Salkkujen tuotto-%

Arvosalkku. Ziisus :star_struck:…Öljy alkoikin keulia, juuri kun keveensin ekoihin nousuihin, kun hätäinen ja reaalimaailmaan siirretty assetteja. Toi poikkeama indeksiin…

9 tykkäystä

Syyskuu -9,60%. Harviat ja Keskot hakenut pohjia aika pitkään.

Ainut positiivinen juttu tais olla Modulightin IPO.

No, YTD yhä ~45,2% plussalla. Osakepaino enää reilu 50 pinnaa.

6 tykkäystä

Pudotus ei ollut ihan noin paha sentään vaan 1.6501/1.8590 = 0.891 eli noin 11%.

Oma salkku tuli tonttiin suunnilleen saman verran vaikka koitin puolustustaistelua dippien ostamiselle ja pomppuihin myymisellä.

8 tykkäystä

Paljon on tänä vuonna esitelty 40%+ tuottoja hieman vähättelevään sävyyn ja pettynein sanankääntein.

Salkusta löytyy tällä hetkellä:

-Remedy (80% salkusta)
-Harvia (15% salkusta)

Qt olen myynyt pitkin vuotta ja loput positiosta tuli myytyä pari viikkoa sitten. Jos en olisi all in markkinoilla ja rahaa ei pörssin ulkopuolella tarvisi, niin olisin vielä jatkanut kuutin omistajana.
En myöskään sulje mahdollisuutta hypätä uudestaan kyytiin jos hinta miellyttää ja on ylimääristä käteistä.

Vuoden tuottoon olen tyytyväinen. Jos sitä purkaa yhtiöiden suoriutumisten kautta, niin Qt ja Remedy ovat kehittyneet hyvin ja kasvu on ollut strategian mukaista. Näihin voin vaikuttaa omistamalla laadukkaita yhtiöitä ja tarkastelemalla kuinka numerot ja tarina etenee.

Harviaa tuli mahdollisuus vihdoin taas ostaa, kun kurssi on laskenut harvia bullin screaming buy hintoihin. Qt myynnistä tuli rahaa ostoon ja samalla sain siirrettyä pääomia aot → ost.

Käteistä hieman vielä jäljellä ja tarkoitus merkata Inderesin osakkeita iposta.

Makroa ja yleistä sentimenttiä tulee seurattua päivittäin ja myöskin minua kiinnostavia kasvuyhtiöitä seuraan sivusta vaikka en niitä olisi koskaan omistanut. Näin olen perillä myös muista laatuyhtiöistä ja niiden performoinnista pidemmältä ajalta.

Markkinoiden hinnoitteluun en kuitenkaan pysty vaikuttamaan, joten vaikka seuraan markkinaa päivittäin, on ostot ja myynnit varsin vähäisiä ja harkittuja.

Tavoitteena on ollut lyödä indeksi ja päästä yli 20% vuosituottoon, mutta päästääkseen parhaaseen lopputulokseen(vaurastumiseen pitkässä juoksussa) en lukitse itseäni tähän, vaan olen valmis katsomaan vuoden tai pari myös huonompia tuottoja, mikäli se johtuu markkinoista, eikä yhtiöstä.

Uudet sijoittajat tuntuvat juoksevan tuottojen perässä kovin herkästi ja sietävät huonosti tappioita, jolloin tulee tehtyä vääriä liikkeitä väärään aikaan.

Omistakaa laadukkaita yhtiöitä ja lukekaa laadukasta analyysiä :slight_smile:

12 tykkäystä

Samantyylistä sisältöä taitaa olla salkuissa, oma pohjakosketus tuli tuossa elokuun puolivälissä jonka jälkeen uraani, öljy, tankkerit jne keulineet ihan mukavasti… pääasia että indeksit biitataan, muuten tässä voisikin siirtyä etf-sijoittajaksi :slight_smile:

tt1

8 tykkäystä

Uraanimarkkina hellii, 50-80 pinnaa ollu osakepaino ja hajautus 2-6 yhtiötä, pelkkää uraania salkussa, välillä käyny jotain shipping firmoja. Alkutaipaleella vasta tässä hommassa ja sijoitettavat summat sen verran pieniä, että näen järkeväksi ottaa suurempaa riskiä. :slightly_smiling_face:

19 tykkäystä

päivitys

28 tykkäystä

Kai tässä pitää tyytyväinen olla, että olen ollut mukana. Vuodenvaihteessa olin nimittäin lähes tyhjentänyt salkun, kun tuntui kaikki olevan niin kallista. Nyt kun sinne taakse katsoo, ei harmita, että uskaltauduin hyppäämään taas rattaille. Mutta nyt alkaa kyllä taas olla jotenkin imua pois kyydistä, kun näyttää kulkupeli olevan muuttumassa mäkiautoksi.

12 tykkäystä

Eilen oli jostain syystä hulvaton nousu ralli, niin korjattiin kauniisti lähelle 70%ytd, valitettavasti kaikissa salkuissa ei ole yhtä hyvä kehitys, mutta kohtuullista kuitenkin.

6 päivää on nyt jälleen voitettu indeksit ja 5/6 ollut hyvää nousua.

4 tykkäystä

Onneksi on tällaisia päiviä…Qt:n osaria odoteltaessa…
Muutos %, päivä
+5,15 %
Muutos €, päivä
+117642,90

36 tykkäystä

Ihan vihkoon mennyt koko kesä mut nyt rupee korjaamaan. Leikkipalikkasalkussa on ollut hauskaa seurattavaa. Kupariin ja Kiinaan on uskoa.

6 tykkäystä

Onhan tää nyt outoa kun arvomiehenä vetää - rotaatio :face_with_hand_over_mouth:

16 tykkäystä

Tässä on vähän mun salkkujen kehityksiä, ei näissä ole mitään erityisen kiinnostavaa. Salkkuni ei ole kauheasti muuttunut tästä, siis koostumukseltaan tästä: Mitä sinulla on salkussa - #2433 by Sijoittaja-alokas. Fodelian myin ja ostin tilalle Digia, eipä muuta tule mieleen näin äkkiseltään mietittynä.

Heitän tähän vielä perustietoni, eli olen 36-vuotias tyyppi, joka tienaa vuodessa noin 36k. Sijoittamista olen harrastanut yli kolme vuotta, sitä ennen säästin kovasti ja maksoin reippaassa tahdissa pois asuntolainaani, joka on varmaan maksettu pois ennen kuin olen täyttänyt nelkyt. Mulla on pieni krytosalkku ja pankkitilillä jonkin verran rahaa.

YTD on nyt aika kiinni tuossa OMXHGI:ssä. Mielestäni tänä vuonna en ole tehnyt mitään isompia mokia, toisaalta en ole mikään fiksuin tyyppi ja olen vielä kovin tuore sijoittaja, joten en minä tätä peliä vielä osaa, mutta yritän parhaani. :slight_smile:

image

Kolmen vuoden jaksoa katsottaessa näyttää paljon paremmalta, olen tähän oikein tyytyväinen. :slight_smile:
image

Omasta mielestäni salkussa on paljon erilaisia hyviä yhtiöitä, pari hubbabubbaneverstopthemadness-positiotakin löytyy. :slight_smile: Seuraan sijoitusjuttuja eri tavoin viikossa noin 20-30h ja sen lisäksi mulla on varsinkin tuloihini nähden kova säästämisaste, joka sopii hyvin elämäntapaani. Kyllä tämä tästä.

image

Ehkä joskus vuosien kuluttua tällä “kovalla” työllä minä annan yhteisöllekin jotain. :slight_smile:

Kiitoksia kaikille yhteisötovereille! :slight_smile:

71 tykkäystä

1v on 53%. Koronadipin jälkeen otin käyttöön OST:n, mihin laitoin perustylsää settiä (Nordea, Fortum, Sampo) kun halvalla sai. Nyt siellä on myös vähän sähköautoja, jotta on edes jotain mitä jännittää.

15 tykkäystä

Pistetään pitkästä aikaa myös oma arvomörnijä-OST jakoon. Salkusta löytyy pelkästään tylsiä suomalaisia pienyhtiöitä.

Syyskuussa salkku otti komeesti turpaan. Tecnotree oli yksi syyllinen, mutta vastuu jakautui kyllä tasaisesti.

Lokakuu on alkanut pirteämmin ja syyskuun lasku on melkein otettu kiinni.

Perustamisesta alkaen OST on tuottanut selvästi yli omien tavoitteiden. Salkku on ollut olemassa 1v ja vajaa 10kk. Nokian Renkaat myin pois, mutta muuten lapuista on pidetty kiinni ja uusia lisätty pitkin matkaa.

18 tykkäystä

Oma suorien osakkeiden tuottokuvaaja on pomppinut indeksin päällä koko vuoden. Aina kosketuksen jälkeen yrittää päästä irti, mutta toistaiseksi gravitaatio on voittanut ja mittelö on jatkunut.

Suomi osakkeet menneet hienosti, ulkolaiset paljon kehnommin. Ehkä pitäisi peuhata vaan täällä kotopörssissä ja ottaa kaikki ilo irti inderesin sijoitustutkimuksesta.

Siitä pitää kyllä olla tyytyväinen, että pohjoismaisillä pienyhtiöillä täytetty salkku on mennyt erittäin hyvin
verrattuna First North 25 -indeksiin.

image

13 tykkäystä

OST salkku avattu pitkään pitoon maaliskuussa ja hyvin tuo menee. Alkuun laitoin kaikki kiinni antiin ja myin ne hyvällä tuotolla ja sitten jaettu neljään kohteeseen ja näillä menty. Tällä viikolla Nordeat ulos ja Neles sisään.

5 tykkäystä


Tänään salkkuni täyttää 2 vuotta :partying_face:

20 tykkäystä

Heinäkuussa käytiin yli 77% kohdalla, mutta nyt taas lähes 75%. Henk. Koht. Ost+aot mandatumissa. Ns. Aktiivinen tili yhdistelmä (täällä ei ole qt, talenom tai kamux ollenkaan, ne päätilillä).

Eli dippi on paikattu.

1,5% ath piikistä… Suoraan sanottuna aika eksoottisella sisällöllä harvian lisäksi.

7 tykkäystä

Viljon malli on henkisesti kevysempi kuin tämä omani:

YTD
10.8.2021: 135%
15.10.2021: 101%

Tuo on Nordnetin lukema, jos katson omaa pääomaa niin se on reilut 80% siitä mitä oli 10.8.

Siinä kävi ennalta arvatusti, etten uskaltanut dippiä oikein kunnolla ostaa.
Tyytyväinen pitää silti olla, ja nöyrä :slightly_smiling_face: Aikaa ja vuosia on, ja tää on vaan rahaa.

17 tykkäystä