Sijoituskirjallisuus

www.jayantbandhari.com sisältää jotain ehken tavanomaisesta poikkeavaa.

Veli hyvä: miksi ne markkinat pitää yrittää voittaa? Sedälle 5-6% vuosituotto on ihan ok eli tasapeli Mr. Indexin kanssa tyydyttää kovin. Ja parasta tässä Indexin kanssa kimpassaolossa on, että aikaa on ihan rajattomasti tehdä jotain muuta, mm. kirjoitella näitä lööppejä::slight_smile:

1 tykkäys

Oli ehkä hieman liian abstrakteja neuvoja. Minulle tulee mieleen ihmiset, jotka kirjoittavat pokerista kirjoja. Check, bet, raise - saat näistä valinnoista tolkuttomasti kehässä kiertäviä neuvoja. On hyvä tehdä jotakin, paitsi silloin kun ei ole. On hyvä opiskella, mutta et ole kuitenkaan oikeassa. Osakemarkkinoillakin on vain kaksi toimintoa. Voi ostaa ja voi myydä. Mikä on se mittatikku jolla osakemarkkinamenestystä mitataan? Vai onko koko kysymys mieletön? Matikan laskun voi laskea väärin, mutta oletko väärässä kun teet tai jätät tekemättä jotain osakemarkkinoilla? Minä en ollenkaan tiedä mitä muut ihmiset tekevät enkä siten tiedä nouseeko vai laskeeko osake. Pidän johdonmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta hyveinä.

1 tykkäys

Aivan loistavaa analyysiä! Lieneekö Masse-sedän opeissa ollut tämäkin juipelo?:slight_smile: Kaiken analyysin ja lukemisen jälkeen olet AINA lopulta kuitenkin tämän dualismin äärellä (painan, en paina nappia). Ja lopputulos on useimmille pitkässä juoksussa sama kuin Mr. Index tai alle.

Tämän takia Masse-setä on vain Inden sivujen varassa koko sijoitustouhussaan ja on pärjännyt siinä pelissä aivan kuin muutkin juipelot. Mutta sillä poikkeuksella, että sedällä on ihan hulvattoman hauskaa ja rajattomasti aikaa roikkua näillä lööppipalstoilla. Foorumin legendaksikin tj. tuossa jo kutsui…

2 tykkäystä

Tämä ei ole video, mutta bongasin Facebookin Osakesijoittaminen -ryhmästä (kiitos Juha Ollikaiselle) tämän Soroksen kanssa treidanneen, kenties viimeisen 30v ajalta maailman parhaan sijoittajan, haastattelun:

Haastattelu kestää 1,3h tuntia, eli vähän pidempi mitä meitsi yleensä tekee. Sisältö täyttä rautaa, sen sijaan että tuijottaa Netflixiä vastaavan ajan tämä varmasti maksaa itsensä takaisin. :wink:

Kopioin nolosti kommenttini videosta, mitä FB:ssäkin totesin, tähän alle:

-Hyvä tuo kommentti (video julkaistu marraskuun puolessa välissä), että herra Druckenmiller aikoo mennä isosti shortiksi joulukuussa jos tähdet on kohdallaan: nehän oli. :smiley:

Toinen poiminta: hyvä kuittaus Buffettia päin, joka on ovelasti siirtänyt sijoitustoiminnan vakuutusyhtiöksi, eikä täten ole joutunut saman kritiikin kohteeksi huonoina vuosina/useina vuosina, kuin hedge fundien pyörittäjät.

-Kolmas: Druckenmillerin nöyryys sitä kohtaan, että hän on myös väärässä silloin tällöin ja kyky katkaista tappiot nopeasti.

3 tykkäystä

Aloitin osakesijoittamisen noin kuukausi sitten ja tässä samalla olen yrittänyt opiskella aihetta mahdollisimman paljon, jotta ymmärtäisi edes vähän mitä olen taas säätämässä.
Tähän asti olen ehtinyt lukea seuraavat kirjat:
Sijoita kuin Guru, Laatuguru, Sattuman kauppaa Wall Streetillä, Flash Boys Kapina wall streetillä , Suosioharha, Vaurastu kuin Warren Buffet ja Onnistu osakemarkkinoilla
Kesken on ikuisuusprojekti, Pääoma 2000-luvulla ja Talous ja utopia.
Mitä foorumin väki suosittelisi tällaiselle aloittelijalle seuraavaksi? Ajattelin Arvogurun ostaa pian, mutta mitäs sen jälkeen keksisi? Sijoitustyylistäni sen verran, että rakennan hitaasti, mutta varmasti parikymppisen opiskelijan budjetilla pitkää “osinkosalkkua” ja siihen rinnalle jotain mielenkiintoista lyhyemmän tähtäimen tärppiä. Näin ainakin aluksi, ellei jotain fiksumpaa keksi :grinning:

1 tykkäys

@Tyhjatasku, jos saanen kertoa vähän omia ajatuksiani.

Omasta historiastani sen verran, olen seuraillut markkinoita ja sijoittanut vajaa 4 vuotta (se on lyhyt aika, siihen ei montaa laskukautta mahdu). Ikä tänä vuonna 26, salkun koko 5 numeroinen. Ylin koulutus: ammattikoulu.

Sulla on aika monta kirjaa luettuna. Mielestäni sijoittamisessa (tai melkein minkä tahansa asian opettelemisessa) ei kirjat(kaan) ole oikotie onneen, mutta niistä voi saada elintärkeitä oppeja. Pokeriammattilaiseksikaan ei nykyään tulla pelkästään pelaamalla. Sitä täytyy opiskella. Mutta samalla myös pelata. Kokemus opettaa.

Olen jokusen kirjan lukenut. Edelleen kesken arvoguru mikä sulla ostoslistalla. Se on sikäli “ainutlaatuinen”, koska sisältö on niin tuoretta ja sisältää asioita niin paljon Helsingin pörssin yhtiöistä, eli en voi muuta kuin suositella. Jos saat irti edes jotain siitä kirjasta, maksaa se kirja itsensä aika hätäisesti takaisin (oliko se hinta 20e?)

Sulla on hyvä pohja varmasti jo alla. Jos jotenkin pitäisi kiteyttää ajatukseni, lue joskus muutakin kun kirjoja (vaikka blogeja). Lue yhtiöiden tiedotteita, osareita, tutustu yhtiöihin, pengo niiden taseet ja luvut auki. Analysoi tekemisiäsi jatkuvasti. Tuliko takkiin -50% jostain keissistä? Analysoi se, miksi kävi näin. Ole makrotaloudesta perillä. Aika ja kokemus opettaa. Omalla kohdallani voisin heittää veikkauksen, että kirjoista olen oppinut varmaan 5-10% sijoittamisesta tai siihen liittyvästä. Ajan kuluessa voi myös salkkusi “koostumus” muuttua, kun tietotaitosi karttuu ja esim jokin toimiala tuleekin sulle tutummaksi.

En halua mainostaa tai hehkuttaa, mutta Inderesin sivusto on toiminut minulle hyvänä paikkana opiskella ja seurata omistamiani yhtiöitä. Voi olla että löydät tulevaisuudessa omat kanavat mistä seurata yhtiöitä/markkinoita/taloutta.

Muista, että pörssi ja maailma yleensäkin on muuttunut rajusti jopa viimeisien vuosikymmenien aikana (ja tulee muuttumaan). Mikään kirja ei ole Raamattu ja semmosena sitä ei tule ottaa, oli kirjailija tai julkaisuvuosi mikä tahansa. Älä luota sokeasti mihinkään ja uskalla kritisoida asioita (vaikka tätä tekstiä :smirk:).

Lopuksi, onnea valitsemallesi uralle. Sijoittamisen aloittamista harvoin tulee kaduttua, kunhan toimii rationaalisesti, pitkäjänteisesti ja hajauttaa. Ja tervetuloa foorumille, täällä on usein hyviä keskusteluja.

6 tykkäystä

@Astrix Iso kiitos vinkeistä!:grinning:

Olen muutaman vuoden sua ikää jäljessä, mutta olen passiivisesti sijoittanut hiukan alle kymmenen vuotta (osta&unohda strategialla). Nyt olisi kuitenkin halu alkaa aktiivisemmin tutkimaan ja ymmärtämään osakkeita.

Olen seurannut päivittäin Inderesiä ja foorumia jo usean kuukauden ajan ja poiminut täältä paljon tietoa, en ole tosin aikaisemmin uskaltanut avata suutani. Erinomainen sivusto ja yhteisö!

Sen lisäksi olen bookmarkannut muutaman suomalaisen blogin, muutaman tekniseen analyysin perustuvan sivuston jne. Osareita olen jonkin verran tutkinut, mutta ne tuntuvat toistaiseksi aika raskailta, vaikka olen muutaman kirjanpidon kurssin suorittanut. Puuttuu vielä se oleellisen tiedon ymmärtäminen. Eli mitä sieltä etsiä. Näin kauan olen enemmänkin yrittänyt kalastella firman yleistä fiilistä ja tarkistanut tärkeimmät luvut.

Täältä taisin myös alunperin poimia idean alkaa pitää "sijoituspäiväkirjaa", mihin voi kirjata ideat ja omien tekojensa analysoimisen.

Lukemistani kirjoista, Flash Boys, Kapina Wall streetillä oli erinomainen. Se sai minut pysähtymään ja kyseenalaistamaan sitä mitä luulin ymmärtäväni pörsseistä. Sattuman Kauppaa Wall streetillä oli tietenkin myös erittäin kattava ja opettavainen.

Mutta näillä edetään, yritän hankkia seuraavaksi enemmän kokemusta ja Arvogurun lisään vielä lukulistalle. 20e on hintaa, mutta eiköhän se ole oikein järkevä sijoitus.

1 tykkäys

Muista että voit vähentää verotuksessa kaikki sijoituskirjallisuuden, niinkuin inderes premiuminkin :wink: kuitit siis kannattaa pitää tallessa.

Iteltä löytyy nyt vähän reilu 1v sijoitus"uraa":joy: , ikää mittarissa 23v.
Itse olen lukenut Arvo&Laatuguru:n.
Myös seuraavista löytyy hyvää luettavaa Inderesin lisäksi

  • Seeking Alpha (erittäin paljon juttua jenkki osakkeista)
  • Sijoitustieto
  • Shareville
  • Salkunrakentaja
  • Eri blogeista

Tervetuloa tänne Inderesin foorumeille minunkin puolesta! :+1: :slight_smile:

5 tykkäystä

Juu. Kyllä kirjoja voi/kannattaa lukea vaikka maailman tappiin asti, jos tykkää. Onhan se hyvää ajankulua, ja varmasti järkevämpää kuin televisiosarjojen tapittaminen. Mutta on olemassa muitakin tapoja opiskella sijoittamista kuin pelkät kirjat. Ja osareita juu kannattaa lukea.

Masse-setä toistaa Tyhjätaskullekin tuossa yllä mainitun sijoitusfilosofiansa. Inden ulkopuolella ei ole järkevää elämää. Saksaksi: “Hier ist alles”. Tämän Verpukin on jo jollain tasolla tunnustanut::slight_smile:

Masse-setä, FA

2 tykkäystä

Juha ei ole ainakaan vielä kirjoittanut kirjaa, mutta tämä uusin artikkeli on pakko lukea jokaisen sijoittajan

Pientä kotiinpäin vetoa, ehkä se sallittakoon.

8 tykkäystä

Mahtava kirjoitus! Tämän jos kaikki sijoittajat ja yritysjohtajat ymmärtäisivät niin pelattaisiin kaikki samoilla säännöillä, joka auttaisi kaikkia pitkällä juoksulla. 5/5.

Itse olen miettinyt paljon osakkeiden riskipreemioiden heiluntaa (kuinka paljon suurempaa tuottoa vaaditaan kuin riskittömästä sijoituksesta). On selvää, että se on talouskriisissä paljon suurempi kuin kuin hyvässä suhdanteessa kun riskit ovat “pienemmät”. Voidaan kinastella onko todella näin, mutta se on toinen keskustelu. Itse uskon että riskit ovat hyvässä suhdanteessa pienemmät, mutta yksi markkinan epätehokkuuksista tulee liiallisesta pessimismistä ja optimismista). Yhtä kaikki en ole keksinyt mitään hyvää tapaa mitata osakkeilta vaadittavaa riskipreemiota. En ehkä ole tutkinut tarpeeksi, joten ehkä joku täällä on.

Tuleeko kellään mieleen mitään metodia, jota en ole katsonut? Olen katsonut CAPM (ei toimi, koska CAPM antaa vakion arvoksi). Olen katsonut osinkojen kasvumallit (ei toimi, koska talouskriisissä osakkeiden oletettu tuotto olisi negatiivinen, joka ei voi pitää paikkaansa). Olen katsonut stokastisen diskonttofaktorin kautta (päivittyy kansantalouden tilinpidon mukana vain kerran kvartaalissa, joten ei toimi.)

2 tykkäystä

Olipa hyvä juttu. Kiitos.
Antoi vahvistusta omalle päätöksenteolle :+1:

1 tykkäys

Loistava kirjoitus Juhalta. Näitä on aina ilo lukea. Varmaan kovin moni sijoittaja ei ajattele asiaa siltä kantilta että tämä 1000 euron sijoitukseni yhtiöön on 211 euron osuus omasta pääomasta, joka on tuottanut viimeisen 12kk aikana 54 euroa ja josta on nyt jaettu 46 euroa ulos (Verkkokauppa).

Kimmolle vastaan että riskipreemio voi vaihdella yrityksen riskisyyden mukaan. Riskiä lisääviä tekijöitä voivat olla:

  • Yhtiön velkaantuneisuus
  • Yhtiön raskas kulurakenne (paljon kiinteitä kustannuksia)
  • Yhtiön suuret investointitarpeet
  • Yhtiön tuotteiden vaihteleva kysyntä (Jos tuotteet ovat luksusta, kalliita tai kysyntä suhdanneherkää)
  • Yhtiön nuori ikä
  • Yhtiön pieni koko
  • Yhtiön kasvustatus

Täsmällisen vastauksen antaminen ei varmaan ole mahdollista. Painokertoimien asettaminen edellyttäisi tutkimusta.

1 tykkäys

Jäin vielä miettimään tuon oman pääoman tuoton syvintä luonnetta. Tyypillisesti yhtiöt aloilta jotka eivät ole kovin pääomavaltaisia tuottavat korkeaa oman pääoman tuottoa. Niillä on jokin erityinen kilpailutekijä, lainsäädännön suoja, korkeat alalletulokynnykset, patentti tai he toimivat niin erityisellä alalla, että se antaa vallihaudan. Se miljoonan taalan kysymys on, pystyykö tällainen yritys kasvamaan vallihautansa sisällä.

Otetaan esimerkkinä kaikkien rakastama terveysteknologiayhtiö Revenio Group, jonka oman pääoman tuotto on yli 40%. Yhtiön oma pääoma on jämähtänyt kymmeneksi vuodeksi noin 16 miljonaan. Taseesta on puolet käteistä ja saamisia, mikä tekee tuloksesta vieläkin vaikuttavamman. Yhtiön omistaja ei välittäisi saada Reveniolta osinkoja, vaan mielellään näkisi kaiken liikenevän varallisuuden sijoitettavan uudelleen tällä yli 40% tuotolla. Tulos kuitenkin maksetaan ulos ja osake on haastavasti hinnoiteltu.

Miten siis perustellaan, että Revenio tuottaa omistaja-arvoa:

  1. Tällä hinnalla ostettaessa.
  2. Ylipäätään, jos tase ei skaalaudu.

Ehkä olen liian fakkiutunut tuohon ajatukseen, että sijoitettu pääoma on kausaalinen tuotannon tekijä. Mikäli yhtiöt eivät tarvitse pääomia, sijoittajat ovat vain osaajien työn sivustaseuraajia. Voit olla maailman taitavin puuseppä, mutta vuorokaudessasi on vain 24 tuntia, eli korkea tuottavuutesi ei voi skaalautua. Pelkään että sama koskee yrityksiä. Vain finanssimaailma on riittävän abstrakti korkoa korolle -ilmiöön.

Tuloskausi alkaa lähestyä loppuaan joten tökätäänpä @Juha_Kinnunen vastauksen toivossa.

Hyvää ja sijoittajalle huomionarvoisia näkökulmia avaavaa tekstiä. Itsekin jäin oikein ajattelemaan asiaa. Pääoman tuoton laskeminen tarvitsee vääjäämättä pohjalleen myös velkaisuuden laskemisen ja tarkastelun, pelkkä korkea oman pääoman tuotto ei itsessään riitä. Juippi mainitsikin velkaisuuden tuossa riskipreemion tarkastelussa. Esim Verkkokaupalla taseessa iso osa velkaa mutta korottomana (tekstin korjaus…)

Sijoittajat osaavat poimia osakkeita, mutta eivät myydä, toteaa tuore akateemikkojen tutkimus. Suurin osa energiasta menee uusien ostokohteiden etsimiseen salkkuun, kun pitäisi myös miettiä mitä jo olemassaoleville omistuksille kuuluu ja olisiko jo paras tuotto-odotus ja -toteuma takana päin. Toisaalta moni sijoittaja sortuu myös myymään osakkeita vain siksi, että ne ovat nousseet.

Kannattaa vilkaista:

3 tykkäystä

Tiedoksi. Linkistä tuli ‘ooops’ viesti.

Myönnän tuon, minkä sanoit.
Osakkeiden ostaminen on paljon helpompaa kuin myyminen.
Mutta… holdari antaa anteeksi pieniä tyveniäkin.

1 tykkäys

Kiitos, nyt pitäisi toimia! :slight_smile:

1 tykkäys