Seeing Machines (SEE)

Kyllä. Mutta onko mielestäsi kova statement sanoa että menevät tuotantoon. Smartti ei kait kommunikoi tuota muuten kuin osareissa/vuosikertomuksessa.

Tällä hetkellä meillä ei ole pahemmin näkyvyyttä montako menee tuotantoon?

1 tykkäys

Voisihan tuosta laskea SEEn ilmoittamat DWt, jotka menivät tuotantoon ja peilaa sitä % osuutta sitten SEYEn pipelineen? Näin saisi tarkemman kuvan tuosta. DWt eivät kuitenkaan voi enää mennä kilpailijoille, se on varmaa. Nämä SEEn tuotantoon menevät ovat ilmeisesti ainakin 1-2v takaisia design winnejä?

1 tykkäys

Tämä ei pidä täysin paikkaansa. Viimeksi lokakuussa Erik Penser pankin IR-tilaisuudessa Martin sanoi, että kaikki design winnien mukaiset mallit (nykyisin 2150M sek) sekä lisäksi hyvin olennaisesti koko platformien mahdollinen pipeline (4100M sek) menee tuotantoon vuonna 2021-2023. Kiireisin vuosi on lienee 2022. Tuota ei käsittääkseni ollut esim. viime osarissa kerrottuna?

4 tykkäystä

kohta ollaan viisaampia :slight_smile:

4 tykkäystä

Twiitistä olisi kai pitänyt löytyä tämä linkki. Tj haastattelu…

1 tykkäys

Aloitin vasta kuuntelemaan…

  • Massive increase in RfQs over Christmas period

  • We have not done any business in Northern Hemisphere during covid (pohjoisella pallonpuoliskolla ei tehty bisnestä COVID-aikana)

  • FY20 aikana softakehitystä nykyisille sopimuksille. No RfQs in FY2020 for us.

  • From November 2020 we have received several RfQs… elikkä Marraskuuhun 2020 SEEING on ollut ihan pihalla RfQ-kilpailutuksissa! He ovat päässeet peliin mukaan marras-joulukuussa 2020.

Täähän on aika bullia Smartille. Muutenkin ulosanti on jotenkin takelteleva. Keskitytään lähinnä instikka-markkiointiin (omistajapohja) eikä teknolokiseen edistymiseen?

12 tykkäystä

“No RFQs in FY2020 for us.”

Miten tuo nyt pitää tulkita? Ei tullut kilpailutuksia vai ei voitettu kilpailutuksia? Covid myöhästytti kilpailutukset loppuvuoteen, ja Seeing napsinut niitä?

“for us” - viittaisi että hävitty? Emmä tiedä!

Hauska miten Seeing-porukan mielestä haastis oli bullish Seeingille.

Itse tulkitsen, että lyhyellä tähtäimellä tulee kyllä lukujen valossa olemaan vaikeaa Seeingille…

6 tykkäystä

Voin tässä vaiheessa paljastaa, että mulla on ollut sama käsitys viime syksyltä RfQ:n osalta ”alalta”. Seeing ole ollut lainkaan mukana ennen marras-joulukuuta.

2 tykkäystä

Aloin miettiä tuota kohtaa “jotkut RFQt ovat tulleet jopa aiemmin kuin odotettiin.”

Niin siis kilpailutukset, vai tieto niiden voitosta vai mikä?

Mikseiköhän?

e: tippunut jo tuossa vaiheessa pois, laatu yms syistä? NOINHAN SE ON, VOIS KATSOA JATKOSSA TARKEMMIN ASTONIN KALVOT :smiley:

Täähän on oikeasti todella bullish Smartille :smiley:

1 tykkäys

Jos et saa yhtään kyselyä tarkottaisi se itselle että jotain on tehty todella pahasti väärin.
En kyllä keksi miten tuosta saa jotain positiivista kaivettua. Todennäköisesti pelattu itsensä kokonaan ulos.

1 tykkäys

CEO kertoilee vanhasta strategiasta jossa softa oli (FOVIO-)chipin kanssa tarjolla OEM:lle ja nyt on siirrytty “new generation” lähestymistapaan OmniVisionin lisensioinnin ansiosta… eli Seeing toimittaa softaa pelkästään? (Viittaa siis HW agnostic lähestymistapaan, mutta ei tietysti sano sitä ääneen?)

Sitten fanit huutelevat miten FOVIO hallitsee koko maailmaa… taisi olla vanha strategia vähän ontuva?

No mutta onnittelut Seeingille siitä, että homma etenee ja QC yhteistyö on voimissaan. Katsotaan tuleeko tiukka kisa seur. 24kk aikana :slight_smile:

2017;:

image

1 tykkäys

Voi mennä taas ihan puuhun oma ajatus, mutta olen yhdistänyt nämä seeingin tiedottamat 30 tuotantoon tulevaa automallia enimmäkseen general motorsin tuotteiksi, eli jatkumoksi tuolle cadillac ct6:lle joka on ollut jo useita vuosia tuotannossa ja seeingin dms järjestelmällä.

GM on käytännössä naimisissa seeingin kanssa, joten jos nuo kolmekymmentä automallia ovat enimmäkseen näitä, niin aika suppea on seeingin asiakaskunta ja seeingin tuotteen leviäminen eri autonvalmistajien muihin platformeihin vaikuttaa aika epätodennäköiseltä verrattuna smart eyehen, jolla tuntuu olevan erittäin laaja asiakaskunta.

5 tykkäystä

Sellainen konsensus on seeing palstoil että 7 mallia olisi gm:lle. Muut mersu, bemari, fca/ford(?).

On kyllä bulli tilanne dms-toimittajille noin yleensä. 25 asti aika hieno skaalautuvuus ellei tule jotai muuta teknologiaa :grin:

Taidan hedgata ottamalla positiota myös see:hen. Toimarista en tykkää, mutta mun pelikirjassa syksy 2020 alkaen see on alkanut näyttää kokoajan paremmalta. See:n tj tosiaan kommentoi muistaakseni 100% kasvua y2y automotivessa vuoteen 2025 eli huikeaa skaalautuvuutta kun autot menee tuotantoon. Kun markkinan koko on miljardi vuodessa, aidosti riittää jopa se 30% markkinaosuus parin miljardin market capille.

Edit. @Aston_Livingstone We have not done any business in Northern Hemisphere during covid tarkoitti fleat businestä i.e. erilliset asennettavat boxit, eli ei meidän tuntemaa dms:ää

2 tykkäystä

Mietin itsekin seeingin koppaamista osaksi salkkua, mutta toimarin käytös ja väärät faktat esityksissä nostaa karvat pystyyn.
En usko seeingin saavan merkittävää osuutta bmw:n lähivuosien malleista, koska on ollut niin selkeästi ja avoimesti smartin asiakas tähän asti.
Todennäköisesti bmw asiakkuusepäilu perustuu siihen, että tekivät jotain yhteistyötä esitellessään messuilla näkemyksiä täysin autonomisen autoilun tulevaisuudesta, joka on aikamoista taivaanrannan maalailua nykyhetkeen verrattuna. Mb myös olisi omituinen yhteistyö, koska on käsittääkseni aika läheinen nvidian kanssa, jolla taas paljom yhteistyötä smartin kanssa.
Jännä nähdä, paljon spekulaatiota! Mulle kyllä silti riittää smartin design winnien määrä ja arvioitu pipeline, sekä “prepared for success” lausahdukset.

Edit: mb oli tosiaan qualcomin videossa a sarjan, gle:n ja jonkun sähköauton osalta mukana videolla, tosin logot peitettynä. Eli mersua menisi varmaan sinnekin.

6 tykkäystä

Ja muistetaan myös TJ olematon osakeomistus firmassa. Jos tietäisi istuvansa todella rahakkaan bisneksen päällä, miksi ei näytä sitä rahoillaan? Put your money where your mouth is.

3 tykkäystä

Täsmennän tässä muutaman innokkaan lainauksia :wink:

Lisäsi tähän että a few (no meaningfull RFQs that were issued during FY20, a few). Ja syyksi antoi ymmätää Covidin (en ota siihen kantaa onko se oikea syy).

Tässä yhteydessä puhuttiin nimenomaan Fleet bisneksestä (asennukset vaikeita). Toki voidaan ajatella, että soveltuu osin myös OEM bisnekseen. Australiasta on voinut olla aika kova kynnys lähteä Eurooppaan viimeisen vuoden aikana.

Se oli: “no issued RFQs” Eli tulkitsen, että ei tullut kilpailutuksia kuin muutama.

Tämä on hieno juttu Smartin kannalta. Vahvistaa tilannetiedot siitä, että Smartin markkina-osuus yli 60%. SM on ollut täysin tuuliajolla Takatan ja Xilinxin yhteistyön kanssa. Kuten olen täällä aiemminkin kirjoittanut, niin aika näyttää oliko QC yhteistyö käänteentekevä hetki SM:lle.

Lasken tämän plussaksi SM:lle. Softa on heidän core, mutta sille on erilaisia myyntikanavia. Jos aiemmin myyntiä ei ole tullut heikon myyntikanavan takia, se luulisi nyt muuttuvan. Jos ongelmaa ollut (myös) tuotteessa, niin mikään myyntikanava ei poista heikon tuotteen ongelmia.

10 tykkäystä

Tästä on varmaan useita erilaisia näkökulmia. Tuolla Smarttipalstankin puolella.

Toi on toki Smartin kalvo, että voi vaan olla että puhutaan eri kieltä ja Paulin “RFQ” tarkoittaa koko kilpailutuksen aloitusta eli Request of Conceptia.

4 tykkäystä

image

HB 5.2.2021

1 tykkäys

Seeingillä 9 työpaikkaa haussa. Ei tietoa kuinka kauan ovat olleet haussa, mutta näyttäisi helmikuun loppu olevan päivänä monessa. Monipuolisesti, ympäri taloa. Indikaatio että kasvetaan rajusti?

Search Results | Careers | Seeing Machines (springboard.com.au)