Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Tarkistin juuri viimeisimmät erät milloin olen ostanut Sampoa. 24.11.2009 hintaan 16,98 ja 10.08. 2011 hintaan18,96. Ihan ensimmäiset olen kyllä ostanut vuosia aikaisemmin, mutta jostain syystä ne eivät näy OP mobiilissa? Myin niitä jonkin verran muistaakseni noin viitisen vuotta aikaa ostaakseni Siiliä, joten ehkä tämä vaikuttaa asiaan

Perusvarmaa firmaa hyvällä johdolla ja kohtuullisella näkymällä harvoin kannattaa lähteä myymään ellei ole akuuttia rahapulaa. Nykyinen hinta houkuttaa, ei välttämättä kasvun takia, mutta vakaiden vakuutusbisnesten ja suht turvallisen osingon takia

6 tykkäystä

Ne myynnit olivat näköjään aika lailla samoilla tasoilla silloin aikanaan kuin mitä kurssi on tällä hetkellä

Sinänsä mukava miettiä mitä oli silloin ja mitä on nyt. Toki Nordean tilanne heikompi, mutta tulojen laatu on noin muuten parantunut huomattavasti näistä ajoista. En uskonut vakuutustoimintojen kehittyvän oikein mihinkään, mutta yllättäen sika on parantanut juoksuaan.

7 tykkäystä

Onnittelut! Selvää Massen ja massen seurakunta-ainesta. Tuossa toisessa ketjussa setä justiinsa twiittasi:

MasseFoorumin aatelinen

18 t

Juu, aito suomalainen SAMPO-lohi nyt alelaarissa. Arvokala. :ok_hand::ok_hand::ok_hand::fish::fish::fish:

Masse-setä, FA, Lehto-sintit ja muut roskakalat äkkiä pois salkusta :slight_smile:

2 tykkäystä

Mitäs on muuten Massen tähtäimessä tänään, lisää Sampoa alle 35 Erkin!? Mennäänkö syksyn mittaan alle 30 euron, riittääkö seurakunnan kolehtikassa siihen🙂?

2 tykkäystä

Masseko laittaa lehdon sintit silleen niin kuin takaisin isompaan koukkuun syötiksi sampo lohelle.
Mun lehdot on vieläkin salkussa ja ostin pienen murun kun kävi 2 eur paikkeilla…

2 tykkäystä

Mieli on sedän heikko kohta ja tänään loheistaisi vähän arvokalaa jo himpun päälle 35 erkillä, mutta kun isot pojat (=evankelista, arkkipiispa, kardinaali ja paavi, toim. huom) aina varoittaa niistä tippuilevista teräaseista, niin setä malttaa, malttaa.

Toki 34.95 laukaisee patoumat - kolikot otetaan vaikka jo tilitetyistä kolehdeista, perskules!

Jos alle 30 erkin mennään, niin setä pitää 2-3 ylimääräistä hartausiltaa ja kuoripoijaat kerää silloin extrakolehdin seurakunnan kassavajetta paikkaamaan. Se on aina toiminut…

Masse-setä, FA, SAMPO-lohi on nyt salkun kylmiössä, siellä säilyy pitkään ja hyvänä :fish::fish::fish:

9 tykkäystä

Minä aion nyt myös kärsivällisesti odottaa pörssikurssin käännöstä, se voi toki tulla piakkoin, jos yleinen sentimentti rauhoittuu.

Seuraava ostos olkoon alempaa. yleensä etenen n. 5% välein laatua kun ostetaan ja 10% välein riskisemmissä… Sammon kohdalla tämä tarkoittaisi n. 34,00 €/osake hintatasoa.

2 tykkäystä

Mistä nämä chartit on peräisin?

Jos mietitte miksi Sammon kurssi ollut paineessa syksyllä. Osinkoennusteet kääntyivät kesän jälkeen laskuun Nordean ja korkotason jatkuvan laskun myötä. Kurssi mennyt käsi kädessä alas. Nyt konsensus odottaa enää marginaalista korotusta osinkoon.

Kyllähän tuo +8% osinkotuotto viestii siitä, että markkinat eivät näe Sammolla kykyä tuota kasvattaa. Itseasiassa, markkina kyseenalaistaa Sammon kykyä ylipäänsä ylläpitää nykyisen kaltaista osinkoa. Tämä huoli sinänsä ihan perusteltu, kassavirta ei enää riitä osinkoon (koska Nordea) ja osa osingosta joudutaan rahoittamaan syömällä kuormasta. Kuormasta ei tietenkään voida loputtomasti syödä ja jos korkotaso pysyy laskussa, niin tämä syömävara supistuu entisestään (vakuutusvastuut kasvaa, kun diskonttakorko laskee).

11 tykkäystä

Markkina on usein vaan niin lyhytnäköinen liikkeissään. Osakekurssin on sanottu korreloivan osakkeen tuottoja 10 v päähän, seuraavan vuoden osinkoennusteet on kuitenkin varsin pientä kohinaa siinä kuvassa. Pidemmällä aikavälillä luulisi korkojenkin ehtivän seilata välillä alas ja välillä ylös.

Sampo on ennen osannut luoda arvoa ja kasvua myös liiketoimintansa kehittämisellä. Eikö markkina anna enää tälle arvoa, onko Sampo nyt “valmis” ja arvo tulee pelkästään nykyisistä bisneksistä ja siitä miten niillä menee?

4 tykkäystä

Huh melkein jo osuttiin 34 euroon…

Antaa tulla vaan! Minä pidän tällaisesta laskettelusta, soisin saavani vielä lisää edukkaammin :slight_smile: Vaikka Sauli tuossa ehkä rivien välissä toppuuttelikin, niin pitkällä jänteellä näen pääosin vakuutusbusineksesta koostuvan yhtiön oikein mieluisana salkkukumppanina.

3 tykkäystä

Tankkasin erän. Jos sentimentti on kohtuullisen rauhallinen ennen osinkoa ja '19 tulos kelvollinen, uskon kurssin alkavan silloin nelosella → kevennyspaikka.

Nordean englanninkielisestä raportista, Q2 julkistuksen jälkeen.

Itse en jaksa olla huolestunut noista laskeneista osinkoennusteista, lasku on kylläkin ollut yllättävän rajua, jotenkin tuli tunne, että markkinat hakeutuvat lähes tarkoituksella viiden vuoden pohjalukemiin, jotta tekninen analyysi täyttyy :slight_smile: Mistä sijoittajat ensi keväänä löytävät parempia tuottoja kuin esimerkiksi Sammon osingoista, miinuskorkojen maailmassa vaihtoehtoisia sijoitusmuotoja osakkeille on vaikea löytää. Täytyy kyllä myöntää, että pelimerkit Sammon osalta alkavat pikkuhiljaa loppumaan.

Niin vahvana jatkui myyntivoima, että otin oman tarjouksen 34.50 pois ja katselen huomenna, mikä on tilanne - jatkuuko lasku 34 tasolle.

6 tykkäystä

Itse tosiaan otin erän 34,98 eli liian aikaisin. Perustui siihen, että 34,99 vaihtoi yli 70 000 osaketta omistajaa ja ajattelin, että joku lukitsi position siihen. Mahdollisesti kyse oli vain siitä, että tasaluku 35 meni rikki!? Nähtävästi lasku ruokkii laskua ja isommat tekijät säätävät positioitaan koko ajan alemmas, shorttareilla lienee kanssa sormensa pelissä!?

4 tykkäystä

Näyttäis Topdanmarkin p/e pyörivän nyt 17-19 tietämillä. Kunhan tosta vielä hiukan laskee, niin eiköhän Nalle haista oston paikan ylimääräsillä pelimerkeillä.

4 tykkäystä

Itse päätin odottaa, seuraavaksi, että kurssi kääntyy. Sen verran paljon on nyt rahaa osakkeissa ja halu pitää kassaa suuri. Pitää tienata välillä rahaa firmalla.

3 tykkäystä