Väittäisin, että MTV saa Schibstedistä huomattavasti sitoutuneemman ja osaavamman omistajan kuin Telia on ollut. Toimintaa varmasti uudistetaan ja tehostetaan jatkossakin. Markkina on vaikea. Siitä ei päästä yli.
Miten tämä liittyy Sanomaan? Suomessa yhtiön kanssa pääpelureina kaupallisella puolella markkinoilla ovat markkinajohtaja MTV ja Warner Brosin Discovery. Kaikilla on useampia kanavia ja paljon ilmaista sisältöjä, joiden väliin myydään verrattain halpaa mainostilaa. Ymmärtääkseni Ruotsissa tv-mainosten hinnat ovat selvästi Suomea korkeammalla ja sisällöistä maksetaan huomattavasti avokätisemmin kuin meillä. Schibstedillä Ruotsin markkinasta on valmiiksi kokemusta, mutta TV4:n kautta sitä vasta syntyykin. Jää nähtäväksi, millaisella poljennolla uusi omistaja lähtee sitten Maikkaria Suomessa ajamaan, ja onko fokus lopulta enemmän TV4:ssä. Sanomalla tätä varmasti seurataan aktiivisesti.
Tuossa inderesTV:n puolella taas todettiin, että oppimis- ja medialiiketoiminta varmastikin eriytetään ennemmin tai myöhemmin. Kysymys on lähinnä koska. Turun seudulle Sanoma on avannut oman paikallistoimituksensa, mikä viittaa kiinnostuksesta paikalliseen markkinaan. Tuonkin perusteella voisi olettaa, että TS-Yhtymän ovea on Sanomalta varmaan joskus käyty kolkuttelemassa. Toistaiseksi tuloksetta. Ken näistä tietää. Lisää videolla. Kellotuksista alla juoksujärjestys.
Aiheet:
00:00 Aloitus
00:15 “TV-mainonta ei ole kestävällä tasolla”
04:04 Aluemedioiden uusjako – onko Ilkka seuraava?
06:45 “TS-Yhtymän ovia on varmasti koputeltu”
08:24 Mediabisnes näyttelee yhtiöissä pääasiassa sivuroolia
10:44 Mainostulot jaetaan uudelleen
12:55 “Sanoma eriyttää vielä joskus mediabisneksen”