Salkkujen tuotto-%

4 vuotta 7kuukautta takana tätä harrastelua. :slightly_smiling_face::relaxed::hugs:

115 tykkäystä

Jenkkisalkulla ihan jees 1V :slight_smile:

21 tykkäystä

Sijoittamista takana 669 päivää
Keskimääräinen vuosituotto: 15,0%
Lokakuun tuotto: -3,3%
YTD: 23,3% (S&P 500: 22,6%; Nasdaq 100: 23,0%)
Kokonaistuotto (2.1.2020): 29,1% (S&P 500: 42,5%; Nasdaq 100: 81,5%)
Drawdown: 10,0%

Ei tullut SP500 ohitusta tässäkään kuussa, vaan sen sijaan tuli jo toinen -3,3% kuukausi putkeen :smiley: Ensi kuussa taas plussan puolelle? Taitaa mennä ensi vuoteen tuo SP500 ohittaminen :smiley:

6 tykkäystä

Näin se menee kun Qt on 75% painolla…
SALKUN TUOTTO

Valittu aikaperiodi

-21.27%

1 viikko

-20.04%

1 kk

-3.85%

3 kk

8.38%

6 kk

24.38%

1 vuosi

343.08%

18 tykkäystä

Todella kova suoritus, hatunnosto täältä! Saako kysyä onko tuossa vipua kuinka paljon? Muutenkin syynäsin nopeasti Sharevilleäsi, niin huolelliselta ja harkitulta etenemiseltä vaikuttaa. Ja ikääkään paljon mitään vielä, tosta on erittäin hyvä jatkaa varallisuuden kerryttämistä! Astu joskus valokeilaan ja rykäise kunnon salkkupäivitys ja hieman strategiaa, ja kuinka olet saavuttanut tuon tuoton! Kuinka monta potentiaalista tai pätevää sijoittajaa täällä onkaan, jotka eivät äänessä kauheasti ole tai joita en ole huomannutkaan?

18 tykkäystä

Taas on yksi monttu lapioitu umpeen. Takana on vuosi suorilla osakkeilla pelaamista ja jälki on sen näköistä. Koen kuitenkin nousseeni joka montusta fiksumpana, niin ei tämä vuosi hukkaan ole mennyt. Paljon virheitä tehdään edelleen, mutta koko ajan niitä pyritään vähentämään.

Kuvassa aot+ost, ost on tappiolla muutaman satasen.

24 tykkäystä

Piti kvartaalin välein laittaa tänne käppyrää, mutta kiireiden takia sijoitusten seuranta ja foorumilla notkuminen on ollut ihan olematonta. Muutoksia ei OST:llä ole, Fortum + Harvia + Sampo + Tecnotree ollut kesäkuusta asti. Sama jatkukoot kunnes saan raavittua kasaan rahaa seuraavaa ostoa varten, mistään ei pitäisi olla tarvetta luopua.

TA ei kuulu vahvuuksiin, mutta onkohan tuossa YTD+100% kohdilla on jokin vastustustaso, jonka läpi pitää breakata kunnolla? :grin:

18 tykkäystä

Pystyykö tuota vastustasoa jollain parametreillä muuttamaan, kun itsellä se oli jostain syystä laitettu jo tuohon 65% tasoon? Auttaako viesti Nordnetin asiakaspalveluun? :thinking: :smiley:


Olen suhteellisen tuore yrittäjä ja firmalle on salkku avattu 2020 kesällä. Tarkoituksena mm. YEL:n sijaan kerryttää eläketurvaa sijoituksilla. Uutta pääomaa (firman tulosta) olisi tavoitteena jättää yhtiöön joka vuosi noin 50t€. Palkkaa en ajatellut nostaa juurikaan 20t€ enempää, koska menot melko maltilliset ja mm. asunto maksettu. Tuo noin 20t€ on myös verotuksen kannalta aika lähellä optimia, ellei sitten satu olemaan paljon hyödynnettävää kotitalousvähennystä tms. Jos pääsisi 15% tuottotavoitteeseen, olisi kymmenen vuoden päästä ehkä sen verran, että voisi halutessaan työt lopettaa. (ehkä ne voisi jo aikaisemminkin, mutta jos edes sinne asti jaksaisi)

Mennyt kehitys ei varmastikaan ole tae tulevasta ja oma sijoitustyyli on sellainen, että kuoppiakin matkalle varmasti kertyy, mutta toivottavasti myös kumpareita. Itseaiheutettuja kuoppia pyritään vähentämään ja tänäkin vuonna taas opittu sen suhteen lisää. Ne ei näy niinkään näissä firman käppyröissä, vaan OST:n surkeassa tämän vuoden kehityksessä. (+9% ja etumatka indeksiin lähes syöty ja etumatka johtuu suht varhaisen vaiheen myynneistä korona-dipissä). Varmaankin noin 20t€ menee OST:n puolella tänä vuonna omien hölmöyksien piikkiin, mutta on toki ollut myös vähän huonoa tuuriakin matkalla.

13 tykkäystä

Kovaa volaa salkussa… Vaihtuuko osakkeet tiuhaan vai mikä siellä tikkaa ylös - alas?

Osakkeet ovat vaihtuneet aivan liian tiuhaan. Paljon olen tässä parantanut vuoden aikana, mutta tekemistä on edelleen. Lisäksi mukana on ollut paljon toivotaan toivotaan sarjaa. Pidin myös red eye Top picks salkkua välillä mukana. Eihän mulla salkun koko riittänyt sen pajatson kanssa, missä olisi pitänyt yhtenä päivänä höylätä prosentti ja toisena ostaa kaksi.

4 tykkäystä

Onko omassa analyysissä tullu vastaan FOMO:n lisäksi “sijoita voittajiin…älä häviäjiin” ?
Periaatteella voittajia kevennetään kun arvo nousee ja häviäjiä lisätään, kun ne laskee

1 tykkäys

Enemmänkin se oli alussa sitä, yritä ostaa pohjilta ja myydä huipulta, lopputuloksen ollessa monesti päinvastoin. Eli ihan täydellisesti räpeltämistä, jossa suuresti pelasti nousumarkkina.

Koska tässä ollaan sijoitusuran alussa, en näe tällä hetkellä mitään järkeä lähteä maksamaan veroja voittajien keventelystä. Ennemmin ostelen uudella rahalla jotain muuta, jolloin se voittajien suhteellinen osuus salkusta pienenee, jos tätä ajoit takaa.

2 tykkäystä

Olen käyttänyt sellaista strategiaa, että ostan yhtiötä ja sen jälkeen annan olla. Ei tarvitse olla oikeassa kuin kerran. Jos ostaa ja myy edestakaisin, niin pitää olla oikeassa todella monessa eri asiassa sekä markkinan yleisestä suunnasta. Se on paljon vaikeampaa. Suosittelen sitä lämpimästi muillekin.

39 tykkäystä

Eilinen Harvian nousu tarjoili salkun tuottoon mukavan nousun :smiley: Tässähän voi salaa haaveilla +100% YTD tuotosta.

12 tykkäystä

Itse pyrin tähän samaan, ostaa laadukasta ja vahvaa yhtiötä ja sitten vain antaa olla. Myyntejä vain jos yhtiön laatu alkaa rapautua. Psykologisesti tällainen on yllättävän haastavaa, kun markkinoilla jokaiselle osakkeelle on noteeraus joka arkipäivä niin houkutus käydä kauppaa on suuri. Tässä on vielä paljon tehtävää, vaatii paljon miettimistä ostopuolella.

6 tykkäystä

Täällä painetaan eteenpäin, todella tyytyväinen. Kokonaistuottoa painaa vähän pari lyhytaikaista mörnijää, joilla suhteettoman suuri osuus salkusta (ahem remedy…)

Uudelleenjärjestelyä salkussa vähän, mm. Nordea ja OmaSP lähtivät, niitä defensiivisiin positioihin.

6 tykkäystä

OST Salkulla YTD -25,97%
Jos haluatte vinkkejä et miten samanlaisiin suorituksiin pääsee, niin kannattaa veikata voittajahevosiksi esim. Arocelliä, Paysafea, Clear Bluea ja Hyzonia. Näistä viimeinen vielä salkussa, eli negatiivinen tuottopotentiaali ei oo vielä kokonaan ulosmitattu, syvemmälle voidaan viel päästä.

Jos salkussa on alkuvuodesta ollut vielä esim. Aker Carbon Capturea, kannattaa myynnit ajoittaa alkuvuodesta vuoden alimpaan hintaan. QT:llä hyvä idea ottaa voitot satkun kohdilla ja pistää sit koko nippu laitaan.

Sijoitusstrategiana on ollut sekä tekemättömyys, että väärien asioiden tekeminen. Noilla pääsee jo pitkälle.

Pienenä kauneusvirheenä oon pitänyt salkussa uskollisesti alkuvuodesta varsin kohtalaisen siivun Harviaa, ilman sitä olisin päässyt kyllä paljon enemmän pakkasen puolelle. No, aina on tilaa mokata vielä lisää!

57 tykkäystä

Itse olen nyt elokuusta asti harrastellut pientä swingtreidailua OST:llä ja salkun tuottoprosentti nyt 1.5%. Paljon tyhmiä myyntejä onnistunut tekemään. Joko pohjilla tai juuri kun trendi lähtenyt vahvasti nousuun. Omilla kumminkin ollaan vielä.Paljon jo opittu tässäkin ajassa(ainakin luulen niin). Harmi kun danskella ei vaan ole hienoja graafeja mistä laittaa kuvia. :smiley:

1 tykkäys

Osakkeet hommattu liian suurella tietämättömyydellä ja parhaiten pärjääkin indeksirahastot… Kumpa olisinkin pysynyt poissa suorista osakkeista, mutta ei tässä onneksi millään miljoonilla pelailla.

6 tykkäystä

Tämän viikon ilonaiheeni:

Mulla on ollut tapana pitää hyvin yksinkertaista tilastointia, mihin olen laskenut mukaan kaiken käteisen ja kaikki sijoitukset. Mukaan en ole ottanut kotiani, joka on muutaman vuoden päästä maksettu pois, mutta kotini ei olekaan kyllä mikään sijoitus. :slight_smile: Jos vuositulot jakaa kahdellatoista, niin tulokseksi tulee noin 3k ja taustainfoksi laitan vielä tuottokäyräni, joka on ihan hyvä, mutta ei ihmeellinen:
image

Lokakuu 2018, tuolloin aloitin sijoittamisen (suluissa summa saamisineen, eli kaverit ovat olleet velkaa mulle)
image
Nyt marraskuun palkanmaksupäivänä näyttäisi käteisten ja sijoitusten yhteisarvoksi muodostuvan noin 90 000 euroa.

Osakkeet ovat nousseet hyvin sekä myös pienehköt krypto-omistukseni, mutta ratkaisevassa asemassa on ollut myös hyvin korkea säästämisasteeni, joka sopii hyvin elämäntapaani. Eipä ole jättimäistä salkkuja tai jättimäisiä tuottoprosentteja, mutta olen silti todella tyytyväinen ja en enää ole hirveän kaukana 100 000 euron maagisesta rajasta. :slight_smile:

Sijoittaja-alokas -nimimerkkini kuvaa hyvin kykyjäni, mutta ajan kuluessa ja kokemuksen karttuessa ajattelin, muuttaa nimimerkin “toista osaa”, eli seuraavaksi se olisi Sijoittajamies jne. :sunglasses: Kun hyväksyn itselleni tuon “ylennyksen”, niin korjaan tuon tittelini/nimimerkkini tai sitten jo oikaisen ja muutan, kun olen päässyt tuohon 100 000 euroon. :smiley:

91 tykkäystä