Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Nordea lappuset tullu salkkuun eile illalla :blush:.

5 tykkäystä

Itse kanssa huomasin, että 177 Nordean osaketta napsahti salkkuun :slight_smile: Tämä on todella pieni määrä, siksi tätä en ehkä kuitenkaan lähde veivailemaan :smiley: Katsotaan Nordean arvoa sitten muutaman vuoden kuluttua, en usko, että tästä voidaan paljoa alemmas mennä (ainakaan pitkässä juoksussa).

3 tykkäystä

(>-merkillä ei voi näemmä alottaa uutta kappaletta ilman, että tää tulkisee sen lainaukseks) >4% (tai 4%<) tarkottaa yli 4 prosenttia. <4% (tai 4%>) tarkottaa alle neljä prosenttia.

Monet tuntuu jostain syystä käyttävän noita merkintöjä ihan miten sattuu ja asiayhteydestä pitää sitten päätellä kumpaa tarkottaa. En oo nyt ihan varma kumpaa tässä tarkottettiin, mutta oletan aiemman sammon hybridilainaan viitaten tarkoitus olleen sanoa alle 4 prosenttia.

Ei nyt sinällään suuri asia, mutta kannattaa enemmin sanallisesti ilmasta kuin yrittää käyttää merkintöjä, joista ei oo varmuutta.

Toinen vähän vastaava on ilmasu +1000, kun tarkotus on sanoa, että yli 1000. Siinä pitäisi enemmin käyttää muotoa 1000+. Matemaattisesti +1000 on ihan vastaava kuin 1000. 1000+ voidaan taas käsittää niin, että 1000+jotakin, joka on vain lyhennetty.

Jos mummoja ärsyttää nykynuorison kielenkäyttö, niin mua saa ärsyttää nää :smiley:

3 tykkäystä

Juu, tarkoitin > merkillä “yli”, missä oli tietysti numerovirhe (>3 eli “yli kolme” olisi ollut oikein, korjasin nyt tekstiin). Ei pitäis kirjoittaa väsyneenä näitä.

Kun ensimmäiset näytöt ROEn nousuun lähtemisestä tulee, niin ei tällä hinnalla tarvi kuvitellakkaan saavansa Nordeaa lisää.
Osta ny ilmaisten kylkeen pikku nyssäkkä lisää ja OP miehenä pääset isommin kunnon pankin omistajaksi :ok_hand:

4 tykkäystä

Harkinnassa on, katsellaan vähän mitä tulevaisuus tuo tullessaan :thinking:

Nyt kun on nuo “spekulaatiot” Nordean omienosakkeiden ostosta saatu päätökseen, niin voidaan aloittaa sitten Sammon omien osakkeiden ostojen spekulaatio :smiley:

Nyt jos markkinoilla rupeaa oikeasti pessimismi valumaan, niin sampo kevensi pääomavaatimuksiaan aika osuvaan aikaan, Itse en kyllä usko että sampo minnekkään 20€ seudulle tulee tippumaan, mutta jos ajatellaan että Nordea tippuu 4€:oon, se olisi nykyhinnasta vielä 1,3€, eli sammon osakkeeseen suhteutettuna n. 2€/per osake.

Se tekisi sammon tämänhetken kurssin n. 34€:oon. Kuten Sauli totesi, nordeasta kurssikorjattuna Sampo lähentelee “ath”, joten Sampo ei sillä hintaa vielä ostaa omiaan. Oma villi veikkaus on, että kurssin pitää tippua alle 30€ niin sampo saattaisi ruveta ostella omiaan, olettaen että muualla markkinalla ei ole ollut radikaalia liikettä sammon yrityskorteille ( topdanmark :wink: tullut btw -15% kurssi huipuistaan. )

Nyt on julkaistu tallenne eilisestä Sammon analyytikkopäivästä inderesTV:ssä Sammon analyytikkopäivä 2019 tallenne - 15.8.2019 | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

4 tykkäystä
14 tykkäystä

Hmm, saikohan hyvään hintaan nyt kun pankkeja runnottu ja Norwegian on käsittääkseni ollut konkan partaalla

image

2 tykkäystä

Kyseessä on Sammon ostama siivu Bank of Norwegianista, jonka taloustilanteella ei ole suoraa taloudellista kytköstä Norwegian lentoyhtiöön, jonka akuuttiin konkurssitilanteeseen varmaankin viittaat. Oston seurauksena lentoyhtiön omistusosuus laskee BoN (artikkelin mukaan poistuu kokonaan).

Iha kiva lisä, mutta 80m€ sijoitus sammon mittakaavassa on valitettavan pieni :pensive:

2 tykkäystä

Jep, tässä Q2’19 raportin tase:

Osakkuusyhtiöissä Nordea ja NDX, tuo Norwegian mennöö varmaan kategoriaan “Rahoitusvarat”.

Mutta mittakaava tosiaan: Sammon tase 50 miljardia euroa, oma pääoma 12 miljardia euroa.

4 tykkäystä

Enemmän tässä on mielestäni kyse reagointikyvystä ja alan tuntemuksesta. Lentoyhtiön vaikeuksien ilmaantuessa Sampo toimi nopeasti ja ainakin minun mielestäni oikea kohde mielessä, jos tämä siinä spänissä on toteutunut. Jos, niin todella tehokasta ja aktiivista.

Olen itse mielenkiinnolla seurannut kummalle puolelle vakuudettomien lainojen liiketoiminnassa Sampo alkaa itseään linjata. Intrumin ja Nordaxin omistamisella heillä on selvä näkymä sekä perintä- että korkonettopuoleen. Alan PE:t ovat nopealla tahdilla romahtaneet kannattavuuspaineessa alan maturoituessa kysynnän ja regulaation osalta. Marginaalit ovat silti edelleen erinomaiset omistajan näkökulmasta. Vielä siellä olisi B2Holding tuuliajolla…

Norwegian on osinkokypsä lappu, toivottavasti Sampo laittaa vauhtia voitonjakoon näin yksityissijoittajankin näkökulmasta.

3 tykkäystä

Oletko mätkinyt Nordeaa possaan, alennusmyynti voi pian päättyä!?

3 tykkäystä

Voi Sampo mitä olet tekemässä!?! Eikö johto ole ottanut huomioon, että sijoitukset pikavippiyhtiöihin voi johtaa yhteentörmäykseen sijoitusstrategiani vastuullisuusreunaehtojen kanssa, ts. siihen, että joudun myymään Sampot salkustani!

Ettäs tiedätte, eli ei sitten tarvitse ihmetellä, mitä tapahtuu, jos kurssikäyrä tekee tänään nanodipin…

3 tykkäystä

Nordea possaa en ole vielä mätkinyt, pitää vähän ylipäätään fundeeraa käteisen ja osakkeiden jakaumaa salkussa. Sampoa mätkäisin siksi lisää, koska ollaan aika lähellä kuitenkin Sammon osien summaa + Sammon kohdalla osinkotuotto on merkittävä asia myös, niin tuolla allokaatiolla tuo 2000 kpl kokonaispositio tuottaa aika täsmälleen 7,5% osinkotuoton per annum, jota pidän erinomaisena tasona.

4 tykkäystä

Itsekään en näistä Sammon omistuksista pikavippeihin profiloituineisiin firmoihin ole innoissani, Norwegian Bankin lisäksihän Nordax kuuluu näihin. Sitten vielä Intrum nappaamassa tuottoja pikavippifirmojen pahanteosta. Tässä on sijoittajana taas ahneus ja moraali vastakkain :thinking:
Eikö Sampo pelkää mainehaittaa sijoittamalla näihin!?

2 tykkäystä

Ok, hyvä näin.
Sammon, Iffin ja Nordean pomot Suomessa hierovat käsiään ku OP Pohjola pamautti YT-käyntiin.
Toki kivasti vasta lomien jälkeen, mutta ainakin yritysvakuuttamisessa nyt elo-syyskuussa ratkotaan missä yhtiössä sopparit jatkuvat 1.1.2020.
YT:t lamauttavat aina työnteon kun puolet miettii että minäkö lennän kadulle ja liian lyhyt aika enää antaa näyttöjä.

Tämä OP-hässäkkä sataa Sammon ja Nordean laariin !!

4 tykkäystä