Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Kokemukseni mukaan ei kannata. Itsestäänselvyyksiä, aivopieruja, loukkauksia, aivottomia johtopäätöksiä ja silkkaa schaibaa. Juuri liputusominaisuus ja piilottamistoiminto tekevät foorumista luettavan!

Toki jäljellejääneissä viesteissäkin on paljon selkääntaputtelua ja muuta turhaa, mutta pääosin hyvässä hengessä.

2 tykkäystä

Jos asiasta haluaa herättää keskustelua niin kannattaa lainata se liputettu viesti tänne. Tuskin monikaan tämän ketjun lukijoista jaksaa etsiä sitä erikseen.

Varmaan 95% tänne tulleista valituksista on turhia tunteenpurkauksia. Yleensä syytellään kaikkea muuta mahdollista (ei saa negailla, kysyin vain saman kysymyksen joka on kysytty vasta 5 kertaa tässä kuussa jne), mutta omassa viestissä ei ole mitään vikaa.

11 tykkäystä

Don’t hate the player, hate the game.

Täälläkin monesti mainittu, että yleensä liputtajat eivät tee mitään väärää, eivätkä päätä liputuksen kohtalosta. Siitä päättää ‘johtajat’ ( mm. @Verneri_Pulkkinen , @Antti_Jarvenpaa , @Johannes_Sippola ). Viestiä voidaan kehottaa muokkaamaan, saatetaan siirtää ( aika yleistä, koska eksyy vääriin ketjuihin → tämä ihan sen takia, että ketju pysyy otsikon mukaisessa aiheessa ja tarjoaa sisältöä sitä etsivälle ) tai sitten poistetaan.

Yksi yleisimmistä liputuksen syistä taitaa olla 0-sisältö/jargoni.

Johtajilla on myös mahdollisuus rangaista liputuksen tekijöitä, jos liputtavat väärin perustein.

Kyllähän se aina omaa egoa kolhasee tulla liputuksi, mutta jos koet vääryyttä kannattaa olla yhteydessä johtajiin :slight_smile: :male_detective:

4 tykkäystä

Varmaankin tämän nykyisen liputuskäytännön vastustus johtuu siitä, että viestin kirjoittamiseen voi kulua vaikka vartti, liputtaminen tapahtuu yhdellä klikkauksella ja sitten se on liputetun ongelma tulla asiaa selvittämään. Liputusnapin ei pitäisi olla “en tykkää” -nappi.

Tässä tuo @Lewisville n liputettu viesti:

Rosoisella kulmalla lähdetty liikkeelle. Viesti sisältää asiaa, mutta asian olisi voinut ilmaista ystävällisemminkin.

6 tykkäystä

Kiitos vinkistä. En ole tätä ketjua lukenut (my bad), joten etiketti ei ollut hallussa tältä osin.

Ehkä minä sitten inhoan peliä. Alla on tuo viesti. Minun on vaikea ymmärtää, että mikä siinä olisi vastoin muuta kuin jonkun mielipidettä. Se ei ole väärässä ketjussa, se ei ole loukkaava ja siinä tuotiin uutta asiaa keskusteltavaan aiheeseen. Kontekstina oli siis Solteqin kansainvälistyminen.

Minua periaatteessa kiinnostaisi ymmärtää mitkä tämän palstan säännöt ovat, mutta eihän tässä minua rangaistu. Minä tiedän mitä olin viestiin kirjoittanut eli minulta sen piilottaminen ei ollut pois.

2 tykkäystä

En liputtanut viestiäsi, mutta en toivo Inderesin palstalla nähtävän näinkin ronskia kielenkäyttöä. Tuollainen voi olla ok Kauppalehden palstalla, mutta en toivo näkeväni noin rouheita viestejä täällä. Luultavasti liputuksen takana on se miten asia on ilmaistu, ei itse asia.

Tässä vielä lainaus palstan säännöistä:

@Lewisville tuo boldaus on siis tuolta säännöistä, ei omani. :slightly_smiling_face:

20 tykkäystä

Ok, kyllä minä tuon kanssa voin elää. En edelleenkään näe, että viesti olisi rikkonut mitään noista sääntökohdista (varsinkaan tuota boldattua), vaikka siinä pari tuhmaa sanaa olikin. On tuo silti huomattavasti mieluisampi vaihtoehto kuin se, että näkemyksiä pyrittäisiin sensuroimaan.

Ehkä jonkun vuoden päästä sanon asiasta vielä jotain kun asia ei ole enää niin ajankohtainen.

3 tykkäystä

Minä hoidin tuon liputuksen päivällä ja juuri tuo rouhea kieli sysäsi päätökseen hyväksyä liputus lopulta.

Haastaminen ketjuissa on tervetullutta, sijoittajilla kun on huono tapa sietää kritiikkiä mikä on epäterveellistä oman salkun tuotoille. Mutta tätä tervettä keskustelua ei edistä välttämättä noin esteetön kielenkäyttö.

19 tykkäystä

Viestistäsi selviää syy liputukseen. Ihmettely tarkoittaa tässä juuri sitä, että ihmettelit miksi kurssi laskee ja tiedustelit siihen syytä. Enimmäkseen näiden ihmettelyjen takia perustettiin ketju kurssien taivastelulle ja nämä kuuluvat sinne.

Varsinkin näinä päivinä taivasteluketjua tarvitaan kun mikä tahansa firma saattaa laskea markkinan mukana. Outokummun kurssistakaan on hankala löytää “kummallisen rajua laskua”.

4 tykkäystä

Viestistäni ei kylläkään selviä mitään syytä liputukseen. Sana “ihmettely” on tässä kyllä irrelevantti, kun kyse oli koko terässektorin rajusta kurssipudotuksesta, jonka syyn metsästämisestä oli kyse. Palstan hyöty jää kyllä kovin vajaaksi, jos sitä ei voi tällaiseen käyttää, koska nuo suuret kurssimuutokset yleensä kertovat siitä, että jossakin on tapahtunut jotain merkittävää, ja syy siihen pitäisi selvittää. Ja mikäs sen tehokkaampaa kuin kollektiivinen tutkimustyö!

Toisekseen, tämä taivasteluketju on kyllä ihan väärä paikka kysellä jokin yksittäisen yrityksen kurssimuutoksia. Miksi esim joku Outokummusta täysin kiinnostumaton henkilö kiinnostuisi asiasta?

Summa summarum: Inderesin palsta on varsin hyvä, mutta parannuskohteitakin on, ja tässä liputusasiassa on kyllä selkeästi “bugi”, koska se haittaa ydintavoitetta: “tehkää hyviä osakepoimintoja”, taitaa sanoa mm. Verneri, mutta liian innokkaat liputukset haittaavat keskustelun etenenemistä ja sijoitustoimintaa.

Eipä tässä tämän pöllömpiä.

3 tykkäystä

Ketju on luotu sitä varten ja se on nimenomaan ainut oikea paikka taivastella yksittäisen yrityksen kurssimuutoksia.

Samoin tuo minun lainaama viesti eli liputuksen jälkipuinti kuuluu tänne eikä Outokummun ketjuun.

10 tykkäystä

Edelleen, outo ilmaisu, en ole mitään taivastellut, eli en tiedä mistä puhut. Toisekseen, tämä on tietenkin Inderesin palstan sääntöjen näkökulmasta oikea paikka, mutta sijoittajien näkökulmasta ihan väärä paikka, ja kai sen pitäisi ratkaista? Asiakas on oikeassa, right? Jos palsta on epätarkoituksenmukainen, kai asia pitää tuoda esillle?
Kuten jo todettua, ei täältä kukaan osaa käydä katsomassa Outokumpuun liittyviä asioita, ei, se tapahtuu Outokummun palstalla.

Vielä tähän aiempaan viestiisi liittyen:
“Varsinkin näinä päivinä taivasteluketjua tarvitaan kun mikä tahansa firma saattaa laskea markkinan mukana. Outokummun kurssistakaan on hankala löytää “kummallisen rajua laskua”.”

Se minun poistettu viesti ei koskenut Outokumpua sinällään, vaan terästoimialaa, koska kurssit kautta linjan laskivat rajusti. Siksi siinä viestissä oli mm. US steel esimerkkinä, kun sen kurssi oli pressä -4% ja sittemmin rojahti -8%iin. Kyllä tuo on hyvinkin kummallista laskua, jonka syy on tärkeätä selvittää. Jos on eri mieltä, ei kyllä tiedä paljoakaan sijoittamisesta.

1 tykkäys

Etenkin, jos kyse on koko terästoimialasta, on hyödyllisempi pohdinnan paikka jossain yleisemmässä eikä yksittäisen yhtiön ketjussa.

(Itsekin ihmettelin terästä koko päivän, kun Thyssenkrupp valui tasaista kyytiä -9% ilman että olisin löytänyt aiheesta uutista tai muutakaan syytä. Outokummun ketjusta ei tullut mieleeni etsiä.)

1 tykkäys

Ottamatta kantaa tähän keissiin, tunnistan kyllä tuon dilemman. Olen tainnut itsekin johonkin ulkomaisen osakkeen ketjuun laittaa kysymyksen äkkinäisestä kurssireaktiosta, kysyen onko yritystä enemmän seuraavilla tietoa uutisesta mitä itse en nopealla googlaamisella löytänyt. Taisin siinä yhteydessä laittaa sulkeisiin että poistan viestin piakkoin. Itsekin ajattelin että sieltä saa nopeamman vastauksen kuin yleisistä ketjuista.

Itseäni ei vaivaa jos silloin tällöin joku kysyy yritysketjussa oikeasti poikkeuksellisen kurssireaktion perään. Toisaalta tuo on niin tulkinnanvarainen ja äkkiä lapasesta lähtevä asia, että ehkä sen vuoksi foorumilla on päätetty ottaa siihen mieluummin liian tiukka kuin liian löysä linja. Itse saattaisin seuraavan kerran vastaavassa tilanteessa kysäistä sitä kahvihuoneen puolella, ja vastauksesta riippuen poistaa kysymykseni tiedon saatuani.

1 tykkäys

Tämä on kyllä niin runollisesti sanottu! Arvostan rouheimpien karkeuksien höyläämistä lastuimuriin.

4 tykkäystä

Taivasteluketju toimii siten että käyttäjä voi etsiä haluamansa yhtiön kurssimuutoksia koskevaa tietoa hakutoiminnolla, kas näin:

Syy miksi tuollainen ketju on perustettu on se, että aloittelijoiden yleisimpiä kysymyksiä on että miksi tämän minun osakkeeni kurssi laskee. Se laskee siksi että ihmisillä on enemmän halua myydä kuin ostaa kyseistä osaketta. Menee ihan arvailuksi että mikä tämän halun aihe on, ehkä tätä kannattaa selvittää jostain uutispalstalta. Kurssimuutokset vanhenevat kuin pöydälle unohtunut maito kesäpäivänä. Sillä mikä kurssi oli viime torstaina ei ole merkitystä kun osakkeella on tänään uusi hinta. Outokummun ketjua lukeva haluaisi varmaan tietää jotain kiinnostavaa yhtiöstä ja sen toimialasta, eikä kuunnella keskustelua viime torstailta että miksi osake laski sinä päivänä. Ole mieluummin se tyyppi joka kertoo uutisen.

27 tykkäystä

Olen samaa mieltä siitä, että kurssimuutoksen syy on syytä selvittää ja selvitys on hyvä saada juuri kyseisen yhtiön ketjuun ellei sitten avata uutta ketjua näille.

Olisi mahtavaa, jos joku olisi jakanut foorumilla tiedon Goldman Sachs antamasta US Steelin ohjesituksen laskusta U.S. Steel cut to Sell at Goldman, which turns defensive as steel prices slip | Seeking Alpha Tällä foorumilla on kaksi varsinaista teräsyhtiötä: SSAB ja Outokumpu. Molemmissa tämän tiedon olisin mieluusti nähnyt.

Olisko tarpeen avata uusi ketju teräsalalle? Siellä voisi kysyä ja jakaa erityisesti teräsalan uutisia ja kysellä myöskin kurssimuutoksista. Alan toimijat ovat suuria yhtiöitä ja ala on syklinen. Tilanne on aivan toinen kuin jollakin paikallisella pienyhtiöllä, jonka kurssia heiluttaa foorumi ja Inderes. Teräsalan kursseihin vaikuttavat tekijät ovat globaaleja ilmiöitä tai globaalien toimijoiden aikaan saamia. Näille yhtiöille kurssimuutoksen syyn ihmettely on kohtuullisen relevanttia. Yhtiöketju voisi pysyä puhtaammin yhtiöön keskittyvänä.

Edit: Avaan ketjun, jos ajatus saa kannatusta tykkäyksillä.

14 tykkäystä

Samaa mieltä. Haluan vielä tarkentaa, että minun tulkinnan mukaan poistetussa viestissä ei selvitetty itse mitään vaan sisältö oli käytännössä pelkkää kurssilaskun taivastelua ja syyn kyselyä. Mielestäni se oli selvä poiston paikka.

En ole nähnyt, että kummastakaan ketjusta liputettaisiin saatika poistettaisiin asiallisia viestejä teräsalan tilanteesta. Erityisesti SSAB:n ketju on laadukasta luettavaa jo tällaisenaan. Isot kiitokset siitä kuuluu @Opa :lle.

4 tykkäystä

Moro Mummo_Lumessa ja tervetuloa foorumille. Viestisi liputettiin nopeasti koska tuo ketju on tarkoitettu viesteille joilla kerrotaan tehty osto tai myynti. Sinne tulee jo nyt about sata viestiä päivässä, joten varmaan ymmärrä, että ketju menisi äkkiä tukkoon jos kaikki kertoisimme sinne mitä meinasimme ostaa tai myydä :slight_smile:

Mutta jos päätät hypätä vetybussien kelkkaan (niinkuin viestien perusteella muutama muukin viime aikoina :grin: ), voit toki sen tiedon halutessasi jakaa kanssamme :+1:

2 tykkäystä

Nyt pitää kysyä, että miten tämä viestini Inderesin yhtiöketjussa poikkesi muista kommenteista, jossa pohdittiin hyvien sisällöntuottajien motivaatiosta pysyä palstalla jos tänne tulee paljon uusia meikäläisiä joilla sisältö ei ole aina niin priimaa?

“Eiköhän ne parhaat sisällön tuottajat itsekin hyödy siitä mitä enemmän heillä on seuraajia. Jos ymmärrätte mitä tarkoitan”