Sijoittamisen psykologia

Taisi olla Saarion kirjassa, jossa sanottiin inflaation olevan paras merkki keventää osakepainoa. Inflaatiosta alkavat koron nostot ja takaisin hyppääminen sitten, kun korkoja on taas alettu laskea muutamaan otteeseen.

19 tykkäystä

Alla ei ole kovin taidokasta ja syvällistä sijoittamisen psykologiaa, mutta kerron vähän viime aikojen ajatuksistani ja kokemuksistani. Kaikki juttuni eivät ihan liity sulavasti toisiinsa, joten se on hyvä muistaa lukiessa tätä kirjoitustani.

Omalla tavallaan stressiä on vähentänyt se, että käyn kerran viikossa salkussa enkä joka päivä… pahimmillaanhan kävin monta monta kertaa päivässä eikä siinä ollut mitään järkeä. Olen ottanut tavoitteekseni sen, että käyn salkussa torstaisin katsomassa tilanteeni, en myöhään illalla, jotta salkun katsominen ei vaikuta yöuniin. Perjantainakaan en viitsi katsoa, jotta ei tule harmitusta viikonlopulle.

Kerran viikossa tuntuu mulle sopivalta väliltä käydä katsomassa, siinä tulee joskus (=aina) iso kertashokki, kun salkku on tippunut joskus pitkälti yli 5 prosenttia edellisestä kerrasta ja se “shokki” kestää ehkä pidempään kuin kävisin joka päivä. Joka päivä, jos kävisin, niin saisin jännittää salkun avaamista ja sitten saisi joka päivä harmitella. Kerran kahteen viikkoon tai kuukauteen tuntuu mulle pitkältä ajalta, miettien sitäkin, että pahimmillaan salkkuni on kuukaudessa tippunut -17 prosenttia ja olen sellainen, jos itselleni tulee oikein iso ikävä yllätys, niin sen käsitteleminen on aina itselleni hankalaa ja siinä kestää. Tämä kerran viikossa tuntuu parhaalta. Uskon jokaisella olevan vähän oma sopiva tahti siinä, kuinka usein kannattaa käydä salkussa ja siihen vaikuttaa monia erilaisia asioita kuten esimerkiksi henkilön persoona, mutta yleinen synti taitaa olla useilla salkun liian runsas vilkuilu. Se salkkuun vilkuilusta.

Oma persoona on todella isossa roolissa, mitä tulee sijoittamiseen ja on hyvä tuntea itsensä sekä olla muutenkin rehellinen omista kyvyistä ja puutteistaan. Omaa käytöstäni ohjaavat mm. ylivilkkaus ja innokkuus. Psykologiaan olen jonkin verran tutustunut vapaa-ajallani, mutta silti aivan liian vähän.

Itselläni on ollut erilaisia uskomuksia myös sijoittamisen suhteen, jotka ovat omalta osaltaan voineet ohjata omaa toimintaani väärään suuntaan. Päässäni on ollut itse kehittämiäni uskomuksia esimerkiksi vaikka Inderesin analyyseistä ja tämä on johtanut siihen, että olen lukenut tavallaan niitä väärin. Vääriin uskomuksiini on auttanut ahkera opiskelu ja avoimuus erilaisia ajatuksia kohtaan sekä tietty kriittisyys myös. Uskomuksiini pääsyyllinen on useimmiten ollut tietämättömyys ja mulle on tosi tärkeää tunnustaa itselleni, mitä mä en tiedä.

Uskon saavani tukea henkiseen puoleen elämäntavoistani, jotka ovat aika terveelliset; liikun kohtalaisesti ja syön aika terveellisesti. Olen myös omasta mielestäni sopivan kiltti ihminen, joka ehkä tuo itselleni sopivanlaista optimismia ja positiivisuutta, vaikka joskus nopeasti sekä hetkellisesti vaivun esimerkiksi ytd-synkkyyteen, mutta oikeasti olen pitkäjänteinen kaveri. Ylivilkkaus tuo itselleni sitä, että voin olla nopeasti surullinen tai muuten alla päin, mutta saan aika nopeasti usein piristettyä itseni ja tämän muistaminen auttaa synkkinä hetkinä.

Koetan ottaa vahvuuksistani paljon irti ja oppia elämään tiettyjen ominaisuuksieni kanssa. Koetan jatkuvasti kehittyä eri osa-alueilla ja olen huomannut, miten tärkeää itsensä kehittämisessä on olla rehellinen ja suora itselleni. Välillä on aina hetken vaikea olla pääkopassani, mutta sitten jos yrittää, eli opiskelee ja tekee asioiden eteen töitä, niin harvemmin ne ongelmat vaikeammaksi menevät ainakaan pitkässä juoksussa. :slight_smile:

39 tykkäystä

Viesti yhdistettiin ketjuun: Pörssien suunta (Osa 2)

Vaikutelmani on että on edelleen kansanhuvia miettiä tuota että mille viikolle tai kuukaudelle ihan lähitulevaisuudessa pohjat osuu (vai osui viime viikolle?).

Kannattaa huomata että sitten jos osakkeet ovat oikeasti halpoja, silloin tuollaista kansanhuvia ei esiinny.

En sen kummemmin arvaile mihin pörssi on menossa, mutta huomiona vaan.

20 tykkäystä

Markkinoilla on tauotta aistittavissa selkeästi erilaisia tunnetiloja ja esimerkkinä voisi mainita viime viikkojen pelonsekaisen sentimentin ja tämän alkuviikon varovaisen huojentuneen ilmapiirin ja erityisesti ilmapiirin muutosnopeuden. Koska tunnetilat tunnetusti vaihtelevat markkinoilla erittäin nopeasti on hyvä ymmärtää, millaisia henkilöitä, algojen lisäksi, piensijoittajilla on vastassa. Ammattilaiset toimivat vuosien kokemuksella kylmän viileästi ja ennakoivat tauotta markkinoiden suuntaa eri työkalujen, indikaattoreiden, teknisen analyysin, fundan sekä tietysti kokemuksensa ansiosta. Psykologia on lopulta erittäin merkittävä osa sijoittamista ja sen ymmärtäminen ja mahdollisuuksien mukaan itsensä kehittäminen ja omien puutteiden ymmärtäminen ovat mielestäni yksi tärkeimmistä sijoittamisen ja treidaamisen osa-alueista. Lyhyellä aikajänteellä pelkkä analyysin lukeminen ja omasta mielestään hyvän sijoituspäätöksen tekeminen ei aina välttämättä riitä.

“Beginners focus on analysis, but professionals operate in a three-dimensional space. They are aware of trading psychology, their own feelings, and the mass psychology of the markets.”

Alexander Elder

23 tykkäystä

Otetaan tarkasteluun iso joukko porukkaa foorumilla – johon minäkin kuulun:

  • olemme viime aikoina seuranneet markkinoita (miltei) päivittäin
  • emme kuitenkaan ole näköalapaikalla sillä tavalla kuin kuvattu alla

Tälle porukalle jonka alussa kuvasin sopii ohjenuoraksi tämä:

Osta osakkeita hetkellä jolloin sinusta tuntuu mahdollisimman varmalta että ne osakkeet joita ostat menevät seuraavaksi alaspäin. Yritä varmistaa se että positiosi menee heti miinukselle.

Tämä ei tietenkään koske sitä että tehdään varma pikatappio ostamalla erittäin epälikvidiä osaketta laidasta. Mutta mid capeissa ja large capeissa kannattaa etsiä noita pikatappiota.

Miksi ihmeessä näin?

Siksi että muut potentiaaliset ostajat ja myyjät ovat altistuneet samoille narratiiveille, uutisvirralle ja sentimentille kuin sinä. Jos sinulla on poikkeuksellisen voimakas tunne että jokin mid tai large cap -osake on seuraavaksi menossa alaspäin, on hyvä mahku että hinta on pitkän tähtäimen sijoittajalle houkuttelevampi kuin se muuten olisi.

Short-term discomfort is the price you pay for long-term comfort.

Long-term discomfort is the price you pay for short-term comfort.

40 tykkäystä

Onneksi sijoittajan ei tarvitse olla hyvä ajoittaja, saadaakseen hyviä tuottoja. Kärsivällisyys ja maltti on tärkeämpää. Kelvolliset sijoitustuotot eivät tarvitse taakseen myöskään monimutkaista strategiaa. Tutkimusten mukaan yksinkertainen sijoitustapa osakkeisiin, indeksisijoittaminen, takaa pääsyn parhaimpaan neljännekseen, kun vertaillaan tuottoja.

Koska indeksisijoittaminen on olemassa, ei oikeastaan ole yhtään syytä väittää, että menestyksekäs sijoittaminen osakkeisiin on prosessina vaikeaa, että se vaatisi paljon tietämystä tai erityistä kilpailuetua (jonka eteen pitää tehdä töitä).

Psykologiaa on sekin, minkälaisia valintoja sijoittajana tekee - haluaako tehdä asiat yksinkertaisesti ja kevyemmin vai monimutkaisemmin, aikaa ja energiaa käyttäen. Tilastojen mukaan yksinkertainen lähestyminen kannattaa usealle ja joillekin se vaativampi tapa, osakkeiden valikoiminen saattaa antaa ylituottoa. Hintana on tosin ajan- ja energiankäyttö, eli tarvittava työmäärä ja riskinä, että toivottu ylituotto realisoituukin alituottona.

16 tykkäystä

Alla oleva periaate toimii yhtä hyvin peilikuvana.

Myy osakkeita hetkellä jolloin sinusta tuntuu mahdollisimman varmalta että ne osakkeet joita myyt menevät seuraavaksi ylöspäin. Yritä varmistaa se että myymäsi erä menee seuraavalla omistajalla heti plussalle.

Tämä ei tietenkään koske sitä että myydään erittäin epälikvidiä osaketta laitaan. Mutta mid capeissa ja large capeissa kannattaa etsiä noita tilanteita että seuraava omistaja pääsee heti plussalle.

Miksi ihmeessä näin?

Siksi että muut potentiaaliset ostajat ja myyjät ovat altistuneet samoille narratiiveille, uutisvirralle ja sentimentille kuin sinä. Jos sinulla on poikkeuksellisen voimakas tunne että jokin mid tai large cap -osake on seuraavaksi menossa ylöspäin, on hyvä mahku että myyntihinta on kovempi kuin se muuten olisi.

Short-term discomfort is the price you pay for long-term comfort.

Long-term discomfort is the price you pay for short-term comfort.

15 tykkäystä

Yleensä tälläinen holdari haaveilee, kun nuo osakkeiden hinnat putoaisi ja totta tosiaan, kun ne syystä, tai toisesta alkavat valumaan alaspäin ja haave halvemmista osakkeista toteutuu, niin on vaikea tarttua tilaisuuteen, koska pelkää, että huomenna on halvempaa ja ylihuomenna vielä… Toinen pelko liittyy tilanteen kestoon, entä jos tämä depressio kestää vuosia, kuinka minun poikapoloisen silloin käy. Myös usko siihen, että aavistaa osakkeiden laskun pohjat, estää toimimasta.
Oikeastaan ei ole muuta konstia, kuin se, että uskoo Vernerin sanoin, osakkeiden osto on edullisempaa nyt, kuin vuosi sitten, eli ajallinen hajautus on edelleenkin se juttu, toki voi vähän odotella mihin päin maailma on menossa. Osakkeiden osto on tälläisinä epävarmoina aikoina, kuin hyppy kylmään veteen, se on vain tehtävä, vaikka sillä hetkellä kirpaisee, palkinto tulee kärsimyksestä myöhemmin.

14 tykkäystä

Kiitoksia hyvistä viesteistä!

Kaiken pystyy perustelemaan suuntaan tai toiseen ja riippuen näkökulmasta nyt on hyvät paikat kontrata tai sitten ei. Vasta nyt jälkeenpäin voidaan todeta, että 2021 oli kasvuosakkeiden osalta tuollainen kuvaamasi hyvä paikka myydä, kun kaikki vaikutti niin hyvältä. Tämän hetken tilanteessa jotenkin markkinalla on kovin ristiriitaisia tunnelmia, katsoo niitä sitten suoraan tai yrittäen kontrata.

Markkinasentimentti on historiallisen negatiivinen ainakin USA:ssa (Traders clubin videoista) ja myös itsestäni tuntuu, että vielä tässä tulee se joku yllättävä negatiivinen uutinen jostain päin maailmaa, minkä vuoksi markkinalla tapahtuu romahdus. Nämä olisivat tietysti kontraindikaattoreita siitä, että nyt on ostopaikat, eikä romahdusta ole tulossa.

Toisaalta taas moni veikkaa pohjan olevan joko nyt tai tulevan lähikuukausien aikana ja tuo kuvankaappaus twitteristä omalta osaltaan kertoo, että tässä ei ole nyt sellaista toivottomuuden tunnetta tulevaisuudesta, mikä on ehkä aika usein aiemmin ollut pohjan merkki. En tiedä kun en ollut vielä sijoittaja finanssikriisin aikaan. Kun ympäristöä havainnoi ja kanssaihmisten fiiliksiä tutkailee, niin kyllähän moni tuskailee nousseiden kustannusten kanssa, mutta mitään paniikkia tai toivottomuutta ei ole mielestäni kenelläkään. Tässä mielessä siis tuntuu, että ihan tavallisen ihmisen talousnäkymät kyllä voivat vielä merkittävästikin heikentyä ja sen myötä kurssitkin tulla alas ihan reippaasti.

4 tykkäystä

Olkoon tämä ketju sopiva pohdinnalleni ja kysymykselleni. Foorumia seuratessani monesti tulee mieleeni pohdinta, että foorumin keskustelut itsessään aktivoivat meissä ja ajattelussamme aika paljon erilaisia ajatusvinoumia, joita on tärkeää tunnistaa itsessään (esim. minä itse olen erittäin taipuvainen vahvistusharhaan - no se on oma tarinansa myöhempään kertaan).

Kysymys on kamalan henkilökohtainen, mutta kenties rohkenen sen silti esittää. En toki pahastu, jos jään ilman vastausta :slight_smile: . Tesla-ketjua lukiessani monesti mietin, että miten @Jukka_Lepikko osaat säilyttää objektiivisuutesi ja neutraalisuutesi kyseistä osaketta kohtaan? Pidemmän ajan kuluessa olen huomannut, että teet kotiläksysi erittäin huolellisesti, tuot foorumille erittäin paljon arvokasta numerofaktaa ja omia näkemyksiäsikin. Kirjoituksesi 26.9. kuitenkin osoitti, että pystyt tarkastelemaan tilannetta myös kylmänviileästi uusiksi, kun olosuhteet antavat siihen aihetta.

Voin sanoa, että olin kyseisestä kirjoituksestasi aika yllättynyt. Helposti voisi ajatella, että loputtomien vänkäysten jälkeen itse kunkin mieli olisi aika lukittunut siihen kantaan, jota on voimallisesti puolustanut. Sen lisäksi toinen sudenkuoppa, joka näyttäisi sivulliselle ilmeiseltä, olisi jonkinlainen Dunning-Kruger-efekti (ns. ylivertaisuusharha), jonka haastavuutta ei ainakaan helpota se, että debatissa vastapuolen argumentit voivat joskus olla kohteliaasti sanottuna melko heppoisia.

Onko sinulla jotain mietteitä tai ajatuksia tästä? Onko helppoa säilyttää neutraali ja objektiivinen asenne osakkeeseen, jota erittäin näkyvästi on puolustanut? Entä onko sinulla jotain hyviä neuvoja siihen, miten säilytät riittävän itsekriittisyyden, nöyryyden tai sanotaan sitten vaikka mielen joustavuuden, joka sallii tarkastella asiaa eri näkökulmista kylmän analyyttisesti ilman itsestäänselvyyksiä? Enkä siis tarkoita tätäkään kysyä vinoillakseni, vaan oppiakseni.

22 tykkäystä

Kuka muistaa vielä vuoden 2017?

Silloin ei markkinoilla tapahtunut oikein mitään. Normaalia jonkin verran parempi rauhallinen nousuvuosi?

Miljoonia sijoittajia palvelisi nyt tosi paljon se että yrittäisi vääntää mieltään hieman lähemmäksi sitä asentoa missä se oli 2017.

“En tiedä mitä markkinoilla seuraavaksi tapahtuu, ei kummemmin kiinnosta, enkä yritä joka hetki optimoida asemoitumistani seuraavaa liikettä varten.”

28 tykkäystä

Usein sitä tulee vitsailtua FOMOsta, vaikka se on ollut totisinta totta itselleni. Ehkä on turha sanoa, että siitä olisi täysin päässyt, mutta kyllä fomottamisen tarve on ainakin vähentynyt.

Varovaisen arvioni mukaan vähintään viisi tuntia päivässä olen sijoitusjuttujen parissa ja keskustelen päivittäin erilaisten ihmisten kanssa sijoittamisesta, kaikki keskustelukumppanini ovat sijoittamisen(kin) suhteen fiksumpia kuin minä, eli aika hyvällä tiellä olen. FOMO-ongelman selättämiseksi tarvitaan vähän kuitenkin ehkä muutakin kuin tavallisten sijoitusjuttujen seuraamista…

FOMO on yllättävän salakavala; sitä ei meinaa tai halua myöntää itselleen, siitä tekee ehkä sellaisen vitsin aiheen ja ehkä sen osuutta omassa sijoitustoiminnassa on tullut vähäteltyä.

Tähän ongelmaani olen koettanut keksiä erilaisia ratkaisuja. Ensimmäiseksi olen myöntänyt ongelman itselleni oikeasti, ilman mitään vähättelyjä, toiseksi olen koettanut katsoa asioita kauempaa ja pidemmälle.

Osakekursseissa ja markkinoilla tapahtuu päivien sekä viikkojen sisään kaikenlaista ja valitettavasti ADHD-luonne liikkuu niiden mukana, mutta koetan aina vetää lopuksi henkeä pyrkien unohtamaan tietyssä mielessä hurjat otsikot sekä ylimääräisen hälyn jne. Koetan ymmärtää kokonaiskuvan ja muistutella itselleni, että pitää katsoa aina vähän pidemmälle.

Toki asioita on helppo järkeillä tekstiin tai sanoihin, mutta käytännön toteuttaminen on aina huomattavasti hankalampaa. Olisihan se helppoa, jos riittäisi se, kun toteaisi ongelman ja lähtisi toteuttamaan sinänsä yksinkertaisia asioita. Esimerkiksi monet sijoitusmietelauseet ovat ihan fiksuja ja yksinkertaisia, mutta toteuttaminen ja aito sisäistäminen ovat aina vähän eri. Olen koettanut ymmärtää, miten ihmiset käyttäytyvät sekä omaa persoonani, sitenkin olen osannut ehkä ajatella asioita järkevämmin, mutta pitkä (ikuinen) tie on vielä edessä… toisaalta jatkuvasti hiljalleen kehitynkin tässä ja eihän sitä koskaan “valmis” ole.

Koetan opiskella sijoitusasioita ja seurata aktiivisesti mitä tapahtuu sekä askel askelelta pyrin sisäistämään ja ymmärtämään asioita. Aina tulee virheitä sekä askelia taaksepäin, mutta pitkäjänteisyys ja luovuttamatta jättäminen ajan kanssa kantaa varmasti hedelmää. Tänäänkin olen vetänyt happea ja pyrkinyt siihen etten anna tunteiden liikaa viedä, kyllä ne vievät edelleen, mutta entistä vähemmän ja tulee kai muistaa, että tunteet sijoittamisessakaan eivät ole vain negatiivinen tai positiivinen asia.

Tässä oli tällaista lauantaiaamupäivän teepussiaforismikeittiösijoituspsykologiaa. :slightly_smiling_face:

22 tykkäystä

Itse rinnastan tämän FOMOn vähän samaan kuin impulssiostokset esim. shoppailussa. Ei ole ihan sama asia kuitenkaan, mutta ”ärsykkeiden” ajamana tapahtuva ostos on melko sama psykologisesti.

Osakkeissa seuraat valtavaa uutis ja puhetulvaa jatkuvasti. Varsinkin jos luet aktiivisesti vaikka Inderesin foorumia, niin on varmasti tullut nähtyä osakekohtaista hypetystä/ostopuhetta. Loppupeleissä myös ”ostin/myin” ketju on näiden ärsykkeiden iso virtaama. Tykkään silti katsella mitä porukka ostelee, ja jaan itse sinne ostoksiani. Tällä silti saattaa olla iso vaikutus moneen. Jos lisäät esimerkiksi foorumin, uutiset, kaveriporukan puheet, ja nousussa/laskussa olevan osakkeen, niin jokainen näistä on aina vain yksi rattaan naksaus kohti sitä FOMOn pikaista ja ei niin rationaalista ostopäätöstä.

Hyvä tapa on aina nukkua yön yli, vaikka kuulostaa vanhalta ”toitotukselta”. Tutkii vielä yhtiötä enemmän ja miettii hetken miltä se kuulostaa omaan korvaan kokonaisuutena. Tälläkin hetkellä ympäristö on sellainen, että se vaikuttaa moneen firmaan aivan eri tavoin. Välillä myös hahmotus numeroista katoaa kokonaan ja raha on muuttunut pörssin pelinappuloiksi. Luottokorteissa ja nettishoppailussa juurikin käytetään hyväksi tätä hahmottamisen vaikeutta. Kortilla maksaminen ei luo minkäänlaista konkreettisuutta siitä, että kuinka paljon ne maksupäätteen pikselit oikeasti kuihduttaa tiliäsi. Jos laskisit kaikki ostoksesi 50€ seteleillä, niin varmasti miettisit kahdesti tukku kädessä. Sama pätee toimeksiantoihin. Ne on helppo heittää saldosta miettimättä. Jos esimerkiksi 10 000€ sijoitusta Matti Meikäläisen puupajaan tai Teppo Teikäläisen hiilikuituveneisiin tekisikin ensin katsomalla 2500€ setelinippua, niin varmasti vielä avaisi koneen ja katselisi kerran toiminnan läpi.

Sitten on myös liiallisen toimimattomuuden kehä, jonka takia ei vain koskaan ole lukenut tarpeeksi materiaalia ja kaikki jää tekemättä. Näistä kahdesta vain pitää löytää se kultainen keskitie :cowboy_hat_face:

16 tykkäystä

Tuntuu että olen itse valtavasti kasvanut sijoittajana viimeisen vuoden aikana (taloudellinen menestyminen/menestymättömyys on eri jutttu). Isoja oivalluksia oli mm. että shorttaus on yhtä hyvä tapa sijoittaa kuin perinteinen ostaminen, ei aina tarvi etsiä niitä voittajia. Jos keskityt vain longeihin on sama kuin harrastaisit pyoräilyä ilman lukkopolkimia :wink:

Toinen iso oivallus on että FOMOtus on aivan turhaa ja suorastaan vaarallista. Ei pidä ikinä jahdata osaketta. Markkinat on joka päivä täynnä oivallisia tilaisuuksia kaupankäyntiin, tickereitä on enemmän kuin ehtii ikinä seurata. Kolmas oivallus oli että tekninen analyysi pitäisi olla kaikkien mielessä, jos ei ymmärrä mitään kurssien todennäköisestä käyttäytymisestä on sama kun harrastaisi suunnistusta ilman karttaa ja kompassia vieraalla paikkakunnalla. Hieman pahaa tekee jopa nykyään lukea ostin/myin tänään -palstaa ja ihmetellä miksi ihmiset tekivät mitä tekivät vaikka hyvin todennäköisesti (TA:n perusteella) turpiin tulee.

Mutta joo, paljon vielä opittavaa, ja aina saa ihmetellä myös miksi itse teki mitä teki. Hieno harrastus tämä on, toivottavasti joskus myös alkaa saamaan kiinni niitä arvokalojakin.

14 tykkäystä

Huomaan, että monilla tälläisinä isoina nousupäivinä (S&P 500 +4,6 %,Nasdaq 100 +6,2 %) lähtee helposti mopo keulimaan, vaikka fundamentaalisesti moni asia ei olisikaan muuttunut. Vaikuttaa siltä, että monen käsitys osakkeista kulkee markkinan mukana käsikädessä. Tämän olen huomannut etenkin tämän vuoden (2022) karhumarkkinaralleissa, jolloin monet fintwitissä ja foorumilla pitävät pohjana ja paluuna normaaliin.

Myönnän etten itsekään pysty toimimaan markkinoilla aina rationaalisesti pyrkimyksistäni huolimatta, mutta vieroksun kuitenkin hyvin paljon suurteen nousupäivien hurmosta. Onneksi täältä ja foorumilta löytyy minua kokeneempia sijoittajia, joiden näkemys auttaa luotsimaan retail sijoittajien tunnekuohujen keskellä. Laitetaan tähän talteen muutama pointti.

Ehkäpä Suomen parhaan sijoittajan pohdintaa.

Fintwitistä ehdottomana lempparinani Shrub, jonka sijoitustyyliä on kohtalaisen vaikea määritellä, mutta jonka markkinaennustukset ovat osuneet hyvin lankulla tänä vuonna.

Ja pitkän linjan treidaajan Helene Maislerin ikivihreä toteama Wall Streetistä.

18 tykkäystä

Oma tulkinta on ja tämä päivä itselle riittävä todiste siitä, että unelmana 2020-2021 toisinnosta elää pinnan alla tunnetasolla, vaikka järki sanoisi mitä muuta. Oliko yksi viisaus se, että karhumarkkinan pohjalla ollaan silloin kun hyvätkään uutiset eivät enää nosta kursseja. No, ehkä se on erilaista tällä kertaa.

2 tykkäystä

Vaiko juuri toisinpäin, kun huonotkaan uutiset eivät enää laske kursseja.

15 tykkäystä

Jotenkin ei niin ihanaa seurata sitä miten jengi fomottaa sitä täysin samaa tavaraa joka ei kelvannut osittain paljonkin halvempaan hintaan aikaisemmin.

Fundamenttien muutos on lyhyessä ajassa ollut mitätöntä tai nolla. Narratiivit seuraavat kurssikehitystä negatiiviseen tai positiiviseen suuntaan.

34 tykkäystä

Jos jokin käytös on johtanut palkitsemiseen menneisyydessä, lienee useimpien vaikea muuttaa toimintaansa muuttuneessa tilanteessa aivan heti.

Kyse siis ihmisten käytösmalleista ja lähtökohtaisesti käytösmallien muuttaminen ei ole aivan vaivatonta. Etenkin siis jos aiemmin käytösmalli johtanut palkitsemisen tunteeseen.

Rationaalisia toimijoita emme valitettavasti/onneksi ole (tarkastelukulmasta riippuen).

2 tykkäystä