Scandic - hyvä hotelli, entäs sijoitus?

Jaahas tänään tuli op.lta että osakkeenomistajilla on mahdollisuus merkitä uusia osakkeita seuraavin ehdoin: yhdellä
SCANDIC HOTELS GROUP osakkeella saa yhden SCANDIC HOTELS GROUP merkintäoikeuden. Yhdellä merkintäoikeudella voi merkitä yhden SCANDIC HOTELS GROUP osaketta hintaan
SEK 20 per osake.

Mikäs tämä merkintäoikeus on?

Jokaista omistettua osaketta kohden saa yhden merkintäoikeuden ja uusia osakkeita voi merkitä seuraavasti: 7:llä merkintäoikeudella saa 6 uutta osaketta. 6 x 20SEK / 7 = 20SEK per uusi osake.

Toisin sanoen 70 vanhalla osakkeella voi merkitä 60 uutta osaketta ja tässä tapauksessa se maksaa 1400SEK. Jos ei halua merkitä, niin merkintä oikeudet voi myös myydä pois.

“SCANDIC HOTELS GROUP osakkeella saa yhden SCANDIC HOTELS GROUP merkintäoikeuden. Yhdellä merkintäoikeudella voi merkitä yhden SCANDIC HOTELS GROUP osaketta hintaan
SEK 20 per osake.”

Hmm, eikös tuossa lue, että 1:1 merkintäsuhde. Onko muuttunut jotenkin?

Siinä ylimääräisen yhtiökokouksen esityslistassa päätettiin antaa varsin laajat oikeudet hallitukselle mm. yhtiöjärjestyksen muuttamisesta mm. osakkeiden lukumäärän osalta. Tämä “tehkää mitä lystäätte-valtuutus hallitukselle” piti varmaan sisällään mahdollisuuden muuttaa tätäkin kohtaa.

Tämä on otaksuntaa, sillä en ole tutustunut ylimääräisen yhtiökokouksen päätöksiin, enkä mihinkään muuhunkaan firman dokumentaatioon viime aikoina.

Siitä vaan treenaamaan ruotsia - tai englantia, sillä dokumentit ovat saatavana myös englanniksi. Itse olen yleensä lukenut tärkeimmät kohdat rinnakkain, niin tarttuu termit molemmista kielistä.

Eli JOS minulla olisi Scandicin osakkeita, voisin merkitä niitä seitsämällä vanhalla osakkeella kuusi kpl uusia, hintaan 20 SEK / osake, tämän vielä ymmärsin(kö?).

Mutta miten sitten, jos en haluaisi merkitä uusia, niin miten niiden merkintäoikeuksien myynti tapahtuu ja mihin hintaan, 20 SEK? JOS minulla nyt taas olisi, vaikka 1000 kpl osakkeita niin montako myytävää merkintäoikeutta olisi? Varmaan tuohon on helppo kaava laskea, mutta kun ei osaa niin ei osaa.

Miten näiden käyttämättömien merkintäoikeuksien käy, jos osakkeen omistaja ei siis itse käytä eikä myy oikeuksia?

Kyseisillä merkkareilla käydään kauppaa pörssissä tällä hetkellä ja hinta määräytyy tietty sen mukaan mitä haluukkaat ostajat on valmiita maksamaan. Kirjoitushetkellä hinta on @17,47 SEK.

Ymmärsin näin, että seitsemällä osakkeella sai 6 merkintäoikeutta, jotka oikeuttaa merkitsemään uusia osakkeita 1:1 suhteella.

Näät omien merkkareiden lukumäärän välittäjältäsi. Jos merkkareita ei käytä eikä tee niille mitään, yleensä ne myydään salkusta oletuksena erääntymishetken hintaan.

Minulla on Scandic Nordeassa enkä ole saanut ko. ilmoitusta. Onko kohtalotovereita vai johtuuko siitä, että myin osakkeet 22.5. ja ostin takaisin 25.5.?

Kaipaisin itsekin tähän selvennystä. Omistan OST:llä 184 osaketta SHOT:tia.
Nyt OST:lleni on ilmestynyt 184 osaketta Scandic hotels group AB TR osakkeita hintaan 0SEK
Mitä minun täytyy tehdä lunastaakseni osakkeet? Saanko tuon 184 osaketta ostaa vai enemmän? Osaisiko joku auttaa.

Nuo TR:t ovat merkintäoikeuksia, joita olet saanut yhden kappaleen kutakin omistamaasi osaketta kohti. Oletettavasti saat välittäjäpankiltasi kirjeen, jossa on ohjeet.

Sain Nordealta kirjeen tänään. Eli 1 kpl osakkeita oikeuttaa 1 kpl merkintäoikeuksia. 7kpl merkintäoikeuksia oikeuttaa merkitsemään 6kpl osakkeita. 6/7=0,8571. Merkintäoikeuksien määrä (joka on sama kuin osakkeittesi määrä) * 0,8571 = oikeutesi merkitä osakkeita hintaan 20SEK/osake. @jeltsin
Jos sulla on 184 osaketta niin 184 * 0,8571 = 157,7. Myös ylimerkintä mahdollisuus näyttää olevan.

Merkintäoikeuksien myyntiaika on 3.6. - 15.6. mutta minun salkussani ei kyllä näy noita TR osakkeita? Mistä @Blaisu näet noiden TR:ien hinnan?

Nordean kirjeessä merkintäoikeuksista sanotaan, että merkintäoikeudet , joita ei ole käytetty ennen merkintäajan päättymistä, erääntyvät arvottomina. → eli kyllähän ne sit kannattaa joko käyttää tai myydä. Itse harkitsen merkintäoikeuksieni (ja Scandic osakkeitteni) myyntiä, mutta ongelmana nyt tosiaan tuo, että nuo merkintäoikeudet ei näy salkussa.

Kiitoksia! Koitanpa kysyä Nordnetiltä, jos ei huomenna ole tullut ohjetta.

Ohjeiden pitäisi löytyä näin:
Sivuni → Yhtiötapahtumat

1 tykkäys

Tätä minun piti alunperin kommentoida mutta eksyin eri asiaan aikaisemmassa viestissäni eli itse sain ohjeet, että merkintäsuhde on 7:6.

Juurikki poistuu tästä keskustelusta. Pärjäilkää!

Tarvitseeko näistä poistua? Jos vaikka välillä vilkaisee, niin ei se kiellettyä ole. Selvisi myös miksei näy verkkopankissa. Nordea on näköjään perunut digiprojektinsa ja lunastuslaput tuli postitse. Luulin, että nyt on vuosi 2020, mutta taisinkin joutua takaisin kasarille.

Ainakin OP:lla on tullut sijoitusten säilöön toinen osake, jolla voi ostaa digitaalisesti lisää merkintäoikeuksia. Varsinainen merkintä tehdään kotiin tulevalla lapulla tai soittamalla OP:n palvelunumeroon. Ihan yleisesti toivoisi, että varsinaisen merkinnän voisi myös tehdä digitaalisesti. Mutta näin ei varmaan vielä kenelläkään ole?

Pystyin tekemään merkinnät sekä vaihtoehtoiset osakkeen ostot kätevästi sähköisesti Nordnetissä. 184 merkintäoikeutta oikeutti 156 osakkeen merkkaukseen.

Jotain en nyt vissiin ymmärrä. :thinking:
Kurssit nousee (sekä TR että varsinainen osake)

onko siis niin että markkina ajattelee osakkeen hinnan olevan jotenkin alakanttiin?? vaikka laimennus
ja miksi TR hinta on yli tuon 20kr, (kirjoitushetkellä 22,5kr) Ostajat siis valmiita maksamaan enemmän kuin periatteessa arvo on.

Omistan siis ko. osaketta useamman sata kappaletta (pohjilta tuplasin omistuksen) eli plussalla ollaan reippaasti + merkintäoikeuksien myynniillä vois lisäksi tehdä pienen lisätilin.

itse näen että koronasta toipuminen vie aikaa ja rahaa, enkä jotenkin usko ainakaan 1-2v. aikajänteellä
että osakkeen hinnassa olisi kauheasti enään nousuvaraa.

Fiksummat komentoikaa :smile: jos on jotain mulla pahasti pielessä

No samaa ihmettelin minäkin… ja päädyin siihen lopputulokseen, että myin sekä osakkeet että merkintäoikeuteni (700kpl) tuossa hetki sitten pois. n. 65% tuli tuottoa, tuolla yöpyy muutaman yön ko. firman hotelleissa :slight_smile:

Laskua on ollut tämä viikko, tänään vähän reippaammin tullut alas.

Jokos tätä alkaisi pikkuhiljaa näillä hinnoilla (37,70 SEK) ostelemaan vai vieläkö odotellaan? Onhan tässä maaliskuun pohjiin vielä matkaan 20 kruunua mutta tuskin niin alas laskee, vai laskeeko?