Sijoittaminen ja järjen erottaminen tunteista - Miten hallita tunteet punaisina päivinä

Ajattelin tehdä yleisen ketjun sijoittamisen psykologialle ja vinkeille siitä, kuinka tunteet, fomotuksen ja paniikin saisi pidettyä erossa sijoittamisesta.

Viimeisen vuoden nousuhuuman jälkeen punaiset päivät muistuttavat jälleen olemassaolostaan ja kevät on herättänyt karhut uniltaan. Markkinoilla on epävakaata ja se on näkynyt myös omassa salkussa, jossa YTD paukkui jo pakkaselle. Omalla kohdalla punerrusta pahentavat erityisesti tämän vuoden puolella tehdyt suuremmat ostot, jotka ovat osuneet ikävästi (ainakin tällä tiedolla) huipuille. Toki kukaan ei vielä tiedä varmuudella, mihin suuntaan kevät ja kesä vievät markkinoita - toivottavasti tällekin viestille voi vuoden päästä myhäillä iloisesti.

Olen pitänyt itseäni rationaalisena sijoittajana, joka pysyy sijoitussuunnitelmassa ja tietää että viimeistään 10 vuoden päästä ollaan todennäköisesti plussalla. Siitä huolimatta olen huomannut tunteiden, impulsiivisen fomottelun ja paniikin yrittävän jyrätä järjen ääntä. Vaikka kuinka muistuttaa itselleen että sijoittaminen on maratooni eikä sprintti, ja että omassa salkussa on pääosin Harvian ja Qt:n kaltaisia vakaita suorittajia, niin silti takaraivossa jyskyttää tunne että nyt pitäisi tehdä jotain. Usein kuitenkin tekeminen vain pahentaa tilannetta, sillä markkinoiden ajoitus on tunnetusti vaikeaa.

Tilannetta on kenties vielä pahentanut oma siirtyminen indeksisijoittamisesta osakepoimintaan - indeksit olivat siitä kivoja että mitään ei oikein voi hienosäätää, eikä salkkua tullut myöskään seurattua yhtä ahkerasti. Osakesalkun kanssa positioita tekisi puolestaan mieli veivata liiankin usein, mikä johtaa perinteisesti surkeaan lopputulokseen.

Yleisin neuvo taitaa olla “älä katso salkkuun”, mutta omalla kohdalla “epätietoisuus” tuntuu jopa pahentavan tilannetta. Viime vuoden koronadipissä päätin tietoisesti “unohtaa” koko salkun olemassaolon, minkä avulla kyllä vältyin paniikkimyynneiltä, mutta samalla missasin uusilla ostoilla loppuvuoden nousut.

Onko foorumilaisilla hyviä jippoja tai kokemuksen rintaääntä siihen, kuinka paniikin ja fomon saisi hiljennettyä päästä ja siirryttyä zen-malliseen rationaaliseen sijoittamiseen?

30 tykkäystä

Päätä ihan ensimmäisenä keskitytkö liiketoimintaan vai kurssin tuijottamiseen

30 tykkäystä

Omat sijoituspäätökseni olen tehnyt liiketoimintaan perustuvalla poiminnalla, jotka nojaavat vahvasti analyytikkojen tavoitehintoihin ja raportteihin. Omassa salkussa taitaa olla jokaisella osakkeella lisää tai osta -leima otsassa ja fundamentaalit kunnossa. Tämän perusteella usko valittuihin yrityksiin on kyllä periaatteessa riittävä. Joskin Kindredin kaltaiset yritykset, joissa tavoitehintoihin alkaa olla kymmenien prosenttien matkat ja kurssi sukeltaa edelleen viiden prosentin päivävauhtia, laittavatkin välillä uskon koetukselle. Yhtä aikaa miettii, että pitäisikö kuitata tappiot, tankata lisää, vai istua käsien päällä. Juuri tästä ajattelutavasta yritän oppia pois, koska salkun mikromanagerointi johtaa yleensä huonoihin lopputuloksiin.

Toinen pelko takamuksessa on, että karhumarkkina vie hyvätkin yritykset mukanaan syövereihin. Sieltä varmasti noustaan jollain aikataululla, mutta tässä kohtaa rationaalinen ajattelu ja takamuksessa kutitteleva jännitys sukelluksesta eivät taaskaan oikein halua kohdata.

9 tykkäystä

Itsellä toimii aika hyvin seuraava:

Osakkeita vain määrä, jonka kykenee seuraamaan. Kohdallani se tarkoittaa sitä, että salkussani on vaihtelevasti 9-6 osaketta.

Jokaiselle osakkeelle on tehty oma tarkastelu eli osaan suurin piirtein arvioida, missä kohti mennään (missä hinnoissa kannattaa ostaa, milloin mahdollisesti voi miettiä kevennyksiä, missä ollaan seuraavan neljänneksen aikaan, entä vuoden tai kahden päästä), jolloin ympäriltä tuleva kohina ei vaikuta päätöksiini niin haitallisesti. Tärkeintä on ymmärtää kohteen liiketoiminta, muutoin on lähes mahdoton tehdä rationaalisia päätöksiä kun kurssi heiluu.

Lisäksi on hyvä pitää mielessä, ettei kannata pyrkiä täydellisyyteen; kukaan ei voi toistuvasti myydä tai ostaa parhaaseen nousuun tai laskuun.

FOMO kannattaa pyrkiä hiljentämään alkuunsa. Kun kohdalle tulee tilanne, jolloin sisäinen FOMO nousee, niin ala selata yhtiön raportteja, laske ja mieti onko niissä alkuunkaan mitään järkeä. Näitä osakkeita tulee ja menee jatkuvasti, ei kaikkeen tarvitse (eikä edes pidä) tarttua.

Yksittäisen position suuruuden pidän mielellään maksimissaan 20%, vain lyhytaikaisesti ja hyvästä syystä maksimissaan 25%. Jos tuntuu, että hyväksi arvioidun yhtiön heilahtelu käy psyykkeen päälle, paino on liian suuri ja kevennän armotta, kunnes tuntuu hyvältä.

Kai sitä on muutakin, mutta tuossa vähän ajatuksen virtaa.

23 tykkäystä

olen sisäisesti hyväksynyt volatiliteetin. kuuluu pelin henkeen. paljon vaikeampaa on huomata tehneensä virheen ja myöntää se.

13 tykkäystä

Minulla toimii aika hyvin se, että: Kun ostan, tiedän mitä ostan ja miksi. Ostan siis yhtiötä enkä kursseja. Minulla on jo ostovaiheessa näkemys kuinka pitkän ajan pidän pidän osakkeet salkussa. Eli siis osa sijoituksissa on oikeasti pitkässä salkussa kerryttämässä osinkoja esimerkiksi sampo ja fortum. Sitten on lyhyempiä sijoituksia YoY ja QoQ, joidenka liiketoimintaa ja kehitystä arvioin aina osavuosikatsauksista. Jos yrityksen kehitys ja tulos on sinne päin mihin sen haluan olla, en tee mitään. Ehkä hyvänä esimerkkinä edellisestä SEYE.

Laskupäivät kuuluu osaksi markkinakulkua ja sen olen hyväksynyt henkisesti. Miksi panikoida ja myydä hätäpäissään, jos liiketoiminta ei omistamissani yhtiöissä ole muuttunut miksikään.

Fomoihin on pari kertaa tullut sorruttua ja ne on salkussa opetuksena vieläkin. Fomoille löytyy koko ajan uusia kohteita ja niissä ei monesti tule kuin näpeilleen. Vinkkinä tuolle fomotukselle voisi olla se, että tee taustatyö kunnolla läpi. Vaikka et tänään ehdi mukaan, niin mahdolliset tappiot on pienemmän tulevaisuudessa, kun tiedät mitä ostat.

18 tykkäystä

Tämä on toiminut itselläni: Pyrin >10% annualisoituun tuottoon verojen jälkeen, mihin olen hajautetulla (kasvu/osinko-) salkullani päässytkin. Näin ollen tappiollisten positioiden ajoittaiset veromyynnit on tarpeellisia.

Kun kurssit laskee, voin antaa itselleni luvan tehdä salkussa uudelleen järjeselyitä tekemällä veromyyntejä; mutta samalla myös saatan ostaa uusia yhtiöitä/positioita. Näin toimin koronadipissä. Nettona ehdin myydä hieman enemmän kuin ehdin ostaa, eli riskitaso kokonaisuutena hieman laski.

Tästä huolimatta sain perustettua messevät kasvuyhtiöpositiot (Qt, Revenio) samalla kun vähensin joitain mörnijöitä. Nyt katsottuna, ja kokonaistuoton kannalta, siirrot oli varsin onnistuneita. Pysyin markkinoilla mukana itselleni sopivalla riskitasolla.

Olen myös hyvin tarkka kokonaiskulujen kanssa, enkä päästä itseäni ostelemaan tai myymään liian usein tai pienissä erissä. Tämä myös rauhoittaa mieltä markkinaturbulenssissa ja pakottaa harkintaan.

6 tykkäystä

Näiden lisäksi voisin esitellä Post-Mortem- tyyppisen ajattelun jota itse harjoitan.
Eli miltäs se maailma näytti ja tuntui EVOn ja Quutin omistajana silloin joskus 3-5v sitten (kumpaakaan ei silloin ollut salkussa). Kyllä sieltä kurssigraafista löytyy sellaisia -20-30% ikkunoita esim. 140kr–>100kr tai 6,5€–>4,9€, tilinteon hetki oli sitten molemmilla myöhemmin eikä todella kannattanut häslätä.
Tämä soveltuu esim. Leijonaan nyt ja tämän avulla voi paremmin mielin imeskellä peukkua nyt kun taulussa on melko karmivat prossat. Riskiä on pakko sietää jos meinaa bägätä, ei vaan ole realistista odotella lineaarista, räjähtävää jatkuvaa nousua vaikka viime vuosi sitä monelle lapulle tarjoilikin.

Niin ja hajautus salkussa on toki oltava kunnossa (oman maun mukainen). Jos 10% siivu ottaa sen -30% tauluun niin ei se nyt absoluuttilukuina niin kauhea asia kovinkaan monelle ole. Esim. sadan tonnin salkussa 3 donaa. Kaatuuko maailma siihen jos meinaa markkinoilla useamman vuosikymmenen roikkua?

21 tykkäystä

Älä tee hätiköityjä päätöksiä kumpaankaan suuntaan. Tähän auttaa se, ettei osta nousupäivänä eikä myy laskupäivänä.

Tunne tapasi toimia sijoittajana. Miksi olet ostanut, mitä tavoittelet. Tutustu markkinaan yleisesti ja yritä henkisesti ennakoida sen liikkeitä sekä omia liikkeitä: esim. itse ostin viimeksi maaliskuussa Kamuxia (ennen tätä liian kalliilla osarin jälkeen yli 15 hintoihin). Kurssi laski niin kuin usein käy ja nyt on palannut. En tehnyt mitään. En tee mitään myöskään QT, Efecte, Evo sektorilla. Odottelen vieläkin ostopaikkoja vaikka syyskuuhun mutta olen päättänyt miten toimin ja noudatan sitä. Huom! Jos yrityksestä ei kuulu negatiivisia uutisia. Olen valmis myymään, vaikka huonoon osariin jos koen tilanteen sellaiseksi ja olen tähän valmistautunut.

Voi pohtia myös, miten suhtautuu muihin elämän tilanteisiin ja miten niissä reagoi. Sama psykologia niissä on taustalla, vaikka sijoittaminen on eri asia.

16 tykkäystä

Jos koko pörssi on vahvasti punainen ja pörssi on ollut jo auki yli 15 minuuttia niin deletoi “myy”-nappi ellet ole täysin varma että pudotukseen on iso yleismaailmallinen syy joka voisi laskua vetää päivätolkulla. Olet todennäköisesti jo myöhässä ja pääset vain kiroamaan pari päivää myöhemmin kuinka myit kuopassa.

26 tykkäystä

N.-6% tullut omasalkku ath:sta alas ja nyt jo tuntuu siltä, kuin olisi nielaissut kylmän kiven. :see_no_evil:
Voi vaan arvuutella, että mitkä on fiilikset, kun joskus iskee -30% tauluun. :sweat_smile:

Ehkä ihan varteenotettava idea olisi myydä salkku sileäksi ja laittaa vaan joku kuukausisäästö-etf himmeli pyörimään, eikö edes kävisi katsomassa salkun tilannetta, kuin pari kertaa vuoteen.

Nyt menee aivan v*****i aikaa kaikenmaailman raporttien lukemiseen jne, mistä ei kumminkaan ymmärrä puoliakaan, niin säästyisipähän siltäkin. :thinking:

No kattellaan. Voipi olla vaan näitä “miinuspäivän masisteluja” tämäkin avautuminen. :smirk:

14 tykkäystä

Tässä nyt kaikki opettelee tunnistamaan tunteensa, ja miksi toimii, kuten toimii. Tai ajattelee, kuten ajattelee. Sama idea ihmissuhteissa. Minulla taulussa tänään -6,08% eikä haittaa yhtään. En minä voi noihin kursseihin vaikuttaa, joten en myöskään tee mitään.

Jos lentokoneesta kuuluu ilmassa outoja ääniä, niin en minä silloinkaan voi tehdä mitään muuta kuin tehdä se mitä on mahdollista eli ymmärtää tilannetta ja varautua pahimpaan. Yleensä ei ole maailma loppumassa.

12 tykkäystä

-Strategia kuntoon.
-Älä sijoita rahaa, mitä on tarkoitus salkusta poistaa 10 vuoden sisällä (mitä pitempi aika, niin sitä parempi)
-Buy & Hold, jos ei fundamenteissä tapahdu mitään negatiivistä. Jokainen dippi on alennusmyynti.
-Älä tuijota siis vain tämän päivän laskuun. Helpompi sietää volatiliteettiä, kun homma etenee strategian mukaan ja muiden osto/myyntipäätöksiin et voi vaikuttaa.

PS. Spekulatiivisyyteen, treidaukseen, FOMOon yms en ota kantaa… omapahan on strategia.

7 tykkäystä

Pääsen tunteellisista valinnoista sillä, että käytän vain strategioita, jotka on todistetusti toimineet pidemmän aikaa

  • Inderes mallisalkku
  • inderes osta-osakkeet
  • Redeye Toppicks
  • 1y/1m rahastokierto

Fundan pohtimista en jaksa, ja pieleen menisi kuitenkin

8 tykkäystä

Voin antaa Pirkka-vinkin mitä et löydä Saarion Pörssiraamatuista. Jos sulla stressaa alamäki niin tee vähän epäortodoksisempi ratkaisu ja myy joku salkkuun eksynyt pieni mörnijä pois johon uskosi on muutenkin kadonnut. Kerran se vain kirpaisee. Toinen vaihtoehto että ostat jonkun uskomasi longin dippi pienellä rahalla sillä mentaliteetilla että vaikka putoamimen jatkuisi niin ostit pienen siivun halvemmalla kuin jos olisit ostanut eilen. Parhaimmillaan osut jonnekkin päivän päätöshintaa alemmas ja vaikka salkku punertaisi huolella niin voit miettiä että tämä liike oli voitollinen. Eihän parin sadan sijoitus 10t-100t salkuissa missään tunnu kun menee välityspalkkioitakin, mutta se voi helpottaa pääkoppaa. Aina neuvotaan istumaan käsien päällä, mikä voi salkusta riippuen ollakkin salkulle paras ratkaisu, mutta osalle tämä on henkisesti loputtoman vaikeaa. Tähän auttaa monella se että tekee jotain, jolloin tulee sellainen olo että on edes vähän tilanteen herra. Tämä voi myös helpottaa siinä ettei sitten tee stresseissään jotain salkulle paljon haitallisempaa ratkaisua.

Edit. Meitä on moneen junaan ja joillekkin sijoittaminen on henkisesti erittäin vaikeaa oli salkussa mitä tahansa. Jossen ihan väärin muista niin mm Mikael Jungner taisi kertoa aikanaan Ylellä haastattelussa että myi koko salkkunsa juuri ennen lähetystä. Sillon oltiin aika lähellä koronan pahinta pohjaa ja sano ettei uskalla vaan enää omistaa. Ei kyllä muistikuvia mitä tuolloin omisti.

15 tykkäystä

Sijoita yhtiön liiketoimintaan, älä pörssikursseihin. Jos lähdet markkinoille ajatuksella, että ostat jotain osaketta vain myydäksesi sen hetken kuluttua kalliimmalla seuraavalle hölmölle, silloin ollaan vaarallisilla vesillä. Analyytikkoja ei kannata uskoa. He ennustavat kaikki tulokset kymmeniä prosentteja pieleen ja punovat narratiivinsa sopimaan kulloisenkiin osakekurssiin. Jos analyytikot olisivat oikeassa, he olisivat itse miljonäärejä eivätkä kirjoittelisi raportteja päivät pitkät. Sama pätee kaikenlaisiin muihinkin markkinakommentteihin. Kurssi laskee ja salamana tulee selitys että se muka johtuu jostain koronapessimismistä tms. Jos tämä on selvä asia niin miksi eivät jo aamulla kertoneet? Pörssikursien kehityksen veikkaileminen on joutavaa ajanvietettä.

Osakkeiden oston jälkeen pitäisi olla sellainen tunne, että vaikka pörssi suljettaisiin 10 vuodeksi, olisit tyytyväinen ostokseesi. Näin toimivat sijoittajat, jotka sijoittavat listaamattomiin yhtiöihin. Siinä on pakko katsoa liiketoimintaa. Menneiden kauppahintojen tuijottaminen ei muuta sijoittamisen fundamentteja.

17 tykkäystä

Tarkoitatko, että Inderesin analyytikot ovatkin vääristelleet analyysiensa historiatiedot? Että suositusten päivämäärät olisivatkin valetta? Koska noilla päivämäärillä, mitä suositusten historiatiedoista löytyy, olisi voittanut indeksin, jos sijoitti osta-osakkeisiin.

6 tykkäystä

Arvioin osakkeiden tavoitehinnat muutaman vuoden päähän neutraaleilla historiallisilla tunnusluvuilla ja kun pörssi heiluu ylös ja alas, voin tarkastella tulevaa tuotto-odotusta. Osakekurssin laskiessa tuotto-odotus kasvaa saman verran kuin arvo laskee tänään. Pörssikurssin noustessa, jos tuotto-odotus näyttää kääntyvän nollan pintaan, vähennän.

4 tykkäystä

Monet analyytikot ovat miljonäärejä ja monesti heillä on kohtuullinen käsitys tulevasta. Sijoittajalle jää se kotiläksyksi, miten tunnistaa potentiaalinen analyysi keskivertojen seasta ja miten tehdä omia säätöjä analyysin johtopäätöksiin.

7 tykkäystä

Paljon hyviä ajatuksia ja perinteisiä sijoitusneuvoja onkin ketjussa jo esiintynyt, mutta ohessa omat ajatukseni:

  • Nuorena kuvittelin voivani tunnistaa pohjat ja huiput. Osakesijoittamista on kummasti helpottanut se tieto, että omat kykyni eivät siihen riitä.
  • Salkkuun valikoituu ainoastaan yhtiöitä, joista olen muodostanut oman (huom. en analyytikoiden tai keskustelupalstalaisten) näkemyksen tavoitehinnasta sekä hintahaarukan, missä olen valmis lisäämään ja keventämään osaketta.
  • Salkun yhtiöiden määrä vähäinen, max 6-8, jotta edellä mainittuun kohtaan riittää aikaa

Sanonta: “Ei tyyni meri taitavaa merimiestä tee” pätee myös sijoittamiseen.

11 tykkäystä