Salkkujen tuotto-%

Nyt on 3 vuotta takana sijoitusuraa.
Tämä vuosi ei nyt ihan yltänyt edellisiin kahteen, mutta kokonaisuudessa mennään ihan kohtuu vauhtia.

25 tykkäystä

Ensimmäinen kokonainen aktiivinen sijoitusvuosi takana. Voisi sanoa, että homma käynnistyi 2020 keväällä, mutta 2020 H1 tuli tehtyä pari isompaa virhettä alkuun. Toki ensimmäiset tikanheitot vuodelta 2016. Toisaalta 2020 tuli sentään joku onnistuminenkin, joka mahdollisti 2021 tuotot. Nyt ollaan tässä:

Mistä tuotot?
Sieltä sun täältä, mutta muutama poiminta:

  • Dry bulk -sektoriin mukaan kohtuu sopivassa vaiheessa. Exit syksyllä huonoon kohtaan, mutta kunnon tuotolle jäätiin.
  • Fortumin kyydissä oli kiva istua lähes vuoden loppuun asti, hankittu keväällä 2020.
  • Pari onnistunutta Qt veivausta. Vielä suuremmat tuotot olisi ilman veivauksia, mutta tärkein oli että oltiin edes osan matkasta kuuraketin mukana.
  • IPO-peli oli hauskaa ja vähän liiankin helppoa, mutta toki potit kovin pieniä leikkureiden vuoksi.

Tahtia hillitsi mm. Alibaban syksyllä 2020 hankitun erän noin -50%. Lisäksi mm. tappiollinen pikkupotti usa pharman puolella. Hyödynnetään ne verovähennykset 2022, mutta oppi oli hintansa arvoista.

Tarjolla olisi ollut paremmatkin prosentit. Jotenkin silti tuntuu, että ne virheet mitä tuli tehtyä olivat tarpeellisia tulevaisuutta silmäillen.

2022 tai ehkä seuraavaan 10-15 vuoteen en tule varmaan näkemään samoja tuottoprosentteja. Uskoisin, että eurotuotoissa tämä vuosi lyödään jokaisena normaalituottoisena sijoitusvuotena alkaen noin. 5 vuoden päästä.

24 tykkäystä

Turskaa tuli tästä vuodesta… mutta hei vuosi on vielä kesken :grinning: tänään 4% plussaa mutta päiväkin kesken joten mistäpä tuon tietää. Mahdollisuudet plussaan on olemattoman pienet osakesäästämisen osalta.

19 tykkäystä


Viime vuosi oli paljon kivempi vuosi. Mutta eihän mikään loputtomiin kestä :smile: tyytyväinen tässä saa silti olla puolen toista vuoden Nordnetin kautta sijoittamisen jälkeen. En olis osannut aluksi ajatella edes +400% tuottoja tälle ajalle. Toki toi 1700% missä kerkesi käymään, niin vähän harmittaa siinä mielessä, että tuossa kohtaa kun olisi ollut kokemusta ja fiksuutta enemmän niin olisi voinut minimoida tuota laskua :laughing: näistä oppineena kohti tulevaa ja tuottoisampaa vuotta 2022 :sunglasses::clap: onnea ja menestystä myös kaikille muille tulevalle vuodelle !!

62 tykkäystä

Ihan mielenkiinnosta kyselen että mitä herralta löytyy salkusta

Kotimaan pörssi on kiinni ja tämä vuosi on taputeltu. Hirveästi en taaskaan kauppaa käynyt, mutta tyytyväinen pitää olla. Loppuun asti sai jännittää, meneekö 100% tuotto rikki, mutta menihän se.

Tuottotavoite on 10%, joten nyt voi hyvillä mielen seuraavat vuodet tehdä tappiota?

Jos kiinnostaa, mitä salkku sisältää, niin se löytyy Sharevillestä nimimerkillä Heeskane.

OST on tuottanut mukavasti kahdessa vuodessa. Osakevalinnoissa on tuuri suosinut ja markkinasentimentti hoitanut loput.

Hirmuhyviä tuottoja on jengi tänne postaillut! Onnittelut kaikille.

41 tykkäystä

Salkun sisältö on vuoden aikana vaihdellut mutta pääosin tappiot johtuu spac pelailusta. Tämä vuosi poikkesi pahasti edellisestä niiden osalta ja tähän tuli herättyä liian myöhään.

2 tykkäystä

Kaikki eivät aina pääse satumaisiin tuottoihin, mutta plussan puolella ollaan, joten pakko olla tyytyväinen. Aika passiivisesti hoidettu OST, josko sitä ensi vuonna vähän aktivoituisi.

39 tykkäystä

Kaikki tuotto mikä on plus merkkistä on hyvää. Jos saman rahan olisit makuuttanut pankkitilillä, niin…olisipa oma vuoteni aina vähintään samanmoinen kuin sinun. Eli plussalla :blush:

16 tykkäystä

Noniin, vuoden 2021 luku on 37,6%. Parhaimmillaan kesällä oltiin ylitetty 60%, mutta loppuvuoden laskut ovat osuneet myös omaan salkkuuni. Satumaiseksi nousua voi kuitenkin edelleen tituleerata. Isompia liikkeitä oli Kamuxista luopuinen ja Efecten sekä erityisesti LeadDeskin ostaminen. Sen lisäksi tein kesällä suuremman treidin Admicomilla, josta tein mukavan, salkun kokonaisuudessa n. 1% tuoton. Sekoilin ja myin hyviä yhtiöitä, kuten Sampo, Capman ja Fortum. Myin myös huonoja yhtiöitä, joten on mukava huomata, että onnistuin myös sillä puolella.

Tähän vuoteen lähden vähän kahtalaisin ajatuksin. Ehkä suurin oppi, jonka itse olen saanut, on se, ettei kannata myydä hyviä yhtiöitä. Tappiolla olevat laput voi myydä, koska “cut your losses and let your profits fly.” Kuitenkin osakkeiden arvostukseen varsinkin teknopuolella on ladattu niin paljon hyvää, että ei järkeäkään paitsi, jos niitä perustelee muutaman vuoden päässä olevilla kertoimilla. Yhtä kaikki tähän vuoteen lähdetään seuraavilla top5 omistuksilla:

  1. QT (20% salkusta)
  2. Harvia (14%)
  3. LeadDesk (11%)
  4. Remedy (9%)
  5. Efecte (8%)

Tuotto aiempina vuosina:

  • 2020 97%
  • 2019 91%,
  • 2018 -3%,
  • 2017 20%,
  • 2016 12%,
  • 2015 13%
  • 2014 -8%
29 tykkäystä

Ensimmäinen vuosi finanssi-instrumenttien sekakäyttäjänä. Kaikenlaista on tullut kokeiltua.


Ensin tammikuun lopusta heinäkuuhun kaikenlaista. Vääriä osakepoimintoja (esim Vestas 297DKK melkein ATH tammikuun lopussa). Hyviä osakepoimintoja, joista panikoidessani luovuin tappiolla väärään aikaan (Nokia olisi tänään +32%, AMD +60%). Hyviä tekno-ETFiä maksimihinnalla juuri ennen helmikuun teknodippiä. Vähän WSB-hypeä (AMC ja BB olisivat kyllä tuottaneet mukavasti, jos olisi vain uskaltanut odottaa). Heikkoa riskienhallintaa vivutettujen sertifikaattien kanssa. Huonoja treidausneuvoja internetin asiantuntijoilta. Treidausta Degiron onnettomalla puhelinapplikaatiolla aamupuuroa keittäessä. Buy high, sell low. En jaksa nyt kaivaa lukuja, mutta ehkä menetin noin 25% aloituspääomasta, mikä vastaa suunnilleen kuukauden nettopalkkaa. Onneksi ei ollut enempää käteistä käytettävissä tuossa alussa. Paras onnistuminen oli 10kpl Marimekko keskihintaan 52.93e. Ne onneksi on jäljellä.



Uusi yritys Inderesin foorumiin tutustumisen jälkeen. Opin jo vähän istumaan käsien päällä.
Luin myös muutaman treidausoppikirjan, joiden jälkeen tajusin, että treidaaminen tulee kalliiksi ennen kuin sen osaa. (En silti malttanut olla kokeilematta aina välillä. Useimmiten se jo sujui, mutta pari tosi huonosti hoidettua epäonnistumista vei kaikki onnistumisien tuotot.)
Tällä kertaa kaikki sijoitukset osakeyhtiön kautta.
Elokuussa aloitettu Nordnetin salkku. +10,1%
Suomi, Ruotsi, Ipot sekä Nordnet Markets -sertifikaateilla sekoilu.
Alimmillaan syyskuun lopussa -11,5%. Ylimmillään tänään.
Sisältää pari niin katkeran typerää indeksifutuuritörmäilyä, että tulos olisi ilman niitä +27%.

Lokakuussa aloitettu IB-salkku -0,8% -3.1%
Saksa, Ranska, USA ja Kanada (siirrän Ruotsinkin tänne vähitellen)
Paras hetki +16% lokakuun lopulla. Alin -7,6% juuri ennen joulua.
Pörssivuosihan ei ole vielä Amerikassa päättynyt ja Hyzonia on tuosta kolmannes, joten vuoden lopputulema voi olla vielä vaikka mitä.

Osakkeet yhteensä: +3,8% +2.3%


Kryptot keksin aloittaa marraskuun alussa. Niiden tilanne on tällä hetkellä noin +20%. Tarkempaa lukua tuskin kannattaa kirjata, koska siinä vaiheessa, kun saan viestin valmiiksi ja lähetän sen, on prosentti jo jotain muuta. Parhaimmillaan ne olivat jopa yli +100%.


Uuden aloituksen jälkeinen kokonaisuus +4.3%. Tältä foorumilta olen tainnut saada vain onnistuneita sijoitusn… ideoita.

Edit: luvut päivitetty viimeisen pörssipäivän päätyttyä.

23 tykkäystä

Prosenttini ovat tällaiseksi hurjaksi vuodeksi ei niin kovin hyvät, tosin indeksin kanssa omasta mielestäni olen samalla hehtaarilla sentään. :smiley: Tosin sain sellaiset prosentit kuin ansaitsinkin tai ehkä jopa paremmatkin, koska olen keskivertoa tietämättömämpi ja hölmömpi sijoittaja, niin indeksiä huonompi tuottoprosentti kuuluu mulle. :slightly_smiling_face:

Mun vuoden 2021 YTD on kirjoitushetkellä 18,64% ja vertailuindeksini eli OMXHGI:n 22,45%-

En tehnyt tänä vuonna jättisuuria mokia, olin ehkä tasaisen huono kaikessa ja tuottoprosenttini on linjassa taitojeni sekä tietojeni kanssa… tai no onhan toi tuottoprosentti oikeasti ihan ok, vaikka minä en olisikaan sijoittajan edes ihan ok. Muistan kuitenkin, että jäin indeksistä “vain” alle neljän prosentin päähän kovana vuotena ja onhan monella miinustakin tältä vuodelta.

Kehun myös itseäni. Olen siitä todella tyytyväinen, että olen tosi suurella kädellä suhteessa tuloihini saanut laitettua rahaa sijoittamiseen tässä muutamina vuosina, eli sen aikaa, kun olen sijoittanut. Yli puolet nettotuloistani menee sijoittamiseen ja sitten vielä osa menee asuntolainaan, joten kyllä mä tässä olen vaurastanut, vaikka prosentit eivät ole kovinkaan ihmeellisiä. Toinen kehuni kohdistuu siihen, että olen kovasti yrittänyt, eli päivätyön, salitreenien + kaiken muun ohella sijoitusjuttuja tulee luettua, katsottua ja kuunneltua vähintään noin 30 tuntia viikossa, mikä on aika paljon. :relaxed:

Olen ehkä loppujen lopuksi ihan tyytyväinen tähän vuoteen; en tehnyt kardinaalimokia, yritin parhaani ja sain laitettua omista alle keskituloisten tuloistani paljon rahaa sijoittamiseen.

Iso kiitos inderesiläisille! Kiitos analyytikoille analyyseistä ja kaikista muistakin tiedoista sekä esimerkiksi Antille, Mariannelle ja Vernerille erilaisista informatiivisista sisällöistä! Tulee muistaa, että Inderesillä on valtavasti muitakin työntekijöitä, jotka tekevät mahdolliseksi sen, että em. tahot voivat tehdä työnsä hyvin, eli sen työn, joka näkyy suoraan meille. :slightly_smiling_face: Flik mun mielestä on ollut rakentamassa uutta parempaa versiota Inderesistä, joten kiitos flikkiläiset! :slightly_smiling_face:

Iso kiitos Foorumikaverit! Täällä on paljon foorumilyytikoita, jotka jakavat timanttista informaatiota ja analyysia muille kavereille ilmaiseksi, kiitos! :slightly_smiling_face: Aloittelijat kantavat mainiosti usein korkensa kekoon olennaisilla selkeillä kysymyksillä ja hyvillä yksinkertaisilla perusfaktoilla. Täällä on joukossa teknisen analyysin taitajaa, fundaboomereita (HUOM! Kaikki joita kutsun fundaboomereiksi, niin kunnioitan paljon), makrotalouden juttuja ymmärtäviä jne, eli erilaisia eri asioiden taitajia. Täällä on joukossa myös ystävällisiä jeesaajia, jotka vastailevat foorumilaisten kysymyksiin etc., jotkut löytävät mainioita artikkeleita jakavat niitä tänne… etc. Tätä voisi jatkaa loputtomiin, mutta täällä on hyvää porukkaa, joka on analyyttisellä, yritteliäällä ja ystävällisellä tavalla liikkeellä. Uskon, että tällä Foorumilla ainakin lähes kaikki jatkuvasti kehittävät itseään ja samalla Foorumi kehittyy - kehitys ei saa pysähtyä… tämän Foorumin tarina on mielestäni vasta alussa!

Olen saanut kivaa palautetta ja ne ovat tuntuneet todella hyviltä. Viimeksi tänään @Arto2 kehui mua Kahvihuoneella, se nostatti paljon mielialaani. Tuli tässä mieleen samalla yksi privaviesti, jonka sain jokin aika sitten. Siinä perheen isä aika isojen lastensa kanssa nauravat mun meemeille yhdessä, se suoraan sanottuna kosketti mua, jos isä lastensa kanssa yhdessä nauravat jutuille. :relaxed:

En kiitä tässä ketään hyvistä tietyistä sijoitusvinkeistä tai tuotoista jonkun osakkeen osalta, vaan olen siitä erityisen kiitollinen, että jotkut ovat esimerkiksi penkoneet joitain yhtiöitä vuosien mittaan ehkä jopa satoja tunteja ja jakavat sen tiedon tänne pureskeltuina meille. Se on musta se kaikkein kovin juttu, oli kyseessä boomerifirma tai megaseksiwaubumtsibumi. :slightly_smiling_face:

87 tykkäystä

Omat salkut isompi + aot + 36% siellä mehevää turskaa 3 osakkeessa, jotka uskon vielä kääntyvän, ainakin±0 pienempi salkku +38% rahastot suunnilleen samalla tasolla, 1 isompi rahasto niin ettei tunnuksia ym ole näen kun tulee rapsoja, ei tuu koskettua turhia, rahaa menee sisään myös tilitä jota en pääse kortilla tai puhelimella säätelemään.

8 tykkäystä

Vuosi oli erittäin hyvä. Tuskin tällaisia vuosia sijoitusuralla enää tulee. Nyt on sijoituslaina maksettu pois ja ensi vuoteen varovaisena mutta optimistina. Netto-ostot kuitenkin jatkuvat ja alamäki indeksitasolla jopa parantaisi pitkän aikavälin tuotto-odotusta kun pääsisi halvemmalla ostoksille.
Salkun performanssin selitti käytännössä kolmikko Harvia, Qt ja Incap. Myös muutamia 2020 ostettuja osakkeita myin hyvällä tuotolla lähinnä riskinhallintamielessä. Jos vipua ei olisi ollut käytössä, olisivat nuo firmat edelleen salkussa.

21 tykkäystä

AOT ja OST. Uskaltaa tänään laittaa, tokkopa Amazon tai Alphabet huomenna muuttaa kokonaiskuvaa :grinning_face_with_smiling_eyes:


18 tykkäystä

Vuosi on lyhyt aika. Minulla kiinnittyy huomio 3 vuoden tuottoosi, ja sehän pieksee indeksit ja keskimääräisen sijoittajan mennen tullen. :muscle::slightly_smiling_face: Kuulostat hieman ankaralta itseäsi kohtaan? :thinking: Minusta tuo on hyvä tulos, vaikka tänä vuonna jäitkin hieman indeksin alle. Oma 3 vuoden tuottoni on suunnilleen sama ja ainakin itse pidän sitä ihan hyvänä. :slight_smile:

20 tykkäystä

OP:n arvo-osuustili

Vuoteen lähdettiin Tokmannilla, Sammolla ja Titaniumilla. Uutena hankin salkkuun Oma Säästöpankkia, Harviaa ja EcoUpia, sekä Op-Aasia indeksiä. Osallistuin myös Modulightin, Inderesin ja Lifeline Spac 1:n IPOihin. Olen hankkinut osakkeita ja rahastoja ajallisesti hajauttaen. Näin olen välttänyt suurimmat virheet. Todennäköisesti voitin indeksin IPOjen avulla. Kulut vähän alle prosentin ostoista.

Nordnetin arvo-osuustili

Tässä lähdettiin liikkeelle Norjan ja Ruotsin indeksirahastoilla, joita myös lisäilin matkan varrella. Ostin Teslaa yhden kerran ja osallistuin Puuilon ja Synsamin IPOon. Tarkoituksena oli tehdä kolmella siirrolla hyvä tulos, mutta salkku on mörninyt viimeiset kaksi kuukautta. Jotain valuutan vaihtokuluja on ollut.

Nordnetin osakesäästötili

Osallistuin EcoUpin IPOon. Vaihdoin luottohevoseen - Tokmanniin. Kulut 14 euroa.

14 tykkäystä

Erittäin hieno tulos, varsinkin jos olet saavuttanut sen hajautetulla salkulla. Joskus ne, jotka saavat esim, 50 - 100 %, ovat sijoittaneet 1 - 3 kpl osakkeeseen tyyliin Harvia, Tecnotree ja Qt. Tämä voi onnistua kerran tai jopa kaksi kertaa, mutta ei pidemmällä ajalla.

14 tykkäystä

Vuosi 2021 on tulossa päätökseen ja ajattelin avata hieman omia ajatuksiani vuodesta…
Muistan, kun vuosi sitten olin näihin aikoihin suurehkolla käteispainolla odottaen romahdusta. En uskaltanut olla markkinoilla, sillä indeksit olivat kaikkien aikojen huipuissaan tai ainakin lähellä huippuja, enkä uskonut tuloskasvun pysyvän osakekurssien mukana tulevana vuonna. Olin täysin väärässä. Ottamalla kantaa markkinoiden suunnasta suuren käteiskasan kanssa, onnistuin missaamaan alkuvuoden tuotot, joka lienee yksi “sijoitusurani” suurimmista virheistä. Toisaalta, alkuvuosi oli melko omituinen kaikenlaisen Wall Street Bets -sekoilujen myötä, joten olin entistä enemmän varuillani markkinoilla.

Kun sitten maaliskuun alussa vihdoinkin uskaltauduin ostelemaan salkunpohjalle useampaa osaketta, niin markkinoilla alkoi lähes välittömästi rytisemään ja pahimmillaan salkun kokonaistuotto kävi hetkellisesti -7%. Tällöin totesin, että mikäli pääsen historialliseen keskimääräiseen indeksituottoon tänä vuonna, niin olen tyytyväinen. Toisin kävi…
Molempien salkkujen yhteistuotto oli 40,55%, johon voin olla erittäin tyytyväinen…

Alkuvuodesta olin vielä armeijan leivissä ja hommani sielä oli melko leppoisaa loppuaikana, joten päätin käyttää aikani sielä hyväksi ja opiskelin osakemarkkinoita ja kaikkea niihin liittyvää ääni- ja e-kirjojen avulla. Kuuntelin myös Nordnetin rahapodia & Trader’s Clubia, sekä Inderesin Vernerin höpinöitä ja Inderespodeja. Kiitokset näistä etenkin @Verneri_Pulkkinen & @Jukka_Lepikko, jatkakaahan samaan malliin! :sunglasses:

Aikaa tosiaan löytyi ja selailin päivittäin osakemarkkinoita todella tiuhaan tahtiin, ehkä liiankin. Liiallisen osakekurssien seuraamisen haittapuolena oli se, että sitä teki melko nopeita ja typeriä johtopäätöksiä vailla mitään järkeä. En ymmärtänyt esim. Teknisen analyysin perusteella yhtikäs mitään, jolla kuitenkin pystyy tekemään jonkinlaisia johtopäätöksiä, kuten milloin kannattaa todennäköisesti ostaa ja milloinka taas ei. En toki väitä, että osaisin vieläkään mitenkään erityisen syvällisesti, mutta ehkä jotain on jäänyt päähän…

Tästä päästäänkin siihen, että kun maaliskuun puolivälissä pääsin armeijasta, niin oli aika tehdä sijoitussuunnitelma, niin tylsältä kuin se kuulostikin. Sijoitussuunnitelman tekeminen selvensi omaa ajatusmaailmaa hyvin kirkkaasti, eikä osakkeiden ostaminen ollut enää täyttä sokeaa tikanheittoa. Uskaltauduin myös kokeilemaan teknisen analyysin perusteella ostamista ja hyvin pian huomasinkin muutaman epäonnistuneen “treidin” jälkeen, että fundamentit + tekninen analyysi on hyvä strategia sellaisten osakkeiden ostamiseen, joita haluaa todella omistaa.

Mitä odotan vuodelta 2022?
Arvostuskertoimet alkavat indeksitasolla olla it-kuplan tasoa, joillain mittareilla ehkä ylikin. Myönnettäkööt, etten ikinä olisi uskonut, että SP500 olisi lähellä 5000 pistettä vuoden loppuun mennessä.
Seppo Saarion kirjassa taidettiin sanoa jollain vastaavalla tavalla; “kuplat voivat venyä niin suuriksi, ettei kukaan olisi ikinä uskonut kuplan venyvän niin suureksi”.
Tavallaan toivon, että kunnon romahdus tulisi, sillä olisin varmastikin netto-ostajana markkinoilla.

En uskalla lähteä äänestämään markkinoiden suunnasta suuren käteispainon kanssa, kuten vuosi sitten tein, enkä näe siinä oikeastaan järkeäkään, sillä omistan tällä hetkellä suurimmaksi osaksi sellaisia yhtiöitä, joita haluankin omistaa.
Sen kuitenkin tiedän, että tulen jossain vaiheessa nostamaan käteispainoa jonkin verran, mutta en tule olemaan 80-90% käteispainolla toivottavasti enää koskaan.
Markkinoiden ajoittaminen on todella vaikeaa ja en lähde ennustamaan, että missä olemme indeksitasolla vuoden päästä…
Uudenvuoden lupaukseni olkoon se, että pyrin tekemään vähemmän kauppaa vuonna 2022!

Tälläsiä höpinöitä olen jakanut Sharevillen puolelle. Toivotan oikein tuottoisaa 2022 vuotta foorumilaisille! :slight_smile:

33 tykkäystä

ost ytd 78,57%. todella hyvä vuosi vaikka puoliksi läpällä asetetusta omasta 100% tavoitteesta jäätiinkin.
https://www.shareville.fi/profiles/smiauu/portfolios/400834

8 tykkäystä