päivää kun salkussa klo 16.30 joku lappu keulii 100%. Tuollaiset volatiilit firmat, voi kyllä jälkikäteen todeta, ei sovi mulle.

20 tykkäystä

Tässä on Nordnetin tuottokäppyrää 3v ajalta. Kk-säästöllä meni pelkästään indekseihin pitkälle vuotta 2020, mutta olisipa vain ladannut ylimääräiset vaikkapa moniin tämän hetken omistuksiin mieluiten jo käppyrän alussa🙂. Tuossa tämän vuoden helmi-maaliskuun aikana tuli maksettua vähän oppirahoja, mutta ytd on niistäkin huolimatta kuitenkin 22,9% ja tyytyväinen olen tämän hetkiseen kokoonpanoon. Tähän mennessä tänne on mennyt pelkästään palkasta lisäyksiä silloin tällöin.

Maltilliset on prosentit monen hurjiin lukemiin verrattuna, mutta haaste ja oleellista on kuitenkin miten ne kehittyy pidemmällä ajalla. Jos ikäisilleni koskaan työeläkkeitä maksetaan niin sinne on aikaa semmoiset 30-40v😎.

25 tykkäystä

Tähän meni yli 2,5 vuotta, olen oikein tyyvväinen tähän, vaikka tällä palstalla näkyy paljon hurjempiakin prosentteja. Psykologinen raja on nyt ylitetty, mutta sitten, kun sijoitusuraa on kestänyt noin 10 vuotta, niin osaan sanoa, että millainen sijoittaja olen (no nyt olen vekkuli aloittelija) - tuurilla voinee porhaltaa viisikin vuotta ja tällaisina vuosina noviisi voi tehdä valtavat tuotot. Toistaiseksi olen aloitteleva sijoittaja, jonka onnistumiset on perustunut enimmäkseen tuuriin ja epäonnistumiset tyhmyyteen. Ei silti, olen iloinen ja tässä ylpeänä tulin hehkuttamaan tätä tänne - kaikesta huolimatta. :sunglasses: :cowboy_hat_face:

Kannattanee huomioida, että mun YTD on viisitoista prosenttia, eli Helsinki GI:tä olen jäljessä tänä vuonna. Nyt mä lähden onneissani mökkeilemään! :upside_down_face:

34 tykkäystä

Tyytyväinenhän tässä pitää olla, kun pörssi tarjonnut hyvää tuottoa. Alle keskipalkkaisena tällaiset vuodet tekevät mentaalipuolella mannaa toiveelle siitä, että eläkkeellä saa syödäkkin. Viimeiset 3v lähentelee 250%. Mikäs siinä, kun markkina lapaan tarjoaa.

Salkun koostumus edelleen Suomi painotteinen. Harviat, Qt ja Kamuxit löytyy täältäkin. Firmoja kiertää sen 7-10kpl.

Mielenkiintoisin oppi on hyvin pienen pääoman “swingisalkku”, jolla pyrkinyt ottamaan näkemystä räikeästi aliarvostettuihin firmoihin / fronttaamaan Inderesefektiä. Tämä on tuottanut muutaman prosenttiyksikön enemmän kuin tylsä hold salkku, joten tämä leikki saa edelleen jatkua. Pitää verottajallekin vähän maksaa.

22 tykkäystä

Karvaa auki 90% mennään ytd. Maistuu :beer: 100% kohdalla tarjoan kierroksen :joy:
kuva

58 tykkäystä

Ai jai jai. Tarviis kiriä, onneksi ollaan vasta takasuoralla :wink::heart:

2 tykkäystä

98,5%, rasahtaako se huomenna sitten satanen ytd :beer:
Tecnotee antoi vetoapuja. Kamux ath close ja Rapalakin nojailee.

24 tykkäystä


Osakesäästötilin YTD 50% paukku tänään rikki! Hyvällä hajautuksella keskimäärin 8-10 yhtiötä salkussa jotka alkuvuoden toinen toistaan paremmin ovat performoineet.

Sitten onkin peiliin katsomisen paikka; AOT reilusti pakkasella tänävuonna. Käytännössä ollut pelisalkkuna itsellä. Vetyhype riskit on suurinpiirtein tiedostettu, mutta silti on tuli lähdettyä mukaan helpon rahan kiilto silmissä, nooh kuullostikin liian hyvältä ollakseen totta, ja oppiahan tästä rutkasti on tullut. AOT:lla kuitenkin hyvin pieni osa varallisuudesta, lähinnä pahan päivän varalle, jotta ei osakesäästötiliä tarvitse lähteä purkamaan jos rahalle tarvetta.

Kaikenkaikkiaan erittäin onnistunut vuodenpuolisko, yhteensä sijoitusvarallisuus kasvanut alkuvuodesta 42%, eli rapiat 11k€, jonka tälläinen 19-vuotias korkeakouluopintoja syksyllä aloitteleva ottaa suurin sylin vastaan. Ja tottakai kiitos kuuluu jälleen foorumille ja Inderesille, jotka ovat auttaneet omia sijoituspäätöksiä tehdessä korvaamattomasti! :hugs:

51 tykkäystä

Wow, haluatko avata lisää millä lapulla tuon teit?

7 tykkäystä

No nyt voin tarjoo :+1::fire:

Ytd
kuva

61 tykkäystä

On tämä aikamoinen peniksenvenytystopikki :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Mikäli siellä joku aloittelija harmittelee niin ei kannata. Aikalailla turhaa esitellä joitain YTD-lukemia, koska sijoittaminen jos mikä on maratoniin verrattava suoritus. Veri punnitaan, kun loppumatkasta ollaan hapoilla ja taju meinaa lähteä. Harva täällä on ollut mukana viittä kymmentä vuotta markkinoilla, saati enempää, jolloin salkkukin alkaa kooltaan näyttää jo joltain ja oppii ehkä huomaamaan miten reagoi, kun salkusta sulaa vuoden parin palkka noin esimerkkinä

Tälllaistakin tulee tapahtumaan. Muistakaa riskinhallinta ja hajautus!

26 tykkäystä

Allekirjoittaneen sijoituksilla on ollut hivenen tiukemmat ajat ja YTD on jo tippunut +30 %. Ei varsinaisia virheitä. Isot sijoitukset ovat vaan ottaneet hittiä viime aikoina. Niitä on kyllä veivattu ihan menestyksellä, mutta kun putoaa niin putoaa. Rauhallisin mielin silti ,koska en ole salkkua tyhjentämässä lähiaikoina. Salkussa isolla painolla huipulta myydyt Scorpio tankers, joka ostettiin erissä takaisin hivenen turhan aikaisin. Hyvä sinänsä, että tyhjensin pajatson huipuilta. Sama tarina Smart E:n kohdalla. Orocossa pieni kevennys huipuilta ja odotan sen kevennyksen takaisin ostoa. Voxturin kohdalla en ole veivaillut - on sen verran äkkiarvaamaton kohde, että keulii taatusti sillä sekunnilla kun painan myy nappia. Onnittelut vielä kaikille saunamajureille. Teillä on hyvä kyyti menossa.

27 tykkäystä

Salkun tuottokäyrän “ATH” v. 2018 :smile: koronamontusta näemmä juuri ja juuri palauduttu. Enkä edes myynyt kaikkea pohjilla.

Aikapaljon enemmän olisi rahaa, kun olisi sijoittanut indeksiin.

Onneksi tämä vuosi mennyt ihan hyvin:

36 tykkäystä