Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Ok, tuli katsottua osittain noita 1-6/2020 lukuja, joita tietystä söi tuo huono Q1. Tämä Q2han on itse asiassa vain noin 10-15% alle aiempien kvartaalitulosten.

Lisäksi tämä IFin kulusuhteen kehityksen trendi on todella mukavaa katseltavaa.

16 tykkäystä

Topin ja Ifin kulusuhteet todella kovat, joten sijoitustuotot laahanneet edelleen? Ja näilkä ei niin siurta vaikutusta kurssiin kuin kulusuhteell?

Tässähän on 100% mahdollisuus osua oikeaan. Hehän ennakoivat kurssin reagoivan negatiivisesti Hastingsin ostamiseen. Jos kurssi sattuisikin nousemaan niin voivat sitten vaan sanoa, että “no Q2-tulos oli sen verran hyvä, että sen ansiosta noustiin siitä huolimatta, että Hastings uutinen vaikutti negatiivisesti”. :smiley:

You have to think like an analyst :wink:

11 tykkäystä

Pienen sulattelun jälkeen ihan haalean OK tulos. Toki yksi kvartaali on erittäin lyhyt aika arvioida Sampoa. Eniten mietityttää, miksi IF:n erinomaisella kulusuhteella liikevoitto jäi selvästi indereksen arviosta. Tähän odotan koottua selitystä kyllä inderekseltä… uskon kyllä, että jokin järkeenkäypä selitys asialle on. Itse en nyt hahmota vielä tuota täysin. NO eipä tuo ero ole kuin 20+miltsin luokkaa :slight_smile:

16 tykkäystä

Näin olivat kommentoineet vakuutustoimintaa tiedotteessa:

“Koronavirustilanne vaikutti selkeän negatiivisesti maksutuloon toisella vuosineljänneksellä. Tähän oli syinä muun muassa uusien autojen kaupan hiljeneminen, ajoneuvojen poistaminen liikennekäytöstä tilapäisesti sekä vakuutusmäärien pieneneminen.”

Tuossa varmaan ainakin osasyytä, vaikka kulusuhde olikin aivan jäätävä🙂

15 tykkäystä

Eli analyytikko laskeskeli että korvausmäärät laskee mutta asiakkaat makselee vakuutuksia entiseen tahtiin, mutta asiakkaat penteleet pistäneet myös autoja koipussiin ja jättäneet vähän uusia ostamatta. Ikäviä tämmöiset vakuutuksenottajat kun eivät halua maksaa tyhjästä kun ei riskiä ole kun ei kosla liiku :smiley:

23 tykkäystä

Niin Sammon osari on kyllä todella hyvä.
Nythän osakesijoitusten, joihin Q1 Sampo teki alaskirjauksia, niiden arvoa ei voi ylöskirjata lainkaan.
Eli osakesijoitusten toipuminen jää “piiloon” ja realisoituu vasta kun ko. osakesijoitukset realisoituvat myynnin kautta.

Uuden ostoksen negatiivista vaikutusta kurssiin pidän lyhytnäköisenä ajatteluna.
Jos saa tervettä bisnestä ostettua “kohtuudella”, niin tekeehän Sampo tuolla nousun anyway.
Tietysti tämä kvartteri-ajattelu sumentaa monen mieltä, mutta itse pidän pidemmällä aikavälillä ostosta ilman muuta järkevänä ja positiivisena asiana.

14 tykkäystä

Tässä yksi mahdollinen syy poimittuna tiedotteesta IF:iä koskien:

“Suurvahingoista maksettiin tammi–kesäkuussa 2020 korvauskuluja 47 miljoonaa euroa odotettua enemmän. Suurvahingot painoivat ensimmäisen vuosipuoliskon tulosta erityisesti Norjassa.”

Vai olikos näistä jo mainintaa Q1 osarissa?

2 tykkäystä

Ihmiset ovat kovin erilaisilla aikajänteillä yritystoiminnassa mukana, itsellä on aikahaarukka 20+ vuotta, siis lapsilleni nämä pahvit päätyvät, otan itse vain osingot niin kauan kuin henki kulkee :smile:
Mutta tapansa kullakin.

3 tykkäystä

Pidän tästä diilistä ja siitä että Sammon strategia kirkastuu. Proof is in the pudding mutta strateginen fit on mielestäni ihan lupaava

3 tykkäystä

Jos meidän “Supple” eli osariin liittyvä lisätietopaketti ei ole vielä jollekulle tuttu, niin suositelen tutustumaan :point_right: https://www.sampo.com/globalassets/arkisto/taloudelliset-raportit/2020/sampo_q2_2020_supplementary_info.pdf

90 sivua lukuja, taulukoita ja käppyröitä numeroniiloille :nerd_face:

34 tykkäystä

Suomalainen piensijoittaja taitaa olla ainoa olento, joka pitää Hastings-diiliä automaattisesti hyvänä Sammon omistajille. :sweat_smile:

Yleensä yrityskaupassa myyjällä on etulyöntiasema ja ostaja toimii vähemmällä informaatiolla. Britanniassa on varsin tehokkaat pääomamarkkinat ja niiden mielestä Hastingsin arvo oli reilusti Sammon maksamaa hintaa alempi. Sammon track-record yrityskaupoissa ei ole todellakaan erinomainen vaan isojakin virheitä on tehty matkan varrella.

Toivon vilpittömästi, että Sampo saa trimmattua Hastingsista uuden kultamunan itselleen. Samaan aikaan pelkään, että nyt maksettiin ylihintaa keskinkertaisesta kohteesta.

34 tykkäystä

Kaipa sitä on Nalleen hieman luottoa kuitenkin. Ja itse pistän hieman arvoa sille että Sampo “alkaa tekemään jotain”, ts. osoittaa kiinnostusta kohti vakuutusbisnestä ja kenties jollain aikavälillä irroittautuu Nordeasta (ja mielellään hyvään hintaan) joka olisi positiivista. Teelehtien lukemiseksi tietty menee tältä osin.

3 tykkäystä


Tarkistin Mirkon mainitsemasta Supplesta osien summa -laskelman “Nettovelka (sis. muut sijoitukset”) rivin (investment assets - net debt), ja päivitetty rivi on about 150 MEUR korkeampi kuin Saulin nykyinen rivi, ei mitään dramatiikkaa siis.

43 tykkäystä

Nalle jakaa osinkoina Nordean osakkeita rahan sijasta, kun se aika tulee. Näppärä keino päästä Nordeasta eroon ja keskittyä ydinosaamiseen vakuustusektorilla.

3 tykkäystä

Musta on hienoa, että joku uskaltaa sanoa ääneen tämän Sammon trackrecordin ja haastaa tätä näkemystä. Jos ajatellaan viimeistä kymmentä vuotta niin Sammon trackrecord itse asiassa ostojen puolelta on aika heikko. Nordeasta ei tarvitse jauhaa hirveästi enempää, mutta esim. Topin loppuosuuden ostamisessa pihtailu on selvä miinus Sammon tarinassa. 10 vuoteen Sammolla ei ole mielestäni siten mitään positiivista trackrecordia, vaikka tätä niin hehkutetaan.

16 tykkäystä

Ehdotuksena, voisit laittaa nuo osien summa -laskelmat vaikka julkiseen Google Driveen, mistä kuka tahansa voisi käydä katsomassa ajantasaiset arviot. Nuossahan ei sinänsä mitään erikoista ole, perustelit ne hyvin jo aiemmin ja olemassa on myös Saulin arvioit asiasta.

Siellähän ne osake- sekä valuuttakurssit myös päivittyvät suoraan. Helpottaisi vaan asiasta kiinnostuneiden seurantaa, niin ei tarvitse kopioida laskelmia itse :wink:

4 tykkäystä

UK New Car Registrations (Y/Y) Jul: 11.3% (prev -34.9%)

— LiveSquawk (@LiveSquawk) August 5, 2020

Huonompi osari kuin kuvittelin. Kalliimpi hinta britti riskistä kuin kuvittelin. Pittääpi nyt pureskella pari päivää ja miettiä jätänkö sammot vielä roikkumaan vai pienentelenkö jossain välissä positiota.

Kuvat Sampo twitteristä

11 tykkäystä

Mun täytyy tehä uus file noille todennäkösesti, koska tohon nykyseen fileen, minne oon ton laittanu, tulee todennäkösesti paljon muutakin ei-julkista tietoa (ei liity tohon SOTP:iin), mutta koitan saada tänään ulos uuden tiedoston teille jakoon! :slight_smile:

20 tykkäystä