png)
Viimeinen kuukausi vähän heikonlaista, mutta olen erittäin tyytyväinen ytd-tuottoon. Olen siirtynyt pikku hiljaa varovaiselle moodille ja tarkoitus on, että jatkaa samalla linjalla tarvittaessa vaikka useamman vuoden. Pää ei kestä vetää näillä arvostustasoilla samalla riskillä kuin ensimmäisenä varsinaisena sijoitusvuotenani Q1/20-2Q/21. Vaikuttaa varovaisuuteen tietysti sekin, että salkun arvo alkaa olemaan jo huomattava osa kokonaisvarallisuudestani. Tässä on myöskin tullut vastaan vanha klisee, mitä enemmän tietää, niin sen vähemmän tajuaa ymmärtävänsä näistä sijoitushommista.
Jännä homma, vaikka kasvuyhtiöiden kanssa on tullut hermoiltua, niin Harvian kanssa ei ole toistaiseksi ollut missään vaiheessa ongelmaa. Harvia on salkun ainoa jäljellä oleva yhtiö keväästä 2020. Muilta osin vaihtuvuus salkussa on ollut liian suurta, täytyy koittaa jatkossa vähän rauhoittaa.
Viimeisimmät moovit: Q2/21 osarien aikaan henkilökohtainen tärinäkerroin meni punaiselle, lisäsin paljon käteistä ja jatkoin kasvuyhtiöiden keventelyä.
Tämän hetkisellä hintatasolla ajattelin pitää käteistä vähintään 20%, nyt käteistä 1/3, Harviaa 1/3, Remedyä 5,5%, loput maltillisilla kertoimilla varustettuja eli Tietoevry, Oma-Sp, Solteq, Terveystalo, Siili, Tokmanni (Oma-sp:tä lukkunottamatta muut onnistuin kalasteleen kohtuullisen hyvin viime aikojen dipeistä jonkinlaisella turvamarginaalilla). Hiukan arveluttaa jatkossa noiden it-firmojen kannattavuus, mutta hyvää kasvua en juuri epäile.
Pahin prosentuaalinen tappio (rahassa onneksi vain noin 0,6% salkusta) oli Medexus, mutta en pidä sitä oikeastaan sijoitusvirheenä, niillä tiedoilla mitä oli kevättalvella kaytössa, niin ostolle oli hyvät perusteet ja kevennys jenkki Nasdaq listautumis hämmingin jälkeen oli mielestäni hyvä veto.
Pahin moka oli tammikuussa hankitun Evon iso possan pamahtaminen stoppariin juuri ennen q2 osaria ja lähes alimpaan mahdolliseen hintaan 1339Sek.
Muutamista hyvistä kasvuyhtiöistä olen luopunut liian aikaisin ja muutamasta suht. oikea aikaisesti, mutta kokonaisuutena on tuottoja jäänyt saamatta varovaisuuden takia, toisaalta vastapainoksi nukkunut olen hyvin.