Sijoittaminen ja ikääntyminen – vaikeinta on luopuminen?

Hyvä aihe pistää mietintään.

Itselläni on tähän kaksi perusperiaatetta. Toinen on optimaalisen säästämisasteen hakeminen ja toinen on jälkikasvun talous- ja sijoitusajattelun rakentaminen. Avataan vähän.

Mikäli säästämisaste on pieni, säästäminen ei vaikuta elämään, mutta myöskään sillä kertyvien säästöjen vaikutus elämään ei ole kovin merkittävä. Toisessa päässä, mikäli säästämisaste on suuri, säästämisestä tulee helposti keskeinen elämän sisältö, se hallitsee ajatuksia ja sillä on toki myös mahdollista kerryttää elämää muuttava sijoitusomaisuus. Itse olen kokeillut molempia ääripäitä ja todennut, että oma optimini löytyy jostain niiden välistä. Itselleni pieni säästämisaste oli alle 5% ja suuri yli 40%. Tällä hetkellä tavoittelen haarukkaa 30-35% välissä. Kun säästän “riittävästi”, sijoitusomaisuus kertyy kohtuullista tahtia. Ja kun tunnen kuluttavani “riittävästi” mm. satsaamalla myös lomiin, harrastuksiin ja kodin kauneuteen, sijoitusten kehitys ei ole liikaa mielessä ja tunnen eläväni täyttä elämää tässä ja nyt.

Jälkikasvun sijoitusajattelun kehittäminen liittyy ajatukseen siitä, että haluan olla rakentamassa vaurautta yli sukupolvien. Omat isovanhempani olivat ahkeria ihmisiä, ja heiltä jäi pieni omaisuus jaettavaksi vanhemmilleni. Omat vanhempani auttoivat talousajatteluni kehittymisessä ja kerryttivät omilla töillään varallisuutta, josta minulle tullee jäämään enemmän kuin mitä heille aikanaan jäi. Itse haluan jatkaa samalla linjalla, eli jättää omille lapsilleni enemmän kuin mitä itse saan. Jotta voin tehdä sen hyvin mielin (toki muistakin syistä), olen jo pitkään panostanut lasteni taloudellisen ajattelun kehittämiseen. Tietysti oman esimerkin tärkeyttä voi tuskin liikaa korostaa. Yli tulojen ei olla kulutettu, muiden silmille elämiseen ei olla satsattu eikä ihmisiä ole koskaan arvotettu osoitteen, automerkin tai vaatetuksen perusteella.

Lapsille säästettiin aikanaan pienet summat rahastosijoituksia jotka he saivat täysi-ikäistyttyään, kuukausirahat määriteltiin taloudellisesti kannustaviksi ja lapset oppivat kuin itsestään sekä maltillista rahankäyttöä että tekemään töitä jo nuorina. Täysi-ikäistymisensä myötä lapset ovat avanneet omat AOT- ja OST-tilinsä ja tekevät sijoituksia itse valitsemiinsa kohteisiin säännöllisesti. Välillä näistä valinnoista keskustellaan pääosin heidän aloitteestaan, ja joskus he kysyvät suosituksia. Paljon on vielä oppimista, mutta ymmärrys näyttää lisääntyvän vuodesta toiseen. Oppi ylijäämäisen talouden pitämisestä ja ylijäämän sijoittamisesta näyttää jo iskostuneen hyvin ja säästöt näyttävät kertyvän jopa yllättävän kovaa tahtia heidän tulotasoonsa nähden.

Näillä periaatteilla tulen toivottavasti joskus pääsemään siihen, että osaan elää myös kasvaneen omaisuuteni kanssa ilman että jään vain tuijottamaan numeroita tileillä. Ja siinä tapauksessa, että minulta jää aikaisen lähdön tai liian niukan kuluttamisen takia valtava summa, uskon sijoitusomaisuuteni aikanaan siirtyvän hyviin käsiin. Tästä syystä johtuen en myöskään koe, että minun olisi missään vaiheessa luovuttava tai irtauduttava sijoittamisesta. Vaikka sijoitusteni profiili tulee myöhemmin muuttumaan korostamaan enemmän osinkoja ja tasaisia tulovirtoja, tietyllä osalla omaisuutta tullaan aina hakemaan kasvua.

22 tykkäystä

Sijoittaminen on minulle sitä, että voisi jäädä pois työelämästä ennen varsinaista eläkeikää kun töissä on nyt käyty yli 43 vuotta ja silti vielä eläkeikään on yli 4 vuotta grrr. Myös lapsille ja lastenlapsille voisi jotain jättää, ei se "kerska"kuluttaminen ole itselle tärkeintä, mutta pikku matkustelu on kivaa. Pimeät syksyt pois Suomesta on myös tavoitteena. Sijoittaminen on myös mukavaa ja jännää puuhaa, siitä tulee täytettä normaali arkeen, siihen jää koukkuun…

3 tykkäystä

Mä ajattelen myös näin. Eli salkun suurin hyöty on se, että se tarjoaa turvaa, vähentää stressia, avaa mahdollisuuksia, lisää aikaa jne. Kärjistetysti voi sanoa, että jos pullean salkun turvin voi elää levollista ja mukavaa peruselämää selusta turvattuna, niin salkun voisi vaikka lahjoittaa hyväntekeväisyyteen vanhoilla päivillä.

Elämyksiin, kokemuksiin ja elämänlaatuun panostan mielelläni, mutta senkin teen mieluummin palkkatuloista kuin sijoitustuloista. Saati sijoituspääomista. Ja mulle nämä tarkoittaa mieluummin perheen yhteisiä lomamatkoja, yhteistä aikaa lasten kanssa, mahdollisuutta kokeilla yrittäjyyttä ja mukavia harrastuksia ystävien kanssa kuin nopeita saksalaispeniksiä, kiiltäviä veneitä tai aina uusinta iPhonea.

4 tykkäystä

Sun filosofiassa jää nyt palvelusektori kokonaan huomioimatta. En itsekkään vaihtele autoa joka on hyvä ja toimii koska pitäisi saada uudempi, joskin ymmärrän niitä jotka autoista diggailee, mutta eihän kulutus ole = rihkaman ostaminen. Miten vaikka lauantaina A. Foamirollailet olohuoneessa selkää ja sitten syöt Atrian maksalaatikon joka oli -30%. B. Menet hierojalle ja sen jälkeen Steak Houseen syömään.

Onhan se hyvä jos onnellisuus löytyy pienistä asioista. Itsekkin olen erittäin onnellinen kauniina kesäpäivänä mökilaiturilla kirja kädessä, mutta samalla keksin melko paljon asioita joita tekisin vaikka joka vkonloppu jos budjetti ja korona ei olisi rajoitteena.

Tosin palatakseni ketjussa aiemmin esittämääni pohdintaan niin ainakin toivon että hemmottelen itseä ja puolisoani eri palveluilla koronan jälkeenkin. Tai sit ostan alennuksesta jotain x osaketta.

2 tykkäystä

Minulla oli myös tavoitteena ja haaveena matkustamisen lisäksi tietyn merkkisen urheiluauton osto vielä kun siihen pääsee sisään ja sieltä ulos ja se jopa toteutui…

2 tykkäystä

Viime vuosina on myös käyty keskustelua pitäisikö laitoshoitoon joutuneen vanhuksen omaisuutta käyttää hoidon maksuun tulojen lisäksi. Itse mieluummin jätän omaisuuteni perillisille kuin annan valtiolle. Täytyy vaan osata toimia sinä aikana kun järki päässä juoksee, dementoituneena ei enää tehdä mitään.

2 tykkäystä

Just näin, kyllä noita veroja on maksettu…

Kyllä elämästä on syytä nauttia, eikä lykätä loputtomasti.

Meillä kaikilla on vain rajallinen määrä aikaa, vaikka rahaa olisi kuinka paljon.

Kukaan meistä ei tiedä milloin aika loppuu, vaikka tekisi parhaansa.

Itse vaihdoin säästöfilosofiaa melko paljon, kun ihan puun takaa ja samaan aikaan karmean ja onnekkaan sattuman kautta päädyin sydänoperaatioon 36-vuotiaana. Mikään ei antanut olettaa että sellaiselle olisi tarvetta, eikä se olisi tullut esiin missään yleisluontoisessa terveystarkastuksessa.

Myös eräälle 3-kymppiselle kollegalle kävi työpäivän aikana niin, että alkanut huimauskohtaus johtui revenneestä nikamavaltimosta, ja hoidontarve oli kiinni minuuteista. Hänelläkin on kaikki hyvin onneksi. Hän on urheilija ja taustalla mahdollisesti urheiluvamma.

Jokainen meistä luulee olevansa kuolematon, kunnes ei enää luule.

15 tykkäystä

Tämähän nyt menee puhtaasti filosofian puolelle hiljalleen…

Onko minulla ollut kivaa eläessäni menee aika pitkälti itsekkäiden mielihalujen täyttämisen asteelle. Sitten kun olet kuopattu niin tuskinpa sitä siellä parin metrin syvyydessä tulee enää murehdittua

Oleellisempaa mielestäni olisi tiedostaa eläessään haluaako jakaa jotain hyvää jälkipolville eri muodoissa vai päättääkö olla vain mulkku tai jotain siltä väliltä. Enkä nyt viittaa tällä noiden omien mielihalujen täyttämiseen ja että sitä olisi tällöin automaattisesti mulkku. Voihan sitä onnistua kaikissa näissä asioissa.

Ehkä haluaisin olla tuo edellä mainittu, vaikka sossut pitävät sitäkin ilmeisesti itsekkäänä

Itse en tähtää kovin korkealle, tykkään onnistua suunnitelmissani. Oman tavoitteen toteutuminen vaatii sen ettei tule liian nuukaksi matkan varrella vaikka siihen pienet vaaran merkit on jo näkyvissä, kulutan rahaa esim vaatteisiin ja ulkonasyömiseen todella vähän. Ikää on 41v ja kuluneina 4 talvena on ollut mahdollisuus viettää kuukausi etelässä perheen kanssa. Niitä reissuja on tarkoitus jatkaa toistaiseksi (tämä talvi jäi välistä sattuneesta syystä) ja 3-4 vuoden kuluttua, kun jälkikasvu alkaa olemaan itsenäistä, tavoite on talvehtia vaimon kanssa pari kuukautta ulkomailla. Nykyisellä kulutus/säästämistahdilla, tuon ohella minulla on teoreettinen mahdollisuus saada 6% vuosituotoilla 200 kilon salkku 60 ikävuoteen mennessä. Sitä ei tiedä tallustetaanko täällä enää silloin, mutta jos tallustetaan niin salkun/osinkojen turvin on tahtotila lyhentää työviikkoa ja viimeistään eläkkeellä olla talvet kokonaan valohoidossa.

Jos tuohon osingot riittää niin hyvä, mutta tällä hetkellä ajatus on että salkkua syödään tarvittaessa aina 100 tuhanteen tavoitteen mahdollistamiseksi. Ehkä helpommin sanottu kuin tehty mutta tuo on nyt henkinen tavoite. Sitten pitää katsoa mikä on terveystilanne ja jätetäänkö loput rahat tilille siltä varalta että kupsahdan ennen vaimoa. Näin hänen tilannettaan on turvattu jonkin verran ja loput jääkööt lapsille.

Toki välitavoite on varallisuudella auttaa myös nuoriso jaloilleen. Säästämisen mentaliteetti on opetettu jo onnistuneesti ja sitä on mukava ruokkia joillain tavoilla. Tärkein on ehkä takausten mahdollistaminen mutta katsotaan nyt.

14 tykkäystä

Kun joka aamu herää entistä kankeampana, niin olen alkanut kaipaamaan minimalistista elämää materiaalin suhteen. Samalla siinä kulut karsiutuisivat, kun muuttaisi omaisuuden arvo-osuustiliksi ja liikkuisi kevein kantamuksin. Minulle piisaisi 25 000€ omaisuudeksi. Sillä saa kaksion kävelymatkan päästä kaupasta ja asemasta, auton ja sähköpolkupyörän. Joka päivä tuo kuvio käy useammin ja useammin mielessä.

Minä nautin käppyröiden katsomisesta. WTI-käyrän katsominen on kuin nuotiotuli ja arvuuttelu sen liikkeistä ja liikkeiden syistä saa ajan kulumaan. Helppo harrastus, jonka voi ottaa mukaan matkoille. Toivottavasti tätä saa jatkaa vielä vuosia, tai vuosikymmeniä. Tässä, kuten kaikessa muussakin työ opettaa tekijäänsä. Tässä mielessä taloudellinen riippumattomuus ei vaadi miljoonakassaa. Mutta tiedän, ettei kymmenenkään miljoonaa riitä mihin tahansa. Ei ainakaan osaamattomissa käsissä.

Vastavoima on työ. Meillä on mukava firma, jolla kulta-ajat ovat vasta tulossa ja kasvu on merkittävää. Nyt vaan pitäisi antaa voiton juosta, kun työtä on tehty ja vyötä kiristetty. Vaikka vanhuus jo painaa, niin kyllä vielä 17 tuntista päivää sesonkina jaksaa painaa, kun työ ei ole kovin fyysistä. Onneksi sesonki on kesällä ja valoa riittää. Alun perinkin lähdettiin alalle sillä ajatuksella, että sluibaillaan talvet etelässä. Korona tätä nyt sotkee. Viime talvena vielä ehdin reissun heittää.

Matkailu on haluttu statusharrastus. Niin minullekin. Se on kuitenkin autoa huonompi sijoitus. Itse kuulun vieläpä siihen pahimpaan luokkaan, joka käy matkoilla katsomassa kurjuutta ja elostelee itse hienoissa hotelleissa ja syö paikalliset perinneherkut hopealautaselta. Toisaalta saatan lähteä huvikseni viikoksi Pietariin vain oleilemaan ja vetämään henkeä. 2019 kävin yli 30 kertaa Venäjällä, etten sitä laske matkailuksi. Pitkä viisumi laajentaa ainoastaan toimintasädettä. Venäjällä käyminen pienentää huomattavasti Venäjäpeikon pelkoa sijoitusmarkkinoilla. Ihan samanlaisia yrittäjiä siellä versoo, kuin muuallakin. Ovat vaan kovempia tekemään töitä.

Vanhuus ja kuolema. Suomi tulee katoamaan kartalta. 1990-lamasta ollaan menty kansakuntana alaspäin isossa trendissä. Kun sotien jälkeen ja etenkin ennen sitä kansallinen identiteetti ja sen rakentaminen olivat jopa sotien arvoisia, eivät ne sitä enää ole. Koneisto on muuttunut rakentajasta rosvoksi. Vapaus on muuttunut pykäläviidakoksi, talkoot harmaaksi taloudeksi ja kaikki missä on markka tarjolla, pitää saada kierrättää jonkun himmelin kautta. Olemme umpikujassa, josta meitä ei mikään profeetta pois vie. Koko Eurooppa on samassa veneessä, mutta surkastuminen alkaa aina laidasta.

Kuntoilu on vanhana tärkeää. Tavoite on pyöräillä ainakin 4000 kilometriä tänä vuonna. Pitkällä tähtäimellä on tarkoitus viettää pyöräillen joku kokonainen talvi. WTI-käppyrän, kun saisi edes viiden minuutin kynttilöillä GPS:n viereen, niin se olisi kuin porkkana aasille.

Kun ihminen lopettaa haaveilun, se kuolee. -joku kuolematon viisaus- Se lienee totta.

26 tykkäystä

Juuri näin. Jäin 41 vuotiaana päätoimiseksi sijoittajaksi yrityskauppojen seurauksena, enkä ole muuta keksinyt sen jälkeen kuin rahakassien pyörittämisen vaimon sanoin ilmaistuna. Lapsille ja lastenlapsille lahjoitettu yli 20v ajan verotehokkaasti. Sukulaislle ja pulassa olleille tutuille jaettu myös. Elämä ollut liiankin hyvää. Lapset oppivat englannin kielen 2 vuoden Amerikan reissulla 90-luvulla.

Vanha hevonen ei opi uusia temppuja, vaikka aikaa ja rahaa olisi. Elämän paradoksi: nuorena on puutetta rahasta ja ajasta, eläkkeellä on molempia liikaa.

Moni yrittäjätuttavani lähti yrityskaupan jälkeen uuteen seikkailuun ja menetti kaiken. Onni, ettei tullut vastaan yhtään uutta yritysideaa. Sijoittajana ei tarvitse huolehtia palkanmaksusta toisille ja voi olla täysin itsenäinen.

Olen ollut palkansaaja, yrittäjä ja sijoittaja. Ylivoimaisesti helpoin tapa tienata rahaa on ollut sijoittajana. Antakaa lapselle 1000 euroa 12 vuotiaana ja auttakaa alkuun. Todennäköisyys hänellä tulla miljonääriksi elämänsä aikana on iso.

21 tykkäystä

Olen samaa mieltä. Olen itsekin kovin säästeliäs, ja keskimäärin säästöaste pyörii jossain 70% tietämillä.

Reilu vuosi sitten valmistuttuani päätin kuitenkin repäistä ja “palkita” itseäni, ja ostin ~2000€ arvoisen kellon itselleni valmistujaislahjaksi. Olinhan valmistunut vuoden etuajassa ja samalla tehnyt täyttä viikkoa töissäkin.

Ei ole kaduttanut tippaakaan, päivittäin ranteessa :slight_smile:

18 tykkäystä

olen pahnanpohjimmaisesta perhetaustasta lähtöisin. Isä oli satamajätkä ja äiti työtön siivoja, joka keksi jo 90-luvulla fattan ilmaisen rahan.

Itse päätin olla erilainen. En säästele asioista joita haluan, mutta olen silti perusasioissa melkoinen sniidari. Neljä lasta myöhästytti säästämisen aloittamista. Myös kohtuullisen kallis asunto pääkaupungista.

Täytän tänä vuonna 58 v. ja olen tällä hetkellä velkaa n. 11 € luottokortin Netflixin kuukausimaksun vuoksi :grinning: Salkku on kuusinumeroinen, jossa ensimmäinen numero ei ole ykkönen.

Voisin sanoa että olen nyt taloudellisesti riippumaton. Varsinkin jos laitan kämpän lihoiksi. Olen vuosia ajatellut jääväni pois töistä paljon ennen eläkeikää, johon on vielä vajaa 8 vuotta aikaa. Juuri nyt en ole siitä varma, koska pidän työstäni. Toisaalta mietin että mitä pystyn enää tekemään 65 vuotiaana.

En ole rikas, mutta suomalaisittain ehkä varakas. Tulevaisuuden suunta on vähän sumuinen ja kovasti on laskelmat pyörimässä takaraivossa. Aikuisia lapsia olen kovasti auttanut taloudellisesti ja aion sitä myös jatkaa.

Kulutukseen itseäni varten en edelleenkään aio paljoa pistää. Ajelen 11 vuotta vanhalla autolla vähät kilometrini ja muutenkin etätöissä ei tarvitse esim. vaatteisiin rahaa laittaa.

Vaimo on vielä tuossa rinnallani ja kimpassa olemme olleet jo kohta 40 vuotta. Nauttikaa myös elämästä, koronasta huolimatta. Ei tämä sijoittaminenkaan niin vakavaa pitäisi olla. Älkää vertailko itseänne naapuriin eikä varsinkaan pörssi-indekseihin.

63 tykkäystä

Hieno ketju ja erityisesti vastaus yllä. Kysymys on askarruttanut myös itseä, että missä vaiheessa voi alkaa kuluttamaan. Onneksi sinne on tällä salkulla vielä hyvin pitkä matka. Ajan itse mielummin vanhalla autolla ja käytän reikäsiä paitoja.

Kannattaa miettiä että mitä elämältä haluaa ja mikä sijoittamisen tavoitteena on. Ei sitten yllätä 40 vuoden päästä kun rahaa on kuin Roope Ankalla eikä tiedä mihin laittais. Samoin minkälaisen esimerkin haluat antaa mahdolliselle jälkipolvelle.

Itse pidän vastenmielisenä ja tyhmänä materian ostamista, kaikkeen uuteen hypetuotteisiin hurahtamista ja uusien autojen ostamista. Se ei tuota onnellisuutta, kuluttaa maapalloa ja rahatkin menee. Joillakin on pakko olla se joku uus juttu mikä sillä hetkellä on hip. Kannattaa kattoa vaikka jokin dokumentti siitä mitä sille kaikelle sille roskalle tapahtuu mitä ostat nyt.

On surullista että ihmiset käyttävät satoja euroja kuukaudessa uusien autojen osamaksuihin, kun osassa maailmaa muutaman euron lahjoitus / kk riittää pitämään ihmisen hengissä.

Sijoita niihin asioihin jotka tekee onnelliseksi, tarvi niihin rahaa tai ei.

12 tykkäystä

Hieno kirjoitus. Voi kunpa kaikki tälläkin foorumilla muistaisi, elämässä on muutakin kuin omaisuus, sijoittaminen, firetys ym." Elämää ja erotiikkaa unohtaa ei saisi milloinkaan." suoraan sanottuna, suurinpiirtein, sellaista elämä on.

5 tykkäystä

Menee reilusti off topiciksi, mutta on muuten hieno kello :wink:

4 tykkäystä

Hyvä ketju,huomasin vasta tänään tämän.
Itsellä ~16v tämänhetkiseen eläkeikään,20v sijoitushistoriaa,salkun tyhjäksi myynnin ja verojen jälkeen jäisi ~650-700K€,mikä riittäisi hyvin loppuelämäksi,velkaa ei ole,oma asunto.
On nimittäin pelko kasvanut että tulee uusi ja pidempi korona ym. romahdus jopa pidempi taantuma,korot/inflaatio pelot.
Viime keväänä lähti ~250K€ muutamassa viikossa laskennallisesti.
Jos myisin en lähtisi perään juoksemaan vaikka nousu jatkuisi,vaatisi todella puhdistavan ja pidemmän romahduksen että tulisin takaisin pörssiin,tuli nimittäin viime yönä taas tämä asia uniin,viime kuun huipuista on tultu alas taas ~100K€.
Revenio dominoi vahvasti salkkua,nyt osuus ~50% (+800%) ja PLUGia (nyt vain +300%) oli ~7,5% salkusta huipulla,Genovista on nyt ~15% salkusta (+900%)…
Mutta se myyminen sitten taas,myisikö kaikki,osan,mitä jättäisi…Myy kaikki muut paitsi Revenion,paljon vähemmän tulisi veroa maksuun…
Viime vuonna ostettu hyvään hintaan USAsta REITtejä ym. osinkolappuja,kuitenkin sellainen osuus salkusta että osingoilla ei eläisi,mutta ei niitäkään haluaisi myydä,niiden ostamista jatkettu.
Vaikeaa,vaikeaa…Mutta pää varmaankin hajoaisi jos taas salkusta lähtisi 200-300K€ muutamassa viikossa,miksi en myynyt,miksi…Miksi en myynyt kaikkea viime kuussa kun salkku kävi lähes 1M€.
Alkaa tavalliselle duunarille (tällähetkellä työtön) lukemat olemaan vain liian isoja.
Mitä tekisitte jos salkun myymällä rahat riittäisi helposti loppuelämäksi,mutta voittoa on yli puolet salkun arvosta?
Vaikeinta on luopuminen…

19 tykkäystä

Voisiko “hypelapuista” siirtyminen indeksiin / vakaisiin osingonmaksajiin - joita voisi turvallisin mielin holdata vaikka loppuelämän jauhamassa osinkotuloa - tuoda paremmat yöunet?

4 tykkäystä

Tuossa tilanteessa ja noilla ajatuksilla varmaan siirtäisin osan rahoista esimerkiksi sijoitusasuntoihin pörssin ulkopuolelle niin hintaheilunta on ei välttämättä olisi niin suurta mitä osakkeissa kriisien aikana