Tästä tekee omalla kohdalla kyllä haastavaksi se että jos kasvu on ollut erittäin reipas niin samaan tien kun lähdet myymään realisoituu verotus, eli ikäänkuin 1/3 osaa tuotosta menee “taivaan tuuliin” ja se on vaikea ottaa kiinni sitten toisessa instrumentissa. Toki jos olet tehnyt menestyneet kasvusijoitukset OST kautta, niin tilanne eri.
Yksittäisen osakkeen riski on toki myös huomattavasti suurempi. Jos on saanut kasvatettua salkun merkittävään kokoluokkaan, mutta siitä on vaikka 1/2 yksittäistä lappua (NVIDIA), niin on siinä toki merkittävästi enemmän riskiä kuin jos summa olisi indeksisijoituksina. Ei minusta ole mahdoton skenaario nähdä vaikka -70% pudotusta yksittäisessä osakkeessa, indeksitasolla paljon epätodennäköisempää.
Mitä isompi salkku, niin hajautus korostuu.
Omalla kohdalla ajattelin juuri näin, niin sitten ko. lappu laskikin 80% kun puoli vuotta kului. Olis kannattanut ottaa voitot kun ne oli tarjolla.
Eikö tuollaiset pudotukset ala olla jo arkipäivää hesulin kansanosakkeissa. Viimeisimpänä esimerkkinä Nesteen kurssilaskun tämän vuoden osuus. Tai “turvallisesti aina 4 euron osake” Telia, joka rysähti pohjakosketuksen saatuaan suunnilleen saman verran varsin lyhyessä ajassa.
Ostin ensiasunnon itselleni v.1991 heinäkuussa,muistan kun olin allekirjoittamassa kesä helteillä lainapapereita Helsingin Aleksanterinkadun SYP:n silloisessa konttorissa.Olin 24-vuotias…Saman vuoden syksyllä Suomen markka devalvoitiin jne.Minulla oli onneksi toinen osa lainaa ns.ASP-lainaa ja toinen puoli “kovan rahan” lainaa.Kovan rahan lainan korko oli pitkän matkan yli 10% en enää muista tarkasti ehkä 12-14%?Jälkeenpäin ajateltuna olisi pitänyt odottaa vielä “hetki” vuosi pari niin olisi ollut paljon paremmat eli edullisemmat ostonpaikat.Lainan maksoin takaisin muistaakseni noin 11 vuodessa.
No ensimmäiset osakkeeni ostin v.2008 huhtikuussa ja loput varmaankin jo arvaatte hyvinkin.Pistin kerralla kiinni isomman summan osakesalkkuani rakennellen noin kolmen kuukauden aikana huhtikuusta lähtien.Oliko se nyt v.2008 syyskuu vai lokakuu kun Lehman kaatui ja siitä alkoikin pitkä pulkkamäki alas.Salkkuni arvo oli sulanut hetkessä yli 50%.Kyllä v…i.Onneksi en luovuttanut ja lyönyt hanskoja tiskiin vaan päinvastoin pystyin vielä pariin otteeseen lisäämäänkin osakkeita silloisella halvalla hintatasolla salkkuuni.Aikaa siihen kyllä meni että sai salkun edes ± nollille jne.Siinä tuli monta eri kriisiä peräkkäin ja markkinat eivät millään meinanneet palautua.
Nykyään on sellainen salkku ettei useammankaan kymppitonnien heilahtelut arvonalenemisena tunnu enää missään.On tullut käytyä sen verran kova koulu heti sijoitus “uran” alussa.Pahinta olisi ollut,jos olisi myynyt koko salkun pois yli 50% tappiolla ja luovuttanut heti alkuunsa.Jälkeenpäin voi hyvin spekuloida,että ajoitus meni minulla aika täydellisesti pieleen!Oli pienestä kiinni etten olisi päässyt markkinoihin ensi kertaa käsiksi silloin kun veri virtasi kaduilla…On tullut joskus ajateltua myöhemmin millainen osakesalkkuni nyt olisi,jos olisi päässyt silloin 2008 loppu vuodesta täydellisestä ale laarista aloittamaan.Jälkeenpäin ajateltuna aina kannattaa kuitenkin aloittaa sijoittaminen ja lannistua ei kannata vaan jatkaa sitkeästi eteenpäin omalla valitulla tiellään.
Moi!
Tässä meidän tarina.
Saimme taloudellisen havahtumisen mieheni kanssa vuonna 2012. Siitä alkoi kiinnostus rahaan ja sijoittamiseen. Olemme sijoittaneet asuntoihin, raaka-aineisiin, kryptoihin, osakkeisiin ja yhteen listaamattomaan yritykseen, josta teimme todella onnistuneen exitin. Lisäksi olemme rakentaneet kolme omakotitaloa perheen kasvaessa. (Meillä on suurperhe)
Noin kaksitoista vuotta sitten lähdimme lähes nollasta (ei perintöä ym.), nyt on nettovarallisuus reilu
700 000€, josta sijoituksissa on vähän päälle 400 000€
Paljon on tehty töitä tämän eteen ja olemme olleet myös onnekkaita. Isoin vaikuttava tekijä on kuitenkin mieheni monialaosaaminen mm. rakennusalalla.
Moikka,
innoittava tarina! Pystytkö avaamaan suurinpiirtein kuinka paljon tuosta tämän hetkisestä nettovarallisuudesta on tullut onnistuneesta exitistä ja omakotitalojen myynnistä?
Yritämme itsekin puolison kanssa tehdä toimenpiteitä saavuttaaksemme tuon tapaisen tilanteen, mutta rakennusalan moniosaamistaidot antavat vielä odottaa itseään
Kiva kuulla, että pidit!
Omakotitalojen myynnistä tullut raha, plus nykyisen kotimme tuoma lisä nettovarallisuuteen (välittäjän arvio talon arvosta miinus talon rakentamiseen mennyt raha) on yhteensä noin 210 000€
Exitistä saimme verojen jälkeen noin
260 000€
Olen samaa mieltä Jukka7:n kanssa. Olen monesti päässäni pyöritellyt, että kuinkahan paniikissa itsekkin olisin jos en olisi koskaan sijoittanut ja voittaisin lotossa, josta pistäisin sitten vaikka 2m€ pörssiin. Päiväliikkeet kun olisivat helposti sen -40k/+40k€, kyllä varmasti kylmä hiki olisi yölläkin
Nyt kun tässä on tullut oltua sijoittamisen piirissä syksystä -17 lähtien, eli kohta 7½vuotta, on tullut huomattua kuinka tuo heilunta ei enää jaksa kiinnostaa, vaikka päivämuutokset ovatkin +/- 2000€ välillä yleensä. Eli aika siedättää tälle heilunnalle
Mitä otsikkoon tulee:
Aloitin sijoittamisen 2017 syksyllä, samaan aikaan kuin ostin ensiasuntoni (21vuotiaana) kesätöistä ja palkkatöistä kertyneillä säästöillä muuttaessani töiden perässä pikkupaikka kunnalle.
Ensimmäiset excel seurannat alkaa 2019 keväältä, tällöin osakesalkku oli 22k€. Salkku “tikkasi” kivasti joka kuukausi ja sijoittaminen oli “helppoa”, omistinhan harviaa ja töistä jäi joka kuukausi n. 1000€ sijoitettavaa. Suunta oli vain ylöspäin
Noh, sitten tuli ystävämme korona. Salkku otti hittii ja lujaa, arvonnousu(LASKU ) näytti -8k€ tulipunaisena.
Muistan, kuinka töissä vain ajattelin, että mitähän osakkeita lisäisin - jokapäivä kun oli kovia lasku päiviä. Toisaalta, myös harmitti ja mietin, kauankohan kestää tästä toipua? Päättäväisesti jatkoin sijoittamista joka kuukausi.
Lasku oli jyrkkä ja nopea, mutta niin oli kokonaisuudessaan toipuminenkin:
Joulukuussa -20 osakesalkku olikin jo itselleni ihan hämmästyttävissä lukemissa:
Tämä johtuu siitä, että vuonna 2020 sain lisättyä pääomaa 15K€ salkkuun
Kaikki sijoittaneet muistanee, että 2021 oli aika “hurlum” vuosi. Suunta oli vain ylöspäin ja ihan mikä vain nousi.
Joulukuussa 2021 se sitten tapahtui. Osakesalkkuni ylitti 100K€:n rajapyykin.
Tähän pitää sanoa sen verran, että lokakuussa -21 sain “laitonta” avustusta, perintöä n. 6000€. Eli ei tätäkään olisi tullut ilman “keinoja” (Jota en olisi halunut kokea)
Noh, edettäessä vuoteen 2022, salkun juhlistaminen ei kauaa kestänyt. Tästä alkoi monien, todella monien kuukausien mörnintä. Suorastaan taistelua osakemarkkinoita vastaan omalla pääomalla, ettei salkun arvo kovin romahtaisi. Vuosi 2022 oli muutenkin muutosten vuosi itselläni. Muutto eri paikka kunnalle, asunnon myynti, uuden osto, lainajärjestelyllä sain lisää käteistä jotka sijoitin.
Heinäkuu -23, n. 18kk myöhemmin salkku oli mennyt käytänössä “kuolleen miehen käyrää”. Tappiota vaan oli kertynyt lisää.
Elokuussa -23 tuli myytyä sijoitusasunto (tästä 50%, joka oli osuuteni, tuli perintönä), josta tuli sitten vähä lisää käteistä n. 35k€.
Syksyllä -23 olin ulkomailla kuukauden töissä, joka oli todella rahakas keikka. n. 10K€ käteen, tämä boostasi kivasti salkkua myös.
2023 lopussa salkku oli 166K€. Muistan kun kävin yhdessä sijoitus illassa, (2018-2019 tms?) jossa näin vahingossa, kun joku vanhempi herrasmies katseli samalla osakesalkkuaan, joka oli kokoluokkaa 150K€. Ajatukseni oli " Vau! Tuollaisen minäkin haluan joskus omistaa "
Vuosi 2024 oli myös melkoista mörnintää tai ainakin tälläinen muistikuva minulle jäi Vuosi 2024 päättyi tälläisiin lukemiin. Kesällä myös likvidoin salkusta 15k€, kun vaihdoin autoa (elämmehän vain kerran, eikä täältä mitään mukaan saa):
Sijoittaminen oli " Helppoa ja kivaa" vuoden 2021 loppuun asti. Hymy hyytyi ja alkoi taistelu hesulia vastaan
Pelkästään palkkatyöstä säästämällä ja sijoittamalla, olisin kyllä jo myös saavuttanut yli 100K€ salkun, mutta olisihan tuo kestänyt kauemmin - en kiellä, perinnöstä on ollut apua huomattavasti. (Tai jos sijoittaisi indeksiin niin nopeammin - mutta harrastukset maksaa! )
Jos jotain olen oppinut, niin pitää vaan puskee sinne pörssiin sitä ylimääräistä rahaa, jäi sitä sit kuukaudessa 100€ tai 1000€ ja lopputulos on hyvä pitkällä aikavälillä. Tämä vaatii vain kärsivällisyyttä (ja mielenkiintoa), jota itselläni onneksi on. Saa nähä, mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Ainakin vuosi 2025 on alkanut vihreästi
Kohti 300k€…500K€ salkkua?
Lueskelin vanhoja Excel taulukoita ja tuli tämä ketju mieleen.
Aloitin sijoittamisen heti 18-vuotiaana vuonna 1993 vanhemmilta saadulla rahoilla. Minulle oli säästetty lapsilisistä noin 7800 €. Laitoin osan rahoista Yhdyspankin sijoitusrahastoon ja osan Nokiaan. Seuraavana vuonna sain lahjaksi 6000 €, joista sijoitin osan Nokiaan ja osan UPM:ään. Tämän jälkeen en sijoittanut salkkuun juurikaan uutta rahaa 90-luvulla. Nokian menestys veti salkkuni arvon taivaisiin.
Tässä on salkun kehitys vuosina 1993-2000, markat on muunnettu euroiksi.
1993 - aloitus 7,8 k€
1993 - tuotto 30 % - salkku 10 k€
1994 - tuotto 28 % - salkku 18,6 k€ - (sain lahjaksi 6000€, jotka sijoitin)
1995 - tuotto 16 % - salkku 21,6 k€
1996 – tuotto 47 % - salkku 31,7 k€
1997 – tuotto 56 % - salkku 49,6 k€
1998 – tuotto 111 % - salkku 105 k€
1999 – tuotto 180 % - salkku 293 k€
1Q/2000 – tuotto 49 % - salkku 435 k€
Syklin huipulla keväällä 2000 salkku oli noin 480 k€. Seitsemässä vuodessa pääoma oli noin 60-kertaistunut. Olin vaarallisessa tilanteessa: Nuori mies, jolla on kaikki onnistunut seitsemän vuotta putkeen. Ohut sijoituskokemus, liian nopeasti kasvanut omaisuus ja liian riskinen salkku syklin huipulla.
Nokian paino oli kasvanut salkussani yli puoleen ja oli pahimmillaan vuoden 2000 alussa lähes 70 %. Tiesin kyllä, että hajautus olisi järkevää, mutta suuret myynnit olisivat tarkoittaneet massiivisia pääomatuloveroja. Jonkun verran onneksi keventelin Nokian painoa, mutta niistäkin rahoista osa meni vieläkin riskisempiin teknolappuihin. Osa meni onneksi Sampoon ja joihinkin muihin arvo-osakkeisiin.
Sitten romahdus tuli ja vei salkustani noin 60 %. Mutta jäljelle jäi vielä noin 200 k€. Siitä uuteen nousuun kokemusta rikkaampana ja paljon pienemmällä riskitasolla. Nykyään salkku on seitsemännumeroinen ja olen tyytyväinen markkinatuottoon. Ihan hirvittää millaisella riskillä olen aikanaan pelannut.
PS. Osa Nokioista on vieläkin salkussa ja ostohinta on alle euron, en myy niitä koskaan
Kävin tarkemmin läpi nettovarallisuuteni kehitystä siitä lähtien, kun muutin omilleni. Vuosina 2004-2016 varallisuutta ei juuri ollut muuta, kuin kodin irtaimisto (ASP-tilin varat jätin näkymästä pois). Hyvin huomaa, mitä tapahtui sinä vuonna, kun leikkasin Veikkaus-kortin kahtia, kilpailutin kaiken ja aloitin lottoamisen sekä vuokra-asumisen sijaan sijoittamaan. Silkkaa vaurastumista siitä lähtien ja eiköhän suunta sellaisena myös jatku seuraavankin 20 vuoden ajan.
Oma salkku nyt tämän päivän arvolla 122 500€. Pari vuotta vanhan omakotitalon lainaa lyhennetty 37 000€. Nettovarallisuus vähän reilut 155 000€. Ikää 28v.
Sijoittamisen aloitin melkeimpä heti 18 vuotiaana kivijalkapankin rahastoihin. Itse säästettyjä säästöjä oli tuossa vaiheessa muistaakseni karkeasti hieman alle kymppitonni, josta valtaosa menikin pankin rahastoon. 2017 kesällä avasin nordnettiin tilin, jonne sitten nopeahkosti siirsin säästöni.
Olen käynyt käytännössä 14 vuotiaasta lähtien lähes ympäri vuoden töissä (toki päivän-pari viikossa), yläasteella golfkentällä ja puhelinmyynnissä, amiksessa pääsi jo ensimmäisenä vuotena OK palkattuihin oman alan töihin tekemään keikkaa vanhainkodeissa jne. Mopot, autot, kortit ym. pitänyt maksaa itse, joten töissä oli käytävä. Nyt jälkikäteen olin vanhempien työhön kannustavasta kasvatuksesta ihan tyytyväinen, nuorena oppi rahan arvon ja sen, ettei se kasva puissa. Muistan toki olleeni nuorena katkera, kun kaverini sai monen tonnin mopot ja vielä reilusti kalliimman kevarin, kortit jne. tekemättä mitään (siis kesätöitä). Kolmenkympin bemarinkin tämä kaveri sai vanhemmiltaan lahjaksi täysi-ikäistyttyään, kun itse ajoin 500€ maksaneella Seat Toledolla, jonka kylki oli lytyssä jatkoin amkin ja yliopiston ohella ympärivuotisesti töissä ja tienasinkin ihan kohtuullisesti, elin halvassa asunnossa ja säästöön jäi merkittävästi. En ole koskaan nostanut opintotukea tai asumistukea amk- tai yliopisto-opintojeni aikana. Toki opiskelijabileitä jäi välistä työvuorojen takia, mutta ihan hyvin sitä kerkesi nuorena rellestämään joka tapauksessa.
Vuoden 2020-2023 tein todella paljon ylitöitä, ja vuositulot sairaanhoitajana pyörivät 60 000€ - 72 000€ välillä. Säästöaste oli merkittävä, ja sijoituksiin taisikin parhaimmillaan mennä yhtenä vuotena keskimäärin noin 2 500€/kk. Ajattelin, että nyt kannattaa maksimoida salkkuun virtaavan pääoman määrä, koska se korkoa korolle efektin ansiosta moninkertaistuu vuosikymmenten kuluessa. Näinhän se toki on. Salkku kasvoi siis mukavaa vauhtia, vaikka salkun tuotto onkin ollut surkeaa:
Heikko tuotto johtuu huonoista osakevalinnoista, joten teinkin hieman reilu vuosi sitten päätöksen, etten sijoita enää kuin indeksirahastoihin. Myin lähes kaikki suorat osakkeet ja ostin indeksirahastoja ja ETF:iä. Nyt vuoden 2024 tuotto olikin parempi kuin koskaan, yli 23 %, joka on reilun satkun salkulla jo todella merkittävä summa. Korkoa korolle alkaa tekemään hienosti työtään. Välillä toki tulee harmiteltua, että jos alusta alkaen olisin sijoittanut vain ja ainoastaan sp500 indeksiin, olisi salkku noin tuplat siitä, mitä se on nyt. Noh, onneksi aikaa on hyvin, ja moni heräilee säästämiseen ja sijoittamiseen vasta minun iässäni tai sen jälkeen. Ja osa ei koskaan, kuten esimerkiksi vanhempani, jotka ovat olleet molemmat kovapalkkaisissa töissä, ja kohta eläköityvänä ei ole mitään muuta säästössä, kuin kohta maksettu omistusasunto kuihtuvasta keskikokoisesta kaupungista.
Nyt ylitöiden tekeminen vähentynyt ja työnkuva muuttunut alkusyksystä päivätyöhön. Kolmivuorotyön tuomat lisät putosivat pois, mikä nosti todella merkittävästi sairaanhoitajana vuositulojani, noin 40 %.
Lehtorina palkkani nyt hieman reilu 4 000€/kk, tämän päälle olen tehnyt sairaanhoitajana satunnaisesti viikonloppuisin keikkahommia pääasiassa yövuoroja tehden. Viimeisen muutaman kuukauden ajalta ka kk-tulot vähän päälle 5000€/kk. Nyt pidän tovin taukoa keikkahommista, koska meille syntyi viime perjantaina tyttö. Työstän palkkatöiden ohella myös väitöskirjaa (ilman apurahoja tms.), joka toki vie myös aikaa ja resursseja. Lisätulojen hankkiminen kuitenkin sairaanhoitajana helppoa, ja töitä olisi niin paljon kuin jaksaa tehdä. La-su yövuorosta saa bruttona sen reilut 600€, joten parikin yötä kuukaudessa tekemällä saa mukavasti ekstraa tienattua tarvittaessa.
Elämäntapainflaatio toki iskenyt minuunkin, ja säästöaste nyt pienempi, kuin aikaisemmin (toki myös palkkatulojen laskun vuoksi). Säästöön jää silti kuukausittain noin 400-800€/kk hieman kuukaudesta riippuen. Nyt myös tarkoitus avata esikoiselle osakesalkku, jonne säästää satasen-pari kuukaudessa yhdessä vaimon kanssa.
Summa summarum. Kyllähän nuo säästöt ja raha yleisesti tuo paljonkin mielenrauhaa. Voisin halutessani maksaa heti koko asuntolainani pois, ja siltikin jäisi rahaa yli. Äkillinen työttömyys ei veisi minua ja perhettäni konkurssiin. Ei tarvitse murehtia, jos autoon tulee ylimääräinen parin tonnin remontti, tai jos pesukone hajoaa. Tiedän monen ikäiseni stressaavan taloudellisista murheista. Minä en ole itse ollut oikeastaan ikinä tilanteessa, jossa joutuisin edes oikeastaan miettimään, että onko minulla tähän varaa, jos tuon haluan. Ihan tyytyväinen olen siitä, että olen töitä tehnyt melko paljon ja samalla aggressiivisesti säästänyt. Korkoa korolle efektin ansiosta miljoonan euron osakesalkku reaaliarvossa on ihan hyvinkin mahdollista toteuttaa 50-55 vuotiaana historiallisella tuotolla indeksisijoittajana. Tässä vaiheessa aijonkin lyhentää merkittävästi työaikaa tai ehkä jäädä kokonaan palkkatöistä pois, jos siltä tuntuu. Verottomastihan saa tienata sen ~15 000€ vuodessa, joka buustaisi myös hyvin salkun tuottojen varassa elämistä
Ahkeraa työntekoa. Oletko missään vaiheessa käynyt esim. ulkomaanreissuilla tai muilla matkoilla?
Kyllä vain, kerran vuodessa vähintään nyt viimevuosina käynyt. Amk-opintojen aikana olin myös Namibiassa vaihdossa noin 4kk verran. Oli oikein antoisa reissu tuo vaihto.
Huomasin tuossa Nordnetin salkkuni tuoton kivunneen uusiin ennätyksiin (+920%) ja pohdin tätä ketjun asiaa.
Edelleenkin tilanne on se, että kaikki pääoma on peräisin pelkästään kuukausisäästämisestä, joka oli alkuaikoina pientä, välillä voimakkaampaa, nykyään taas pienempää. Kuukausisäästö ja korkoa korolle -ilmiö yhdessä ovat pitkässä juoksussa hyvä tapa kerryttää varallisuutta. Toki hidasta, mutta jos ei osaa tehdä rahaa nopeasti joutuu sen tekemään hitaasti.
Aika paljon on tullut matkailtua ja jotain hankintojakin tehtyä; osakevarallisuus olisi selvästi isompi ilman näitä. Mutta en ole ajatellut vetää äärimmilleen penninvenytystä vaan rahaa voi käyttää, kunhan sen tekee järkevästi ja harkiten.
Yksi psykologinen helpotus oli asuntolainan poismaksaminen jokunen vuosi sitten, on jotenkin huolettomampi olo kun ei ole velkaa pankille. Jälkikäteen voi tietysti nähdä, että olisi kannattanut ottaa paljon isompi ja pidempi asuntolaina, mitä kautta olisi ollut enemmän sijoitettavaa. Mutta se on jälkiviisautta ja teknokuplan puhkeamisen ja finanssikriisin kokemuksien jälkeen on ollut varovaisempi, kun on nähnyt, miten markkinat voivat laskea useamman vuodenkin ja aika kovaakin.
Eli kuukausisäästöä vuodesta 1998 alkaen nykypäivään asti on minun salkkuni taustalla.