KH Group - Sievi Capital muutosmatkalla

En ole KH Groupiin ja varsinkaan Indooriin aikaisemmin tutustunut. Keskustelua nyt lukiessani olen suorastaan hämmästynyt. Miten pörssiyhtiössä voi olla noin matalalla roikkuva hedelmä kannattavuuden korjaamiseksi? Brändit ja myymälät yhdistämällä saisi varovaisesti arvioiden 20-30 % henkilöstö- ja toimitilakuluista pois.

5 tykkäystä

Kyllä tämä Q2/2024 antoi itselle toivoa. Kh-Koneet ja NRG suoriutuu hyvin Indoorin kyntäessä. Kuitenkin toimenpiteet, jotka eilen tiedotettiin ja tänään webcastissa avattiin, antaa uskoa, että yhtiö reagoi markkinatilanteeseen eikä jää vaan voivottelemaan. Harmihan tässä vaan on, että HTJ uhrattiin ja sillä tilkitään nyt Indoorin aiheuttama vuoto.

Kannattaa kuitenkin hetki pyhittää sijoituksen pitkäjänteisyydelle. Ei tarvitse tässäkään ketjussa paljoa palata ajassa taaksepäin kun moni kirjoitteli, että Indoor on arvokkaampi kuin koko Sievi Capital / KH Group. Kannattaa myös miettiä, että kumpi oli parempi aika sijoittaa yhtiöön a) silloin kun korona jylläsi ja jengi sisusti kotejaan sekä kurssi huiteli monen vuoden maksimissa b) markkina sakkaa, mutta yhtiö tekee toimenpiteitä, joilla ollaan valmiina uuteen nousumarkkinaan kurssin ollessa ATL…

Voi olla, että menee tämä sijoitus päin persettä, mutta tänään lisäsin jo ennestään suurta positiotani. Jotain samaahan KH Groupissa ja Duellissa on/oli. Molemmissa johto alkuun maalaili huikeaa torjunta voittoa suhdanteita vastaan, mutta lopulta markkina näytti kaapin paikan. Yhteistä toki myös on, että Inderesin mallisalkku saatiin koukutettua mukaan :disappointed:

5 tykkäystä

Kunnon meemimatskua tässä webkästissä. Ohessa yhtiön julkaisema virallinen KH Group -bagholder meemikuva:
:smiley:

Kummallista ettei Indoorin johto tunnu ymmärtävän zeitgeistiä. Suomessa on aivan liikaa huonekalubrändejä näin pieneen maahan ja koko sektori pitäisi konsolidoida vauhdilla, että saataisiin myyntivolyymejä kilpailla Ikean kanssa. Ton nolon sorsan vois kokonaan ampua, sulkea ylimääräiset liiketilat ja muuttaa kaikki loput Askoksi. Sen jälkeen agressiivisesti fuusiokaveria etsimään, koska Indoorin arvo itsenäisenä on tällä hetkellä lähellä nollaa tai mahdollisesti jopa negatiivinen, sillä KH Grouppiä ei päästä täysimääräisesti kehittämään ennen kuin konsernin kuolio on amputoitu. Listautumisen osalta mälvättiin liian pitkään viime kuplassa, kun tuosta olisi aidosti markkinoilla voinut vielä saada ihan järkevän hinnan ja nyt Indoorista on hyvää vauhtia muodostumassa oman alansa Stockmann.

33 tykkäystä

Sotka-Askon brändi on itseasiassa yksi Suomen nerokkaimmista mainoskamppanjoista, jonka vaikutukset on ulottuneet yliajan.

1990-luvulla moni näki isän ja pojan Sotkan mainoksissa lausuvan milloin mitäkin päähän jääviä mainosbrändejä
”Sotkassa on patjan vaihtoviikot”

”Viemme vanhan sohvan mennessämme”.

Pari valjakko lävähti mainoksissa jatkuvasti eteemme. Seurasimme pojan kasvua. Sotka leimaantui katsojien mieleen halvaksi huonekaluliikkeeksi (juu Ikea tuli sotkemaan). Tuulipukukansan ykkössuosikiksi.

Mainoksethan on vedetty överillä tavalla halvoiksi.

Varmasti ovat yhä vieläkin asiakkaan mennessä Sotkaan, asiakas odottaa halpaa. Jossain kohtaa poika kasvoi ja parivaljakko korvaantui lopullisesti sorsalla.

Asiakkaiden varallisuus kasvoi. Enää ei kotiin ostettu pelkästään sitä halvinta vaan laatu huonekaluissa nousi uudeksi ostokriteeriksi. Ihmiset halusivat yhä useammin tuoda yksilöllisyyttään esille ja huonekalut haluttiin räätälöidä tarpeiden mukaan.

Ei kuitenkaan ollut järkevää tuhota Sotkan vuosikymmenen varrella rakennettua brändiä.

Siihen vierelle sopi hyvin Askon brändi.

Asko ja Sotka ovat hyvin usein vierekkäin. Askon edulliseen laatuun nojaava brändi korostuu sen sijoituttua Sotkan halvan brändin rinnalle.

Laadukkaampaa huonekalua hakeva kokee omansalaista itsetyydytystä hylätessään eteisessä Sotkan ja marssiessaan Askon myymälään. Askon brändi on rakentunut hyvin pitkällä aika välillä ja 1960-1970-luvun huonekalut saattavat olla keräilyharvinaisuuksia. Asko on myös kodinkonebrändi, johon on sotkettu Uponoria ja ruotsalaisia. Se toki ei liity Indoor groupin Askoon.

Vaikka Sotka olisi hiljainen, se muistuttaa siinä Askon kyljessä, millainen huonekaluliikkeen shoppaaja asiakas on.

Se on hauska, ettei kaikki edes tiedä, että kysr on samasta puljusta ja tyypillisesti jakavat myös samat varastotilat

Oma mielipide.

Asko ja Sotka tukevat hyvin brändeinä toisiaan niin kauan, kun on asiakkaita, jotka haluavat halpaa ja kuluttajia, jotka haluavat laatua.

Mutta ei sinänsä liity siihen, kannattaako sietää KH groupin surkeaa tulosta, johon Indoor group ja kuluttajien heikentynyt ostovoima on yksin syylinen.

Kunhan intouduin kirjottamaan.

31 tykkäystä

Täällä on niin hyviä mielipiteitä liikkeiden yhdistämisen puolesta ja vastaan että haluan työntää myös oman lusikkani tai ennemminkin mielipiteeni soppaan ja ehdotan kaiken räjäyttämistä!

Mielestäni esimerkiksi Asko ja Sotka myy loppujen lopuksi molemmat huonekaluja keskiluokalle ja tarjonta on aivan loputon (omaan silmääni liikkeessä pyöriessäni 80% tuotteista voisi poistaa valikoimasta) tätä se on ollut niin kauan kuin muistan.

Huonekalukauppaa voisi vilkastuttaa ja tehostaa mielestäni muutamallakin tavalla.

Nykytilanne on se että henkilö menee liikkeeseen ja löytää muutaman hienon sängyn 48 eri vaihtoehdon joukosta. Yksi oli (hintalaatusuhteeltaan) ylitse muiden ja hinta näytää 1199euroa plussakorttitarjouksella eli juuri siinä kipurajoilla, selvä otetaan tämä. Sen jälkeen myyjä tulee myymään patjaa B koska patja A:lla ei tee mitään ja patjan C:hen sinulla ei ole varaa. Nyt sänky maksaisi 2500euroa! Eikä! mutta ehkä tuon vielä pystyy…

Sänky on nyt valittu mutta kuinka se saataisi sinne kerrostaloasuntoon tai edes omakotitaloon?

“Kuljetuspalvelun kautta saamme toimitettua johonkin aikaan ensiviikolla 7-16.30 välillä. Maksatko 69,90euroa päälle vai kannatko itse siitä autokatokselta 7.kerrokseen ja säästät 20 euroa?” - Ööö joo mä maksan 49,90 ja säästän sen 20 ja tulen itse kaveriksi. Siihen päälle myydään vielä patjan suoja-aineet. Hinta alkaa olla 2600euroa.

Tiistaina 14.00 puhelin soi “no Rahtari Rane täällä. Ootko kotona!? Meillä menee tästä se 7 minuuttia?” - Itseasiassa en ole, sillä olen käymässä kaupassa mutta ehdin 10minuuttiin siihen kun jätän ostokset ostamatta ja lähden ajamaan kotiin.

Saavuttuasi pihaan vastassa on kolmatta tupakkaa imevä vihainen rahtarirane joka ei sano edes päivää ja TET-jaksoa suorittava Veeti. Rane ei koske patjaan koska vain Veetistä on maksettu ja Veeti on siksi kyydissä että Veeti kantaa ja Rane ajaa kuorma-autoa.

Lopulta 44kiloisen Veetin kanssa on patja/t saatu 7 kerrokseen. Enää sängynrunkopaketit ja pääsee sänkyä kasaamaan loppupäiväksi. Ai niin entisen sängyn vienti! Ei kuulu ranelle. Pitäisi alkaa tehdä tori.fi tunnukset ja myydä järkevään hintaan pois, koska ilmaiseen ei koske kuin narkkarit ja heidän kanssaan ens halua vääntää. Tämä olisi pitänyt älytä tehdä ennen uuden sängyn tuloa mutta olisinko nukkunut viikon sohvalla odottaen Rahtiranen saapumista?

Tätä voisi jatkaa vielä hetken mutta pääpointtini on että en ihmettele miksi ihmiset tiukassa rahatilanteessa pitkittää 3000euron sängyn hankintaa 6 kuukaudella kun onhan siinä nukuttu jo 9 vuotta sujuvasti.

Ratkaisu
Yhdistäkää liikkeet, pienentäkää koko ainakin puoleen ja valitettavasti myös henkilökunta. Pieni kompakti myymälä tarkoinvalituilla trendaavilla, hyvälaatuisilla tuotteilla eikä mallia Tanskalaisesta hyggestä Marokkolaiseen mattoon. Mainostakaa myös netissä ja korostakaa toimituksen ja käyttöönoton helppoutta.

“Toimitamme uuden ja viemme vanhan sängyn pois 40eurolla, mikä päivä ja kellonaika teille sopii? Tarvitsetko kasausapua uuden sängyn tai vanhan purkamisen kanssa? Meillä on osaavia nuoria työharjoittelijoita jotka kasaavat tuollaisen 45minuuttiin, maksaisi vain 20euroa.”

Eli jotakuinkin näin tämän soisi toimivan.

Itse tein kaikki nuo vaiheet kuljetuksesta kasaukseen säästääkseni mahdollisimman paljon rahaa ja oli raskas prosessi. Silti maksoi aivan tarpeeksi ja olinkin ennen ostopäätöstä siirtänyt hankintaa vuodella eteenpäin juuri nösitä syistä. Vanha sänky meni sujuvasti ylihintaan Tori.fissä enkä ole aivan varma onko uusi sänky 2200euron arvoinen. Hieno se kyllä on.

25 tykkäystä

Sotkan ja Askon brändit, tuotteiden laatu ja hinnat sekä asiakassegmentit ovat hyvin erilaisia ja siten niiden kilpailijat ovat täysin eri liikkeitä. Sotka ja Asko voivat saada synergiaetuja hankinnoissa, toimitilojen vuokrauksessa ja hallinnossa. Sotka kilpailee muiden huonekalujen halpaliikkeiden kanssa hinnalla, kun taas Asko panostaa laatuun ja kilpailutekijät ovat eri sarjassa.

3 tykkäystä

Kotimaisessa huonekalukaupassa vallitsee nousukauden brändäys ylikilpaillulla markkinalla. Siinä myydään ilman katetta valinnanvaramielikuvaa kaikille jotka tietävät tai luulevat että valinnanvaraa on.

Jos ja kun odotettu nousukausi tulee, voi mielestäni kuitenkin perustellusti kysyä: Ovatko pienten ketjujen huonekalut se mihin löysää pumpataan kuten historiassa?

Onko hieman raflaten sohvakauppiailla edessä pakkofuusioaalto jossa hyppäät siihen Ikean vaihtoehtoon (tai luot sen) tai kuolet ulkopuolella pienen kansan segmenttejä ja olemattomia kuljetusketjuja optimoiden ja mikromanageroiden henkilötasolla bottom up -mentaliteetilla.

3 tykkäystä

Minusta heillä on hyvin paljon täysin samaa, liekö samalta linjalta tullutta, tavaraa. Eikä se valikoima eroa hirveästi Maskusta, valitettavasti. Tuossa on Askon ja Sotkan ongelma. Jos menisivät samaan suuntaan Ikean kanssa jossa esim. sohvia ei ole saatavana 50 eri väriä, vaan vähemmän valinnanvaraa ja enemmän varastoa josta tuotteen saa heti mukaan.

Joku tässä ketjussa aiemmin sanoi tuosta valikoiman pienentämisestä.

5 tykkäystä

Tuo Indoorin tämän hetkinen ongelma johtuu tasan tarkkaan kuluttajien ostovoimasta tai sen puutteesta, asuntomarkkinan jäässä olemisesta/korkeista koroista. Aikalailla 190- 200M kantturoissa liikevaihto ollut. Varmaan myös jotain vaikutusta on ollut jysk/ikea konseptilla. Itselläni ei ole siitä huolta etteikö liikevaihto/kannattavuus paranisi kun korot joskus tulevat alas ja asuntokauppa alkaa taas vetää. Liikevoitto tulee paranemaan liikevaihdon kasvaessa sekä rahoituskulujen laskiessa. Historiaa kun peilaa niin normaalitasoinen liikevoitto olisi 10M luokkaa tälle yritykselle.

11 tykkäystä

Indoorin ERP uudistus on varmasti osa syynä nykyisille ongelmille. Lynchmainen kokemukseni tältä keväältä oli tilata sohva ja nojatuoli Sotkasta, kun toimituksella ei varsinaisesti kiire ollut ja myyjä sanoi ehtivän helposti. 3 kertaa perään kyseltyäni ja aina vain toimituksen myöhästyttyä lopulta peruin kaupat ja marssin Ikeaan hakemaan tarvitsemani, mitkä sainkin kivuttomasti. Aina pahoittelivat Sotkassa “järjestelmä uudistuksen” aiheuttamia ongelmia. Lukujen perusteella en näytä olevan ainoa, joka päätyi kantamaan rahansa muualle, kun oli tarvetta edullisille huonekaluille.

25 tykkäystä

Toivottavasti alkukankeutta ollut kyseessä… Tuo onkin sitten hienoa jos keihäänkärkenä oleva uusi, hieno, mahtava toiminnanohjausjärjestelmä enemmänkin hidastaa kuin tehostaa toimintaa🤣

4 tykkäystä

Maailma muuttuu Askoseni.

Rakentaminen ei missään järjellisessä aikamääreessää palaa tuonne 2019-2021 huipputasoille. Suomessa on jo riittävästi asuntoja (tosin väärissä paikoissa) eikä lisää tarvita, joten markkinakysyntä ei varsinaisesti enää orgaanisesti kasva.

Nekin uudet asunnot ja muuttajat päätyvät Ikea-kaupunkeihin, jättäen taakseen vanhoja taloja ilman tarvetta kalustopäivitykselle. Nämä Pieksämäen Sotkat, mitkä ovat aiemmin olleet kylälle tärkeitä ja vahvalla asemalla paikallisesti häviävät markkinaosuutta vuosi vuodelta rakennemuutoksen vuoksi.

Sotka oli vielä minun nuoruudessani Suomen suurimpia kalusteliikkeitä, mutta siitä lähtien on ollut pelkkää alamäkeä. Jopa Kesko luopui Askosta ja Sotkasta Takasille, kun eivät saaneet niitä toimimaan. Takasen aikana jäi kaikki tarpeelliset uudistukset tekemättä, joten liiketoiminnan kehitys jäi lopulta nykyisille KH Groupin kassinkantajille. Onnittelut pestistä!

Vilkaiskaapa näitä verkkosivuja. Ihan kuin vanhan ajan tarjouslehtistä katselisi:

On muuten niin härskiä kusetusta nettisivuilla Sotkalta, ettei tuon tyylistä markkinointia nykyään enää katsota hyvällä. Sotkan sijauspatja 899€ ??? Montahan on myyty tuolla hinnalla :smiley:

Miksi ikinä valitsisin Sotkan, kun Ikea on jo keksitty? Sieltä saa kaikkea tarpeellista edullisesti, jopa ruokaa jos on nälkä.

Nyt kidutaan kiristyvässä kilpailuasetelmassa ja hävitään markkinaosuutta vuosi vuodelta, eikä rahaa tai energiaa uudistuksiin enää ole vaan kaikki effortti laitetaan pään pinnalla pitämiseen. Kiinteä kustannustaso on aivan liian korkea laskeneisiin myyntivolyymeihin nähden, eikä siihen oikein ole muita ratkaisuja, kuin toiminnan tehostaminen (vaikeata) tai myymälöiden lakkauttaminen. Tässä tehdään hyvää vauhtia Stockmanneja, kun pidetään liian vahvasti kiinni entisestä ‘rakastetusta’ brändistä vaikka tilanne vaatisi rajuja toimenpiteitä.

35 tykkäystä

Sitä tikulla silmään, joka vanhoja muistelee.

Jossain vaiheessa taas huonekalut käyvät kaupaksi. Sijoituscasea kun miettii, niin kannattaa tämäkin ketju lukea alusta loppuun. Aika paljon on näkemykset eläneet tässä ketjussa muutaman vuoden aikana. Muutaman vuoden päästä maailma näyttää taas paljon erilaiselta kuin tänä päivänä.

11 tykkäystä

Erittäin mielenkiintoista keskustelua viimeisten päivien aikana Indoorista. Erilaisia näkemyksiä on mielenkiintoista lukea ja oppia uusia näkökulmia huonekalukaupasta. Ja hyvä niin, sillä näkemykseni mukaan kyllä KH Groupin make-it-or-brake-it on Indoor. Jos HTJ:lla kuitattiin tämän vuoden Indoor-harrastus, mutta mites sen jälkeen? Eli KH Groupin kannalta tämä on mielestäni hyvinkin oleellista keskustelua.

@Pohjolan_Eka kanssa jaan näkemyksen, että ei se menestyksekäs historia ole millekään yritykselle tae tulevista helpommista ajoista. Jos Suomen keskimääräisen BKT kasvun ja kuluttajien ostovoiman kasvun osalta on paljon kysymysmerkkejä, niin mitäs jos asiaa tarkastellaan Indoorin myymälöiden vaikutusalueen näkökulmasta. Ennusteet Pieksamäen, Varkauden ja Jämsän ostovoiman kehityksestä ovat hyvin erilaisia kuin Hki/Tku/Tre. Ja Ikea/Jysk lienee erittäin kova vastus nimenomaan tuolla missä ostovoima on.

Suhdannepelastuspaketista: Samalla kun Suomessa odotamme viikottain innolla rakentamisen ja asuntokaupan nousua, lienee kuitenkin viisasta ainakin huomioida 3 globaalin kasvuveturin uutista kesältä 2024:

  • Sahm Rule
  • US T yield curve 10Y/2Y -0,17 eli hyvin lähellä etumerkin vaihtumista sitten 07/22
  • Berkshire Hathaway:n ennätyksellinen $277B käteispositio
    Toiveissa tietysti Suomelle asuntomarkkinan kasvua, mutta entäs jos markkina ei käännykään vielä 2025…? Ei kiitos strategiaa markkinan kääntymisen varaan, vaan strategisen kilpailukyvyn parantamisen varaan, jolloin kisassa pärjätään kaikissa oloissa (kts. KH-Koneet).

Ja vielä muutama ajatus tuosta toimintamallin uudistamisohjelmasta. Miksi se on erittäin oleellista? Koska KH Groupissa katse Indooriin. Ja Indoorissa se katse “toimintamallin uudistamisohjelmaan”, eli katse siihen miten hyvin pilotit toimivat? Ja jos toimivat, niin kuinka nopeasti monistetaan koko ketjuun?

@Aili nosti hienosti esiin Sotkan kulta-ajat! Silloin Sotka onnistui toteuttamaan puhtaimmillaan kaupan konsulttien opuksia (Porter/Competitive Strategy ja Helms/Haynes/Cappel/Competitive Strategies and Business Performance within Retailing Industry). Eli kun toteutat yhtä aikaa

  • edullisen hinnan/kustannusjohtajuuden
  • selkeä differentaatio strategian

…olet markkinoilla erittäin hyvässä asemassa. Sotkan tapauksessa yksinkertaisimmillaan

  • halpa patja ja sänky
  • isoimmat ostamisen esteet pois (kuljetus + vanhan pois)

ja tällä yhdistelmällä tehtiin varmasti kauppaa. Mikä yhdistelmä on “toimintamallin uudistamisen” lopputulos? Haastatteluosiossa Nikulainen oli valitettavasti tämän kysymyksen osalta eilen kyllä aika lailla peura ajovaloissa…

Pidin aluksi myymälöiden yhdistämistä selkeänä @Kanye_Cash mainitsemana “matalalla roikkuvana hedelmänä”. Hetken asiaa pohdittuani myymälöiden yhdistämisessä saattaa olla myös riskejä. Erityisesti pitkällä tähtäimellä. Aika isot toimijat (Nestle, P&G, Unilever) pistävät hirvittäviä summia “brand family” ja “umbrella brand” strategioiden tutkimiseen, ymmärtämiseen ja soveltamiseen.


Onhan tämä “väliseinän poistaminen ja kassan yhdistäminen” oikeasti pohdittu ja tutkittu loppuun pidemmällä tähtäimellä? Kyllä, lyhyellä tähtäimellä selkeä “low hanging fruit” tehostaja. Pidemmällä tähtäimellä mietityttää kahden brändin yhdistäminen: 2:den tuotevalikoiman price/quality-matriiseiden yhdistäminen? Myymäläkierron optimointi? Brändien differentiointi ja heikkeneminen eli “halo-effect”?

Eli yksinkertaistettuna: voisitteko kuvitella tilanteen Inditexin webcastissä “päätimme poistaa Zaran/Bershkan/Massimo Duttin/Stradivariuksen väliseinät ja yhdistää kassat”? My point: Onko tämä liike nyt selkeästi mietitty brandien pidemmän ajan kehittämisen osalta? Sillä pidemmällä pelillä on nimittäin merkitystä kun pääomasijoittajia aikanaan houkutellaan sijoittamaan niihin Jämsän ja Pieksämäen huonekalukauppoihin.

Pahoitteluni, että tästä viestistä tuli näin negatiivissävyinen. Uskon nimittäin, että kun palstoilla posi/nega tasapaino on kunnossa, on lukeminen ja osallistuminen paljon viihdyttävämpää. Mutta kai syynä on se, että tosiasiassa tilanne Indoorin suhteen on oikeasti haastava.

21 tykkäystä

Näissä on ainakin eri hintapisteen brändejä (esim. Zara halpis ja Massimo Dutti pykälää kalliimpi). Onko Asko ja Sotka kuitenkin molemmat halpismööpelin myyjiä, niin brändien yhdistäminen ei ongelma kun asiakaskunta aika samaa jo valmiiksi?

2 tykkäystä

Ei vaan Askon pitäisi olla laadukkaampi ja hintapisteeltääm korkeampi kuin Sotka.

No se jää nähtäväksi siinä vaiheessa kun ostovoima paranee ja asuntokauppa starttaa/korot maltillistuu että elpyykö tuo indoorin markkina/liikevoitto kohti sitä Indoorin historiallista normia vai ei. Itselläni paukut on puolesta.
Viidellä Ikealla ei vielä ihan Suomea valloiteta jos ei haluta sitten sokkona tilata tai tehdä maakuntamatkailua. Kyllä itse nään että suht laajalla myymäläverkostolla on positiivisia puolia jos markkina on “normaali”. Tietenkin aina joku myymälä on väärällä paikalla mutta sitten pitää joko tehostaa tai jos tilat liian suuret voluumiin nähden niin vaihtaa paikkaa tai lopettaa koko myymälä. Ei senkään nyt luulisi rakettitiedettä olevan että seurataan myyntejä, markkinaa ja tehdä siirtoja sen mukaan. Kohtuu tasainen myymäläpeitto suomessa…

Viimeisen reilun 10vuoden aikana Ikean ebit on tippunut 4-6% haarukkaan (tietoisesti) ja liikevaihtoa ja markkinaosuutta yritetty kasvattaa, ja myös onnistuttu. Verkon kautta myydään arviolta 30% tuotteista.

1 tykkäys

Tuskin elpyy. Indoorin myymälöitäkin on se tyyliin 15% vähemmän kuin nelisen vuotta sitten. Samaan aikaan Jysk harjoittaa uusperustantaa ja laajennuksia vaikeassakin suhdanteessa. Ikealtakin voidaan odottaa uusperustantaa Suomeen tulevaisuudessa.

Tuloksentekokykyyn en ota kantaa, mutta markkinaosuutta ajatellen Indoor on aiempaa heikompi toimiva.

Mitä tulee Sotkan ja Askon myymälöiden yhdistämiseen, niin idea on vähän kuin veisi pikaruokaravintolan ja paremman luokan illallisravintolan samoihin tiloihin. Siinä sotketaan Sotkan hintamielikuva ja Askon laatumielikuva.

6 tykkäystä

Aivan perseestä tämä nykyinen somekulttuuri, missä irrotetaan yksittäisiä lauseenpätkiä menneisyydestä ja laitetaan ne jakoon ilman mitään kontekstia maksimaalisen huomion herättämiseksi. Tässä loput tuosta viestistä, jossa avaan ajatteluani, että millä tavalla tuohon kurssiin päästäisiin:

Jos sieltä menneisyydestä löytyy jotain tietämisen arvoista, niin jaa toki nämä kultakimpaleet meille muillekin ettei kaikkien tarvitse selata satoja viestejä kuinka Takasen myynnit aiheuttavat single-seller-setupin. Näkemyksien kuuluu elää ajassa ja perustua uusimpaan saatavilla olevaan tietoon.

Itse olen ollut systemaattisesti liian optimistinen sen suhteen, että kuinka nopeasti yritysjohto kykenee toimimaan kun yhtiö muuntautuu tiiviimmäksi paketiksi. Garantiaa ei olla spinnattu, Stockmannista ei olla päästy vieläkään eroon, Reka ei ole kyennyt yritysostoon eikä näköjään myöskään KH Group pääse Indoor Groupista eroon missään säädyllisessä ajassa. Koronlaskut viivästyivät siitä mitä viime vuonna markkinoilla arvioitiin ja Suomen talous ehti sillä aikaa pahasti kriisiintyä, joten Indoor Groupin myynti viivästynee entisestään. Jokainen lisävuosi kun joudutaan myyntiä odottelemaan nakertaa Indoor Groupin yritysarvoa valtavasti, koska yhtiö on markkinoiden luuseri.

Indoor Group on KH Groupin tarinassa häiriötekijä, josta täytyisi päästä eroon vielä kun siitä jotain rahaa saa, mutta myynnin ajoitus on äärimmäisen vaikeata makrotalouden vuoksi. Samalla KH-Koneiden valtava arvonluontipotentiaali menee jäihin, kun ei päästä tekemään add-on yritysostoja järkevillä hinnoilla ja laittamaan konsernin johdon huomiota 100% sinne minne se kuuluu.

25 tykkäystä

Yritin kirjoittaa pilke silmäkulmassa, jotta ei aiheutuisi närkästystä. Kyllähän ketjusta löytyy mielenkiintoisia väittämiä ja mielipiteitä, kun hieman historiaan palaa. Taisi siellä joku nimimerkki pitää varmana, etttä Indoorin saa kaupattua 20 MEUR missä markkinatilanteessa tahansa… Näkemyksien kuuluu elää ajassa. Mutta toisaalta pitkäjänteisen sijoittajan pitäisi nähdä arvonluontikyky yli syklin. Koskee taantumaa ja euforiaa.

Näin juuri. Nyt olisi oiva hetki investoida ja vaikka tehdä yritysostoja KH-Koneisiin, kun sielläkin markkina vielä alhaalla. Varmaan siis hallituksen ja johdon keskustelussa puntaroidaan, että pitäisikö Indoor myydä halvalla, jotta voidaan satsata kaikki KH-Koneisiin vai jäädäänkö Indoorista odottamaan exitia parempaan markkinaan, jolloin myös todennäköisesti KH-Koneidenkin markkina on jo piristynyt ja investoinnit sekä laajentumiset kalliimpia.

Itse en ikinä olisi sijoittanut Sieviin / KH Groupiin, jos Indoor olisi pitkäaikainen sijoitus. En näe huonekalubisneksen omistamista kovin houkuttelevana äärimmäisien kilpailutilanteen ja mitättömän kasvupotentiaalin takia. Sijoutuscaseni pohjautui KH-Koneisiin. Haluan nähdä sen potentiaalin itsenäisenä yhtiönä ja uskon, että se aikanaan tullaan lunastamaan pörssistä samanlaisilla arvostuskertoimilla kuin Ramirent ja Cramo aikoinaan. Näemmä nyt pitää odottaa muutama vuosi pidempään, mutta onneksi minulla on aikaa.

9 tykkäystä