Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Ensi viikolla varmistuu Nordean osinko. Sitten ollaan viisaampia. Olen toistaiseksi luottavainen molempien osinkojen suhteen.

2 tykkäystä

Uskon myös että jotain tulee, mutta tällä hetkellä epäilen vahvasti että sitä leikataan.

1 tykkäys

Tätä menoa ennen toukokuuta ei pidetä yhtään yhtiökokousta eli paljon aikaa muuttaa esitystä monella firmalla

1 tykkäys

Hieman ihmettelen tätä osinkointoa. Meitä on toki erilaisia sijoittajia, ymmärrän sen enkä kritisoi ketään. Tuntuu kuitenkin, että tässä tilanteessa olisi toivottavaa, että firmoilla on taseet mahd hyvässä kunnossa yritysostoja ja tulevia haasteita varten.

Kuten Sauli aamun videolla sanoi, ennustettavuus tällä hetkellä on täysi nolla ja asiat muuttuvat nopeasti.

7 tykkäystä

Eri yhtiöt ja toimialat eivät tietenkään ole suoraan verrannollisia keskenään, mutta olen omiin exceleihini Inderesin/konsensus-tavoitehinnan viereen lisännyt uuden sarakkeen Korona-tavoitehinta. Tässä kertoimena on yksinkertaisen miehen yksinkertaistettu malli, eli Inderesin NoHo-tavoitehinnan päivityksen kautta laskettu kerroin 0,68 - eli uusi koronan jälkeen annettu tavoitehinta suhteessa yhtiön viimeisimpään tavoitehintaan ennen korona-efektiä. Nordean juuri annettu tavoitehintapäivitys 8 → 5,5 toteutui itseasiassa täysin vastaavalla kertoimella.

Sammon osalta nousuvaraa Inderesin aiempaan tavoitehintaan on nyt 90% ja tuohon Korona-tavoitehintaankin about 30%. Näiden edellisten viestien data huomioiden täytyy varmaan katsella jos perjantaina palkkapäivän kunniaksi prässäisi ostohousut oikein siisteiksi :face_with_monocle:

2 tykkäystä

En janoa sitä osinkoa tililleni, se oli lähinnä yksi suhteellinen arvostuksen mittarointipiste. Osakkeen arvostus sattuu ehdotetun osingon perusteella olemaan nyt samalla tasolla kuin finanssikriisin äärimmäisissä pohjissa.

Vilkaisin juuri sen aikaisia keskusteluja netistä. Kovasti tuntui olevan mielipiteitä siitä, että sampo maksaa 4 euroa kohta, kun kurssi oli tippumassa 10 euron alle. Juuri kukaan ei maininnut keskustelussa Sammon olevan edullinen. Oltiin varmoja, että osakkeen hinta vähintääkin puolittuu.
Osingon perumista ei tosin kukaan löytämissäni keskusteluissa maininnut.

3 kuukauden kuluttua sammon kurssi oli noussut 50% kalliimmaksi.

Yritän seurata keskusteluja ja sitä hetkeä kun kukaan ei usko käänteeseen ja toipumiseen. Silloin on hyvä hetki alkaa ahneeksi.

18 tykkäystä

Viestini ei ollut ainoastaan vastauksena sinulle, lähinnä tätä yleistä osinkokeskustelua kohtaan mikä koskettaa nyt useampaa yritystä ja omistajaa. :slightly_smiling_face:

Minä taas nimenomaan janoan osinkoa tililleni. Se on mulle erittäin tärkeä periaatteellinen kysymys että omistamani firma jakaa myös minulle säännöllisesti onnistumisen hedelmiä. Mitä Sammon käsittämättömään kurssilaskuun tulee niin joku nyt tietää jotain mitä muut eivät tiedä… Minä en tiedä ja aion tällä hinnalla ostaa lisää :slight_smile:

16 tykkäystä

Täälläkin janottaa. :wink:

3 tykkäystä

Kohta on painettava liipaisinta :grimacing::sweat_smile:

1 tykkäys

Topdanmark nyt 233dkk !

2 tykkäystä

Pidän Sampoa tällä hetkellä huomattavasti parempana osinkokoneena kuin oikeastaan mitään muuta hexin lappua, jos puhutaan korkean osingon firmoista.

2 tykkäystä

Olisko pieni epäsuhta arvostuksissa:

Sampo
Markkina-arvo 13,3 miljardia euroa
12 kk liikevoitto 1,54 miljardia euroa

halpaa on

6 tykkäystä

https://www.inderes.fi/fi/kyytiin-paasee-poikkeuksellisella-alennuksella
Uusi analyysi tullut @Sauli_Vilen:ltä, tavoitehinta leikkautuu 42,5€ → 30€, mutta suositus nousee osta-tasolle!

21 tykkäystä

Voi että, toivottavasti ei liikaa nouse. Toivottavasti laskee vielä. Olis ihan periaatteen vuoksi mahtavaa ostaa sampoa 1-alkuisella hinnalla.

10 tykkäystä

Onkos inderes efekti vaikuttanut isoihin yhtiöihin myös? Pienemmät yhtiöt ottaa hyvin aina ylös kun inderes antaa osto suosituksen.

Ei Sammon kokoluokassa ole vaikutusta.

14 tykkäystä

Itsekkin tässä viimepäivät pohtinut Sammon kurssilaskun syytä. Yleensä kun iso firma laskee rajusti, niin siinä on joku järkevä syy taustalla joka paljastuu sinulle myöhemmin. Hyvin harvoin ollaan tilanteessa, että iso firma laskee hinnoitteluvirheestä johtuen. Tämä on yksi keskeisiä opetuksia jota olen saanut (usein kantapään kautta) analyytikkona sekä sijoittajana.

Sammon osalta näen 3 tekijää kurssilaskun taustalla (suora lainaus raportista):
“Sammon osake on romahtanut lähes 50 % hieman yli kuukaudessa. Lasku on ollut selvästi yleistä markkinaa rajumpi ja käsityksemme mukaan tässä taustalla on ollut etenkin vakuutussektorin iso myyntipaine (pelot koronaan liittyvistä vastuista + laskenut korkotaso), pankkisektorin iso myyntipaine (pelot pankkijärjestelmästä + laskenut korkotaso) sekä huolet Sammon vakavaraisuudesta.”

Mielestäni Sampo on kärsinyt vakuutus-/pankkisektorin myyntipaineen osalta kohtuuttoman paljon, sillä yhtiön operatiivinen altistuminen koronariskeille vaikuttaa lopulta jäävän varsin rajalliseksi (raportissa avattu tarkemmin korona-altistuminen). Myös vakavaraisuuden osalta myös markkina hinnoittelee riskit täysin yli. Oman herkkyysanalyysini perusteella osakkeet saisivat vielä laskea 30% ja Nordea mennä 3e tasolle (-50%) ja silti Sammon vakavaraisuus olisi edelleen +120% (min. 100%). Toki tässä
skenaariossa yhtiö reagoisi jo tähän laskemalla liikkeelle hybridilainoja. Pointti lähinnä se, että minun on vaikea nähdä vakavaraisuuden ajavan Sampoa kriisiin missään skenaariossa.

Mielestäni kaikista relevantein asia ajatella on, että “onko Sammon käypä arvo laskenut?”. Vastaus on mielestäni kyllä jonkin verran johtuen seuraavista asioista:

  1. sijoitustuottojen romahdus H1:llä supistaa Sammon omaisuusmassaa
  2. taantuma heikentää operatiivisten yksiköiden (etenkin Nordean tulosta)
  3. entisestään laskenut korkotaso heikentää sijoitussalkun pitkän aikavälin tuottoja (iso osa korkoja)
  4. laskenut korkokanta kasvattaa pitkän aikavälin vakuutusvastuista

Näiden tekijöiden yhteenlaskettu vaikutus ei kuitenkaan ole missään linjassa 50%:n kurssilaskun kanssa. Olen aiemmin useampaan otteeseen todennut Sammon käyvän arvon olevan 35-45 euroa riippuen paljon Nordeasta. Todennäköisesti edellämainitut markkinaympäristöön vaikuttavat tekijät johtavat siihen, että Sammon käypä arvo on 30-40e välillä Nordean ollessa isoin heiluri. Meidän 30e osien summa laskelma huomioi Nordean ja Topin nykykursseilla ja etenkin Nordea on suht helppo pitää nykykurssilla aliarvostettuna. Kuten raportista varmaan huomasitte, niin osien summaa ei saa taipumaan 24e tasolle. Nykykurssilla saa joko If:n puoleen hintaan tai vaihtoehtoisesti Nordean, Topin ja muut finanssisijoitukset (~800m) kaupan päälle. Itse voi valita :smiley:

81 tykkäystä

Vaikea nähdä, että Sammon tulos menisi negatiiviseksi. If on tehnyt viimeisen 12v aikana nolla tappiollista kvartaalia (huonoin 42m Q3’11) ja huonoimmillaan voitto ennen veroja ollut 549m finanssikriisin keskellä 2008. Tämän jälkeen vakuutusteknisen tuloksen osuus If:n kokonaistuloksesta on kasvanut merkittävästi ja näin ollen vaikea nähdä skenaariota missä mentäisi edes noin alas.

Mandatum on puolestaan onnistunut tekemään yhden tappiollisen kvartaalin, juuri finanssikriisissä Q4’08. Vuositasolla myös Mandatum on ollut aina voitolla (2009 huonoin vuosi 118 MEUR).

Topdanmark ei muistaakseni myöskään ole tehnyt tappiollista tulosta tällä vuosikymmenellä (excelissä vain vuoteen 2010 asti enkä jaksa tarkistaa finanssikriisin tilannetta muualta). Huonoin tulos ollut 2011 1023 MDKK (2019 1547 MDKK). Myös Topilla tuloksesta tulee huomattavasti isompi osa vakuutusteknisestä tuloksesta kuin sijoituksista vs. tuo aika.

Nordea on onnistunut tekemään myös yhden tappiollisen kvartaalin, nimittäin Q3’19. Finanssi ja eurokriisi mentiin kuitenkin läpi ilman tappioita. Vuositasolla vaihtelu toki ollut isompaa ja itseasiassa 2019 EPS 0,39e näyttäisi olevan 2006-2019 välin huonoin.

Pointtina tässä lähinnä se, että vaikea nähdä Sammon tuloksen menevän tappiolliseksi missään skenaariossa. Tulos tuskin kasvaa viimevuodesta ja voi jopa vähän laskea (vertailuluvuissa Nordea alaskirjaus), mutta merkittävää romahdusta on vaikea nähdä.

32 tykkäystä

Kiitos, kun jaat täällä näkemyksiäsi!

Oletko yhä sitä mieltä, että Sammon osinko on tänä vuonna ja lähivuosina vakaalla pohjalla?

Itse arvelisin, että Nordea ei kovin helposti laske osinkoaan nyt luvatusta (0,40).

1 tykkäys