Salkkujen tuotto-%

HIenoa duunia kyllä. Tuo sästämisaste on kyllä kova (tästä puhuttu aikaisemminkin).

Eikös alokkaan jälkeen tule jääkäri… Ehdotan seuraavaksi sijoittaja kokelas… Sen jälkeenhän tulisi vänrikki… Jne

17 tykkäystä

Kiitos Takkuparta, kiva saada kehuja! :slight_smile: Olen vähän ylpeä kanssa :grinning: , ei pitäis kai tuollaista myöntää, mutta ihan siksikin jaoin, kun tiedän että porukka on tyytyväisiä täällä toistenkin puolesta. :+1:

Takkuparta, kiitos ehdotuksesta, eli muutan seuraavaksi sitten joskus itseni Sijoittajajääkäriksi, mutta sen aika ei ole vielä. :thinking:

Eikö me säästämisestä jotain puhuttu, että “kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat” ja se parhaiten nauraa kenellä on kuollessaan eniten varallisuutta etc. :upside_down_face: Nautin tästä elämäntavasta ja toisaalta kotini arvo on suunnilleen 8xvuoden bruttotuloni, eli kotiini olen panostanut aika paljon suhteessa tuloihini. Teen periaatteessa jatkuvasti ainoastaan vain etätöitä, joten kodin merkitys on siksi(kin) mulle erityisen suuri. :slight_smile:

18 tykkäystä

Hyvin on “vihreä” salkku noussut 3kk jaksolla, vaikka Hyzon ei ole vielä lähtenyt nousuun. (30% salkusta Hyzonia)
On siis:
NEL
REC silicon
Aker Offshore Wind
Cores cuggenheim (Polestar)
Lucid
Hyzon

14 tykkäystä

Vuosi täynnä sijoittamisen aloittamisesta ja vähän reilu vuosi Inderesin foorumilla. Tässä ajassa tullut valtava määrä kokemusta ja oppia, todella lämmin Kiitos koko tälle - erittäin laadukkaalle - foorumille. :+1: :pray:

Lähdin sijoittamisessa liikkeelle harkiten ja “yleisten suositusten” mukaan. Sijoitettava raha ei missään nimessä ole ollut eikä ole nytkään “rahaa jonka voisin hävitä” vaan säästettyä pääomaa, jota on tavoite kasvattaa aiemman pankkitilillä roikottamisen sijasta. Alussa meni isoin osa ETF:iin ja noin neljännes OSTille osakepoimintaan. ETF:t vihreitä + globaalia hajautusta: IQQH, LYM9, W1TA, HB Kestävä Energia, LYMS, EUNL - koska olihan “selvää”, että ilmastonmuutoksen vastainen taistelu lähtee kovaan vauhtiin Bidenin valinnan jälkeen. Osakkeista näköjään aivan ensimmäinen oli Harvia, sitten Tokmanni ja Fiskars.

Alku oli aloittelijalle psykologisesti tosi hankalaa, kun vieressä hyperaketteja ampui kuuhun, kaikki muukin nousi kovaa ja juuri aloittaneena yritin pitää päätä kylmänä, että kyllä nämä omat valinnat kuitenkin toimii ja että “aika on sijoittajan puolella.” Omat osakkeet siinä kohtaa 3-4 viikkoa(!) mörnivät hyvin maltillisessa nousussa. Ei ollut oikein hajua, millä syklillä osakkeet reagoivat osareihin tai muistakaan markkinareaktioista, saati sitten teknisestä analyysistä.

Pian löysin norjalaiset vihreät osakkeet ja erityisesti Zaptecin, johon tuli mentyä tammikuussa all-in. Räpsin voittoja poikki aivan liian aikaisilla myynneillä (OSTin puolellahan oli mahdollista veivailla ilman veroja…) ja hypin hädissäni uudelleen mukaan kurssin aina uudestaan karkaillessa. Salkku nousi raketin lailla yli 50%, josta pudotus alas oli yhtä nopeaa. Helmikuun alussa taas uusi parin viikon rakettinousu hetkellisesti yli 60%:iin, jossa hyvänolon tunne valtasi mielen ja kaikki tuntui tosi helpolta. Muistan kyllä miettineeni, että +60% kolmeen ekaan kuukauteen (vs. average ~7%) oli paljon, mutta huuma ja hype vei mennessään. Jäi myymättä siinä kohtaa ja kun päiväheilunta oli jo ollut suurta, sitä ajatteli aina uuden nousun olevan kuitenkin tulossa, vaikka trendi isoittikin alaspäin. Siitä sitten talven ja kevään aikana salkku suli takaisin lähtöruutuun ja pahimmillaan noin 5% pakkasellekin. Matkalla aivan hirveää veivailua, sekoilua ja varmaan kaikki muutkin aloittelijan virheet. Yöuniakin meni ja stressi näkyi ulospäinkin.

Toukokuussa yritin saada salkun sellaiseen malliin, että pystyn nukkumaan yöni rauhassa. Perussetiksi muodostui Harvia, Zaptec, Evo ja Media and Games Invest, jonka rungon ympärillä tuli tehtyä edelleen ihan liikaa liikkeitä.

Kesällä päästiin ihan ok tasaiseen nousuun, mutta syys-lokakuun yleinen dippi veti salkun taas miinukselle, pahimmillaan yli -10%, jota oli taas tsykologisesti vaikea hyväksyä. Tässä sitä kokemusta varmaan tuli kuitenkin taas reilusti lisää, vaikka laskupäivinä ja -viikkoina on vaikeaa pitää pää kylmänä. Nyt viimeisten osarien kohdalla salkussa on ollut MGI:tä (sis. minilongit) ja Zaptecia, vajaa 15% Spinnovaa ja pieni siivu Inderesiä annista.

Kaikkiaan salkussa on vuoden aikana käynyt reilut 40 osaketta ja 8 rahastoa. Kauppoja on ollut aivan liikaa ja välityspalkkioita on näköjään tullut maksettua ~23% alkuperäiseen pääomaan verrattuna. Sijoittaminen on vienyt vahvasti mennessään ja on jatkuvasti erittäin mielenkiintoista löytää uutta tietoa niin tältä foorumilta kuin lukemattomista muistakin lähteistä - niin lyhyen tähtäimen dataa kuin yleisempää tietoa.

Melkoista rallia on kyllä ollut salkussa, vaikka esim. Zaptecin ja MGIn tarinat ovat edenneet systemaattisesti aina vain parempaan suuntaan. Pitkäjänteisyys on avainsana jatkoon ja sitä tässä yritän joka päivä omaksua lisää.

image

44 tykkäystä

Viimeinen katsaus ennen joulukuun lopputulosta.

Ollut hyvä vuosi, sitä ei käy kiistäminen. Jo aiemmin avautunut omista hosumisista. Niiden takia tuotoista jäänyt useita prosentteja täysin turhaan toteutumatta. Jotenkin mieli on jännä. Nyt loppuvuodesta mieli jotenkin kääntynyt sellaiseksi, että olisi kiva, jos saisi pidettyä vuosituoton +50% päällä. Mennyt tekeminenkin jotenkin puolustusvoittoiseksi. Ajatuksena: Voisi kiikkustuolissa röyhistää rintaa, että minäpä onnistuin kerran saamaan päälle 50% vuosituoton. Kontekstina tähän: ollut markkinoilla nyt 5 vuotta, joskin ensimmäiset 3 vuotta tosi kevyesti, viimeisimmän vuoden oikeasti aktiivisemmin. Aina olen ottanut turpaan markkinoilta ennen vuotta 2021. Varsinkin 2020 räpeltäminen jäi harmittamaan. Tämä vuosi voi muuttaa kaiken. Toki markkinoiden edessä pitää olla nöyrä ja 1,5 kk:ssa ehtii käydä vielä vaikka mitä. Lisäksi kun pelaa pienillä pennosilla, on tämä tavallaan helpompaa eli nyt jos koska on vielä hetki olla selkeästi markkinaa parempi. Itse olen hajautusmiehiä, joten 2-3 nimikettä all in ei ole ollut missään vaiheessa strategiana. Siksikin tämä käppyrä miellyttää: tuottoa ei ole tehty superriskillä. Siinä näkee myös tehtyjen tuntien määrän, joka toivottavasti säteilee osaamisen kasvuna tulevaisuudessa.

14 tykkäystä

Käsittämätön vuosi ollut. Aiemmista vuosista poiketen olen mielestäni osannut hypätä kyytiin oikeaan aikaan ja päästämään myös irti helpommin oli sitten kyseessä nousu/lasku.

Nousujen takana ollut mm: Ethereum tracker, Catena media, Kollect on demand, Xbrane

20 tykkäystä

Kesällä avattu OST se vaan mörnii :face_with_raised_eyebrow: :expressionless:

ost

Tili on Suomi-osakkeista koottu, joista moni foorumin suosikkeja. Qt -12% tossa välillä, anyone? :smiley: Ostin dipistä mutta aaaaaaivan liian aikaisin. Kooltaan ihan vaan seurantapositio onneksi, mutta sitä on ollut kiva punaisena seurata. Muitakin suosikkeja on punaisena, tyyliin Remedy, Revenio, TietoEVRY.

Onneksi suurin osa pääomasta on muualla, ja AOT:n Microsoft ja Marimekko ovat molemmat kepeästi +45% kieppeillä. Se minulle tärkein osa-alue (koska siellä on suurin osa rahoista) eli rahastot ottaneet myös kovasti kiriä syksyn dipin jälkeen ja nyt +10,8%. Hankkiuduin eroon yhdesta kalliista Nordean rahastosta ja ostin tilalle halvemman joka on jo alle kuukaudessa kirinnyt +8,5%. Vähitellen ajan kanssa siirtelen näitä sitten vastuullisiin ETF:iin, mutta vielä en voi ottaa niitä pois vakuutuskuoresta. Uusi ETF-suosikki on iShares MSCI World SRI UCITS ETF.

Koko salkun tuotto YTD 11,9%, joka on siis samalla se koko ajanjakso jona olen rahojani ollenkaan sijoittanut (n. 6kk). Jos ekana vuonna pääsen suorilla osakkeilla indexin kanssa tasoihin niin olen tosi tyytyväinen, mutta jos en, niin onneksi 80% varoistani on muualla.

Olen oppinut itsestäni sen että jaksan kyllä olla myymättä dippien läpi ihan hyvin, mutta “FOMO” iskee tuskallisen vahvana jos haluaisin johonkin mukaan, mutta hyvää ostopaikkaa ei tule. Silloin ostan helposti liian aikaisin ja sitten kaduttaa.

8 tykkäystä

Oma Nordnetin salkkuni on tuottanut v. 2008 alusta tähän päivään mennessä +859% (eli +19% vuosituotto) . Matkan varrelle osuu niin hyviä jaksoja kuin myös pitkä ja piinaava “mörniminen” 2015-2019, jolloin vasta 2019 alkoi pysyvämpi nousu vuoden 2015 tasosta. Olkoon tämä muistutuksena itselleni, että toisinaan sijoittaminen on oikeasti pitkäjänteistä puuhaa ja välillä mennään vahvasti eri lailla kuin markkina :smiley:

Viimeaikainen nopea nousu on pääasiassa Harvian ansiota, ilman sitä tuotot olisivat selvästi paljon huonompia.

Edit: Heti alussa tuli finanssikriisi, mikä näkyy nyt pienenä alamäkenä graafissa mutta oli oikeasti iso juttu silloin.

image

79 tykkäystä

No nyt on sharpen luku kohdillaan…

Onkohan shareville ihan oikeassa?

12 tykkäystä

Tämän parempaan en ole pystynyt menneen 12 kk aikana. Reilut 150 % käyttämääni vertailuindeksiä paremmin kuitenkin. Ei ihan huono mielestäni, kun ottaa salkun melko laajasti hajautetun sisällön huomioon. Velkavipu selittää osan tuotoista.

Salkussa on ollut keskimäärin reilut kymmenen osaketta, joista yksikään ei ole kuulunut Inderesin palstan suosikkiosakkeisiin eivätkä olleet muutenkaan hypetettyjä. Osakkeet olen poiminut pääasiassa Pohjoismaista, hiukan myös jenkeistä. Kotimaiset konepajat ovat olleet yliedustettuina.

Yksi toimiala-ETF (vesi) löytyy. Huolella poimittujen aktiivisten osakerahastojen määrä salkussa on vaihdellut välillä 4 - 10 kpl ja niissä ovat painopisteinä olleet pienyhtiöt, Ruotsi, Baltia, Aasia ja pienesti myös Afrikka.

14 tykkäystä

Oman salkkuni tuotto 3 vuodelta. Aika karu alku mutta oikeaan suuntaan mennään.

Pojan salkkua hoidettu hieman paremmalla menestyksellä alusta alkaen. Mentulaa lainatakseni: "ei voi muuta sanoo kun hattua nostaa. "

On muuten tyhmin lause ikinä. :smile:

Edit. Lisään sen verran että nämä tuotot on tehty omistamalla ihan oikeita tulosta tekeviä yhtiöitä eikä kryptoilla tai millään toivotaan toivotaan osakkeilla mikä nyt sattuikin vahingossa menemään hyvin. Tämän ei ole tarkoitus olla provo mutta mainitsin sen koska asioilla on vissi ero.

21 tykkäystä

Vuoden alusta: -5,75%(ei sisällä osinkoja, pelkkä arvonmuutos siis). Välttämättä ei tänä vuonna oikene plussalle enää, mutta just katsoin kalenterista, että ensi vuonna on taas uusi vuosi tulossa :open_mouth:

33 tykkäystä

@Villester Kuulostaa hyvin samanlaiselta tarinalta kuin omanikin. Noin vuosi sitten aluksi oli kovaa nousua ja ihmettelin kuinka helppoa homma on, sitten kun tulikin lasku lähtöpisteeseen niin kyllä siinäkin oli ihmettelemistä. Itsellä tosin osakkeita ollut 5-10 firmalta ja en ole enää hetkeen lisää ostellut, yksinkertaisesti paniikki iski osakkeiden laskussa ja ei vaan uskalla enempää rahaa laittaa kuin rahastoihin.

3 tykkäystä

Mörniminen näemmä jatkuu. Ja koska salkkuun tulee lisättyä jatkuvasti uutta pääomaa/tehtyä uusia ostoja, niin jokainen romahdus on arvollisesti entistä suurempi :smiley:

5 tykkäystä

Nyt kun oma salkku on 1kk aikana ottanut 16% dunkkuun, on aika zoomata hiukan ulos. Hyvinhän tämä edelleen menee, ja kaula indeksiinkin pysyy. Eipä tuo niin vakavaa ole, vaikkei se aina pysyiskään.

Salkussa veivaaminen on hyvin vähäistä. Suurin osa tuotoista ja tappioista on tullut Qt:ta, Tecnotreetä, Kamuxia ja Evoa holdatessa. Holdaan näitä jatkossakin. Aikajännehän se on minulla toivon mukaan vuosikymmenissä.

16 tykkäystä

Perinteinen salkun tuotto päivitys…

Tappiota on tullut pahiten Solteqista ja tällä hetkellä salkussa olevista on reiluhkosti miinuksella Aspo ja Tokmanni. Kamuxia onneksi kevensin kesällä Saksan sekoilun jälkeen ja myin loput Q3 osarin jälkeen.
Harviahan salkkua on paljon liikutellut, mutta nykyään paino on jo inhimillisempi.

Tässä on nyt sitten enemmän ja vähemmän seivailtu loppukesästä lähtien ja niinkuin käppyröistä näkyy niin marraskuun alusta otettu tosi varovaisesti.
No, tänään sitten vähän availin hanoja, mutta varovainen olen edelleen ja nukun iso käteispossa tyynyn alla kunnes kertoimet on vähemmän jännittävällä tasolla.

Luin Pörssi-ilmiötä kirjan (aika raskas) ja siitä vinkkinä olen seuraillut S/P 500 pitkän ajan rsi käppyrää ja ajatellut säätää käteispainoa vähän sen mukaan. Voi olla, että oon hakoteillä, mutta ei se varmaan katastrooffi ole jos on varovainen tällä hetkellä.

Olikohan se Heikki Keskiväli joka kirjassaan sanoi siihen suuntaan, että markkinoita ei kannata yrittää ajoittaa, mutta pieni säätö pahojen pörssiaikojen varalle ei ole pahitteeksi. Jarkko Aho ja Svanne Holmströmmi oli vähän samoilla linjoilla.

Olen päättänyt olla myöskin tyytyväinen tämän vuoden tuottoon ja jos tulee Indeksiltä pataan ison käteispossan takia tulevaisuudessa, niin sitten tulee. Eiköhön tässä vielä joskus tule tilaisuuksia palata satasella markkinoille.

23 tykkäystä

Meni ehkä vähän väärään ketjuun minun historiamuistelot, ne sopisivat paremmin sittenkin tänne. Pari salkkuni graafia - finanssikriisin ajalta ja sen jälkeinen aika.

En osaa siirtää ketjuja, joten yritän linkittää ne tänne (jos joku osaa siirtää, voi siirtää puolestani :slight_smile: )

1 tykkäys

Entä, jos tämä onkin eläkerahasto, jonka nousua ei voi enää odotella vuosikymmeniä muualla kuin mullan alla?

1 tykkäys

Eipä oo kehumista enää vuoden käyrällä :smiley: Näkee kuinka isosti tultiin ylös viime vuonna. Onneksi 3v graafi näyttää vielä muutaman kymmentä prosenttia vihreää :cold_face:

21 tykkäystä

“Varallisuus on nimittäjässä”, kuten John Hussman kirjoitti pitkässä ja ansiokkaassa blogitekstissään. Niinpä tuottoa kannattaa seurata yhtiöiden tekemillä tuloksilla tai kassavirroilla sijoittajille. Koska on monta vaihtoehtoa tuoton osoittajalle, laitoin taulukkolaskentaan kolme.

Tuotto ostohinnalle - kuvaa ostopäätösten ja yhtiön fundamenttianalyysin onnistumista.
Tuotto markkina-arvolle - kuvaa salkun holdaamisen järkevyyttä.
Tuotto nettovarallisuudelle - kuvaa varallisuuden allokaation onnistumista.

Ongelma tässä on tietysti, että jos salkku on täynnä aallonpohjassa ostettuja syklisiä firmoja ja nyt olemme syklin huipulla niin asiat näyttävät turhan hyvältä. Olen pyrkinyt tekemään päätöksiä sykliä keskiarvoistavia lukemia käyttämällä. Aika näyttää miten käy.

Tuotto % ostohinnoista: 17,11 %
Tuotto % markkina-arvosta: 7,32 % (P/E 13,66)
Tuotto % nettovarallisuudesta: 5,14 %

Harmittaako tämänpäiväinen kurssilasku? Ei harmita.

3 tykkäystä