Satojen tuhansien salkut - Mistä rahat?

Mistä kyseiset taulukot löytyy? Vaikuttaa kiinnostavalta

En enää muista, mistä aikanaan nuo löysin…
Lisää merkkejä

Kiitos aloittajalle ja muille keskustelijoille hienoista tarinoista! Tässä omani:

Ikää 33 vuotta, sijoitussalkun arvo nyt noin 110 000 euroa ja nettovarallisuus ~200 000 euroa.

Päätekijät salkun kasvattamisessa: hyvä/nousujohteinen palkka, suuri säästöaste (ei lapsia, autoa, kesämökkiä) ja pitkäjänteinen säännöllinen kk-säästö (indeksirahastoihin/ETF:iin).

Tulen keskiluokkaisesta perheestä, lapsena ei kärsitty puutetta, mutta kesälomareissuja ulkomaille yms. kalliimpia juttuja ei myöskään tehty. Kotona en saanut koskaan isompaa opastusta raha-asioihin, mutta kannustusta kouluttautumiseen ja sitä kautta ”hyvään elantoon” kylläkin. Vanhempani eivät omistaneet osakkeita tai rahastoja, eikä sijoittamisesta tai raha-asioista suuremmin keskusteltu (äitini oli osasi kuitenkin säästämisen jalon taidon ja on säästänyt aina pienestä palkastaan).

Muistan lukioikäisenä funtsineeni jatko-opintoja, kun luin iltapäivälehdestä eri ammattien/koulutusten palkkavertailua. Minulla ei ollut varsinaista haaveammattia tai paloa tietylle alalle, joten KTM koulutus alkoi tuntua hyvältä valinnalta (lääkäriksi en halunnut koska inhoan sairaaloita ja juristin työn kuvittelin turhan kuivakaksi… DI-koulutus jäi pois laskuista koska en kokenut olevani ”insinööriluonne”)

Armeijan ja opintojen aikana ei ollut varaa säästää, joten pikakelataan vuoden 2017 tammikuuhun, jolloin valmistuin kauppiksesta ja aloin säästämään sivuun palkkatuloista. Sen verran oli oppia päähän yliopistosta jäänyt, että akateemisten tutkimusten perusteella hajauttaminen kannattaa ja indeksiä on vaikea päihittää jopa ammattilaisten toimesta, joten aloin säästämään Seligsonin indeksirahastoihin. Tässä vaiheessa nettovarallisuus oli opintolainan vuoksi hieman negatiivinen ja alussa ensiasunnon käsirahan säästäminen oli korkeampi prioriteetti kuin kk-säästäminen rahastoon. Tällöin asuimme tyttöystävän kanssa PK-seudulla edullisessa vuokra-asunnossa ja kulujen jälkeen sain noin 1000 euroa säästöön (minulla ja tyttöystävällä on edelleen yhteisen tilin ohessa omat sijoitukset/säästöt).

Toden teolla aloin säästämään indekseihin vuonna 2019, kun ensiasunto oli hankittu. Vuosina 2019-2022 asuinkustannukset olivat todella matalat, kun korot olivat nollassa (kiitos myös pankille 35v laina-ajasta, joka auttaa salkun ”vivutuksessa” edelleen). Palkkakehitys on ollut hyvää (10-15% vuositasolla) ja sen myötä olen saanut korkojenkin nousun jälkeen 1000-2000 euroa kuukaudessa säästöön mitenkään erityisemmin kituuttamatta.

Mutta matkan alussa vasta ollaan – salkku ylitti ensimmäisen 100 000 euron (ja nettovarallisuus 200 000 euron) rajan tänä vuonna, ja tarkoituksena on jatkaa pitkäjänteistä kuukausisäästämistä pitkälle tulevaisuuteen. Yritän maksimoida salkkuun virtaavan rahan määrän nyt kun säästäminen on vielä helppoa: talouden menot (harrastukset, ruoka, matkustelu, asuminen) ovat vain kahdelle aikuiselle, joista molemmat ovat hyväpalkkaisissa töissä. Jos lapsia tulevaisuudessa siunaantuu, ymmärrettävästi menot kasvavat ja isojen summien säästäminen vaikeutuu.

Lyhyen aikavälin tavoite on ollut taloudellisen mielenrauha (se on jo saavutettu). Keskipitkällä aikavälillä tavoittelen tarpeeksi suurta pesämunaa jotta voi halutessaan hieman vähentää töitä/downshiftata/vaihtaa vaikka alaa jos siltä tuntuu. Pitkällä aikavälillä (50-60 -vuotiaana jos hyvin käy) tavoite tulla kokonaan taloudellisesti riippumattomaksi ja päättää itse, tekeekö viikossa 40, 30 vai 0 tuntia töitä.

Olisi kiva sanoa, että hyvä alku säästämiseen ja varallisuuden kasvattamiseen on ainoastaan omaa ansiota, mutta totuuden nimissä olen ollut onnekas monella saralla: hyvä työ ja palkka, hyvä terveys, alhaiset euriborit säästämisen ensimmäisinä vuosina, hyvä puoliso (joka ei haaveile materiasta mutta ei myöskään pihistele, kun kyseessä on elämänlaatua nostattavat asiat kuten matkustelu tai harrastaminen).

Tsemppiä kaikille sijoittamiseen ja säästämiseen, oli tavoite sitten mikä tahansa - ja muistetaan nauttia matkasta.

146 tykkäystä

Sain alkukesästä 100k kasaan, aikaa tähän meni viisi vuotta. Ensimmäisen kerran aloitin sijoittamisen joskus 2006-2007, mutta myin kaiken finanssikriisiin ja palasin markkinalle 2019. Monta kertaa olen miettinyt että nyt olisi pullat aika eri tavalla uunissa jos olisin silloin jatkanut mutta ei se mitään auta.

Kaikki rahat on sijoitettu palkkatuloista ja bonareista. Tein vielä viime vuoteen asti sivutyötä ja leipätyön palkka on ihan kohtuullinen. Olen takuulla hävinnyt indeksille ainakin jos verrataan niitä pörssejä mihin olen sijoittanut. Salkku koostuu pelkistä osakkeista ja vasta tässä vaiheessa on alkanut indeksisijoittaminen kiinnostamaan. Olen viittä vaille ikiholdari eli myyntejä on hyvin vähän kun taas yhtiöitä salkussa on aivan liikaa. Tämän hetken tavoitteena onkin keskittää salkkua yhtiöihin mihin oikeasti uskon.

Paljon puhutaan siitä että 100k on vaikein, tämä selviää omalla kohdallani myöhemmin.
Yksi asia mistä täällä en ole nähnyt paljoa puhetta on mistä kaivaa motivaatio jatkaa sijoittamista 100k jälkeen, puhumattakaan 500k jälkeen. Ostan yleensä noin tonnilla per kerta ja tätä ei enää huomaa salkussa, päiväkohtainen heilunta on suurempaa ja lisäostot peittyy kohinaan. Toisena tavoitteena onkin kasvattaa kertaoston määrää, mutta tämä ei ole vielä oikein onnistunut.

44 tykkäystä

Tuo motivoituminen on tosiaan vaikeaa jos tuijottaa salkun kokonaisarvoa joka menee sinne tänne. Ehkä voit kehittää pari muuta mittaria siihen kylkeen. Itse seuraan salkun osinkotuoton kehittymistä ja se liikkuu joka ostoksella. Tässä on vaarana se että se johtaa osinkotuoton jahtaamiseen joka voi generoida virheitä. Sen voi välttää jos seuraa sen lisäksi ja tärkeämpänä mittarina salkun earningsia. Esim. jos Fortum tekee 1,5 EUR EPS:ää ja sä omistat vaikka 100 osaketta niin sun Fortumin earningsit on 150 EUR vuodessa josta sitten osa tulee osinkoina. Tuota kautta näet miten sun salkun earnings power nousee joka ostolla. Tässä pari ideaa miten tuota salkun kasvua voi havainnollistaa itselle kun sen arvo heiluu. Yleensä osinko ja EPS:t heiluu vähemmän.

38 tykkäystä

Itsellä ikää 37v ja salkku +500k, itseasiassa tuo taso saavutettiin ja pari vuotta sitten ensimmäisen kerran mutta markkinat eivät ole olleet viime vuosina kovin suosiollisia, joten pari vuotta on tässä junnattu hieman paikallaan. Tälle vuodelle tuottokäyrä näyttää sentään noin +15% joten toivon mukaan tästä saadaan uusi nousuputki päälle.

Koko osakepääoma on peräisin palkkatuloista. Kun nuorena pääsin ensimmäisiin kesätöihin, kiinnostuin lukemaan indeksirahastoista ja aloinkin sijoittamaan niihin. Myöhemmin reilut 10v sitten aloitin suorat osakeostot. Tänäkin päivänä rahaa menee näihin molempiin tuotteisiin, korotilillä on myös pientä puskuria.

Säästämiseen itseä yhä motivoi ennen kaikkea se, että pienistä kuluista johtuen rahaa jää palkoista yli niin paljon ettei tiedä mihin muuallekaan sitä laittaisi. Tämä siitäkin huolimatta, että on jo perhettä ja jälkikasvua. On totta, että yksittäinen ostoerä on nykyään vain murunen salkussa, mutta siitä huolimatta on ajateltava että nämäkin rahat menevät kasvamaan korkojen korkoja.

Aikoinaan olin hyvinkin säästeliäs ja kaikki säästettiin mitä voitiin. Nyt kun on varallisuutta ja rahaa jää reippaasti yli pakollisten menojen, en ole enää rahan suhteen niin tarkka. Esimerkiksi ravintoloihin ja matkoihin tulee tuhlattua ihan huolella.

81 tykkäystä

100 000€:n vaikutushan on merkittävä, oli siinä ympärillä inflaatiota tai ei. Kyse on talousjärjestelmän piirteestä ja matematiikasta.

Jos ensimmäisen 100 000€:n säästämiseen 500€/kk säästösummalla menee:

0%:n tuotolla 200 kuukautta
7%:n tuotolla 133 kuukautta

Toisen 100 000€:n säästämiseen 500€/kk säästösummalla menee:

0%:n tuotolla 200 kuukautta (tadaa :wink: )
7%:n tuotolla 74 kuukautta

Tärkein oppi ensimmäisen 100 000€:n kohdalle saavuttaessa on ollut keskivertopalkansaajalle säästeliäs elämäntapa.

Kun työuran edetessä usein palkkataso jonkun verran nousee, mutta myös kulut helposti kasvavat, pystyy joskus säästeliäs henkilö nostamaan säästöastetta perheen perustamisesta yms. huolimatta, mutta jo samalla säästösummalla ero on merkittävä. Toinen 100t€ kertyy n. 5 vuotta ensimmäistä nopeammin.

Jos säästösumma olisi esim. 100€/kk, niin

Eka 100t€ ottaa 330 kk 7%:n tuotolla, toinen kuitenkin vain 107 kuukautta samalla tuotolla laskettuna.

59 tykkäystä

Kukaan ei tiedä mitä tulevaisuudessa tapahtuu tai kuinka kurssit kehittyvät tulevaisuudessa, joten kannattaa sijoittaa nykyhetken näkemyksen mukaan ja yrittää ehkä käyttää omaa tuntemusta.

Muussa tapauksessa kannattaa tietenkin ryhtyä indeksisijoittajaksi ja tehdä tasaisia ostoja.

Edit: joku ilmeisesti poisti viestin johon vastasin, joten näyttää aika irralliselta…

4 tykkäystä

Itse olen ollut vapaaherra jo 12v …sijoittanut 30v. En kerro salkun kokoa mutta väliin yksi milli - 500tonnia menee. Käyttäkää nuoret rahaa elämään nuorena mutta samalla voi myös sijoittaa. Itse olin vielä 25v aivan persauki…
Ei elämä ole mitään sitten kun täytän 60v ja voin käyttää sijoituksiani.
Palstalla on useampia varakkaitakin sijoittajia.
Mutta on myös pajon niitä joista tuntuu että tämä on lottoa…haetaan tonneilla 100 kertaistujaapariin vuoteen. Nuorilla sijoittajilla tuntuu kärsivällisyys olevan hyvin pieni… oston jälkeen myyntiin jos ei nouse viikkoon 30%…niinkuin hype aikaan 3 vuotta sitten.

50 tykkäystä

Kommenttina aikaisempaan, että mistä motivaatio ison salkun kanssa. Omalla kohdalla osakesalkku nyt runsaat 400k. Tässä vaiheessa ns. korkoa-korolle ilmiön alkaa vasta näkemään, kun vuositasolla muutokset voi olla kymmeniä tuhansia tämmösellä indeksisijoittajallakin. Jotenkin motivoi se ajatus todellisen useamman miltsin varaudesta lähivuosina hyvin ennen eläkeikää. Mahdollistaa kivan asunnon perheelle, työtahdin hidastamisen, turvallisuuden tunteen jne.

42 tykkäystä

Hyvin monelle se motivaatio on niin suuret passiiviset tulot, että ei tarvitse sen lisäksi palkkatuloja tai tulonsiirtoja mukavaan elämään. (Ja se “mukava elämä” on toki äärimmäisen subjektiivinen asia").

Jos ajatellaan että 10% tuotto on mahdollinen, niin 100k salkku tuottaa karkeasti 800e/kk brutto. 500k salkku 4200e/kk. Onhan noissa todella iso ero kun mietitään suomalaisen keskituloa ja tyypillistä kulutusta. Monelle se motivaatio on saavuttaa tilanne jossa töitä voi tehdä juuri sen verran kuin huvittaa ja toimeentulo on silti taattu. Siksi salkunkasvatusintoa riittää aika helposti sinne miljoonaan+ asti.

37 tykkäystä

Ehkä muotoilin lauseen vähän huonosti, lähinnä tarkoitin sitä että lisäsijoitukset ovat niin pieniä että hukkuvat kohinaan jos ne ovat luokkaa <1% salkusta. Toki se näkyy pitkässä juoksussa, lähinnä mietin että onko hyväksi havaittuja keinoja millä tehdä lisäsijoitukset näkyvämmäksi. Lisätä kertainvestointeja, siirtyä toiseen omaisuusluokkaan ym.

Euromääräthän ovat mitä ovat. Eräs vaihtoehto yrittää suhteuttaa niitä johonkin, esim. nettopalkkaansa, jos vaikka neljänneksen kuukausiliksasta saa säästöön niin siinä on (taas) n. viikon “budjetti” jemmassa ja toivon mukaan kasvamassa isommaksi. Isommilla summilla, säästöillä ja sijoitustuotoilla, sitten voi olla merkitystä jo sen kannalta kuinka haluaa palkkatöitään jatkossa järjestää. Jokaisella tietysti omanlaisensa tilanne ja tulevaisuudensuunnitelmat.

2 tykkäystä

Okei, ymmärrän. Haluaisit siis nähdä, että vaikka salkku olisi 500k, niin se 1000e panostus palkasta yhä tuottaa? Tavallaanhan tota ei pitäisi tarvita edes nähdä. 10% 1000:sta on aina 10% vaikka olisi miljardin salkku, eikä salkun muu päivittäinen heittely poista senttiäkään siitä tonnin tuomasta tuotosta. Eli tämä on vain harha joka johtuu siitä, ettet tuijota ostoerittäin vaan ainoastaan koko salkkua.

Toisaalta, onhan se selvää, että kun salkku kasvaa niin palkasta tehdyn säästämisen osuus kokonaisuudessa pienenee. Jos sulla on 100k salkku ja laitat vuodessa 12k rahaa, niin onhan sen merkitys yhä todella suuri jos salkun muu tuotto on luokkaa 10k vuodessa. Miljoonan kohdalla salkun oma tuotto onkin sitten 100k ja palkan osuus alkaa lähennellä enää 10 %:a.

4 tykkäystä

“Kehataanko me osallistua tämänki ketjun porinoihin? Ettei mene turhan keuhkaamiseksi, kun meilä ei kuiten mitään oikeaa asiaa ole”, kysyin Immolta juuri kun kamuni tutki Hankkijan uusinta tarjouslehteä ja ihmetteli miksi Keskon herrat antoivat Hankkijan lipsahtaa tanskalaisille. Olisi kuulemma sopinut Keskon portvoolioon kuin, niin, kuin Hankkijan lippis Kinnus Heikin päähän kun Viljoa etsittiin.

“Tee kuten tahot, mulla on uuen sontatalikon etsiminen kesken”, leimusi Immo muka ärripurrina vaikka kamuni lempeän luonteen kyllä tunnen. Hyvin on alter egoni kanssa tultu toimeen vaikka ristihuutoja usein korvien välissä vipeltää.

Motivaation lähdettä lisäsijoituksiin kyseltiin jos salkku alkaa olla jo isompi.
Hyvin on löytynyt, kiitos kysymästä :smiling_face_with_three_hearts:
En ala toistelemaan vuosien varrella useaan otteseen jaapasteltua pitkää ja alkuun pirskatin hidasta vaurastumistani. Hyvästä punaviinistä ei kuitenkaan ole koskaan säästetty. :grinning:
Jos rakas foorumilainen sinulla on luppoaikaa, niin meidän profiilista löytyy viestejämme muutamaan ketjuun. Ottopoikamme @Sijoittaja-alokas ansiokas haastis sisältää koko stoorin mistä alkupääoma saatiin raavittua kasaan.

Motivaatio tulee onnistumisista, surkeiden sijoitusten jaapasteluista, salkun yritysten seuraamisesta ja uusien kohteiden tutkimisesta. Itse rahalla, sillä ei ole enää sellaista konkreettista merkitystä kuin nuorempana jolloin joka satamarkkanen piti yrittää optimoidan joko säästävänä elämäntapana tai uutena sijoituksena.
Paitsi kun Hesuli kääntää selkänsä, kyykistyy ja pyllistää täyslaidallisen punaista saldoa päivän salkkuun. Kyllä ne sadantonnin miinuspäivät edelleen kirpaseen, ei sitä kehtaa valehdella :rofl:

Ja totta, uudet sijoitukset ovat pieniä vrt salkun koko. Yleensä osto-ohjelmassa 5000-7000e kertaostoja. Myynneissä mennään tuplilla, eli 10-15000e kertamyynnit.
Jos rommauspäiviä, niin ostoja voi tulla kymmenkuntakin, joten kyllä siinä painotukset siirtyilevät ja siten salkun koostumus muuttuu haluttuun suuntaan.
Ja kun mitään häävejä sijoittajia me ei Immon kanssa olla, niin sattuu ja tapahtuu sitä kaikenlaista;

Muutama viikko sitten olin pyörälenkillä ja Neste rommasi (taas). Lasku tutusti kiihtyi kun jenkit tulivat markkinoille klo 16.30 ja päätin kuikata kesken lenkin tilannetta.
Kun käteistä ei enää ollut, niin myin Nordeaa 11e tasoilta parissa 1000 kpl erissä ja ostin samalla Nestettä.
Samalla vanhasta nokialaisesta alkoi akku loppua pitkähkön lenkin ja podien kuuntelun ansiosta ja piti säätää noksun kirkkausaste pienelle jotta akkua säästyisi.
Seuraavassa taukopaikassa salkun tarkistus ja Neste vain valui, aivan kuten nesteen kuuluukin. Siitä huonolla ikänäöllä ja kovin himmeällä näyttökirkkaudella naputtelin seuraavan Nordean myyntitoimeksiannon 10 000e summalle ja himo nesteeseen vain kasvoi.
Pling, toimeksiantosi 10 000kpl on toteutettu! Eli olin myynyt 10 000kpl = n110 000e kun tarkoitus oli myydä 1000kpl :face_with_peeking_eye:
Me tarvittaisiin selvästi Martta hoitamaan meidän sijoitusasioita.

No olipa ainakin reilummin varoja taas hankkia Nestettä ja ennen lenkin loppua oli käteissaldo taas 0e :upside_down_face:.

Edellinen ei nyt ihan perustoimintaa ole meidän sijoittamisessa, mutta kertokoon siitä että motivaatiota sijoittamiseen on vaikka perustarpeet on täytetty.
Suurin juttu on kuitenkin tietoisuus että jos ei täysin mokaa tässä leikissä, niin olisi mahdollisuus olla 0 sukupolvi joka antoi seuraaville sukupolville hieman paremman lähdön taloudellisesti eikä tarvitse puskea kymmeniä vuosia päästäkseen alkuun. Kolmas sukupolvihan sitten hassaa kaiken sileäksi :joy:

Setämiesten tylsät loppusanat:
turha kulutus aluksi pois, jos mahdollista useampi tulonlähde jotka parhaasssa tapauksessa eivät korreloi keskenään ja pitkäjänteistä säästämistä.
Paskoja aikoja tulee, salkku tippuu ja mistään ei tule mitään. Jos et mene katki, niin Fenix lintu nousee ja paremmat päivät tulevat varmasti :sun_with_face:

169 tykkäystä

Tuppaan itse juuri aina välillä vilkuilemaan salkkunäkymää ostoerittäin. Tyydyttävää ja motivoivaa nähdä miten aivan alun pienetkin summat ovat moninkertaistuneet, tulee olo että kun odottaa ja jatkaa samaan malliin niin sama tapahtuu myös uusimmille ostoerille. Ehkä opettavaistakin?

3 tykkäystä

Lisäeuro on aina lisäeuro, mutta pitää vähän miettiä vaihtoehtoiskustannuksia. Jos pystyy omalla toiminnallaan parantamaan salkun tuottoa vaikkapa jonkun prosentin niin se on satojen tuhansien salkussa jo ihan kohtuullinen summa pääomaa.

Ei maksa vaivaa asua töissä, jos muut hommat kärsivät sen takia

3 tykkäystä

Monella varmaan varallisuuden ”rajahyöty” on laskeva. Eikö tällöin, kun salkku kasvaa, käy ihan järkeen säästää vähemmän.

Tavallaan kun salkku on pieni, niin säästämisen hyöty vrt. kuluttaminen on suurempi. Jossain pisteessä taas ehkä ei enää ole, jolloin voikin laittaa rahat haisemaan :thinking: Toki yksilöllistä miten kukin ajattelee näitä. Millainen hyötyfunktio keneltäkin löytyy. :grin:

2 tykkäystä

Oleellista kuitenkin, että nuorena se on vitsa väännettävä. Jos nyt kuvittelisin lähteväni tavoittelemaan satojen tuhansien salkkua niin jäisi tekemättä. Varsinkin jos jälkikasvua siunaantuu niin aika monessa tapauksessa se tarkoittaa autoa, kuskaamista paikkoihin, isompaa ja kalliimpaa asuntoa etc. Kulut nousevat ja mahdollisuus tehdä ylimääräistä työtä heikentyvät. Asiantuntijatehtävissä tietenkin tuloja helpompi kasvattaa ja palkkakehitys luultavasti nousujohteinen. Omakohtaisesti palkkahuiput menivät aikapäiviä sitten ja fyysinen kyky tehdä työtä heikkenee ajan kanssa. Niin se tekee jokaisella, mutta erityisesti jos fysiikka pitää olla kunnossa

Keskustelut arvoista ja hyödystä ei varsinaisesti tätä ketjua koske. Mukavaa silti viettää pikkulapsiarkea siten, että ehtii hyvin lepäämään ja töissä ei ole tarvetta käydä viitenä päivänä viikossa viiden viikon vuosilomilla. Tuosta maksaa ihan mielellään, vaikka se tarkoittaisi hivenen pienempää kertymää salkussa

11 tykkäystä

Minä aloitin osakkeisiin sijoittamisen noin vuonna 2000. Aluksi ostin mitä sattuu. Ja tuli huonoja sijoituksia mm. Nokia. Tuli hyviäkin, ja vielä on salkussa vuonna 2003 ostettua osinko-osaketta. Nettopalkasta olen voinut sijoittaa noin puolet. Minulla ei ole koskaan ollut lainaa, enkä omista asuntoa enkä kesämökkiä. Ajan vanhalla autolla, ja elän nuukasti, mutta ostan silti haluamiani kulutustavaroita. Olen perheetön, joten perhe ei vie rahaa. Osingot sijoitan takaisin osakkeisiin.

28 tykkäystä