Seligsonin rahastot

Itse olen sijoittanut LähiTapiolan USA markkina rahastoon. Siinä on 0,31 % hallintokulut. Rahasto pyrkii indeksirahastoja parempaan tuottoon vähentämällä suurimpien yhtiöiden painoa.

USA markkina rahasto vaihtoi vertailuindeksiään 1.5.2020 ja siitä lähtien näyttää voittaneen sen. En tarkalleen tiedä, että kumpaan on käytetty enemmän vaivaa vertailuindeksin valintaan vai rahaston kvantitatiiviseen malliin.

Lisäksi LähiTapiolalla on vastaavanlainen rahasto Eurooppaan - Eurooppa markkina.

Muuten taitaa rahastot olevan samantyyppisiä kuin pankeilla. Seligsonilta LähiTapiola sai indeksirahastoja, joita sillä ei muuten ole ollenkaan.

Tavoitteena minulla on saada LähiTapiolan rahaston avulla vakuutusmaksuille isompi alennusprosentti. Tämä on perimmäinen syy sijoitukselleni.

3 tykkäystä

Tämän takia minäkin löin sinne tonnin vähän aikaa sitten. En kyllä enää muista mihin rahastoon enkä ollut välittömästi osuutta lisäämässäkään. Aloittaessani sijoittamisen joskus 2008 (muutoinkin kuin ASP-säästämisellä) aloitin tosin nimenomaan Seligsonilla ja sinne pääosin menikin rahat aina 2011 asti. Nykyään siellä ei kuitenkaan ole muuta kuin tuo tonni + jotain vanhoja jäänteitä lapsilla.

Tosin välillisesti taidan kuitenkin olla näihin sijoittanut, kun firman(joka on oma) ryhmäeläke sijoittaa vain Tapiolan/Seligsonin rahastoihin kun ei muualle voi. :thinking:

1 tykkäys