Sijoittaminen ja ikääntyminen – vaikeinta on luopuminen?

Olen vähän nuorempi mutta olen ratkaissut asian intuitiivisesti: lisää kaasua!

Jos salkku on isompi, niin jossain kohtaa tulee se hetki ettei sen heilahteluilla ole enää merkitystä. Jos kolmen miljoonan salkku menee kahteen miljoonaan niin se luultavasti kiinnostaa vähemmän kuin se että miljoonan salkku puolittuu.

Pörssi tulee jo muutenkin uniin ja v-käyrä on pilvissä vähän väliä kuitenkin. Mielenrauha jo mennyt ennen multimiljonäärin statusta niin laitetaan samaan piikkiin vaan lisää volatiliteettia.

Valikoi firmat parhaansa mukaan niin kuin jo teetkin: ottaa ne joissa on mukana järkeviä ihmisiä pyörittämässä ja sijoittamassa mukana, sellaisia lafkoja joissa on tekemisen meininkiä ja hyvä fiilis. Hajautusta eri toimialoille, pitää vaikka 100k käteisenä pitkien laskujen varalta, vaikka se nyt ei olekaan “oikein sijoitettu”.

Asuntojakin voisi ostaa, mutta kuka niitä masentavia paskakuutioita jaksaa pyöritellä. Mielummin osakkeita niin ei tarvitse edes puhua tai nihkeillä kenenkään kanssa. Hyviä pieniä ja keskisuuria yhtiöitä ja sekaan vähän jotain zignseciä tai bonesupportia joihin voi sitten laittaa lisää rahaa jos/kun ne alkavat muuttua hyviksi yhtiöiksi.

Se pitää vaan hyväksyä, että kun on enemmän rahaa niin on enemmän ongelmia kunnes sitten pääsee sille tasolle ettei niin välitä enää.

13 tykkäystä

Kyllä,1,5M€ salkullakin olisi jo enemmän romahdusvaraa,riippuu tietysti jokaisen iästä paljon tarvitsee.

Tästä erittäin samaa mieltä,asunnot ei minun juttu,varsinkaan tällä paikkakunnalla niistä ei pääse eroon.
Hyviä pörssin ulkopuolisia sijoituskohteita vaikea löytää,GF-Moneyssa(A-osakkeet) ja BlueFinansessa(maksaa sentään vielä osinkoa) on turskaantumassa yhteensä 60K€,ehti sentään reilu 10K€ tulla noista osinkoa,Kiitos Hallitus!

1 tykkäys

Jos olisi sama tilanne ja samat ajatukset niin myisin osan ja pitäisin 100-200t€ käteiskassaa, jonka luulisi tuovan mielenrauhaa. Sillä pärjäisi monen vuoden laskumarkkinan ilman lisämyymisiä

1 tykkäys

Vaikea paikka. Helppohan tähän olisi heitellä kliseisiä lauseita anna voittojen juosta, pidä tappiot lyhyenä jne.
Mutta jos mietitään että eläkeikään on 16v ja olet tällä hetkellä työttömänä, niin näkisin että salkun arvo on sinulle hyvinkin merkityksellinen.

Miten olisi välimallin ratkaisu, höyläile kasvuosakkeista vuosittain summa x pois ja jätä loput kasvamaan? Tuohon lisäksi alkuun jokin isompi myynti, mikä nyt sitten sopivalta tuntuu ettei yöunet mene. Tukiviidakossa peruspäivärahaa et käsittääkseni tule saamaan, joten tuolla pitäisi rahoittaa siinä vaiheessa myös eläminen.

Heitetään vielä sellainen “varman päälle ratkaisu”. Puolet salkusta pihalle, näistä sitten kyselemään saako mistään minkäänlaista talletuskorkoa. Toisella puolella sijoituksia pikkuhiljaa riskiä madaltaen.

Miksi ihmeessä mietit kaiken tai osan myyntiä. Muuttuvatko sijoituskohteesi huonoiksi, kun sinä jäät eläkepäiviä viettämään. Toki salkkusi on kovin keskittynyt ja Revenion painoa voisi hyvin suunnata muualle, vaikka verojen muodossa kirpaisee.

Oma pyörittelemäni suunnitelma on se, että pyrkii pitämään vuoden tai pari käteiskassaa koko ajan. Tämä antaa pelivaraa istua pahimpien romahdusten yli. Käteispuskurin suuruuden voi määrittää oman riskin sietokyvyn sen mukaan paljonko salkku tuottaa menoihin nähden. Käteiskassaa voi kasvattaa hieman ennakoiden, kun saa omasta mielestään hyvän hinnan myytävälle osuudelle ja alavireisen pörssin aikana antaa käteiskassan pienentyä ja tarvittaessa etsii vaikka jotain keikkaduunia tai tinkii hieman menoistaan.

Minulle mahdollinen eläköityminen ei tosiaankaan tarkoita sijoittamisen lopettamista, vaan täysin päin vastoin siihen liikenee enemmän aikaa ja syytä ottaa se vakavammin, koska elanto on siitä kiinni ja palkkatulot eivät tuo enää turvaa.

Onnittelut tilanteesta johon olet päässyt. Tilanteesi vastaa aikalailla sitä skenaariota, jossa minun olisi tarkoitus heittää hyvästit töille. Sinulla työt ovat jo loppuneet, joten ei tarvitse ottaa edes sitä ratkaisevaa askelta, kun se on jo tehty. Tarvittavan salkun koko toki riippuu elämäntilanteesta ja kulutustottumuksista. Jos on perhettä elätettävänä tai tottunut korkeampaan elintasoon, niin voi miettiä, että riittääkö tuo salkku. Viime aikojen hurja nousu ja kovin keskitetty salkku luo tietysti oman jännitysmomenttinsa, mutta omaan puolen miljoonan salkku plus velaton asunto skenaarioon tuossa on jo hyvin turvamarginaalia, mutta menoni ovatkin pienet eikä ole muita elätettäviä.

4 tykkäystä

Älä missään nimessä tulkitse tätä sijoitussuositukseksi, koska sellainen se ei ole, mutta ota hieman perspektiiviä näihin rajusti nousseisiin osakkeisiin kuten Plug Power ja Genovis.

  • Vilkaise kurssikäyrää pidemmällä aikajaksolla.
  • Käy kaikkien salkkusi osakkeiden fundamentit läpi, etenkin kaikki rajusti nousseet kasvuosakkeet.
  • Laske minkälaista tuotto-odotusta odotat jokaiselle firmalle. Perustele tuotto-odotus jokaisen firman kohdalla fundamentteihin perustuen.
  • Tuleeko joidenkin omistuksiesi arvostuskertoimista oksun maku suuhun, kun pistät vähän lukuja paperille ja vertaat niitä historiallisesti pörssissä sallittuihin arvostuskertoimiin?
9 tykkäystä

Palatakseni alkuperäiseen aiheeseen: kyllä itsellä ollut tavoitteena, että voi jäädä halutessaan pois ‘normaalista’ työelämästä. Siihen on myös päässyt, vaikka viralliseen eläkeikään on vielä paljon aikaa.

Koska tuloja kuitenkin tulee kaikennäköiestä pienestä(lapsilisiäkin vielä saa), tuntuu siltä, että sijoitusvarallisuus vain kasvaa, vaikka siitä syökin koko ajan. Tosin elämme käytännössä Nordnetin limiitillä, koska myydä ei viitsi. ( Paitsi tappiolla, veroissa säästääkseen. ) Sielläkin arvonnousu ja osingot hoitavat korot itsestään. Ryhmäeläkekin olisi, jota ei vielä voi nostaa.

Niinpä olen itsekin alkanut miettimään mitä tuolle sijoitusvarallisuudelle oikein tekisi, kun sillä jo kerran normaalielämän saa katettua.

Omaan elintasoonko?

  • Auto: en keksi hyvää perustetta käyttää rahaa uuteen autoon. Käytetty toimii ihan yhtä hyvin ja samalla tavalla kuin uusikin. Kun käyttää lasten opetukseen niitä, mitä vähemmän on herkkuja sitä parempi. Pienet naarmutkaan eivät ruosteen seassa enää paljon sureta.
  • Ruoka: miksi ostaa kallista, kun -30% käy vielä viikkojenkin päästä pakastettuna? Kello 21 jälkeen sitä voi saada jopa -60% hintaan. En tosin hirveästi katsele ruoan hintaa. Ravintolassa käynti taas veisi enemmän aikaa, jota voi käyttää johonkin mielekkäämpäänkin, kuten vaikka Inderessin keskustelupalstojen lukemiseen ja sinne kirjoitteluun.
  • Vene, mökki, hieno asuntovaunu yms.: Kuluja tulee ja ns. ‘pakkokäyttövelvoite’. Asuntovaunua on kokeiltu. Se oli ihan mukavaa mutta käyttöaste niin alhainen, että järkevämpää olisi ollut vain vuokrata 1-2 viikkoa vuodessa. Kun se oli pihassa, oli ‘pakko käyttää’, vaikka ei edes muuten kiinnostaisi.
  • Matkustelu: en kait tähänkään osaa hassata rahaa. Ruotsissa voisi käydä, ja autolla Venäjällä, mutta eihän niihin saa merkittävästi rahaa kulumaan. Sen kauemmas en saa pelkästään huvin vuoksi itseäni lähtemään. Uimarannat eivät kiinnosta eivätkä nähtävyydetkään kuin nimeksi. Ehdin kyllästymään niihin jo nuorena. Pitäisi mennä matkoillekin tekemään jotain hyödyllistä mutta sitten siitäkin saattaa tulla rahaa.

Ylipäätään pääosan ajasta tuntuu, että enemmän kiinnostaa säästää vain lisää, sen sijaan, että nostaisi elintasoaan. Tämä ei tarkoita, että olisi mitenkään pakkomielteinen säästäjä, en vain keksi mielekästä käyttöä rahalle tietyn perustason jälkeen.

Mutta nämä ovat sitten alkaneet mietityttämään:

  • Kiinteistöt/asunnot: näissä voi, toisin kuin finanssisijoituksissa, asua. Ajattelen tässä paljolti koko perhettä, myös aikuisia lapsia sekä ehkä muidenkin auttamista. Väliaikana voi tietenkin laittaa vuokralle. Vaarana on, että lopulta näistäkin jää vielä enemmän nettovarallisuutta käsiin. Ei sitten päässyt rahasta silläkään eroon.
  • Sopivanlaatuinen hyväntekeväisyys
  • Ihan oikeasti kiinnostavat yhtiöt, joissa voi olla itsekin jotenkin mukana. Näissäkin voi tosin käydä
    niin, että lopulta jää käteen enemmän kuin laittoi kiinni mutta voipahan samalla auttaa jotakuta toteuttamaan visiotaan.
10 tykkäystä

Ikääntyminen on suhtellista.

Carnosine jota olen syönyt n vuotta hidastaa ikääntymistä luulen ainakin hieman tosin ei mitään ihmeitä tee. Varoitus ei saa otta yliannostusta ja se pitää ottaa kun urheilee.
https://en.wikipedia.org/wiki/Carnosine
Samoin antioksidantit ja teveellinen elämäntapa void pidentää elämää.

Sitten musiikimakuni ei ole vain se vanha retro musiikki todella paljon pidän 2000-2015 musiikista
ja sitten Alan Walker jos mainitaan 2015-2021. Ja toki pidän myös muunlaisesta musiikista esim. Eminem rap muusiikkia ja joo voin kulla jotain vanhempaa retroa musiikkia ennen 2000.

No niin sijoittamiseen tulee vähitellen kiire haluan lopetta työskentelyn että ainakin en ole 5 päivää viikossa töissä alle 5 vuotta tästä.

Huvittavinta kun menen työhaastateluihin kun koetan vaihtaa työtä kysytään mikä on sinun 5 vuoden päästä tilanteesi missä näet itsesi?
Aito vastaus: Mitä tahansa teen en aio enää olla 5 työpäivän viikossa orja!

FIRE on niin hankalaa että ehkä teen sen osittain vähennän työtä.

Investointi kiinnostaa vielä osakkeet ja asunto ostaminen miksi luopuisin? Jos innostus siihen loppuu sitten kun on todella vanha tyylin 70+ niin sitä en pysty arvioimaan, mutta juuri nyt ei tunnu siltä.

Ylivoimaisesti suurin omaisuuteni on asunnoissa. Yksi realistinen mahdollisuus FULL FIRE on alan myymään asuntoja ja sitten asun vain jossain suhteellisen “edullisessa” asunnossa. Minun ei tarvitse asua luxus asunnossa Etelä Helsingissä jossa on vähintäin 4 huonetta + erikseen keittiö ja parveke ja tietysti korkein kerros niin sanottu penthouse floor.

2 tykkäystä

Itse olen nyt kuukausisäästänyt / sijoitttanut pienimuotoisesti 23 vuotta. Koko potti kasattu suhteellisen pienistä summista, kun laittaa kuukausittain kympeistä satasiin olevan summan sivuun niin ei se oikeasti hirveästi elämänlaatuun nuorena vaikuttanut. Riitti, että vähän kaupassa katsoi, mitä päivittäin ostaa yms. pikkujuttuja. Semmoinen järkevän kuluttamisen elämäntapa. En koe, että matkan varrella olisi jäänyt asioita tekemättä, on tullut elettyä ihan mukavasti, kun ei ole liikaa kiristänyt vyötä.

Mutta asiaan: osakevarallisuus on eritoten mieltä rauhoittava asia. Se tietty vapauden tunne, kun tietää että oikeasti voi ostaa halutessaan jotain kivaa itsellensä tai että pärjää tarvittaessa huonojen aikojen yli… se tunne ja fiilis on aivan ihana, olen koukussa siihen. :smiley:

Ikääntymisen myötä uskon, että tämä asioiden mahdollistaminen tulee olemaan kohdallani se isoin juttu, voi tehdä mieluisia asioita ja hankintoja vapaammin. Minulla ei ole mitään erityistä tarvetta “väkisin” tuhlata kaikkea elinaikanani, toisaalta ei myöskään ole tarvetta erityisesti jättää jälkipolville, he saavat kasvatusta ja oppia ja voivat itse sitä kautta tehdä omat taloudelliset asiansa. Hyvin todennäköisesti minulla tulee olemaan sijoituksia koko lopun ikäni, olisi outoa olla kokonaan ilman.

Pääasia, että ei tule stressiä näistä asioista, vaan nauttii elämästä ja sijoittamisesta täysillä!

36 tykkäystä

Kannatan! Hypelappu voi mennä nollaan (tai lähelle kuten esim. Nokia), mutta ainakin toistaiseksi, reilut 100 vuotta, indeksi on aina kivunnut uusiin huippuihin.

1 tykkäys

Tuo on mielestäni juuri se oikea tapa; Hemmottelee itseään jollain millä on merkitystä.

1 tykkäys