KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

Asiakaslehden sivulta 3 löytyy minua suuresti jo aiemmin mietityttänyt homma koko KH-Groupissa.
Jos KH-Groupin koko toiminta keskittyy KH-koneiden ympärille, mitä virkaa on Groupilla tässä yhtälössä?
Teppo Sakari kertoo:“Tulevaisuuden johtoryhmämme koostuu tekijöistä. Meillä ei ole erillistä johtoryhmää, joka ei päivittäin tekisi töitä asiakaspinnassa.”
Tämän takia kaipaisin vähän kauemmas katsovaa suunnitelmaa KH-Groupilta, mitä sitten kun portfoliosta on karsittu strategiaan kuulumattomat osat? Pelkäksi KH-Koneiden hallitukseksi aika raskaalta tuntuva koneisto.

1 tykkäys

Tätä on aina kiva seurata. Isoimpana lisäilijänä Etelä-pohjanmaan turve Oy. Myös pyysing tankkaillut. Mikäs siinä kun halvalla saa.

3 tykkäystä

Noh, kun avaa verokoneen ja kirjoittelee sinne rivimyyjien nimiä niin liksat on ainakin kunnossa.
Jos konemyyjät tienaa 200-400t€/vuosi niin ainakin työntekijöistä pidetään huolta :muscle: ( joo , oon vähän katkera)

7 tykkäystä

KH Group Oyj
Pörssitiedote 12.4.2024 klo 15.30

Kutsu KH Group Oyj:n varsinaiseen yhtiökokoukseen

KH Group Oyj:n (”KH Group” tai ”Yhtiö”) osakkeenomistajat kutsutaan varsinaiseen yhtiökokoukseen, joka pidetään tiistaina 7.5.2024 klo 13.00 KH Groupin pääkonttorissa osoitteessa Kuninkaalantie 19, 01300 Vantaa. Kokoukseen ilmoittautuneiden vastaanottaminen ja äänestyslippujen jakaminen aloitetaan klo 12.00.

10 tykkäystä

Mansen mörinät

11 tykkäystä

Pienistä puroista…

Saurus kasvatti taas tilauskantaa voittamalla julkisen kilpailutuksen pelastusajoneuvosta Ahvenanmaalle. Arvo 656t€.

https://www.hankintailmoitukset.fi/fi/public/procedure/1198/enotice/8611/results

45 tykkäystä

Negaria pukkaa.

31 tykkäystä

On niin pieni ohjeistuksen muutos, että Juurikki tulkitsee turhaksi. Mitä eri motiiveja voisi negarille olla? Säikäytetään piensijoittajat luopumaan lapuistaan pilkkahintaan?

9 tykkäystä

Ei tämä erityisen hyvältä näytä.

Inderesin haastattelussa TJ vakuutti vielä, että omilla toimilla parannetaan ja ohjeistus oli annettu. Tässä alennetaan koko vuoden liikevoittonäkymää jo huhtikuussa! Sinällään mielenkiintoista, että edelleen annettiin jossain määrin tiukka haarukka toteutuvaan liikevoittoon. Parissa kuukaudessa näkymä meni uusiksi, mutta edelleen uskallettiin antaa 4 MEUR haarukka koko vuoden liikevoitosta, sen sisällä on kuitenkin useita eri tytäryhtiöitä, että ei olisi mikään mahdottomuus joutua uuteen negariin vielä tämän vuoden aikana :frowning:

@Juurikki tuo tiedote on muotoiltu hieman harhaanjohtavasti, vähän kuin alkuperäinen Viron kiinteistön myyntikin, joka herätti kysymyksiä että sisältyykö se ohjeistukseen vai ei.
Vanha ohjeistus EBIT=14…16 MEUR. Uusi ohjeistus ILMAN viron kiinteistön myyntiä EBIT=8,3…12,3 MEUR

23 tykkäystä

No liikevoiton alalaita tipahti 32,2%. Onko se sitten paljon vai vähän niin jokainen voi itse miettiä.

18 tykkäystä

Alalaita tipahti 2M + 3.7M eli rapeat 40%

Vielä selvinpäin, luulen laskeneeni oikein :beers:

E: Ja omistan :partying_face:

E2: :skull_and_crossbones: Laskin päin honkia, Jopi & Blackparta veti oikein

11 tykkäystä

Kyllähän ylälaitakin tippui 18,8 %:ia 19,7 M€:sta 16 M€:oon.

Alalaita tippui 32,2 % 17,7 M€:sta 12 M€:oon.

9 tykkäystä

Tulosjulkkarissahan tuota epäselvyyttä oli Veijalaisellakin siitä, että kuuluiko tuo Viron myynti ohjeistukseen vai ei. Nyt se poistettiin siitä. Eli oliko se todellisuudessa jo silloin annetussa ohjeistuksessa mukana, mutta Veijalainen luuli toisin. Korjatkaa ihmeessä.

2 tykkäystä

Vuoden 2023 tilinpäätöstiedotteessa 21.3.2024 yhtiö arvioi vuoden 2024 liikevaihdoksi 400–420 milj. euroa ja liikevoitoksi 14–16 milj. euroa. Ohjeistus ei sisältänyt Indoor Groupin Viron kiinteistökaupasta kirjautuvaa noin 3,7 milj. euron liikevoittoa, josta yhtiö tiedotti 21.3.2024 klo 12.

Alalaita aiemmin 14+3,7=17,7
Nykyinen alalaita 12M€

(12/17,7)x100 = 67,7966% jäljellä vanhasta jolloin alalaita laski 100-67,7966= 32,2034%

Edit: Tästähän on kiva lähteä vapun viettoon :champagne:

12 tykkäystä

Toivoisin Inderesiltä kohteliasta haastoa Q1-julkistuksen yhteydessä, että miten yhdessä kuukaudessa (v. 2023 tilinpäätös webcastista) homma muuttui näin paljon ilman, että CEO tai CFO oli saanut tästä vihiä. Onhan tämä hieman noloa. Poliittiselle lakkoilulle ei mahda mitään, mutta nyt viitattiin jo esim. ERPiin :man_facepalming:

Itse otan oman hyväuskoisuuteni piikkiin juuri happamaksi muuttuneen vappuviinin makuelämyksen ja happaman tunnelmani. Viikonloppuna katsoin tilinpäätöswebcastin jo kolmannen kerran ja sen positiivinen sanoma meni minulle täydestä kaikki kerrat ja nyt tämä tuli puskista.

34 tykkäystä

Samaa toivoisin itse.

Edellisen videohaastattelun jälkeen tunnelma oli varsin optimistinen ja positiivisia asioita oli tapahtunut (mm. kiinteistön myynti). Katsoin haastiksen vielä eilen, ja luin omat muistiinpanoni (tästä ketjusta). Näistä niin positiivinen kuva, että tein kevyen lisäyksen eilen. Ajoituksen mestari, siis! Nyt kuukausi myöhemmin näistä kommenteista annetaan jopa melko ruma negari.

Markkina on ollut edelleen haastava, enkä usko että tämä on sinänsä yllättänyt sijoittajat. Tämän pomppuisen vaiheen yli olisi helppo istua, kun voisi luottaa johdon arvioihin markkinasta ja olevan pallon päällä hieman pidemmällä kuin kuukauden tähtäimellä.

Nyt johdon sanomiset asettuvat hieman erilaiseen valoon, ja onko näkyvyys todella niin hyvä, että loppuvuodelle voidaan antaa näinkin kapeaa haarukkaa. Nimimerkillä kyydissä, mutta hieman sieltä loppuvuodelle toinen negari kummittelee jos tosiaan kuukaudessa tilanne muuttuu näinkin rajusti. Johdolle tästä pieni miinusmerkintä omiin papereihin.

33 tykkäystä

Tein hieman omia laskelmia viime vuoden tilinpäätöksen tiedoista.
Jätin varoista pois tavaramerkit, asiakassuhteet, muut aineettomat hyödykkeet ja käyttöoikeusomaisuuserät sekä veloista vastaavasti vuokrasopimusvelat.
Nykyinen P/B 0,5 voi antaa hieman erilaisen kuvan kuin mitä itse olen näkevinään. Sanoisin että nettovarallisuus olisi enemmänkin = KH koneet 31,9M€ jolloin saataisiin nykyisellä MCAP:lla 40,5 lähemmäs luku P/B 1,27. Pitää toivoa että heikkous joka nyt tapahtui ei olisi osunut isosti KH-koneisiin sillä se on ainoa jolla näen varmuudella arvoa. Muut ovat lähinnä ylimääräisenä mahdollisuutena (freeroll).

KH-tase 2023

20 tykkäystä

Niin, Konekauppa on kuollutta, tämä vuosi on taputeltu, varastot paisuu . Kun rakentaminen nytkähtää eteenpäin niin ehkä sitten. Siihen saakka on hiljaista

Ihan selviää kun katselee rekisteröintitilastoja …

Suomesta putoaa tänä vuonna useampi toimija kelkasta, kyyti on kylmää

Edit: kyseessä siis Kramerin tilastot , sekä traktorit ( isotkoneet , että moottorityökoneet )

Koko markkina kaikki merkit huomioiden on sulanut 25% (sis mönkijät) lähde traficom

11 tykkäystä

Yllättävä ja erittäin ruma negari. Lakot voi tulla johdolle yllätyksenä, mutta että ERP-järjestelmän käyttöönotosta syntyvät kustannukset :man_facepalming:.

Edelleen epäilyttää, että mokattiinkohan tässä kuitenkin Viron kiinteistön myynnin sisällyttämisessä ennusteisiin/ohjeistuksiin, mutta tämä ei syystä tai toisesta ollut toimitusjohtajan tiedossa. Ja jos näin ei ollut, niin johdolla on ollut täysin epärealistinen kuva markkinatilanteesta ja sen liiketoimintasuunnitelmasta reilu kuukausi sitten, mikä ei laisinkaan kasvata luottoa johtoa kohtaan.

Itsellä KH Group on salkussa isolla painoarvolla eikä tämä negari muuta tilannetta. Olen päättänyt, että katson pelin siihen pisteeseen, että yhtiöstä on siivottu pois Indoor, NRG ja HTJ ja minkälainen kasvutarina ja arvostus KH Koneilla tässä vaiheessa on.

25 tykkäystä

Uudessa ohjeistuksessa ihmetyttää myös se, että liikevaihtohaarukkaan 400-420 MEUR ei koskettu. Silti sanallisesti mainitaan näin:

“Yleinen markkinoiden epävarmuus, Suomessa toteutuneet työtaistelutoimenpiteet ja Indoor Groupin uuden ERP-järjestelmän käyttöönotto vaikuttavat heikentävästi KH Groupin liikevaihtoon ja liikevoittoon.”

Tuossa on mielestäni hieman ristiriitaa (ja riski uudelle liikevaihtonegarille), koska uusi numeerinen ohjeistus koskee vain kannattavuutta. Tiistaina 7.5. on Q1-katsaus. Jännitellään sinne saakka epävarmuudessa.

Edit: Lisätään vielä huonakalukaupan tilastoa tammikuulta. Alan liikevaihto laski 9% (YoY). Myynnin laskua on jatkunut yhdenjaksoisesti jo kaksi vuotta.

https://www.etu.fi/tietopalvelu/tilastot/huonekalukauppa

14 tykkäystä