Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Pitää kyllä itse vakavasti harkita, että mahdollisimman nopeasti hyppää Sammon kelkkaan :thinking: Olisi todella mukavat osingot tulossa pian mahdollisesti (toisaalta myös vieläkin hyvä upside osinkojen lisäksi). Kumminkin daily- ja 4H-RSI ovat vielä ehkä hiukan korkealla (noin 60 molemmat). Tosin kovin paikallaan tuntuu pysyvän tällä hetkellä, jospa tulisi edes pieni dippi :confused:

2 tykkäystä

Aston, Massen perusseurakuntalainen, on hankkinut Sampoa tasolla 38e ja nyt Johannes, vasta hang-around ryhmään kuuluva, hankkii sitä tasolla 42.6X.

Oppirahat on aina maksettava, joskin molemmat pärjää hienosti, jos Saulin tavoitehinta 46e toteutuu:innocent:

Masse-setä, FA, hyvällä kaitsija

3 tykkäystä

Mäkin oon massen kerhon jäsen ja hankinta 38 eur😉

3 tykkäystä

Yes! Sekä Johannes että Viljo vetää nyt sen verran kovaa settiä, että pääsy porstuasta seurakuntasalin puolelle on enää ihan ajan kysymys. :wink:

Masse, kaitsija :innocent::innocent::innocent:

2 tykkäystä

Erityismainintana Masse siis se, että nyt Sammon omistus on minulla 865 kpl, hankintahinta 42,69€, ostokulun jälkeen OP näyttää 42,78€ :slight_smile: On se mukavaa odotella muhkeita osinkoja ja upsidea :slight_smile:

5 tykkäystä

Setä tykkää, kun jo junnuiästä lähtien nykynuoret pelaavat kunnon panoksilla - ei mitään nappikauppaa ainakaan Johanneksella.

3 tykkäystä

@Johannes_Sippola komea potti! :sunglasses: itselläni vain 2-numeroinen luku, mutta katsotaan jos osinkodipistä pongahtais 3-numeroiseen :wink:

3 tykkäystä

No kiitos @Nyyb.K! Tuosta voi kiittää edesmennyttä isääni, joka firman pitkän salkun 10 vuotta sitten rakensi, ja siitä lähtien jättänyt sen kasvamaan (muistaakseni salkun arvo on kasvanut jonkun verran indeksiä paremmin). Tätä menestyksekästä matkaa minä sitten yritän jatkaa parhaani mukaan :slight_smile: Triviaa, salkkua perustaessa Sampoa tuli aikoinaan ostettua 400 kappaletta (vuonna 2009).

Jos puhun välillä hämmentävästi yksikössä, että “minulla on omistuksia…”, niin pahoittelen, oikeastihan olen siis firmani toimitusjohtaja, ja toinen osakas on minun siskoni (muita osakkaita ei ole), ja puhun siis koko ajan firman omistuksista. Juttu vaan on siinä, että minä olen ainoa joka arvopaperikauppaa tekee firmassa, ja muutenkin ehkä tekee asioista puhumisen ja niiden muotoilun yksinkertaisemmaksi/helppolukuisemmaksi, jos välillä muotoilen siten “kuin minulla olisi omistuksia”, vaikka oikeasti arvopaperit eivät ole minun henkilökohtaisia omistuksia, vaan ne ovat firmani arvopapereita.

3 tykkäystä
2 tykkäystä

Sampoa johtavat tukholmalaiset Nalle ja Magnusson. Ruotsissa on aina asunut se kuuluisa iso raha. Sammon kyydissä siis Jättebra :sunglasses:

Masse, FA, svenska talande bättre folk :ok_hand:

2 tykkäystä

Tässä on varmasti paljon kyse myös siitä, että miltä tänä näyttää ulospäin. Jos Sampo myisi vähän Nordeaa pääomavaatimusten täyttämiseksi ja sijoittaisi rahat muualle, tarkoittaisi tämä käytännössä sitä, että Sampo näkee markkinalla Nordeaa parempia vaihtoehtoja ja tämä olisi selkeä epäluottamuslause Nordeaa kohtaan. Kun osakkeet jaetaan suoraan omistajille, ei Sampo uudelleenallokoi Nordea-rahoja itse ja näin ollen vastaavanlaista epäluottamuslausetta ei synny.

On tärkeä huomioida, että pääomavaatimus tulee todennäköisesti laskemaan selvästi ja se kasvattaa Sammon liikkumavaraa merkittävästi. Käytännössä liikkumavara kasvaa todennäköisesti useammalla miljardilla, kun Nordean osakkeita jaetaan pois 0,5mrd.

14 tykkäystä

Missä massen peukut? 26.3. klo 10.47: Sauli-Masse 6-0 :cold_sweat:

Pari säälisellaista hakusessa…

FA

4 tykkäystä

Ettei vaan johtuisi siitä, että Saulin viestissä oli sisältöä. Toisin kuin Massen palstafloodauksessa.

21 tykkäystä

Juu, Sauli pro ja Massen hovineuvoja. Saulin vinkeillä Massekin on rikkautensa viime vuosina tehnyt:)
Viimeksi case Titanium​:briefcase::briefcase::briefcase:

Sauli analysoi ja luki, Masse keräsi hedelmät. Mutta Massea olisi kannattanut kuunnella: Masse hehkutti Titan etukäteen, ei jälkikäteen kuten seurakunta ketjusta hyvin näkee.

Massen hömpässä on aina totuuden siemen mukana, joskus avoimesti joskus kierosti piilotettuna. Mutta sekös tekee sijoitusviihteestä niin jännää ja mukavaa.

Masse, peukkukakkonen heti Inden pro kaartin vanavedessä

5 tykkäystä

Sampo on järjestänyt muutaman kerran somessa aktiivisille sijoittajille/somevaikuttajille “sijoittajaillan” jossa on palloteltu vapaamuotoisesti sijoittajaviestintään liittyviä ideoita ja parannuksia, ja sellainen ilta oli jälleen tänään. Täytyy kyllä tässäkin, kuten tapaamisessa, kehua julkisesti Sampoa jonka IR-viestintä on ensiluokkaista itsessään ja etenkin muihin pörssiyhtiöihin verrattuna. Kari Stadigh oli tapaamisen alussa mukana esittelemässä Sampoa ja vastaamassa kysymyksiin. Kasaan tähän muutamia kommentteja, ei mitään uutta ja mullistavaa mutta kuitenkin (paljon samoja asioita, mitä tuli aiemmassa haastiksessakin esiin):

-Sammon omistajakeskeisyys yllättää positiivisesti aina. Kari alleviivasi joka mahdollisessa välissä, kuinka kaikki siellä ovat omistajia, ei itseään, varten töissä. Tätä ei liikaa pörssiyhtiöiden toimareiden suusta kuule, joten halusin tuoda asian tässäkin esiin.

-Nordea: ei olla tyytyväisiä kehitykseen tietenkään, mutta Magnusson “execuuttaa”. Kysyin, mitä jos Nordean EPS tosiaan on 0,84 EUR mitä konsensus 2021e odottaa johon Kari totesi että olisi todella pettynyt. Heidän odotukset on, että Nordea petraa ROE:n Pohjoismaisia verrokkeja paremmalle tasolle (eli >12 %) ja kurssi on tätä myötä aivan eri tasoa kuin nyt.

-Sijoituskerhon ylläpitäjä Aleksi tenttasi paljon Nordeasta disruption alla, mutta Stadigh painotti sitä, kuinka Nordea on myös tärkeä kumppani asiakasmassansa ja reachinsa takia fintech yhtiöille. Jos se ei ole hyvä kumppani niille, on jotain tehty itse sitten väärin.

-Fokus on nyt ensisijaisesti Nordeassa, ei uusissa sijoituksissa.

-Kysyin myös, mitä jos korot onkin nollassa paljon pidempään, esimerkiksi 10 vuotta. Stadigh totesi, että silloin Sammon kovaa oman pääoman tuottoa tekevät osat arvostetaan eri sfääreissä, eli omistusten arvo nousisi. Toisaalta tietysti sijoitustuotot vakuutusbisneksessä ja Nordeassa olisi kurimuksessa, ja Sammon pitäisi muokkautua uuteen ympäristöön.

-Sampo keskittyy finanssialalle sijoituksissaan, koska siellä osaaminen on heillä korkeinta. He kokevat, että heillä ei ole “mandaattia” lähteä muualle soitellen sotaan, koska myös sijoittajille Sampo on profiloitunut korkean osinkotuoton finanssikonserniksi. Pääomaintensiivisellä finanssialalla korostuu automaatio ja skaalaedut, mitä pitää pystyä saavuttamaan näissä sijoituskohteissa.

Lopuksi tärkein, eli selfie Wahlroosin taulun kanssa.

20 tykkäystä

Joko @Verneri_Pulkkinen kohta löytyisi Sampoa sinunkin salkusta? :wink:

5 tykkäystä

Niin olet Aston varmaan huomannut että Verneri ja Inderes ovat kriittisiä Nordean ja Sammon suhteen. Mallisalkussa on hiukan Nordean murusia, mutta katsoivat Kamuxin paremmaksi sijoituskohteeksi nyt viimeksi…

5 tykkäystä

Voisin kysyä nyt kolmannen kerran (1. Kerta nordeaketjussa, 2 q&a:ssa ja nyt täällä) että miten se nordea on sinne mallisalkkuun sujahtanut kun sitä ei kerta seurata?

5 tykkäystä

Se on selvä, että Sammon tuotto-odotus ei täytä mallisalkun kriteereitä nykyhinnoilla.

Ajattelin, että Vernerin ollessa sijoittajaviestinnän ammattilainen, olisi hänelle lähes kansalaisvelvoite omistaa Sampoa yo. viestin kaltaisten julkisten kehujen jälkeen :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä