Satojen tuhansien salkut - Mistä rahat?

Minä olen säästänyt aina. Jopa opintotuesta. Jotta tuohon otsikon mukaiseen mittaluokkaan on päästy ilman perintöjä, on se vaatinut seuraavia toimenpiteitä karkeasti:

• Olen pyrkinyt elämään halvalla aina. Siten saa helposti pienestäkin palkasta sen tuhat euroa säästettyä kuussa, joten vähän yllättäviä menoja huomioi. Tästähän syntyy helposti jo ensimmäiset 100k€ noin kolmikymppisenä. Kolmenkympin jälkeen palkoilla on ollut tapana nousta, kulut ovat laskeneet ja säästötahti on koventunut tuplaan tästä. Eli jo ilman sijoittamista noin nelikymppisenä on ollut jo varallisuutta yli 300k€. Omalla kohdallani on ollut jopa pitkiä työttömyysjaksoja ja opintovapaita, mutta niidenkin kanssa tämä on mahdollista kun muistaa pitää ne kulut pienenä.
  • Oma asunto on aina ollut minimivelalla ja mahdollisimman pieni. Tällöin rahaa ei mene liikaa korkoihin ja yhtiövastikkeisiin. Asunnon osto enemmän malliin “missä hinta kehittyy” kuin se “missä itse haluaa asua”. Yleensä asuntojen hinnat ovat nousseet 5-10% vuosi. Tällä on saanut maltilliset korot kuitattua ja vähän ylikin.
  • Puolison valinta on hyvin tärkeä. Velka-elämään ja ylikuluttamiseen kannustavaa naista/miestä kannattaa välttää kuin ruttoa, jos haluaa säästää. Sen tyyppisistä voi nauttia, muttei kannata sitoutua. Vaikkei ihan erikoislääkäriä saisikaan puolisoksi, niin säästäväinen luonne kannattaa laittaa ulkoisten avujen ohi päätöslistalla. Kauneus on katoavaista, mutta varallisuus kertyy. Ja jos puolisolla on jo maksettu asunto, saat rahat poikimaan muualle. Maltillisesti mitoitettu velka-asunto kuitenkin lyhenee kaksin jo aika mukavasti.
  • Sijoitukseni ovat olleet suhteessa varallisuuteen hyvin maltillisia. Sanoisinko että olen ehkä tehnyt sijoittamalla noin 1/5 lisää rahaa palkkatulojen lisäksi. Suurin osa tästä asuntokaupoilla. Pyrin ostamaan vain halvalla hyvää. Pidän riskit pieninä kun ymmärrän että varallisuuden kerryttäminen on vaikeaa ja pelaamalla omaisuuden menettäminen on helppoa.

Tämän tyyppisellä ideologialla pääsee mielestäni aika varmasti noin 500k€ varallisuuteen viisikymppisenä, vaikka kaikki ei menisikään putkeen. Useampi keskituloinen ystävä on päässyt samaan tasoon ja miljoonaraja alkaa häämöttämään pariskuntana. Monella on ollut palkkataso jopa viisikymppisenäkin vielä alle 4000€, mutta toki suurempi palkka nopeuttaa kertymänopeutta.

30 tykkäystä