Sijoittamisen psykologia

Kiitos hyvästä vastauksesta ja kiitoksia tsempeistä, tsempit itsellesikin! :slight_smile:

Itse olen onneksi onnistunut välttämään veivailut (joillekin nämäkin sopivat, ei mulle), olen ajatellut, että veivaileminen yleisesti ottaen taitaa sopia paremmin kokeneemmille sijoittajille ja luulen tämän havaintoni on säästänyt multa euroja. :slight_smile: Minulla lähes kaikki osakkeet on valittu pitkällä tähtäimellä, niin yksittäiset heilumiset eivät pitäisi vaikuttaa kauheasti päätöksiini, niin miksi kävisin yli 100 kertaa päivässä vilkaisemassa tilannetta. Jep.

Lähes kaikki ovat pakostakin tosiaan joutuneet vähentämään sosiaalisoimista, niin uskon useampien henkisen hyvinvoinnin paranevan, kun tämä aika päättyy. Tosiaan ylipäätään “muu elämä” kuin työ ja sijoittaminen on hyvin tärkeää nyt ja aina.

Kiitos kehusta! :slight_smile:

Yksi myös mikä vaikutti tähän hyvään päätökseeni olla käymättä Nordnetissä niin usein oli se, että eräs arvostamani sijoitusmaailman kaveri kertoi mulle käyvänsä katsomassa salkkuaan päivän pari välein ja sekin kuulosti siltä, että teki sitä ihan vaan huvikseen. Eikä tämä poista sitä tietenkään etteikö jollain voisi olla jostain syystä hyvät perusteet käydä useammin katselemassa ja jos jostain se on hauskaa eikä koe siitä olevan haittaa, niin miksei. :slight_smile:

Juuri näin, kyllä se vaikuttaa tosi paljon ja jos keskityn sijoittamisjuttuihin ainoastaan, niin itselleni se tekee vain hallaa. Onhan tuo Nordnetin “yleisnäkymä” ja F5-nappi mulle ollut se addiktion kohde, onneksi olen vilkaissut vain ja jatkan tekemistä, mutta kyllä se kova harmitus jää sinne pääkoppaan.

Foorumilla menee enemmän kuin pari tuntia päivässä, uutisointia tulee seurattua ja muutakin lähteitä tulee katsottua kuin vain Inderes, joten kyllä mä tiedän, että jos jotain isompaa tapahtuu… eipä sitä tarvitse salkusta käydä katsomassa. :slight_smile:

Kiitos Hades!

Nuo sinunkin ratkaisut vaikuttavat sellaisilta, että pieniä juttuja tavallaan, mutta jolla voi olla suuretkin hyvät vaikutukset. Ehkä jollain tapaa matkin noita sinun ratkaisujasi.

Hyvä ystäväni itse asiassa ehdotti mulle jo aiemmin, että kävisin harvemmin Nordnetissä, koska hän huomasi noiden juttujen vaikuttavan mieleni päälle. En ihan täysin uskonut häntä silloin. Onneksi katsoin peiliin ja myönsin virheeni, piti lähettää tästä erikseen vielä viesti myös kamulleni.

Kiitos Mauri!

Viestisi (taas) sisältää niin paljon hyvää asiaa ja ajateltavaa, että luen sen useamman kerran. Otin nyt Nordnetin puhelimen aloitusnäytöltäni pois ja siirsin sen yhteen kansioon, tälläkin on jo vaikutusta.

Tuo “hauskanpito”-pointti on erinomainen. Muistan aikanaan Lion E-Mobility AG -firmaa omistaessani, niin oli kurjaa seurata kaikkea, mitä siinä silloin tapahtui, mutta “leijonaklubilaisten” yhteishenki ja yhteinen huumori oli todella tärkeässä roolissa ainakin itselleni. En muistele niitä aikoja pahalla, vaan edelleen huumorilla, mikä näkyi Pohjolan Ekalla tekemässäni kortissa. :slight_smile: Kuva kortin alalaidasta:
image

Ja sitten vielä yleisesti:
Ilman tätä Foorumia olisin huonompi sijoittaja ja vähemmän sivistynyt, mutta kyllä tämä Foorumi yhteishenkensä ja ystävällisyytensä puolesta on tehnyt minusta onnellisemman sijoittajan. On hienoa, kun voi purkaa tänne ajatuksiaan ja jakaa kokemuksiaan, tämä on monille ehkä tärkeämpi paikka kuin osaavat tiedostaakaan. Tätä ei mielestäni pidä pitää itsestäänselvyytenä, vaan pidetään hyvistä asioista kiinni ja kehitetään tätä hyvässä yhteishengessä. Erityisesti tällaiset ketjut vievät meitä ja Foorumia eteenpäin! :slight_smile:

28 tykkäystä