Sampo - Vakuuttava vakuuttaja

Rouva teki erinomaista korvasienikeittoa, jota syödessämme otti puheeksi henkivakuutukset (juuri tämän HS:n jutun). Näiden nettimyynti oli koronan aikana 2,5x-kertaistunut. Samoin vahinkokorvaukset kaikissa vakuutuksissa (auto-, sairaus-, yms) ovat voimalla laskeneet.

Olin harkinnutkin Sammon lisäostoja, vaikka sitä salkussa onkin jo hurjasti. Aiemmin tänään luin Aki Pyysingin mainion Sampo-blogin. Koska sekä vaimo, että Aki sanoivat, että ‘osta’, niin tietysti ostin ihan mukavasti lisää Sampoa.

Kuten yleensä, varmistan MUTU-ostot tekemällä jälkikäteen taustatyöt. Sauli Vilénin erinomainen Sampo-live vahvisti, että rouvan näkemys vakuutusteknisestä tuloksentekopotentiaalista myös jatkossa on solidi. Kiitos Saulille!

27 tykkäystä

Sammon kruununjalokivi If pystyy vieläkin parantaa tulostaan selkeästi.
Kannattaa katsoa osarin lisämateriaalit, nimittäin Norjassa vakuutusbisnes meni heikosti, Suomessa ja Tanskassa todella hyvin, ja Ruotsissa jäätävän hyvin. Ei se ihme ole kun If panostaa Ruotsiin ja johtajat ovat valtaosin ruotsalaisia, he vaan osaavat finanssibisnekset.
Nyt me nähdään miten Nordeassa meno vaihtuu kun Suomi-äijät ovat sivussa…niin tj kuin hall. pj…
Osarit Q4 ja Q1 olivat jo hyviä, kurssi on vielä yllättävän alhaalla vaikka koronassa on valtiolla nyt halua ja kykyä ottaa iskuja vastaan tukemalla yrityksiä. Eli Sammossa kun kaikki osat parantaa niin paluu 40kerhoon tapahtuu !!

6 tykkäystä

@Sauli_Vilen Voisitko vähän vääntää rautalangasta, mistä nämä omavaraisuus ja pääomavaatimukset Sammolla muodostuu ja miten? Esimerkiksi jos Nordean kurssi laskee → Sammon vaatimukset nousee - mistä tämä johtuu? Nouseeko nämä ‘varaukset’ kun on sijoitettu tuohon NFH? ( Norwegian Finans Holdings )

7 tykkäystä

Voisiko Sampo vielä kurssien laskiessa peruuttaa osingon jakamisen sijoitustuottojen(?) heikentymisestä johtuen?

Ei. Hallituksen puheenjohtajan sielu ei kestäisi moista. :sunglasses:

8 tykkäystä

Lakiteknisesti? Totta kai voisi. Todennäköisyys? Aika lähellä nollaa. Pitäisi kyllä melkoinen uusi rysäys tulla että edes harkittaisiin moista.

Tässä olisi vielä ennen kesälomia hyvin aikaa kirjoitella tarinaa IR-blogiin, joten kysytäänpä yleisöltä.

Mistä toivoisitte kirjoitettavan IR-blogiin? Olisiko vapaamuotoinen Q&A-setti mieleinen vai jokin spesifimpi aihe? :thinking:

24 tykkäystä

Itse olen myös kuullut verkostoilta saman tyylistä tarinaa. Ja veikkaan, ettei tuo henkivakuutusten myynnin kasvu jää ihan lyhyen ajan trendiksi. Uskon, että ihmiset ovat taipuvaisia varovaisuuteen vielä pitkään.

Kurssilaskusta “innostuneena” piti jättää pieni pilkki Sammolle. Vain pienen pieni.

4 tykkäystä

Juma! Sehän alkaa Sampo-lohi laskeutua pilkkietäisyydelle, YES!

Masse-setä, FA, ei niin hyvää pakkaajaa löydykään etteikö aina yksi satsi täyteen ahdettuun pakastimeen mahdu :wink: :fish: :fish: :fish:

16 tykkäystä

Lohta vai Turskaa? :smiley:

2 tykkäystä

Sampoa ostettu tänään lisää. Oli jo valmiiksi selvästi suurin minun osakesalkusta. Nämä tai jotain muuta pitää myydä noin kuukauden päästä. Odotan siis pientä nousua kuukauden sisällä irtoavan osingon takia. Ellei tule kurssinousua, niin pitää itse kerätä osingot ja luopua jostain muusta. Ostaminen tuntuu olevan mulle helpompaa kuin myyminen.

6 tykkäystä

Vielä aika hillittyä laskettelua, mutta… :face_with_monocle:

13 tykkäystä

Ohhoh, avasin vielä näin päivän päätteeksi pörssin ja Sampohan siellä oli yli -5% joten oli vielä pakko sipaista pieni siivu lisää aiempaan pottiin.

3 tykkäystä

Ostin elämäni ensimmäiset sammot tänään! yllättävän kovasti tänää damagee joten tähän innolla mukaan

6 tykkäystä

Onnittelut ja tervetuloa mukaan! :tophat: Sampo onkin viime aikoina siirtynyt enemmän pörssimme hulivili-osakkeiden sarjaan - samaan sarjaan kuin oudot veljekset (Outokumpu ja Outotec). :roller_coaster:

7 tykkäystä

Mikähän tuo Nodnetissä näkyvä viiminen kauppa on, tästä mitään tietoa? Klo 18.31 kevyt 437 000 kpl @ 28.13€

3 tykkäystä

Loppuhuutareista puheenollen esim eilen meni fortzaa yli miljoona kpl. Joku ihan selkeä hyötymiskuvio siellä on taustalla. Tästä varsin mielenkiintoinen juttu aiheesta

1 tykkäys

Jos on 18:30 jälkeen niin se lienee joku pörssin ulkopuolinen kauppa joka ilmoitetaan tuolleen. Eli joku on tehnyt hitusen isomman peliliikkeen tänään ja se sitten annetaan markkinoille tiedoksi jotta laputkin liikkuvat järjestelmässä.

CAR <-> CAR eli tämän kiskan asiakkaita kävi kauppaa keskenään;

https://www.carnegie.se/fi/fi/

4 tykkäystä

Mikäs tänään tällaisen pulkkamäen aiheutti Sampoon?? En ole ehtinyt tänään seurata kovin tarkoin…

Oliskohan yleistä finanssisektorin niiausta?