Sijoitusfoorumin liputuskeskustelu ja liputusten jälkipuinti

Tämä on kyllä asia, josta nostan haloon. Olen yksityisviesteillä käsitellyt asioita, jotka eivät kuulu kenellekään muulle, vaikka foorumipoliisi oletkin. Voinko tutkia jostain, kuka minun viestejäni on lukenut?

17 tykkäystä

Oma rajallinen käsitykseni on, ettei tämä ole mahdollista tai en ole sellaista ominaisuutta itse löytänyt joten pingaan @Yu_Gong tähän kommentoimaan. :slight_smile:

Aika yllättävää että foorumisofta mahdollistaa ilmeisen helposti YV:den lukemisen, käsittääkseni aika monessa muussa softassa se on tiukasti rajattu mahdollisuuksista pois ja mahdollista ainoastaan viranomaispyynnön tms kautta.

10 tykkäystä

Tämähän määritellään EU-tasolla

Henkilötietojen tietoturvaloukkausasiat pitäisi ottaa vakavasti.

5 tykkäystä

Jotta tämä olisi tehty ns. oikein niin joko YV:t ei ole näkyvissä ylläpidolle tai sitten se pitäisi olla siten että erikseen on hyväksyjä -prosessi jossa näkyy kuka on pyytänyt oikeutta lukea muiden YV:tä, minkä takia ja kuka on tämän hyväksynyt, kaikki timestampeilla tietysti.

En keksi miksi YVt on ylipäätänsä nähtävillä ylläpidolle, ei kai ole teidän tehtävä valvoa kirjoittajien jäsentenvälisiä vääntöjä? Käyttäjillä on vaihtoehtona blokata vastapuoli tai sitten jos tulee sellaista matskua että rikkoo jo lakeja (esim. uhkailu yms) niin rikosilmoitus kehiin.

10 tykkäystä

Voiko kysyä, miksi sä @ljkangas menit ylipäätään edes kirjoittamaan viestisi? -ja miksi viestiäsi ei ole liputettu?

Mitä viestisi antoi lisää ja rakentavaa ketjulle?

Viestisi voisi lukea vittuiluna ja riidan haastona, voisiko?

Kävele snagarille keskisormet pystyssä ja sitten itket kohtaloasi moden sylissä ja julkaiset yksityisviestejä foorumille. Huh?

Tämän seurauksena vielä jos Inderes saa GDPR sakot päälle?

Näyttää kyllä rumalta.

7 tykkäystä

Näin boksin ulkopuolelta. Olin havaitsevinani @ljkangas viestissä hieman sarkasmia. Osoitti viestillään toisen kommentoijan näkemysten ristiriitaisuuden. Toiseksi, toinen kommentoija on ollut myös aktiivinen “korjaamaan” muiden kirjoittajien näkemyksiä eri ketjuissa ja tuonut voimakkaastikin mielipiteitään esiin. Eikä siinä mitään. On siten mielestäni ihan ok, että saa palautetta itsekin jos joku katsoo sille aihetta. Kyseessä taisi kuitenkin olla ketju, jossa keskustelu on välillä rönsyillyt energiapolitiikan puolelle.

9 tykkäystä

Semmoista ominaisuutta ei ole, että näkisit kuka on nähnyt viestisi. Adminit ei käy henkilöiden YV viestejä lukemassa, ellei erikseen pyydetä liputuksella ja toki teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa, mikäli tilanne vaatii. :slight_smile: Kertokaa jos voin täsmentää.

2 tykkäystä

Aloitetaan tärkeimmästä asiasta.

Inderes-foorumi on pörssiyhtiö Inderesin tarjoama palvelu. Ketjussa ihmeteltiin yksityisviestien yksityisyyttä – ihan aiheesta. Henkilötietoja sisältävät rekisterit ovat nykyisin hyvin tiukkojen säädösten (GDPR) alaisia ja ne on syytä Inderesinkin selvittää perinpohjin. Säädösten rikkomisesta voi olla huomattavia taloudellisia seurauksia. Myös viestisalaisuudesta on olemassa säännöksiä, joiden pitää olla palveluiden käyttäjille selviä. Pääsääntöisesti muiden sähköisiä viestejä ei saa lukea ilman lupaa.
@Mikael_Rautanen

Käyttäjätilin poistamiseen ei myöskään löydy mahdollisuutta Inderes-foorumilla. Miten se onnistuu? @Yu_Gong

Mitä tulee nimimerkin @ljkangas ruutukaappaukseen yksityisviestistäni ja sen jakamiseen tässä ketjussa. Se oli ala-arvoista. Seison viestiin kirjoittamieni sanojen takana, 100%:sti, ja olen blokannut hänet pysyvästi. Harkitsen vielä hetken alennunko samalle tasolle ja jaan myös hänen yksityisviestinsä.

Luen mielelläni erilaisia mielipiteitä ja arvostan keskustelijoita, jotka kykenevät käymään myös tiukkaa keskustelua aiheesta kuin aiheesta. Edes pienet lipsahdukset henkilökohtaisen puolelle eivät ole minulle ongelma enkä väitä, etten olisi niihin koskaan itse sortunut. Hyvän väittelyn aikana niitäkin voi mukaan joskus lipsahtaa ja on lipsahtanutkin – en lähde niistä kuitenkaan kenellekään itkemään.

Asioista saa olla eri mieltä. Kenen tahansa kirjoittamaa roskaa (asiasta) saa sanoa roskaksi, jos väitteensä perustelee. Itse en sellaisista aiheista keskustele, joista en mitään tiedä, joten kirjoitan melko vähän täyttä roskaa (asiasta). Kirjoitustyylini ei tule muuttumaan. Suosittelen blokkaamaan minut heti, jos se harmittaa.

7 tykkäystä

Voit pyytää esimerkiksi info@inderes.fi tai suoraan foorumin kautta esimerkiksi pingaamalla minua. Poistamme silloin tietosi hyvinkin nopealla aikataululla :slight_smile:

9 tykkäystä

Mikä tässä viestissä loi ylläpidon mielestä hyvää keskustelukulttuuria tai toi lisäarvoa energiakriisiketjun keskusteluun. @verneri_pulkkinen

1 tykkäys

En epäile yhtään teidän moraalia mutta jos joku ylläpidosta haluaisi käydä lukemassa muiden käyttäjien YV:tä niin kukaan muu ei tätä saisi tietoonsa vai mitä?

Eli ts. jos joku ylläpidosta jostain kumman syystä haluaisi lukea käyttäjien YV:tä niin hän voisi tehdä sen täysin ilman mitään logimerkintöjä tms eli siitä ei voi jäädä mitenkään kiinni?

Tämä on todella iso red flag ja pitäisi korjata välittömästi. Jos korjauskeinoa ei ole niin ottaisin ylläpidolta oikeuden lukea muiden YV:tä pois heti ja palauttaisin vasta kun on joku audit-systeemi johon jää merkinnät jos mennään lukemaan YV:tä

26 tykkäystä

Selvennän itseäni, ominaisuus ei siis ole käytössä käyttäjille eikä moderaattoreille, mutta tottakai järjestelmä logittaa näkikö joku sun postauksen ja siitä jää jälki.

Palvelumme on avointa lähdekoodia, eli logiikan voi nähdä suoraan mm. täältä, jossa kyseinen logiikka on koodattu:

16 tykkäystä

Täällä kirjoitetun perusteella sanoisin, että rikotte yksityisyydensuojaa YV:n osalta. Ei liputus ole mikään GDPR:n määrittelemä prosessi avata sitä. Enkä lähtökohtaisesti usko, että mode-käyttäjälle voi kuulua yksityisviestin lukeminen. Se on teidän järjestelmänne ominaisuus, mutta ei avoimen lähdekoodin käyttäminen välttämättä takaa GDPR-lain noudattamista. Vähintään viestin molempien osapuolten pitäisi tietää asiasta ja pystyä ottamaan kantaa asiaan. Siitä huolimatta viestin avaamisen syynä pitää olla lähinnä rikokseen viittaava syy ja viranomaiset tutkii sitten nämä asiat.
Jos minä käytän esim. Elisan tarjoamaa sähköpostipalvelua, niin heilläkö voi “liputusta” käyttämällä pyytää palveluvastaavaa lukemaan toisen osapuolen sähköpostia?

Mikäli YV-palvelua tarjoaa, on siitä vastuussa. Minusta teidän on tehtävä tästä selvitys, mitkä on käytännöt GDPR:n noudattamiseksi ja antaa tiedoksi niille, kenen posteja on avattu ja kertoa perusteet siihen. Tietysti se pitäisi jollain ulkopuolisella sitten verifioida.

Jos olen väärässä, niin otan mielelläni vastaan oikaisun.

7 tykkäystä

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta tähän YV asiaan ei taida GDPR juurikaan liittyä, vaan ennemmin kirjesalaisuus/luottamuksellinen viestintä (enemmän internet maailmaa koskeva).

Esim. mainitsemallasi sähköpostilla taitaa olla lähes samat oikeudet/velvoitteet kuin etanapostilla, mutta keskustelupalstat ovat jo enemmän harmaata aluetta, johon palveluntarjoaja voi jo enemmän määritellä asioita käyttöehdoissaan.

Keskustelupalstapalvelun tai muun vastaavan viestien julkaisupalvelun tarjoajalla on oikeus julkaista keskustelijoiden lähettämiin viesteihin liittyviä välitystietoja, jos tästä on sovittu palvelun sopimusehdoissa. Kysymys on sanomalehden yleisönosastoon verrattavasta toiminnasta, jossa myös voidaan julkaista kirjoituksia joko nimellä tai nimimerkillä.

Ja itse ainakin miettisin kolmeen kertaan ennenkuin keskustelupalstalla missään muodossa viestittelisin asioista mitkä ei kuulu kenellekkään ulkopuoliselle, ihan vain tietoturva-mutuni takia.

Juu, lainaus taitaa nimenomaan välitystietoja koskea, juuriyksityis viestejä koskevaa tietoa ei nopeasti mistään osunut silmään.

15 tykkäystä

Tuo koskee käsittääkseni välitystietoja ja keskustelupalstalle julkaistavaksi tarkoitettuja postauksia., eikä sisällä oikeutta yksityisviestin sisällön lukemiseen.

1 tykkäys

Yksityisviesti on tarkoitettu nimenomaisesti yksityiseksi eli nimenomaisesti ainoastaan viestin vastaanottajalle, eikä kellekään kolmannelle osapuolelle mikä sisältää myös palveluntarjoajan henkilökunnan. Toki yksityisviestinnän osapuoli voi näyttää halutessaan viestiä esimerkiksi moderaattorille aivan yhtä lailla kuin perinteisen kirjeen vastaanottaja toiselle henkilölle. Liputtamalla yksityisviestin antaa ilmeisesti moderaattorille luvan katsoa viesti.

7 tykkäystä

Voi näyttää omaa viestiään, kyllä. Mutta ei toisen osapuolen. Eihän sinulla ole oikeutta näyttää toisen lähettämää kirjettäkään toiselle ilman lupaa.
Tässähän on lisäksi vielä tilanne, jossa liputus antaa luvan koko viestiketjun avaamiseen (tosin tämä on oletus, ei tieto). Liputus on täysin toisen osapuolen tulkinta ja teko, se pitäisi muistaa.

  • edit: @jps, ok, en tunne lakia noin tarkkaan. Olen kuvitellut, että lähettäjällä on oikeutensa sisältöön, mikäli katsotaan sen sisältävän jotain henkilökohtaista.

Kirjesalaisuus koskee kirjeen (sähköpostin tms) avaamista ennen kuin vastaanottaja on sen saanut. Kirjeen (sähköpostin tms) vastaanottajalla on kyllä täysi oikeus näyttää saamaansa kirjettä kenelle haluaa, ellei ole nimenomaisesti sitoutunut sen salassapitämiseen.

Tuo pääsy koko viestiketjuun on mielestäni ongelma, mutta ottamalla yhteyttä ylläpitoon annetaan mielestäni heille oikeus katsoa koko viestinvaihto ko. ketjun osalta.

21 tykkäystä

Elän samanlaisessa käsitteessä @jps kanssa.

Meidän lakiaisiainosasto on suvainnut marssia jo joulunvietoon, mutta jahka he palaavat niin palataan asiaan varmistusten kera. :slight_smile: :santa:

18 tykkäystä