Sijoittamisen psykologia

Tätä suosittelen myös omasta kokemusta kaikille. Sijoituksien vahtaaminen vaikuttaa psyykkeeseen yllättävän paljon ja se helposti aiheuttaa riippuvuutta. Lisäksi se vie aikaa ja keskittymistä tärkeämmiltä asioilta. Ensin voi vähentää päivittäisiä loggauksia, sitten jättää jopa yhden päivän väliin ja ennen pitkää pystyy ottamaan kokonaisen viikon lomankin pörssistä. :slightly_smiling_face:

En ole avannut tänään salkkua. Vilkaisin kerran yleisindeksiä ja se saa riittää. :slightly_smiling_face:

18 tykkäystä

Se on kova juttu, kun ymmärtää tällaiset henkisesti itseä haittaavat asiat ja tekee itselleen hyväksi olevia päätöksiä niiden ratkaisemiseksi. Itse tein hieman samansuuntaisen päätöksen piilottamalla Excelissä olevista tiedostosta kaikki kursseihin ja rahasummiin liittyvät numerot. Jätin näkyville ne asiat, joilla on pitkällä aikavälillä merkitystä: fundamentit ja positioiden suuruudet salkussa. Voi tuntua pikkujutulta, mutta kumulatiivisesti sillä voi olla isokin merkitys, jos pystyy keventämään sijoitustoiminnan tuomia tunnereaktiota pikkuhiljaa.

10 tykkäystä

Mainion opettavainen tarina, josta kannattaisi monien ottaa oppia.

Tästä tulee mieleen moniakin huomioita. Ensinnäkin, se mitä teet, katsot tai ajattelet, tapaa vahvistua. Eli jos jatkuvasti seuraat kursseja, salkkua tai tuottograafeja, niin siitä tulee tapa, johon ajaudut koko ajan automaattisemmin ja automaattisemmin. Tällaiset haitallisten tapojen kehityskaaret kannattaa pyrkiä huomaamaan ajoissa ja tehdä niihin tietoisia muutoksia.

Kirjoittelin Twitterin puolella jokin aika sitten sellaisesta asiasta kuin Sitoutumisstrategia = Rajoita/helpota omia valintojasi estääksesi itsetuho. Kyse on nimenomaan tällaisista Alokkaan mainitsemista toimenpiteistä, joilla tehdää hyvistä tavoista helppoja, hauskoja ja automaattisia, ja huonoista tavoista vaikeita, kaukaisia ja epämiellyttäviä.

Sijoittajalle se voi tarkoittaa sitä, että poistaa välittäjä-appit, hukkaa salkkutunnukset, blokkaa tietyt kurssisivustot selaimesta/puhelimesta tai ylipäätään puhuu julkisesti siitä, että on pitkäjänteinen sijoittaja, joka on sitoutunut olemaan myymättä parhaita omistuksiaan (vaikkei tämä vielä edes pitäisi sinun kohdallasi paikkaansa, niin tällainen puhe voi silti olla pieni ja viisas askel kohti pitkäjänteisen sijoittajan identiteettiä). Lisäksi kannattaa välttää röyhkeimpien maailmanlopun ennustajien seuraamista. Jos kaikki päivät lukee Malisen tuomioita, niin kyllä se epäilys voi hiipiä lopulta omaankin puseroon. Enkä tarkoita, että pitäisi sulkea kaikki negatiivinen ja riskeistä puhuminen pois, mutta kannattaa miettiä kenen tarinoita kuuntelee ja kenen klikkiuutisia lukee. Ja osakemarkkinoilla optimisteilla taitaa olla pieni taipumus pärjätä paremmin ainakin pitkällä jänteellä.

https://twitter.com/Salkku_Mauri/status/1470727270402830338?s=20

Sitouttamisstrategiassa voi myös automatisoida tai vahvistaa hyviä tapoja. Automatisoi esimerkiksi säästöt, sijoitukset tai ainakin tilisiirrot kuukausittain palkkatililtä OST:lle/AOT:lle. Perehdy perusteellisesti oman salkkusi yhtiöihin, jolloin luotto pitää myös silloin kun markkinoilla on yleistä yhtiöstä riippumatonta tai siihen vain marginaalisesti vaikuttavaa myllerrystä. Tai jos olet indeksisijoittaja, niin lue indeksisijoittamisen kirjoja ja tutkimuksia, jotka parantavat luottamustasi siihen, että osakemarkkinoilla pysyminen on todennäköisesti parempi ratkaisu kuin jatkuva veivaaminen. Voit myös luoda erilaisia skenaarioita, että miten toimit, mikäli jotakin tiettyä tapahtuu (yksinkertaisimmillaan: “jos osake Y laskee muun markkinan mukana makrosyistä, mutta liiketoiminta on osavuosikatsausten perusteella täysin raiteillaan, pidän omistamani osakkeet kurssiliikkeistä riippumatta”.

Ja hei yksi loistava vinkki vielä: tee sijoittamisesta hauskanpitoa! Minua motivoi sijoittamisessa nykyisin todella paljon se, että analysointini ja kommenttointini herättää (positiivista) keskustelua. Monikaan asia ei motivoi niin paljon kuin se, että oppii uutta, pääsee keskustelemaan opiskelemistaan asioista muiden kanssa ja lopulta saattaa vielä päästä osalliseksi siihen, että joku muukin innostuu tai oppii uutta. Näissä sijoituspiireissä on hienoa se, että keskustelu on kohteliasta ja positiivista ja rakentavaa palautetta annetaan puolin ja toisin. Hyvä palaute saa ainakin minut sitoutumaan entistä enemmän esimerkiksi laatulähteiden käyttämiseen, kriittiseen ajatteluun, perusteelliseen analysointiin jne. Siksi yhteisöllisyys ja hauskanpito on mielestäni ihan oleellinen osa sitoutumisstrategiaa.

Olen itse opetellut sellaisia tapoja, että esimerkiksi Nordnetissa käyn salkkua katsomassa vain kun se on ATH- tai melkein ATH-lukemissa. Jos tiedän, että kurssit ovat laskeneet, olen tarvittaessa kuukausia käymättä salkussa pois lukien tilanteet, jolloin päätän etukäteen ostaa uusia osakkeita (ja silloin ostan ne siihen hintaan kuin niitä heti saa).

En myöskään katsele juurikaan kurssikäyriä, vaikka esimerkiksi Inderes-etusivulla mulla oman seurannan yhtiöt näkyvätkin. Olen jotenkin onnistunut tässä vähitellen niin hyvin, että vaikka kurssikäyriin tai kurssipuheisiin ei kovin helposti voi olla törmäämättä, niin saatan monesti arvioida päivän kurssin esimerkiksi jonkin Incapin, Harvian tai Revenion osalta kymmenelläkin eurolla väärin.

Jos todella haluat sitoutua tulossa olevaan maukkaaseen päivälliseen, poista ennen päivällistä sohvapöydällä oleva pähkinäkulho ja sido itsesi mastoon.

Kasvata houkutukseen lankeamisen hintaa. Jos haluat eroon tupakasta, kirjoita tuttavalle suuri sekki, jonka hän voi lunastaa jos tupakoit.

29 tykkäystä

Lisätään vielä viikonlopuksi aivan loistava podcast-vinkki:

Sijoittajankin on hyvä miettiä omia arvoja ja sitä, että miten voisi elää yhä paremmin omien arvojen mukaista elämää. Ehkä tietysti ensisijaisesti kannattaa pohtia omia arvoja ja omaa elämää yleensä, mutta kyllä sijoittajapuolellakin kannattaa elää omien arvojen mukaisesti. Oli se arvo sitten oppiminen, ystävällisyys, rehellisyys tai luotettavuus, niin kyllä sitä kohti voi mennä myös sijoittamisessa. Tai jos arvona on perhe tai terveys, niin kyllähän taloudellisen turvallisuuden tavoittelu kaiketi voi olla näiden arvojen mukaista toimintaa. :slight_smile:

7 tykkäystä

Nämä opukset pörssipsykologiasta parhaillaan työn alla. Kerrassaan kiehtovaa tietoa ja tarinaa. Monessa kohdin olen tunnistavinani itsenikin :grinning:

Toivottavasti kerkiäisin jossain vaiheessa kirjoittamaan näistä kirja-arvion?

13 tykkäystä

Kiitos hyvästä vastauksesta ja kiitoksia tsempeistä, tsempit itsellesikin! :slight_smile:

Itse olen onneksi onnistunut välttämään veivailut (joillekin nämäkin sopivat, ei mulle), olen ajatellut, että veivaileminen yleisesti ottaen taitaa sopia paremmin kokeneemmille sijoittajille ja luulen tämän havaintoni on säästänyt multa euroja. :slight_smile: Minulla lähes kaikki osakkeet on valittu pitkällä tähtäimellä, niin yksittäiset heilumiset eivät pitäisi vaikuttaa kauheasti päätöksiini, niin miksi kävisin yli 100 kertaa päivässä vilkaisemassa tilannetta. Jep.

Lähes kaikki ovat pakostakin tosiaan joutuneet vähentämään sosiaalisoimista, niin uskon useampien henkisen hyvinvoinnin paranevan, kun tämä aika päättyy. Tosiaan ylipäätään “muu elämä” kuin työ ja sijoittaminen on hyvin tärkeää nyt ja aina.

Kiitos kehusta! :slight_smile:

Yksi myös mikä vaikutti tähän hyvään päätökseeni olla käymättä Nordnetissä niin usein oli se, että eräs arvostamani sijoitusmaailman kaveri kertoi mulle käyvänsä katsomassa salkkuaan päivän pari välein ja sekin kuulosti siltä, että teki sitä ihan vaan huvikseen. Eikä tämä poista sitä tietenkään etteikö jollain voisi olla jostain syystä hyvät perusteet käydä useammin katselemassa ja jos jostain se on hauskaa eikä koe siitä olevan haittaa, niin miksei. :slight_smile:

Juuri näin, kyllä se vaikuttaa tosi paljon ja jos keskityn sijoittamisjuttuihin ainoastaan, niin itselleni se tekee vain hallaa. Onhan tuo Nordnetin “yleisnäkymä” ja F5-nappi mulle ollut se addiktion kohde, onneksi olen vilkaissut vain ja jatkan tekemistä, mutta kyllä se kova harmitus jää sinne pääkoppaan.

Foorumilla menee enemmän kuin pari tuntia päivässä, uutisointia tulee seurattua ja muutakin lähteitä tulee katsottua kuin vain Inderes, joten kyllä mä tiedän, että jos jotain isompaa tapahtuu… eipä sitä tarvitse salkusta käydä katsomassa. :slight_smile:

Kiitos Hades!

Nuo sinunkin ratkaisut vaikuttavat sellaisilta, että pieniä juttuja tavallaan, mutta jolla voi olla suuretkin hyvät vaikutukset. Ehkä jollain tapaa matkin noita sinun ratkaisujasi.

Hyvä ystäväni itse asiassa ehdotti mulle jo aiemmin, että kävisin harvemmin Nordnetissä, koska hän huomasi noiden juttujen vaikuttavan mieleni päälle. En ihan täysin uskonut häntä silloin. Onneksi katsoin peiliin ja myönsin virheeni, piti lähettää tästä erikseen vielä viesti myös kamulleni.

Kiitos Mauri!

Viestisi (taas) sisältää niin paljon hyvää asiaa ja ajateltavaa, että luen sen useamman kerran. Otin nyt Nordnetin puhelimen aloitusnäytöltäni pois ja siirsin sen yhteen kansioon, tälläkin on jo vaikutusta.

Tuo “hauskanpito”-pointti on erinomainen. Muistan aikanaan Lion E-Mobility AG -firmaa omistaessani, niin oli kurjaa seurata kaikkea, mitä siinä silloin tapahtui, mutta “leijonaklubilaisten” yhteishenki ja yhteinen huumori oli todella tärkeässä roolissa ainakin itselleni. En muistele niitä aikoja pahalla, vaan edelleen huumorilla, mikä näkyi Pohjolan Ekalla tekemässäni kortissa. :slight_smile: Kuva kortin alalaidasta:
image

Ja sitten vielä yleisesti:
Ilman tätä Foorumia olisin huonompi sijoittaja ja vähemmän sivistynyt, mutta kyllä tämä Foorumi yhteishenkensä ja ystävällisyytensä puolesta on tehnyt minusta onnellisemman sijoittajan. On hienoa, kun voi purkaa tänne ajatuksiaan ja jakaa kokemuksiaan, tämä on monille ehkä tärkeämpi paikka kuin osaavat tiedostaakaan. Tätä ei mielestäni pidä pitää itsestäänselvyytenä, vaan pidetään hyvistä asioista kiinni ja kehitetään tätä hyvässä yhteishengessä. Erityisesti tällaiset ketjut vievät meitä ja Foorumia eteenpäin! :slight_smile:

28 tykkäystä

No nyt kun markkinalla on ollut vallan komeaa heiluntaa viime kuukausina ja tällä hetkellä ainakin monissa Inderes-foorumin puhutuimmissa osakkeissa ollaan laskusuunnassa, lienee hyvä kysellä vähän fiiliksiä.

Tehdään oletus, että keskivertofoorumilainen on varsin suurella painolla osakkeissa ja salkku lienee tällä hetkellä menossa miinussuuntaan (ainakin joissakin omistuksissasi). Mikä kuvaa suhtautumistasi parhaiten:

  • Ahdistaa, vit**taa, pelottaa
  • Neutraali / “Ai onko kurssit vai laskenut?”
  • Innostaa, kiinnostaa, suhtaudun uteliaasti
  • Näytä tulokset

0 voters

Oletetaan samalla, että keskivertofoorumilaisella on jonkinlainen sijoitussuunnitelma (edes ajatuksen tasolla). Mikä seuraavista kuvaa eniten käytöstäsi suhteessa sijoitussuunnitelmaasi:

  • Etenen suunnitelmani mukaan
  • Harkitsen poikkeamista suunnitelmistani
  • Olen jo poikennut suunnitelmistani
  • Näytä tulokset

0 voters

10 tykkäystä

Olisin halunnut valita useamman kuin yhden vastausvaihtoehdoista.

1 tykkäys

Saattoi tulla hieman suttuinen kysely, kun nopeasti vaan kyhäilin jotain kasaan. Pitää ensi kerralla miettiä hieman tarkemmin, että minkälaiset vastausvaihtoehdot ja kyselytyypit olisivat parhaat.

3 tykkäystä

Osakepainoni on käytännössä 100% ja reaktioni kurssilaskulle sekä myös ennemmin tai myöhemmin alkavalle nousulle: “No jaa”. Oman happotestini sain koronadipissä, reaktioni kurssilaskuun oli tuolloin: “No jaa”.

Tiedostan tähtäimeni olevan kaukana tulevaisuudessa, enkä ole myymässä omistuksiani, laskisivat sitten kuinka paljon tahansa tai vaikka tuplaantuisivat tämän vuoden aikana. Kaukana siintävän horisontin lisäksi strategiaani myös kuuluu se, että ostan yhtiötä, en kurssia. Omasta mielestäni salkussa on 11 yhtä hyvää yhtiötä kuin silloin kun salkku joskus syksyllä huiteli ATH-lukemissa, itse asiassa jopa parempia.

Lähinnä harmittaa se, ettei ole käteistä, jolla voisi tarpeen mukaan lisäillä. Mutta jos tädillä olisi munat, se olisi mies, ehkä, tai jotain sen suuntaista.

35 tykkäystä

Tunnustan olevani aivan surkea ymmärtämään markkinoiden logiikkaa. Tai sitä, etten koe niissä olevan lyhyellä tähtäimellä mitään logiikkaa. X-kertaa kuukaudessa käydään keskustelu nytkö rysähtää pysyvästi ja päivä vaihtuu eipäs sittenkään. Sen jälkeen media yrittää parhaansa mukaan kyhätä kasaan juttuja, mitkä tukevat sen hetkisiä pörssitunnelmia. Samalla tehdään vuoden tärppiosakelistoja, josta voisi pikavilkaisulla kaiken keräämällä huomata omistavansa puolta Helsingin pörssissä olevista yhtiöistä.

Koen tästä ylimääräisestä hälinästä olevan loppupeleissä pelkkää haittaa. Tuloksena on hautautuminen yksityiskohtien viidakkoon, jolla ei ole välttämättä mitään merkitystä oman tekemisen osalta. Vertaa salilla aloittelija treenaa 4-jakoisella ohjelmalla jokaisen marginaalisesti hyödyttävän lisäravinteen ostaen, koska ammattilainenkin niin tekee. Todellisuudessa suurin hyöty saataisiin jauhamalla perustreeniä 1-jakoisella ohjelmalla nousujohteisesti ja ruuaksi riittäisi ihan perinteinen kotiruoka proteiinin määrää tarkkaillen. Palautumisen tarkkailuun riittäisi huolehtiminen riittävistä yöunista.

Lisäksi suurimmalla osalla ei ole pohjatonta kassaa ostaa jokaista dippiä, vaikka ostoketjussa se monesti siltä tuntuukin. Yleensä se tarkoittaa käytännössä sitä, että samalla hetkellä myyt jotain muuta uskoen toisen osakkeen olevan parempi valinta. Lopputuloksena on paljon spekulointia ja kaupankäyntikuluja, jolloin olet jo valmiiksi perässä sitä versiota itsestäsi, joka olisi vain istunut käsien päällä.

Itse päädyin eilen myymään Tokmannin @19,04€ (keskihinta 18,77€), Harvian @53,9€ (keskihinta 54,45€) ja TietoEvryn @26,64€ (keskihinta 25,88€). Tiesin jo myydessä, että todennäköisesti tällä liikkeellä on jonkinlainen vaihtoehtoiskustannus. Koska keskihinnat olivat noin lähellä myyntihintaa, pidin tätä omalla kohdallani siedettävänä ratkaisuna kuin jäädä spekuloimaan hyvin epävarmaa tulevaisuutta 100% osakepainolla. Alun perin oli tarkoitus myydä nuo suorat omistukset vuoden mittaan pois. Syy, oma strategia tavoitehintoineen ja se, että Tokmannia ja Harviaa omistan muutenkin Evli Suomi Pienyhtiöt B rahaston kautta.

Syy miksi kirjoitin höpinäni tähän auki, on ymmärtää omaa toimintaa ja sen syitä. Parhaiten se onnistuu kirjoittamalla niitä auki, jolloin niihin voi myös myöhemmin palata.

Ettei tämä jaarittelu jäisi aivan muille hyödyttömäksi, liitän loppuun hyvän podcastin sijoittamisesta. Mikko Sjögren kertoo vinkkejä vaurastumiseen sekä omista epäonnistumisistaan uransa aikana. Mielestäni sisältö osuu hyvin ketjun aiheeseen.

Väkevä elämä - viisaampi mieli, vahvempi keho - Mikko Sjögren - Paremmalla raha-ajattelulla ja tunteella kohti vaurautta | Supla

27 tykkäystä

Tässä on muuten monta mielenkiintoista sijoittamisen psykologiaan liittyvää ilmiötä. Tuo kyseinen yhtiöhän pitkälti saavutti kaikki ne tavoitteet mistä vuoden alussa oli puhe: Vuodelle 2022 saatiin jättitilaus i3-akkuja sekä omalle akulle huippuluokan kehitysprojekti ja nyt on BMW-diili tulossa piakkoin. Silti ihmisille jäi firmasta paha maku suuhun, varmasti enimmäkseen sen takia että liiketoimintaan liittymätön asia eli osakekurssi laski rajusti viime vuoden aikana.

Moni oli kuitenkin tässä mukana peesausmielessä tai muun yhteisön mukana tai yksinkertaisesti pitämässä hauskaa. Tässä piileen psykologisen ansan paikka, koska ihminen on laumaeläin ja haluaa yleensä toimia samalla tavalla kuin muutkin sijoittajat. Tämä voi johtaa ostamaan sellaisia osakkeita mitä ei tavanomaisesti osaisi ja pitämään osakkeita salkussaan pidempään kuin olisi syytä.

Kun Leijona aloitti järjettömän sekoilun ja kurssi romahti niin moni (myös minä) myi yhtiön osakkeita. Tässä piileekin toinen psykologinen ansa. Monesti on pirun vaikeaa ostaa firmaa jolla on hävinnyt paljon rahaa, vaikka syytä voisi olla. Vanhaan tuttuunhan pitäisi olla helpompi palata omistajaksi koska iso fundatyö on jo tehty ja firman historia on selvillä, mutta ihminen ei tykkää kivusta ja pelkästään osakkeen nimen näkeminenkin voi jo aiheuttaa tuskallisia muistoja tappioista, jolloin ostopäätöstä ei synny

Tässä on myös sellainen kolmas psykologinen ansa että jos on hävinnyt osakkeella rahaa niin tuppaa kääntymään pessimistikseksi yhtiön liiketoiminnan osalta. Käännesijoituksissa tämän usein huomaa erityisen hyvin kun yhtiötä pidempään negatiivisella asenteella seuranneet eivät välttämättä näe metsää puilta ja pysty katsomaan tilannetta neutraalista näkökulmasta vaikka yhtiön liiketoiminta olisi parantunut huimasti männävuosilta.

Psykologialle ei ole kukaan immuuni, mutta omaa psykologiaa voi oppia osittain ymmärtämään ja jossain määrin myös hallitsemaan. Koska sijoittaminen on päätöksentekobisnestä, on jokainen erinomainen sijoittaja väistämättä myöskin jonkinasteinen ihmispsykologian opiskelija. Lukekaa psykologiaa ja tehkää hyviä sijoituspäätöksiä!

69 tykkäystä

Ihminen havaitsee villieläimen.

Ihmiseen on ohjelmoitu kolme toimintatapaa:

  1. juokse pakoon
  2. taistele
  3. jähmety ja toivo että villieläin ei huomaa tai ei kiinnostu

Pikkuisen vielä hieman eri näkökulmasta sitä miksi minkäänlainen vivun käyttö ei saa tulla kenelläkään kysymykseen ennen kuin on kokenut yhden oikean laskumarkkinan:

Syvästäkin korjausliikkeestä (esim. helmi–maaliskuu 2020) voi selvitä oikein hyvin sillä että (3) jähmettyy.

Sitten kun parin kuukauden päästä on jo tukevaa maata jalkojen alla, juhlii itseään “laskumarkkinan” sankarina kun hermo piti.

Oikea laskumarkkina jauhaa tomuksi monen sellaisen joka olisi selvinnyt syvästäkin korjausliikkeestä jähmettymällä. Laskumarkkinalla sijoittajasta tulee ihan eri tavalla oma pahin vihollisensa kun moni inhottava psykologinen ilmiö ja prosessi pääsee kunnolla mehustumaan.

Itse en ole koskaan mennyt tilttiin mutta turhia laskumarkkinapsykologiaan liittyviä hölmöilyjä todellakin.

Tämä kaikki sen kummemmin ennustamatta koska laskumarkkina mahdollisesti tulee.




32 tykkäystä

Aiemmin jo kerroin, että stressiä mulle aiheutti paljon Nordnetin tilien yleisnäkymän jatkuva vilkuilu ja senkin taisin ilmaista, että omalla kohdalla jatkuvasta vilkuilusta ei ollut hyötyä. Kerroin myös siitä, miten paljon sijoitusstressiä vähensi käyntikertojen vähentäminen. :slight_smile:

Tämän ketjun ansiosta olen motivoitunut entistä paremmin ja fiksummin esim. tämän sijoitusstressin vähentämiseen sekä oman sijoitusajattelun kehittämisen. Nyt en avaa Nordnettiä kuin ihan pari kertaa päivässä, jos sitäkään ja lähinnä vain silloin, kun se aidosti tuntuu hyvältä ajatukselta. Nyt kun sen avaa harvemmin, niin toki isot miinukset harmittavat, mutta ei edes samalla tavalla kuin ennen, kun availi/klikkaili sitä useammin auki. Harmituskerrat ovat harventuneet huimasti ja “kertaharmituskin” on pienempi - tämä kaikki vain pienillä muutoksilla.

@lazyway n innostamana seuraavaksi en käy edes joka päivä tai päiviin. Voi olla, että palaan myöhemmin siihen omasta aidosta halustani, että käyn vaikka pari kertaa päivässä, mutta haluan kokeilla tuotakin ettei käy päivään tai päiviin. :slight_smile:

Olen aiemminkin sanonut täällä foorumilla, että yleistyvät sijoitusmaailman tyyppien avautumiset punaisista prosenteista ja mokista ovat auttaneet ymmärtämään sen entistä paremmin, miten fiksummillakin voi mennä yksittäinen vuosi huonosti jne. Toki nämä ovat itselleni olleet ennenkin selviä asioita, mutta kaikesta huolimatta nuo ovat tärkeitä ulostuloja, jotka saavat omatkin ajatukset oikeaan perspektiiviin. Mallisalkun viime vuosi ei ollut kovinkaan erikoinen, tosin senkin salkun tuotot olivat kovat verrattuna siihen nähden, miten pörssit normaalina vuotena kehittyvät ja mallisalkun koko historia vasta totuuden kertoo. :sunglasses:

On hienoa, kun tuossa yllä erilaiset sijoittajat kertovat omia ajatuksiaan, sieltä voi jokaisen kirjoituksesta löytää jotain vinkkejä omaan ajatteluun. :blush:

26 tykkäystä

Tähän pyritään, itsellä oli joskus myös tapana vilkuilla NN omistusten kursseja ~100krt/pvä.

Tämä loppui kun viihdytin itseäni rakentamalla itselleni ’mahdollisten ostettavien’ seurantalistoja erilaisista näkökulmista, mutta nyt on tullut jatkuvalla syötöllä mulkattua näitä listoja :face_with_monocle:

Olen pohtinut seuraavaan toimintamalliin siirtymistä:

  • käyn aamupäivällä katsomassa listat
  • jos näyttää edes etäisesti mahdolliselta että jokin niistä muutamasta osakkeesta joita saatan ostaa, niiaa riittävästi, teen ostotoimeksiannon (en koko sijoitettavaa summaa) sillä hinnalla joka on mielestäni hyvä diili
  • suljen NN

Olen tällä hetkellä lähinnä vain ostelemassa, mutta koko ajan hitaammin, tarkemmin ja rauhallisemmin joten ei ole mitään järkeä tuijottaa vaikkapa Fodelian kurssia kun voi aamusta lyödä ostarin sisään ja loppupäivän lepuuttaa silmiä :smile:

10 tykkäystä

@Sijoittaja-alokas huomio salkun jatkuvasta tuijoittamisesta pisti itseänikin miettimään omaa toimintaani. Liian usein on tullut vilkuiltua salkkua, tosin syy vilkuiluun on ollut lähinnä se että seuraan niiden osakkeiden kursseja jotka ovat ostolistalla ja mihin suuntaan menevät. Samalla on toki tullut katsottua oman salkun tilanteen. Sellaista mielipahan tunnetta ei synny arvonmuutoksista, mutta satunnainen vilkuili häiritsee keskittymistä työhön yms. Ihan sama kuten jokin facebookin avaaminen… ja se on huono, ihan sen takia ei kannata.

Nykyisin, tai olen jo vähän pidempään yrittänyt tehdä niin että salkun tilanteen katson aamulla ennen töiden alkua, päivällä lounasta syödessä ja sitten iltapäivällä noin viiden aikaan jenkkipörssin avauduttua, tämä on minusta ihan Ok. Usein on tästä pyrkimyksestä huolimatta tullut vilkuiltua johonkin random aikaan päivällä. Mutta alokkaan avauksen jälkeen mietin miten voisin vielä parantaa tilannetta, ja nyt viime viikolla olen vihdoin koittanut ottaa käyttöön nordnetin kurssihälytyksiä, täytyy sanoa että ovat auttaneet… ei tarvitse käydä katsomassa missä kurssit menee niiden yhtiöiden osalta joista olen kiinnostunut… jos luuriin ei ole ilmestynyt ilmoitusta, ei ole syytä käydä katsomassa tilannetta tai ylipäänsä tehdä mitään. Tulen ehdottomasti laajentamaan näiden käyttöä.

10 tykkäystä

Tällaisten laskuperiodien aikana tulee itsekin mietittyä sijoittamisen psykologiaa ja omaa suhtautumista sulavaan salkkuun. Kun syöksy jyrkkenee, hiipii mieleen jatkuvasti ajatus, että kannattaisiko myydä OST-omistuksia, olla hetken katsomossa ja ostaa hetken päästä halvemmalla takaisin. Tämä on sinänsä epäloogista, koska osakkeiden joiden tarina/sijoitus-case on pysynyt käytännössä muuttumattomana (esim. Qt, Harvia, Remedy), tuottopotentiaali kasvaa kokoajan kurssien laskiessa.

Oma strategiani on ostaa pitkään pitoon laadukkaita yhtiöitä sekä OST:n että AOT:n puolelle ja OST:n puolella pyrkiä keventämään kun “noustaan liikaa” ja ostaa lisää/takaisin kun yhtiöstä riippumattomista syistä lasketellaan. Koronadipistä tähän päivään asti tämä strategia on toiminut ihan mukavasti, mutta nyt lisähaastetta tuovat kiristyvä rahapolitiikka, inflaatio ja sentimentin näennäinen kääntyminen ylipäätään jo hieman pidemmällä aikavälillä.

Olen sijoittanut vuodesta 2010 joka kuukausi säännöllisesti osakkeisiin ja viime vuodet siirtänyt lähemmäs 1000€/kk uutta rahaa salkkuun. Olen luultavasti myös seuraavat 15 vuotta vielä netto-ostaja. Vaikka esim. @Verneri_Pulkkinen videoilla kuinka toitotetaan, että netto-ostajan pitäisi oikeastaan toivoa kurssilaskua, että pääsee ostamaan halvalla, niin ei hirveästi lämmitä että pääsee iskemään markkinoille tuon 1000€ uutta rahaa kun salkku laskee samalla 30k€.

Tämän takia olisi tärkeää pystyä kasvattamaan myös käteispositiota kuten yllä kuvasin ja sainkin OST:lle kerättyä jonkin verran käteistä joulukuun lopun “tynkä-joulupukkirallista”. Huomaan kuitenkin, että aloitan ostot usein liian aikaisin ja nyt alkaa käteinen olla suurelta osin taas pelissä.

Laskun jatkuessa pitää siis joko katsoa oman salkun sulamista edelleen tai myydä strategian vastaisesti pudotuksessa, vaikka osakkeiden tuotto-odotukset kasvavat jatkuvasti. Oma salkku koostuu lähinnä Inderesin mallisalkusta ja foorumilta tutuista yhtiöistä ja hajautus on melko hyvä eikä mikään yksittäinen osake ole liian isossa painossa (1. Harvia, 2. Qt).

Intelligent investor varmasti taipuisi hyväksymään hetkellisen laskun ja ostamaan salkkuun lisättävällä käteisellä lisää osakkeita. Jos kävisi niin, että esim. Qt laskisi tästä 80€ tuntumaan, soimaisin varmasti itseäni, että miksi en myynyt 105€ kohdalla ja ostanut uudelleen takaisin 80 eurolla, mutta toisaalta enemmän harmittaisi, jos tästä palaudutaan 130-140€ tasoille ja OST-puolen positio olisi myyty pohjilla pois. Ostamisen ja myymisen ajoittaminen on todistetusti äärimmäisen vaikeaa ja ehkä yleisesti pitäisi hyväksyä oma kyvyttömyytensä ja ymmärtää että sijoittamisessa kukaan ei ole täydellinen ja aina olisi voinut ostaa/myydä paremmalla hetkellä.

Muilla samankaltaisia ajatuksia laskettelun keskellä?

27 tykkäystä

Itselläni varsin samanlaisia ajatuksia, etenkin koskien osakesäästötili-pohdintaa. Itsellä samoja yrityksiä, kuin sinulla ja päädyin viikko sitten myymään ostin tyhjäksi nostaen osakesäästötilin käteiseksi 90%:sesti. Itseä on helpottanut, että joka kuukausi menee säännöllisesti sijoituksiin varatuista rahoista noin 80% aot:lle rullaaviin kuukausisäästökohteisiin ja loput ostille. Osakesäästötili toimii siis enemmän ns.pelisalkkuna vaikka en tuosta nimityksestä tykkää. Välillä ajattelen, että nuoresta iästä johtuen pitäisi olla balls deep osakkeissa, mutta joku ääni päässäni sanoi, että nyt on hyvä pysähtyä ja tutkailla rauhassa etenevää maailmantilannetta. Osakesäästötili oli noin 50% voitolla, joten mikäli tässä lasketellaan vielä niin ostetaan noita firmoja sitten halvemmalla, mutta mikäli suunta vaihtuu niin sitten olen valmis hyväksymään, että oli “virhe” cashata osti, mutta kun tämän asian kokee nyt nuorena niin ehkä seuraavalla kerralla cashaankin ostista vain puolet tms.

Pitkä jorina, mutta tldr:nä voidaan todeta, että kunhan aot:llä oleva kuukausisäästö rullaa tästä ajasta ikuisuuteen niin ostilla saa ottaa näkemystä ja tehdä nopeita ja luultavasti tyhmiä liikkeitä, mutta tuleepahan opittua ja pyrkiä siten toimimaan tulevaisuudessa järkevämmin.

11 tykkäystä

Mielenkiintoista pohdintaa, jota myös itse olen viime aikoina paljon ruotinut oman tilanteeni takia.

Mitä tulee aktiiviseen sijoitusuraani, en ole ajallisesti edes sen puolivälissä. Toisaalta pörssiin tähän asti ja vastaisuudessa sijoittamieni varojen näkökulmasta olen ylittänyt reippaasti puolivälin (edellisen asuntoni myyntirahat menivät osakepoimintaan eikä vastaavia extrapotteja tiedossa).

Näinä aikoina toteutuva kurssiluisu tekee siis isompaa lovea salkkuuni kuin hyödyn alamäestä osakkeiden netto-ostajana. Silti pidän tervetulleena jopa 20-30 % korjausliikettä kursseihin.

Etenkin viime vuosi oli markkinoilla psykologista pörssihurmosta, joka ei ole sijoittajille pitkällä aikavälillä eduksi. Arvostukset irtoivat liian monessa tapauksessa numerofundasta ja yleinen meininki alkoi paikoin muistuttamaan “Wolf of Wall Street”-leffan voitonjuhlia, jos vähän kärjistää :wink: Jatkuessaan tällainen meno tuppaa päättymäään isoon romahdukseen ja mahdollisesti jopa vuosien pörssialakuloon.

Toiseksi omaan salkkuun tulleet iskut kurssilaskuista ovat vähänkään pitemmässä juoksussa merkityksettömiä, jos itse sijoituskohteet kehittyvät hyvin. Kurssin valuminen on vain tilin digitaalisten numeroiden vääntymistä toiseen asentoon, mistä voi aiheutua pääkopassa mielipahaa ja hermostuneisuutta. Tiedän tunteen :grin: Mutta ratkaisevaa on yhtiöiden porskutus ja tuloskunto, jotka kyllä lyövät aikanaan läpi kurssiin.

Kolmanneksi salkun arvolla ja saldolla hetkellä X, Y ta Z ei ole juuri todellista merkitystä, vaan vain pisteessä A, kun aikoo myydä osakkeitaan. Myyntihetkeä lukuun ottamatta kurssien nousut ja laskut tuovat lähinnä psykologista mielihyvää tai -pahaa, mutta muuten ne ovat vain “kiva tietää”-osaston tavaraa.

Jos on pörsissä pitkällä kaavalla, niin markkinoiden tervehtyminen on hyväksi. Jos on lyhyellä kaavalla ja hakee pikavoittoja, niin silloin tilanne olla toki toinen ja ymmärrän hyvin tuskan.

15 tykkäystä

Tuohon QT-esimerkkiin: Itse näen näiden ostojen/myyntien ‘harmistusten’ välttelyyn vain yhden tavan, sen että tekee ne erissä.

Jos tammikuussa myyt 1/8 positiosta ja helmikuussa. :rocket: :rocket: niin voit kehua itseäsi maltillisuudestasi sen sijaan että ripottelet tuhkaa päällesi myytyäsi kaiken. :+1: :+1:

E: Itse asiassa taisin kuvata kyllä äärimmäisen hidasta myyntiprosessia mutta olkoon :stuck_out_tongue:

3 tykkäystä