Sijoittajana koettua - omakohtaisia tarinoita - inspiraatioksi tai opiksi

Sattumalta huomasin tämän mielenkiintoisen ketjun. Kiitos kaikille omista tarinoistaan :slightly_smiling_face:

Itse aloitin sijoittamisen vuoden 2020 keväällä, koronadipin aikana. Ensimmäinen osakeostoni oli Norwegian Air Shuttlea noin 100 eurolla. Välityspalkkiot olivat aika merkittävä osuus kokonaissummasta :rofl: No, tekemällä oppii ja nykyään teen ostoja niin että välityspalkkion osuus on enintään 1% koko summasta.

Muistan kun alussa panikoin heti, kun näkyi miinusta salkussa. Kerran ostin indeksiä, ja kun se seuraavana päivänä oli punaisella, niin olin jo myymässä sitä “ettei rahat mene”. Nykyään olen kärsivällisempi, mutta kyllä tässä vuosien aikana on ollut niitä tilanteita kun on tehnyt mieli luovuttaa ja myydä kaikki osakkeet ja jatkaa vain indeksisijoittajana. On myös tullut veivattua edes takas, muutettua strategiaa monta kertaa ja tuhlattua välityspalkkiohin aivan liikaa rahaa.

Yksi heikkous minulla on, että peesaan liikaa muita. Olen itse huomannut tämän ja pyrin siitä tavasta eroon. Esimerkiksi jos minulle tulee mieleen, että voisi ostaa vaikka Kempoweria, saatan seurata tämän foorumin Ostin/Myin-ketjua ja jos joku kertoo ostaneensa Kempoweria, luen sen “lupana” ostaa. Sijoituspäätökset pitäisi tehdä aina itse ja uskoa itseensä eikä odotella muilta mitään “lupia”.

Olenkin nyt luvannut itselleni ensinnäkin pysyä yhdessä strategiassa, toiseksi lopettaa veivaaminen ja viimeiseksi uskoa itseensä ja hakea vähemmän peesausta muualta. Helpommin sanottu kuin tehty.

17 tykkäystä

Sijoittajahistoriani
Ensimmäisen rahastoni ostin IT-huuman aikaan, nimeltään OP-Delta. Oliskohan vuosi ollut 1997-1998? Armeijasta päästyäni olin töissä ja kaiken ylimääräisen laitoin rahastoon joka nousikin vuodessa lähes 100%. Oi niitä aikoja. Sitten pääsin opiskelemaan. Kesän aikana kurssit korjasivat huolella. Odotin milloin palaisivat. Opinnot alkoivat.

Syksyllä oli kaksi vaihtoehtoa, joko lunastaa rahasto-osuus vain 50% voitolla tai ottaa opintolainaa.Kävi tuuri ja lunastin rahasto-osuuden. Sen jälkeen kurssit jatkoivat heikkoa kehitystään. Kesät kun teki töitä, niin kuitenkaan opintolainaa ei tarvinnut ottaa. Kävi tuuri, että tuli myytyä.

Neljän vuoden opintojen jälkeen sain työpaikan ja rahaa alkoi jäädä käteen. Aloin ostaa osakkeita, tämä siis vuonna 2003. Ostin Tellua, Orionia, Sampoa ja Kemiragrowta vai mikä se olikaan. Ja rahastoa PYNElite. Seurasin jo silloin käppyröitä koko ajan ja vuoden jälkeen totesin, että muutakin elämää pitäisi olla. Asuntosijoittaminen on kiinnostanut minua jo ties kuinka kauan ja ostin puolisoni kanssa yhteisen kodin, pikkukaksion. Osakkeet polttelivat myynin suhteen ja jatkuvasti tiirailin seuraavaa asuntoa. Heti kun käsirahan verran sain kasaan, ostin seuraavan asunnon. Silloin käsirahaa piti olla 30%. Se edellytti osakkeiden myymistä ja vielä sen Pyn-rahastonkin. Missähän arvossa rahasto-osuus olisi tänä päivänä :slight_smile:

Vieläkin muistan keskiostohinnat Tellulle 3,66€, Orionille 12€ ja Sampolle 8,4€/kpl. Kemiraa en muista koska sitä pidin varsin lyhyen ajan.

Sitten koitti 20 vuoden ajanjakso jolloin ostin asuntoja. Perhe kasvoi, osa asunnoista tuli myytyä ja uusia ostettuja. Kaiken vapaa-aikani käytin remppaamiseen, vuokraamiseen ja yleisestikin asioiden hoitoon.

Pankkikriisin aikaan palasin hetkeksi osakkeiden pariin. Irrotin kaikki irtoavat käteisvarat ja ostin UPMää ja Nordeaa. Sain huipputilitkin tehtyä. Aivan tuurilla. Mutta kaikki oli niin halpaa, muistaakseni Nortti oli jotain 4€ (vielä splitattiin tms. sen jälkeen) ja UPM 5-6€ nurkilla. Luonnollisesti möin kaikki heti ja ostin asunnon.

2023 totesin, että en voi ostaa enää enempää asuntoja. Aika ei riitä, jos meinaan tehdä arkityötäni ja olla rakkaan perheeni kanssa.

Huomasin, että osakkeiden arvostustaso oli varsin alhainen. Varsinkin kun edelleen tulee peilattua hintoja sinne vuosituhannen vaihteeseen. Paitsi Sampo ja Orion eivät ole kovin halpoja…

Palasin osakemarkkinoille. Osakesäästötili kiehtoi ja sinne aloin ostamaan Nre ja Keskoa. Sittemmin möin Nren pois ja ostettu Nordeaa ja Fortumia. Tylsiä papereita, vakaata tuottoa ja isoa osinkoa.

Tavoitteena on ostaa mahdollisimman nopeasti ost-tili täyteen osinkopapruja, 4-5 yhtiötä ja odottaa kunnes voisi jäädä päivätyöstä pois, kokopäiväiseksi polttopuiden tekijäksi ja asuntojen hoitajaksi. Nykyisilllä kuluilla minulle riittäisi 1200€/kk, eli jos 15000€ saisi käteen verojen jälkeen. Tähän riittäisi 20500€ vuotuiset osinkotulot. OSTin pitäisi siis ’vain’ kolminkertaistua, jotta haaveeni voisi toteutua.

Ylläolevasta kappaleesta voikin jo päätellä sen, että vaikka asuntosijoittaminen on vienyt kaiken rahani ja aikani, se ei vielä 20 vuoden kuluttuakaan tarjoa satumaisia tuottoja :slight_smile: Ainakaan muuttotappioalueella :slight_smile: Kuitenkin sen verran pitää itseä nostattaa, että tänä aikana on vuokraustoiminnasta johtuvia tyhjiä kuukausia ollut 2.

31 tykkäystä

Haastan käyttäjät @Verneri_Pulkkinen ja @timontti kertomaan myös omat tarinansa. Syy on itsekäs - itseä kiinnostaa miten nämä minun sijoitusmatkalleni tärkeät henkilöt ovat nahkansa luoneet sijoittajina.

8 tykkäystä

Kiitos @ChuckPeddle mielenkiinnosta. Jos heitän tähän aluksi pari entuudestaan tuttua juttua, niin päästään alkuun. Näissä ainakin vähän avataan tätä omaa tekemistä.

Tästä ketjusta lukemalla haastikset 1-2 pääset molempien ajatusmaailmaan sukeltamaan minun ja @Verneri_Pulkkinen osalta

Laitan tähän vielä viime vuodelta HS Visio haastattelun, jossa hieman lisää foorumin kontekstissa tarinaa.

Toivottavasti näillä päästäisiin alkuun. Vastaan ja kerron mielelläni lisää jos herää jotain tarkempaa kysyttävää.

Ehkä jos jotain “uutta” sanottavaa on pari päällimmäisenä olevaa ajatusta juuri nyt:

• Minun bullish-hehkutuksia foorumilla/X:ssä/missään ei kannata ottaa koskaan sijoitussuosituksena tms. Peesaaminen tms. johtaa harvoin mihinkään hyvään.

• Vaikka myös ulosanti on hyvin positiivista joihinkin firmoihin joista olen hetkellä X kiinnostunut, se ei tarkoita että rakastaisin yhtäkään näistä firmoista. Pääpointti minulla on pyrkiä tuomaan tutkimuksellista näkökulmaa ja arviota siitä, missä firmoissa olisi kunakin hetkenä paras risk/reward ja näistä sitten kirjoitan yleensä sinä hetkenä eniten jne. Yritän vähintäänkin sivulausessa myös tuoda esille seikkaa, että micro-/small-cap teknofirmat, varsinkin tappiota tekevät, ovat yleensä sieltä riskisimmästä päästä osakelistoilla.

• Osakesijoittamisessa kannattaa unohtaa tunteet kokonaan, eli ei kannata liikaa iloita menestyksestä ja toisaalta epäonnistumisista ei kannata kokea kovinkaan syvää pettymystä. Vaikka tänä kesänä olen paljon kirjoittanut Smartista, Elabsista jne. niin olen aina valmis pistämään laput kiertoon jos fundamentit taustalla muuttuvat tai osakkeessa ei näy enää selvää ylituoton mahdollisuutta. Joskus aktiivinen penkoja voi saada myös rahan arvoista tietoa ennen muuta markkinaa ja oma myynti voi sitten näyttää “peesaajan” silmissä pahalta, vaikka olisikin kirjoitellut siitä positiivisesti aiemmin (esim. case SmartEye 2021).

• Harrastuksia on tullut viime vuosina kokeiltua monenlaista, mutta näköjään kaksi on ylitse muiden eli pienyhtiöiden penkominen ja lisäksi olen taas alkanut treenailla vähän golfia (tällä kertaa myös jälkikasvun kanssa).

Vielä ehkä se keskeisin, eli oma sijoitushistoria numeroina. Tämähän se eniten kiinnostaa yleensä? Tätä en ole suoraan muistaakseni avannut missään alusta asti.

• Sijoittamista on menossa kymmenes vuosi, aloitus heinäkuussa 2015, mutta alkuvuodet olivat haahuilua ilman sen kummempaa päämäärää ja perusasioiden ymmärtämisen opettelua. Alla on tuotot listattuna alusta asti. Osittain sen takia en ole huudellut näistä, että ihan yhtenäistä kirjanpitoa minulla ei ole (kts. tarkempi selite taulukon alla). Mutta ollaan rehellisiä ja laitetaan alkuvuosien turskat esille.

• Muistan, kuinka vahvasti tunnesidonnaisuus omiin sijoituksiin ja rahaan ohjasi toimintaa alussa. Eli kesällä 2015 -100€ tuotto indeksisijoituksella tuntui todella todella ikävältä. Tästä on tullut mielestäni todella iso kasvaminen tehtyä 9-10 vuoden aikana.

• Joskus 2017 aikoja aloin enemmän kiinnostua osaketutkimuksesta, indereksen analyysien ym. kautta. Siinä sitten vähän kirjallisuutta alle, tietoa penkomaan ja raportteja lukemaan jne. Vuonna 2018 asetin itselleni tavoitteet alkamaan vuodesta 2019, koska koin alkavani pääsemään peliin sisään. Tähän oli mennyt siis aloituksesta reilu 3 vuotta.

• Sen jälkeen on tuntunut, että on ollut enemmän motivaatiota tehdä ja opetella. Paljon on asioita mitä en vieläkään yrityskirjanpidosta osaa tai ymmärrä, mutta yritän ymmärtää ainakin peruasioita. Vaikkapa mitä P/E-luku tarkoittaa. :slight_smile: Sen sijaan “10 vuoden DCF” on itselle aika haastava ja siksi ei kuulu repertuaariin.

• Alkuvuosina en pitänyt kirjaa sijoitusten tuotoista, jälkikäteen sitten selvitellyt ja listannut taulukkoon. Alkuvuosilta ei ole täydellistä ja yhtenäistä dataa, mm. 2018 taisi asuntolainojen takia kiertää salkut 2-3 pankissa ja kaikkialta ei graafeja tai tietoja ollut tallessa tai tiedossa. → Eli henkisesti oma tuottolaskenta alkaa vuodesta 2019, koska olin asettanut edeltävänä vuonna jonkinlaisen pitkän tähtäimen vuositavoitteen itselleni jota vastaan tässä kilpailen edelleen. Alkuvuosina ei siis ollut tavoitteellista oma sijoittaminen ja oli vähän sekaisin oma tekeminen muutenkin. Onneksi summat alussa olivat toki pienempiä, eli euromääräisesti homma on ollut kannattavaa kuitenkin sitten lopulta.

Hehkutan tietysti twitterissä omaa CAGR-tuottoa antaen hieman turhan positiivisen kuvan omasta tekemisestä:
image

Puutun nyt tähän omaan touhuun rankasti ja kirjaan muutamia laskuteknisiä asioita, minkä vuoksi CAGR-tuotto ei ole “täysin puhdas”:

• Pääsalkku v. 2018 lopussa euromääräisesti 49k€. Eli tästä lähdettiin liikkeelle ns. tosissaan.

• Vuonna 2019 oli pääosa omistuksista yhdellä AOT:llä ja 24.6. perustin myös rouvalle oman AOT:n, joka jäi summaltaan pienemmäksi. Ko. vuoden tuotot on laskettu keskiarvona näistä kahdesta tilistä, vaikka selvänä nousuvuotena rouva oli “vain puoli vuotta pelissä”. → Tämä periaatteessa vähän tasoittaa laskemaani vuosituottoa alaspäin. Pääsalkku oli +90…95% ja tämä pienempi salkku +36.8% noin 6kk aikana. → Näistä laskin tavallisen keskiarvon vuodelle, josta tuo +64.3% syntyy (jos olisi painotettu keskiarvo olisi lähempänä +90%. Tästä kertoo myös salkkujen saldo 127k€ vuoden lopussa).

• Vuoden 2020 helmikuulla olin tehnyt OST-tilit itselle ja puolisolle, jotka ovat toimineet pääsalkkuina siitä asti. Onnekkaasti/viisaasti olin tehnyt ne valmiiksi odottamaan sopivaa hetkeä. Siitä ei mennyt kauaa, kun koronakriisi eskaloitui. AOT puolelta myin suunnalleen kaiken (95%+ osakkeista) koronadipin alkaessa ja tein sitten pahimmassa koronamörninnässä all-in ostot OST-puolelle. Oli kieltämättä mukava hetki päästä lataamaan kaksi OST:tä täyteen (50k€ rajoitus silloin) pörssien dyykatessa isosti. Tässäkin AOT-> OST vaihdos vähän sotkee, mutta itse laskien vuoden tuotot alusta (AOT+OST aika huomioituna) päädyin OST1 ~97% ja OST2 165.4% tuotoille. Koska salkut ovat suuruusluokaltaan samanlaiset, on vuosituotto tavallisena keskiarvona laskettuna näissä +131.2%. Jos laskisi painotettuna keskiarvona voisi tällä olla pienehkö vaikutus jompaan kumpaan suuntaan, mutta en pidä sitä kuitenkaan kovin suurena.

• Vuodet 2021-2023 samalla lailla kahden OST:n keskiarvo em. taulukossa. Vielä ei ole tullut talletusrajat (100k€ nykyisin) vastaan, koska olen käyttänyt tuottoja myös taloudellisen aseman turvana. Mm. alkuvuonna 2022 osakkeiden ollessa “kireitä” aloin myymään järjestelmällisesti osakkeita pois laskumarkkinan lähdettyä käyntiin. Usein tein pientä turskaa entryämällä johonkin mielenkiintoiseen ja poistumalla stop-lossilla jne. TÄmä näkyy myös vuosituotoissa, se oli entisten suosikkilappujen kanssa hankala vuosi (esim. Qt, Kamux, Efecte, Remedy ym. vuosituotot voi jokainen tarkistaa itse). Päädyin sitten kuitenkin realisoituneilla voitoilla. mm. makselemaan isohkon OKT:n lainat pois, näköpiirissä oli nimittäin oma tuleva työn päättyminen, epätietoisuus tulevasta sekä rouvan töiden epävarmuus, ja lisäksi jossain kohtaa oli tiedossa että korkotaso lähtee jatkossa nousuun. Olikohan marraskuu 2021 kun FED siiryi QE → QT ja näillä hetkillä alkoi oma odotus tulevasta korkotason noususta. Siksi siis tälläinen omaan talouteen liittyvä “isompi peliliike”.

• Edellinen kohta oli hyvä esimerkki miten oma tuurilla ja/tai taidolla onnistunut sijoittaminen on tuonut taloudellista turvaa. Eli henkilökohtaisen talouden näkökulmasta epävarmoina aikoina on päässyt nuorehkolla iällä (n. 35-vuotiaana) jo isosta lainataakasta eroon jne. Sittemmin on myös tullut tehtyä jonkinlaisia nostoja tileiltä (mm. auton ostoa, asehankintoja jne). mikä on tietysti syönyt vähän pääomaa. Jos nyt heitän suuruusluokkaa, niin varttimiljoona on osakkeissa, pääosin kahdella OST:llä ja pitäisi olla vielä joitakin kymppitonneja varaa lisäillä sinne ennen kuin 100k€ talletusrajat tulevat vastaan. Siinä siis tämän päivän tilanne karkeasti. Tämä muuten mahdollistaa verotehokkaan “smallcap” sijoittamisen ja positioiden kierrättämisen oman risk/reward-näkemyksen mukaan. Eli siirrän aina rahaa sinne, missä tämä näyttää parhaalta. Kuten sanoin, en rakasta yhtäkään firmaa.

Vähän mieityttää, että kannattaako näin tarkkaan tätä avata, mutta tulipahan nyt tehtyä. Mitään täältä ei kuitenkaan mukaansa saa kun lähtö joskus koittaa, joten en ota tätä sijoittamista ja salkun kokoa mitenkään kuoleman kysymyksenä. Yritän toki pärjätä omalle vuosituottotavoitteelleni (+5% CAGR), joka tekisi minusta miljonäärin eläkeikään menneesä laskien sieltä v. 2018 lopun aloitustilanteesta. Toistaiseksi olen pärjännyt ja voin olla itseeni oikein tyytyväinen. :slight_smile:

Edit. Ja vielä koska kysyit minusta yhdessä Vernerin kanssa, on minulla yksi mielenkiintoinen yhdistävä tekijä häneen. Alkuaikoina peesasin hänen Pantaflix AG-ostoaan salaisesti. Tästä tulikin oman sijoitushistorian pahimmat turskat, luokkaa -90%. :slight_smile:

67 tykkäystä

Olen jo tarinoinut paljonkin historiastani, nyt tuli mieleeni pari asiaa, jotka kuuluvat joko sijoitusvirheisiin tai ehkä paremmin tänne.

Sijoittamiseni alkuaikoina 1990-luvun loppupuolella nimittäin aloittelin ilman oikein mitään strategiaa sijoittelemalla vähän sinne tänne. Ostin Rautaruukkia, Kemiraa, Odinin ja Meritan rahastoja jne. mitä vaan eteen tuli. Tuona aikana näin jälkikäteen suurin ongelmani oli hintojen jatkuva seuraaminen. Minulla oli Excel-taulukko, jota päivitin joka päivä, naputtelin kurssit sinne ja pohdin miten hintojen muutoksia seuraamalla voisin tehdä hyviä tuottoja. Ja hintamuutokset ohjasivat voimakkaasti tekemistäni, ostin jatkuvasti “halpoja” sijoituskohteita hyvin vaihtelevalla menestyksellä. Hintojen seuraaminen oli suorastaan pakkomielle ja ohjasi fokuksen ihan hakoteille. Toki tämä halpuuden etsiminen pelasti minut teknokuplalta, että jotain hyvääkin tässä oli.

Yksi kerta koin herätyksen, kun Aasian osakekurssit olivat laskeneet jälleen voimakkaasti niin menin Meritan konttoriin merkitsemään Merita Aasiaa 378 markalla. Siinä kohtaa tuttu virkailija katsoi minua ja kysyi että sijoitanko viimeisiä rahojani nyt tuohon rahastoon. Hän osui juuri oikeaan kohtaan, oli kuun loppu ja sananmukaisesti sijoittelin viimeisiä rahoja ennen palkkapäivääni. :smiley: Sen jälkeen päätin pitää edes jonkinmoista varakassaa yllättävien menojen varalta.

Toinen herätys tuli sijoitusmessuilla, joissa juttelin Odinin rahastojen edustajien kanssa. Tuli puhetta riskieenhallinnasta niin he totesivat, että näihin rahastoihin ei pitäisi laittaa kuin pieni osa koko sijoitusvarallisuudesta niiden riskien takia. Itselläni siinä kohtaa niiden painoarvo oli kuukausisäästämisen takia kasvanut suurehkoksi ja jäin pohtimaan asiaa ja aloin kanavoida osan kuukausisäästöistäni muihin kohteisiin.

Sijoitusmaailmani mullistui, kun luin netistä kirjan “Investment Strategies for the 21st Century”. Se kuvasi hyvin sijoittamiseen liittyviä ongelmia ja oli samalla ensikosketukseni indeksisijoittamiseen ja systemaattisempaan sijoittamiseen. (Kirja löytyy yhä ilmaiseksi netistä ja on suht ajaton, että voin suositella sitä). Silloin oli perustettu Seligson & co. -rahastoyhtiö ja sen indeksirahastot alkoivat olla mielenkiintoisia vaihtoehtoja (olen ollut heidän tyytyväinen asiakkaansa jo 25 vuotta).

Tämmöisiä vanhoja muistoja tuli mieleeni tällä kertaa.

28 tykkäystä

Palatakseni vielä tähän, missä olen nyt, niin ihan mielenkiinnosta vertailin nettovarallisuuttani 7 vuoden takaa osakesijoittamisen alkuajoilta nykyhetkeen, jota en ollut edes tehnyt koskaan aikaisemmin.

Tasan 7 vuotta sitten minun nettovarallisuus oli -55.000 € pakkasella ja tänään varallisuus miinus velat on +135.300 € plussalla. Olen kyllä ylpeä itsestäni, entisestä lottoavasta ja säästämistä välttelevästä kulutusjuhlijasta reilun parin tonnin nettopalkan voimin amatöörimäiseksi mutusijoittajaksi.

Seuraavat 20+ sijoitusvuotta tulee varmasti olemaan mielenkiintoisia!

40 tykkäystä

Lauantai-illan ratoksi ilahduin pohtimaan hieman omaa suhdettani rahaan. Tämä on enemmänkin mieleen juolahtavaa tajunnanvirtaa kuin jotain tarkempaa analyysiä. Olen nyt sijoittanut jotakuinkin tarkalleen kolme vuotta osakkeisiin. Ikää on vain hieman reilut 20-vuotta. Minua ei kukaan ole ikinä opettanut sijoittamaan, enemmänkin vain olemaan säästeliäs. Olen aina ollut tarkka rahasta, tiedä sitten mistä se on peräisin. Tein jonkin verran töitä lukion aikana ja olin myös kesät töissä. Lukiosta valmistumisen jälkeen avasin OST:n ja sijoitin suoraan kertyneitä rahoja, n. 3 000 euroa yhteen ja samaan osakkeeseen. Siitä lähtien olen lisäillyt tasaisesti kertyneitä rahoja jo yhteensä vähäsen yli 15 000 euroa. Minulla on vielä vuosia yliopisto-opintojakin jäljellä. Tavoitteena tietysti olisi, että pysyisi nettovarallisuus koko ajan plussana vaikka opintolainaa tuleekin otettua.

Kyllä sitä rahaa kertyy, kun on säästäväinen. Ehkä siihen on myös syynsä, ettei ole tullut nuorena tuhlattua kaikkea. Ja en sanoisi itseäni tunteettomaksi robotiksi, päinvastoin. Mutta salkun näyttäessä -60% vuonna 2023, en ollut siitä kovinkaan huolissani. Täytyy sanoa, että olen ottanut kyllä suuria riskejä - salkkuni on hyvin keskittynyt. Nyt salkku näyttää 30 000 euroa. Vaikka se on periaatteessa pieni raha, olen siitä etenkin ikääni ja lähtökohtiini nähden melko ylpeä. Toki huomenna voi tapahtua taas mitä vain. Välillä sitä tulee mietittyä kaikkea lennokasta ja mitä kivaa saa kun osakkeet lentää kuuhun. Sitten kun käy ulkoilemassa, opiskelee unelma-alaansa ja lukee kirjoja, tajuaa että asiat on melko hyvin. Olen hieman sellainen jalat maassa, mutta pää pilvissä -tyyppinen henkilö. Salaa minulla on suuria unelmia, mutta kyseenalaistan itseäni jatkuvasti. Ei minulla mitään suurempia targetteja varallisuuteni suhteen ole, tärkeintä että voi toteuttaa itseään.

Kiitos, jos luit filosofista elämänpohdintaani. Jostain vinkkelistä tämä saattaa liittyä myös tähän ketjuun.

32 tykkäystä

Onko sinulla pelkästään kotimaisia osakkeita OST:llä?

Joo pelkästään kotimaisia osakkeita ja OST:llä🫣. On joku muinainen juuri mitään tuottava rahasto vielä olemassa myös, jota en noihin lukuihin laskenut mukaan.

1 tykkäys